Ateho  Elekma

940 aut. ilmastoinnin vikavalo

  • 12 Vastauksia
  • 3801 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« : 17.03.2012, 12:38:10 »
Elikkäs ilmastointinappulan ympärillä oleva sininen valo vilkuttaa sitä "vakavampaa" vikaa,koska vilkunta ei sammu ollenkaan.Outoa on se,että systeemi tuntuu siitä huolimatta toimivan moitteettomasti.Nyt,kun olen lukenut läpi näitä foorumin ilmastointijuttuja,vikavalon taitaa sytyttää se,että sähköflekti ei lähde pyörimään heti,kun ilmastoinnin kytkee päälle.Flekti käynnistyy vasta sitten,kun moottorin lämpö nousee tarpeeksi.Auto siis mallia -98 ja koodeja taitaa saada luettua sieltä OBD -töpselistä kyynärnojan alta?
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #1 : 18.03.2012, 11:29:16 »
Itseasiassa ECC:n vikakoodit saat luettua sillä ilmastointipaneelilla suoraankin (ainakin pari vuotta vanhemmista saa).

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #2 : 18.03.2012, 11:58:29 »
Ahaa...,mistäs sellainen koodienlukutöpseli löytyy?
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #3 : 18.03.2012, 13:35:16 »
Ei ole töpseliä, laitetaan vivut oikeaan asentoon ja luetaan välkkyvästä ledistä ne, tuossa on tarkat ohjeet että koodit :)

http://www.volvoclub.org.uk/faq/HeatingAirConditioning.html#ECCClimateUnitDiagnosticCodes

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #4 : 12.12.2012, 18:25:16 »
No niin,nostellaas vähän tätä aihetta.Tarkastin vikakoodit tuon ohjeen mukaan ja tulkitsin vian kattolampun lämpötila-anturiin.Se olikin aivan tukossa,koko anturiosa mustan likapölyn peitossa,piti varovasti putsata kun ei tiennyt minkälainen tuntosarvi lian alta paljastuu.Edellinen omistaja ollut ilmeisesti tupakkimiehiä.Mutta...vikavalo ei tietenkään lakannut vilkkumasta.Anturi lienee dööd.

Ne vikakoodit ovat jotenkin tulkinnanvaraisia,eivät samanlaisia selkeitä kuin ruiskuboxin koodit.Sain ulos aina saman koodin,joka on; lyhyt - piiitkä - lyhyehkö eli ilmeisesti 1-3-2,open circuit or short-circuit to 12V.Pitänee ostaa uusi anturi.Pieni kikkare,ei voi olla kallis...tietääkö joku hinnan jos on joutunut ostamaan?

Väärä sisälämpöinfo vaikuttaa ilmeisesti lämmitystehoon,koska niin kuumaa ei tule kuin entisessä seiskasatasessa.Molemmat lämppärin letkut ovat tulikuumat.No,tarvikekennohan siellä voi olla,sitä ei voi tietää.Mutta eiks lämppäri ole sekoitustyyppiä? Jos sisälämpöanturi antaa vajaan tiedon,silloinhan vehje ottaa ulkoa kylmää ilmaa sekaan,eikö?
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #5 : 13.12.2012, 18:27:45 »
Eiks nyt kellään ole tietoa kuinka nämä vikakoodit tulkitaan oikein? Jos esim. koodit 2-4-9 ja 2-4-8 pitäis erottaa toisistaan... Vai onko mulla koko lämmitys/ilmastointisäädinhässäkkä viallinen.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #6 : 15.12.2012, 18:52:15 »
Every diagnostic trouble code consists of 3 digits.
Example: Code 132
Digit 1 is shown with one flash. Then there is a break, and then digit 3 is shown with three flashes, than another break and the digit 2 is shown with two flashes.
Three different diagnostic trouble codes can be stored in the memory at the same time. Only one code at a time is shown upon request. (Therefore, it may be suitable to request several times so that you do not miss anything).
If several codes are stored, they will be shown "rolling", e.g.:
diagnostic trouble codes; code 1, code 2, code 3, code 1, code 2.............................
diagnostic trouble codes; code 1, code 2, code 1, code 2.............................
diagnostic trouble code; code 1, code 1, code 1,................................................
Reset of all diagnostic trouble codes takes place when the ignition is turned off. If no problem is detected, the code shows "trouble-free" (111).   



Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #7 : 15.12.2012, 23:20:31 »
Kiitos sekokupu selvennyksestä,tämän tiedon juuri tarvitsin.Tämähän on nyt outoa,mitä ihmeen koodia se mun auto oikein yrittää kertoa.Olen lukenut koodit useasti ja aina tulee tämä lyhyt-tauko-piitkä-tauko-lyhyehkö -yhdistelmä.Jos kävisin vaikka jossain Volvo-huollossa näyttämässä mokomaa.Varmaan se on sitten rikki se koko aivoyksikkö.Kaikki toiminnot ilmastoinnissa silti toimii mielestäni täysin,myös se avausviestissäni epäilemä flektin käynnistyminen,kesällä se pyörii.

