Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: JuhaKHJ - 18.02.2014, 08:51:05
-
Vähän Volvoihin perehtyneenä kyselen että kun joitain kakkoskopan V70 normaaleja malleja myydään myös AWD-merkinnällä niin ovatko ne tosissaan jonkin sortin nelivetoja?
Jos ovat, niin onko niissä sama vetotekniikka kuin sitten XC-malleissa ja miten kestäviä ovat? Että onko XC-malliin eroa muuta kuin korkeampi alusta ja ilmeisesti iskareissa enemmän tehoa?
Dieselvero noissa taitaa pompata kuitenkin huikeille tasoille. ??? Paitsi jos maksaa kahteen erään niin ei tunnu niin isolta verolta. ;D
-
Kyllä nämä ovat jonkin sortin nelivetoja ;)
Sama tekniikka näissä on kuin XC malleissa.
-
Ykköskoppaisten neliveto toteutettu viskokytkimellä, 2003 taisi tulla eka haldex-kytkimellä (gen 2?) toteutettu AWD. Ja faceliftistä vaihtuu gen 3 -haldexiin.
Molemmissa omat ongelmansa, yleisimpänä varmaan hajoamassa kulmavaihteen booriholkki josta löytyy tältäkin palstalta paljon juttua.
-
Ei nelikot hirveästi painavampia ole, mutta vähän ja sitä kautta painon mukaan laskettava käyttövoimavero on vähän isompi. Kulutus on myös jonkin verran isompi ja sitä kautta myös veron päästöosuus kasvaa..
-
Kulutus on nelikolla tasasella ajettaessa n 0,5-0,8 litraa satasella enemmän verrattuna etuvetoiseen (2.5T).
Toisaalta taas tuo nelikon lähtö seisaaltaan oli kesä tai talvi niin on oma juttunsa joka saa hymyn suupieliin.
-
Ykköskoppaisten neliveto toteutettu viskokytkimellä, 2003 taisi tulla eka haldex-kytkimellä (gen 2?) toteutettu AWD. Ja faceliftistä vaihtuu gen 3 -haldexiin.
Molemmissa omat ongelmansa, yleisimpänä varmaan hajoamassa kulmavaihteen booriholkki josta löytyy tältäkin palstalta paljon juttua.
Onko tuossa gen2 ja gen3-versioissa paljon eroa että kumpi olisi parempi? Missä vuosimallissa vaihdos on tapahtunut?
Tuo paikaltaan lähtö mitä Raid mainitsi, hieman kiinnostaisi kun siten renkaat kuluisi tasaisemmin. ;D Ja työn puolestakin tarvitsisi välillä päästä huonompiin paikkoihin, saati pois niistä.
-
Onko tuossa gen2 ja gen3-versioissa paljon eroa että kumpi olisi parempi? Missä vuosimallissa vaihdos on tapahtunut?
Tuo paikaltaan lähtö mitä Raid mainitsi, hieman kiinnostaisi kun siten renkaat kuluisi tasaisemmin. ;D Ja työn puolestakin tarvitsisi välillä päästä huonompiin paikkoihin, saati pois niistä.
Taisi olla että gen2:lla rengas sutaisee 1/5-kierrosta ennenkuin täydet väännöt myös takapäässä ja gen3:lla 1/8. Eli varmaan tuon osalta ei välttämättä huomaa käytännössä mitään. En tiedä sitten onko muuten komponentteja tms. päivitelty.
Ja saattaa olla että gen3 tuli vasta 2006 eikä heti faceliftissä.
Joku voi korjata jos puhun mitä sattuu.
-
Renkaat näissä mk2 nelivetoisissa ei kulu tasaisesti. Pakkaa olemaan tyyppivika että syö kesärenkaiden sisäsyrjät puhki alle 10tkm.
-
Renkaat näissä mk2 nelivetoisissa ei kulu tasaisesti. Pakkaa olemaan tyyppivika että syö kesärenkaiden sisäsyrjät puhki alle 10tkm.
Johtunee siitä ettei ole camber säätöä.
-
Renkaat näissä mk2 nelivetoisissa ei kulu tasaisesti. Pakkaa olemaan tyyppivika että syö kesärenkaiden sisäsyrjät puhki alle 10tkm.
Edessä, vai takana? Onko madallettu? Pyörät/camberit saa ainakin takana paremmin kohdalleen, kun vaihtaa R-mallin alatukivarret. Pituuseroa on noin 3-4mm. Jos ei riitä, niin sitten voi vaihtaa myös R:n apurungon, mutta se on jo vähän kalliimpi ja työläämpi vaihtoehto :)
Edessä ei kannata kokeilla kompensoida renkaan sisäreunan kulumista lisäämällä aurausta. Jostain kumman syystä tilanne vain pahenee, eli kannattaa kokeilla vähentää aurausta.
-
Halvin tapa lienee hommata pulttisarja jolla säätö onnistuu.
-
Eturenkaita syö. Tälläkin foorumilla paljon juttua asiasta.
Ei madallettu. Auraukset tarkistettu vuosittain.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23161.0
-
Taisi olla että gen2:lla rengas sutaisee 1/5-kierrosta ennenkuin täydet väännöt myös takapäässä ja gen3:lla 1/8. Eli varmaan tuon osalta ei välttämättä huomaa käytännössä mitään. En tiedä sitten onko muuten komponentteja tms. päivitelty.
Ja saattaa olla että gen3 tuli vasta 2006 eikä heti faceliftissä.
