Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: JuhaKHJ - 18.02.2014, 08:51:05

Otsikko: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: JuhaKHJ - 18.02.2014, 08:51:05
Vähän Volvoihin perehtyneenä kyselen että kun joitain kakkoskopan V70 normaaleja malleja myydään myös AWD-merkinnällä niin ovatko ne tosissaan jonkin sortin nelivetoja?

Jos ovat, niin onko niissä sama vetotekniikka kuin sitten XC-malleissa ja miten kestäviä ovat? Että onko XC-malliin eroa muuta kuin korkeampi alusta ja ilmeisesti iskareissa enemmän tehoa?


Dieselvero noissa taitaa pompata kuitenkin huikeille tasoille.  ??? Paitsi jos maksaa kahteen erään niin ei tunnu niin isolta verolta.  ;D
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: J2K - 18.02.2014, 09:01:16
Kyllä nämä ovat jonkin sortin nelivetoja  ;)
Sama tekniikka näissä on kuin XC malleissa.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: sikalintta - 18.02.2014, 09:21:31
Ykköskoppaisten neliveto toteutettu viskokytkimellä, 2003 taisi tulla eka haldex-kytkimellä (gen 2?) toteutettu AWD. Ja faceliftistä vaihtuu gen 3 -haldexiin.

Molemmissa omat ongelmansa, yleisimpänä varmaan hajoamassa kulmavaihteen booriholkki josta löytyy tältäkin palstalta paljon juttua.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: D5GT - 18.02.2014, 09:56:44
Ei nelikot hirveästi painavampia ole, mutta vähän ja sitä kautta painon mukaan laskettava käyttövoimavero on vähän isompi. Kulutus on myös jonkin verran isompi ja sitä kautta myös veron päästöosuus kasvaa..
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: Raid - 18.02.2014, 10:20:26
Kulutus on nelikolla tasasella ajettaessa n 0,5-0,8 litraa satasella enemmän verrattuna etuvetoiseen (2.5T).
Toisaalta taas tuo nelikon lähtö seisaaltaan oli kesä tai talvi niin on oma juttunsa  joka saa hymyn suupieliin.

Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: JuhaKHJ - 18.02.2014, 11:40:28
Ykköskoppaisten neliveto toteutettu viskokytkimellä, 2003 taisi tulla eka haldex-kytkimellä (gen 2?) toteutettu AWD. Ja faceliftistä vaihtuu gen 3 -haldexiin.

Molemmissa omat ongelmansa, yleisimpänä varmaan hajoamassa kulmavaihteen booriholkki josta löytyy tältäkin palstalta paljon juttua.


Onko tuossa gen2 ja gen3-versioissa paljon eroa että kumpi olisi parempi? Missä vuosimallissa vaihdos on tapahtunut?


Tuo paikaltaan lähtö mitä Raid mainitsi, hieman kiinnostaisi kun siten renkaat kuluisi tasaisemmin.  ;D Ja työn puolestakin tarvitsisi välillä päästä huonompiin paikkoihin, saati pois niistä.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: sikalintta - 18.02.2014, 12:36:01

Onko tuossa gen2 ja gen3-versioissa paljon eroa että kumpi olisi parempi? Missä vuosimallissa vaihdos on tapahtunut?


Tuo paikaltaan lähtö mitä Raid mainitsi, hieman kiinnostaisi kun siten renkaat kuluisi tasaisemmin.  ;D Ja työn puolestakin tarvitsisi välillä päästä huonompiin paikkoihin, saati pois niistä.

Taisi olla että gen2:lla rengas sutaisee 1/5-kierrosta ennenkuin täydet väännöt myös takapäässä ja gen3:lla 1/8. Eli varmaan tuon osalta ei välttämättä huomaa käytännössä mitään. En tiedä sitten onko muuten komponentteja tms. päivitelty.

Ja saattaa olla että gen3 tuli vasta 2006 eikä heti faceliftissä.

Joku voi korjata jos puhun mitä sattuu.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: J2K - 18.02.2014, 13:56:12
Renkaat näissä mk2 nelivetoisissa ei kulu tasaisesti. Pakkaa olemaan tyyppivika että syö kesärenkaiden sisäsyrjät puhki  alle 10tkm.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: Make - 18.02.2014, 14:04:54
Renkaat näissä mk2 nelivetoisissa ei kulu tasaisesti. Pakkaa olemaan tyyppivika että syö kesärenkaiden sisäsyrjät puhki  alle 10tkm.
Johtunee siitä ettei ole camber säätöä.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: Kulmamies - 18.02.2014, 15:10:19
Renkaat näissä mk2 nelivetoisissa ei kulu tasaisesti. Pakkaa olemaan tyyppivika että syö kesärenkaiden sisäsyrjät puhki  alle 10tkm.

Edessä, vai takana? Onko madallettu? Pyörät/camberit saa ainakin takana paremmin kohdalleen, kun vaihtaa R-mallin alatukivarret. Pituuseroa on noin 3-4mm. Jos ei riitä, niin sitten voi vaihtaa myös R:n apurungon, mutta se on jo vähän kalliimpi ja työläämpi vaihtoehto :)

Edessä ei kannata kokeilla kompensoida renkaan sisäreunan kulumista lisäämällä aurausta. Jostain kumman syystä tilanne vain pahenee, eli kannattaa kokeilla vähentää aurausta.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: Make - 18.02.2014, 15:15:19
Halvin tapa lienee hommata pulttisarja jolla säätö onnistuu.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: J2K - 18.02.2014, 15:55:38
Eturenkaita syö. Tälläkin foorumilla paljon juttua asiasta.
Ei madallettu. Auraukset tarkistettu vuosittain.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23161.0
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: Kökkö - 18.02.2014, 16:34:37
Taisi olla että gen2:lla rengas sutaisee 1/5-kierrosta ennenkuin täydet väännöt myös takapäässä ja gen3:lla 1/8. Eli varmaan tuon osalta ei välttämättä huomaa käytännössä mitään. En tiedä sitten onko muuten komponentteja tms. päivitelty.

Ja saattaa olla että gen3 tuli vasta 2006 eikä heti faceliftissä.

Joku voi korjata jos puhun mitä sattuu.
Itsellä on -05, ja gen3 haldex
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: D5GT - 20.02.2014, 10:05:08
Renkaat näissä mk2 nelivetoisissa ei kulu tasaisesti. Pakkaa olemaan tyyppivika että syö kesärenkaiden sisäsyrjät puhki  alle 10tkm.

Toi on outo - ainakin kolme 2004-2006 V70 nelikkoa kuluttavat renkaansa tasaisesti, normi bilian huolloilla.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: Ribbe - 20.02.2014, 10:18:21
Toi on outo - ainakin kolme 2004-2006 V70 nelikkoa kuluttavat renkaansa tasaisesti, normi bilian huolloilla.
Siinä on vikaa. Sinun pitää huollossa sanoa että korjaavat että kuluttaa renkaita niin kuin nelikon pitää  :nohnoh :)
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: J2K - 20.02.2014, 10:44:07
On sanottu ja vastaus oli että tyyppivika.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: MikkoY - 20.02.2014, 10:55:47
-07 V70 D5 AWD manuaalissa verot yhteensä 664,30.

Ja tässä omassa renkaat kuluu ihan tasaseen.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: D5GT - 20.02.2014, 12:00:52
Siinä on vikaa. Sinun pitää huollossa sanoa että korjaavat että kuluttaa renkaita niin kuin nelikon pitää  :nohnoh :)

 ;D Pitää sanoa pojille, että huomauttaa huollossa että on vikaa, kun renkaat ei kulu sisäreunoista. Takuu noista on tainnut mennä jo umpeen. Eniten ajetussa kilsoja yli 400tkm..

Löytyiskö selitys kulutustottumuksien eroille rengaskoosta? Vai olisiko kuitenkin joku pusla alustassa hajonnut / väsähtänyt ja se kääntää renkaan asentoa.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: J2K - 20.02.2014, 13:25:10
Alustassa ei tunnu mikään väljälle. Olen tutkinut noita niveliä ja miettinyt vaihtoa. Kulkee kuitenkin ilman natinoita ja muljahteluja suoraan. Mittariin tuli viikko sitten 200tkm täyteen. Rengasliikkeessäkin tiesivät tästä ongelmasta kun ostin uudet. Koko ollut mun aikana 205/50-17. Ostaessa 225/45-17, jotka oli paistettu 6kk aiemmin. Ne oli jo kankailla. Voihan tuota vielä selvitellä.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: Masked Jackal - 21.02.2014, 13:58:00
Toi on outo - ainakin kolme 2004-2006 V70 nelikkoa kuluttavat renkaansa tasaisesti, normi bilian huolloilla.

Ihmettelen samaa. Mulla on V70 AWD ja Eibachin jousilla eikä mitään ongelmaa renkaiden kulumisen suhteen.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: awd5 - 23.02.2014, 21:24:28
Tuossa allekirjoituksen tapauksessa tuli aika käytetyt kesäkumit mukana ja ne on kyllä ulkoreunasta kuluneempia kaikki neljä, ei sentään kankaille menossa ole.  200 tuhatta ajettu vakioalusta.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: D5GT - 23.02.2014, 21:32:16
Toiset kuluttaa tasaisesti, "tyyppiviaksi" hätäiseen tulkittu kuluttaa sisäsyrjät ja sulla menee ulkosyrjät ;D
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: J2K - 24.02.2014, 06:16:05
Sanokaapas mikä nivel tai nivelet siellä joustaa liikaa. Vois vaihtaa niitä ennen kuin koko autoa.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: Kulmamies - 09.03.2014, 15:28:37
Tänään vaihtelin kesärenkaita ja tuli tutkittua renkaiden kulumisia.

Madallettu -06 V70 d5 awd, jolla ajettu uusilla 225-45-17 talvirenkailla noin 6000km ja ei ollut havaittavissa kulumaa. Kulmat säädetty syksyllä S60R:n ohjearvoihin.

Normikorkuinen -07 V70 2,5T awd, jossa uudenkarheat 205-55-16 talvirenkaat. Ajomäärästä ei tieoa, mutta renkaat todella selkeästi sisäreunasta kuluneet. Kulmat säädetty kuittien mukaan viime vuonna.

Se mikä on huomioitavaa, niin tuon S60R:n auraus on sekä edessä, että takana pienempi, mitä tavallisessa etuvedossa. Jospa sisäreunoista renkaita syövät autot on säädetty mahdollisesti väärän mallin arvoille? Esim. etuvetoisen.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: Raid - 16.03.2014, 08:55:19
- 07- AWD  2.5T ajettu itse  60 tkm , ei minkäälaista ongelmaa renkaiden kulumisessa. Tasaisesti  kulunut ja  lähti nastat tasaisest joka pyörästä.. :). kulumine tasaista ennen ja jälkeen kun tölväsin katukivetykseen( vas alatukivarsi poikki).  Olin katsomasa kun säädettiin aurauskulmat kohdilleen niin takaa kuin edestäkin.  Hiukan jouduin huomauttamaan säätäjää kun meinasi jättää ihan rajan äärilukuun.. Käskin laitamaan keskelle arvoa.   :nohnoh
Seuraav pyörä laitetiinkin ilman mutinoita.   Ratti on suorassa ja meneee suoraan kuin juna.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: Timmeeni - 24.05.2014, 22:43:21
Tuo renkaiden epätasainen kuluminen ei ole mikään "ominaisuus" vaan vika... Kyllä mulla ärrässä kuluu aivan tasaisesti ja isännän -10 v70 AWD:ssa myös.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: J2K - 25.05.2014, 05:54:37
Omaan tuli vaihdettua alkuperäiset alatukivarren puslat ja alapallonivelet. Toivon mukaan tuo "ominaisuus" on hävinnyt.
Otsikko: Vs: AWD-mallit V70 kakkoskopassa
Kirjoitti: ralli art - 03.05.2015, 12:01:59
Pitäisi saada 2006 awd säädettyä taka cambereita niin toimiiko noi ebayn acdelco säätöpultit vai pitääkö vaihtaa helat? Onko jollain ihan kokemusta asiasta? Mulle ei ihan auennut toi pulttien toiminta ja vastaavasti helat kyllä toimii mutta on vähän kiinteän oloinen ratkaisu jos ei osukaan kohdalleen, joutuu jumppaan ja taas tekemään kulmat uudestaan.. Kertokaas tuning miehet kuinka ootte homman hoitanut