Alipainekellossa voi olla vähäistä vuotoa,auton kun sammuttaa,mikään läppä ei käänny kun säätimestä vääntää.Auto käynnissä kaikki pelaa,eikä esim. kiihdytyksessä ilman suuntaus katoa minnekään.Alipainekellollekin on oma vikakoodinsa,senkin sais varmaan luettua jos tuo toosa sen vaan näyttäisi.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #8 : 16.12.2012, 11:44:44 »
Kieltämättä oudolta tuo vikakoodi vaikuttaa, eli ei mikään poissuljettu että ite elektroniikka olisi kyykännyt. Jyväskylän seudulta löytyisi kyllä yksi ECC:n ohjainboksi tarvittaessa testiin :)

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #9 : 16.12.2012, 13:13:00 »
Selvä! Kiitos,pidetään mielessä,palaan varmasti ilmojen lämmetessä asiaan.Näillä keleillä ei oikein viitsi purkaa muovisia paneeleita irti,rikki ne kuitenkin menee.Ei ole lämmintä tallia.On se kyllä kumma,ettei näitä hommia saa kesän lämmössä aikaiseksi..
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #10 : 21.12.2012, 16:21:54 »
No niin,nyt on kysytty automaatti-ilmastoinnin sisätilan lämpöanturin hinta... pari euroa vaille satanen.Osa on vähän sokeripalaa isompi.Mutta eihän se mitään todista.Taidan poiketa paikallisella hajottamolla.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #11 : 10.11.2013, 18:45:19 »
-98 940 Automaattisella ilmastoinnilla. Alkoi tänään vilkuttaa ilmastoinnin nappulan ympärillä sinistä valoa jatkuvasti. Löysin alla olevat ohjeet diagnoosin tekemiseen, mutta en onnistunut niitä lukemaan.


"ECC Climate Unit Diagnostic Codes.

The ECC climate unit in air conditioning-equipped cars can detect certain system faults and display the appropriate diagnostic trouble code by flashing the lamp in the A/C button. If the control module detects one or more faults, the driver is warned by the flashing A/C button. If a fault is major, the lamp will flash continuously while the engine is running; if minor, the lamp will flash for 20 seconds after the engine is started. To read the diagnostic trouble codes, the engine must be running; the blower selector in AUTO setting; the function selector in VENT setting; the temperature switch set to maximum cooling; the recirculation switch pressed in; and the A/C switch released (out). Shine a strong light on the solar sensor in the dash speaker; otherwise, the DTC for the sensor will be displayed even if fault-free. Retrieve the DTCs by pressing the A/C button in and releasing it within 5 seconds. If several DTCs are stored, they will be displayed sequentially. All will be erased when the ignition is turned off. If no faults are set, then 1-1-1 will be displayed. Note that faults may be in the component or in its wiring.

To diagnose cars with ECC but without air conditioning, no trouble light will illlumine; the system will fail. Remove the ECC module from the dash panel, take off the cover plate and press the diagnostic test button twice within 5 seconds. Read the DTCs from the nearby LED lamp, pressing the button after each DTC to read any more codes."


Mkä tuo vent-asento on?   ???

Voisiko joku tuolla tavalla koodit lukenut kirjottaa ihan selkosavoksi ohjeet miten se tapahtuu?

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 aut. ilmastoinnin vikavalo
« Vastaus #12 : 10.11.2013, 21:16:53 »
Tervetuloa vilkkuvalokerhoon!

Vent -asento on ilmansuuntaus niihin kojelautasuuttimiin joista saa puhalluksen päin naamaa...käännä ilmankiertonamiska siihen kello 11 asentoon,yhden nuolen kohdalle.Minä en saa mitään tolkkua niistä vilkutuksista,eivät ole sellaisia kuin ohje antaa.

  Tällä systeemillä olen yrittänyt niitä väläytyksiä tulkata ja näin se menee myös ohjeen mukaan;
-kirkas taskulamppu ensin sohottamaan siihen aurinkoanturiin apparinpuoleiseen tuulilasinurkkaan(ettei tule siitä koodia..)
-lämmönsäätö täysin kylmälle
-puhallus autom. asentoon
-ilmansuuntaus vent -asentoon
-ilman sisäkierrätysnappula alas
-AC-nappula alas hetkeksi,mutta ei yli 5 sekunniksi,ja sitten takaisin ylös

Nyt pitäisi koodien sitten olla luettavissa AC-napin sinisestä valosta.Koodiesimerkin mukaan vaikkapa koodi 1-3-1 = väläys(tauko)väläys,väläys,väläys(tauko)väläys.Onnea yritykseen!
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron