RallyBaron  Samppasport

850 1995 T5R ECC ilmastoinnin ongelmat ja korjaus

  • 0 Vastauksia
  • 1330 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Jos ketä kiinnostaa niin tässä yksi tarina ilmastoinnin sattamisesta toimintakuntoon.

Hankin 2017 elokuussa 850 vuoden 1995 T5R volvon.
Siinä automaattinen ilmastointi ei toiminut kuin hetkisen silloin kun auto oli seissyt ja oli ajamaton.
B1 (ECC) vikakoodeja oli ihan omiksi tarpeiksi: 1-4-1, 1-4-5, 3-2-3, 3-2-5, 4-1-8. Tähän en kirjaa sanallista kuvausta noista, nehän löytyvät helposti netistä (kun minäkin ne löysin).
Koodien takaa vaan oli vaikeampaa löytää ohjetta mitä ja miten korjataan.
Talvella ilmastointi sai olla tuossa kunnossa ja paneuduin nyt keväällä asiaan.
Ensimmäisenä kymäaineen määrän tarkistus, ja noin puolet aineesta oli kadonnut.
Täytön jälkeen vikakoodien nollaus, vaan ilmastointi ei lähtenyt toimimaan, muuten kuin ihan hetkeksi silloin kun auto oli viileä ja yön yli seisomisen jäljiltä. Nyt vikakoodeina tällaiset: 1-3-5, 2-2-2, 4-1-7, 4-1-8.
Siispä nettiin seikkailemaan ja lopulta löysin youtube videon, jossa neuvottiin ja näytettiin puhdistamaan kauhukahvojen takana - etuovien yläpuolella katon reunassa - olevat pikku puhaltimet ja anturit. Ne olivatkin ihan pölyiset, ja niiden täytyy hetken pyöriä kun virrat kääntää päälle - ja ne todella pyörivätkin hetken kun virrat käänsin päälle. Autoa ei siis tarvitse käynnistää.
Noiden puhaltimien / antureiden puhdistuksen jälkeen vikakoodien nollaus ja nyt vikakoodeja ei enää tullut. Ilmastointi ei kuitenkaan toiminut edelleenkään.
Seuraavaksi kompressorin magneettikytkimen välyksen mittaus: tulos oli 1,2 mm kun suositus on 0,3 - 0,5 mm.
Kompressori on aika hankalassa paikassa, mutta alakautta siihen pääsee käsiksi kun alasuojamuovin irroittaa.
Löysin netistä ohjeen, miten magneettikytimen saa irti ilman että kompressoria irroittaa - ulosvetäjällä tai ilman, hyödyntäen niitä kolmea 5 mm kierteellä olevia reikiä magneettikytkimessä.
En saanut ilman ulosvetäjää kytkintä irti (noin 4 mm tuli ulospäin, mutta ei irronnut), joten tein netistä löytyneen 'pielaveteläisen' eli väänsin magneettikytkimen jousia ja laitoin kolme nippusidettä kytkimeen säätämään välystä pienemmäksi.
Ja nyt minulla on toimiva ilmastointi.
Seuraavaksi ulosvetäjän valmistus ja yritys magneettikytkimen irroittamiseksi ja välyksen säätäminen (shimmilevyjä pois välistä) on vielä edessä.


 

Elekma  Autoracing