Joku voi korjata jos puhun mitä sattuu.
Itsellä on -05, ja gen3 haldex
-
Renkaat näissä mk2 nelivetoisissa ei kulu tasaisesti. Pakkaa olemaan tyyppivika että syö kesärenkaiden sisäsyrjät puhki alle 10tkm.
Toi on outo - ainakin kolme 2004-2006 V70 nelikkoa kuluttavat renkaansa tasaisesti, normi bilian huolloilla.
-
Toi on outo - ainakin kolme 2004-2006 V70 nelikkoa kuluttavat renkaansa tasaisesti, normi bilian huolloilla.
Siinä on vikaa. Sinun pitää huollossa sanoa että korjaavat että kuluttaa renkaita niin kuin nelikon pitää :nohnoh :)
-
On sanottu ja vastaus oli että tyyppivika.
-
-07 V70 D5 AWD manuaalissa verot yhteensä 664,30.
Ja tässä omassa renkaat kuluu ihan tasaseen.
-
Siinä on vikaa. Sinun pitää huollossa sanoa että korjaavat että kuluttaa renkaita niin kuin nelikon pitää :nohnoh :)
;D Pitää sanoa pojille, että huomauttaa huollossa että on vikaa, kun renkaat ei kulu sisäreunoista. Takuu noista on tainnut mennä jo umpeen. Eniten ajetussa kilsoja yli 400tkm..
Löytyiskö selitys kulutustottumuksien eroille rengaskoosta? Vai olisiko kuitenkin joku pusla alustassa hajonnut / väsähtänyt ja se kääntää renkaan asentoa.
-
Alustassa ei tunnu mikään väljälle. Olen tutkinut noita niveliä ja miettinyt vaihtoa. Kulkee kuitenkin ilman natinoita ja muljahteluja suoraan. Mittariin tuli viikko sitten 200tkm täyteen. Rengasliikkeessäkin tiesivät tästä ongelmasta kun ostin uudet. Koko ollut mun aikana 205/50-17. Ostaessa 225/45-17, jotka oli paistettu 6kk aiemmin. Ne oli jo kankailla. Voihan tuota vielä selvitellä.
-
Toi on outo - ainakin kolme 2004-2006 V70 nelikkoa kuluttavat renkaansa tasaisesti, normi bilian huolloilla.
Ihmettelen samaa. Mulla on V70 AWD ja Eibachin jousilla eikä mitään ongelmaa renkaiden kulumisen suhteen.
-
Tuossa allekirjoituksen tapauksessa tuli aika käytetyt kesäkumit mukana ja ne on kyllä ulkoreunasta kuluneempia kaikki neljä, ei sentään kankaille menossa ole. 200 tuhatta ajettu vakioalusta.
-
Toiset kuluttaa tasaisesti, "tyyppiviaksi" hätäiseen tulkittu kuluttaa sisäsyrjät ja sulla menee ulkosyrjät ;D
-
Sanokaapas mikä nivel tai nivelet siellä joustaa liikaa. Vois vaihtaa niitä ennen kuin koko autoa.
-
Tänään vaihtelin kesärenkaita ja tuli tutkittua renkaiden kulumisia.
Madallettu -06 V70 d5 awd, jolla ajettu uusilla 225-45-17 talvirenkailla noin 6000km ja ei ollut havaittavissa kulumaa. Kulmat säädetty syksyllä S60R:n ohjearvoihin.
Normikorkuinen -07 V70 2,5T awd, jossa uudenkarheat 205-55-16 talvirenkaat. Ajomäärästä ei tieoa, mutta renkaat todella selkeästi sisäreunasta kuluneet. Kulmat säädetty kuittien mukaan viime vuonna.
Se mikä on huomioitavaa, niin tuon S60R:n auraus on sekä edessä, että takana pienempi, mitä tavallisessa etuvedossa. Jospa sisäreunoista renkaita syövät autot on säädetty mahdollisesti väärän mallin arvoille? Esim. etuvetoisen.
-
- 07- AWD 2.5T ajettu itse 60 tkm , ei minkäälaista ongelmaa renkaiden kulumisessa. Tasaisesti kulunut ja lähti nastat tasaisest joka pyörästä.. :). kulumine tasaista ennen ja jälkeen kun tölväsin katukivetykseen( vas alatukivarsi poikki). Olin katsomasa kun säädettiin aurauskulmat kohdilleen niin takaa kuin edestäkin. Hiukan jouduin huomauttamaan säätäjää kun meinasi jättää ihan rajan äärilukuun.. Käskin laitamaan keskelle arvoa. :nohnoh
Seuraav pyörä laitetiinkin ilman mutinoita. Ratti on suorassa ja meneee suoraan kuin juna.
-
Tuo renkaiden epätasainen kuluminen ei ole mikään "ominaisuus" vaan vika... Kyllä mulla ärrässä kuluu aivan tasaisesti ja isännän -10 v70 AWD:ssa myös.
-
Omaan tuli vaihdettua alkuperäiset alatukivarren puslat ja alapallonivelet. Toivon mukaan tuo "ominaisuus" on hävinnyt.
-
Pitäisi saada 2006 awd säädettyä taka cambereita niin toimiiko noi ebayn acdelco säätöpultit vai pitääkö vaihtaa helat? Onko jollain ihan kokemusta asiasta? Mulle ei ihan auennut toi pulttien toiminta ja vastaavasti helat kyllä toimii mutta on vähän kiinteän oloinen ratkaisu jos ei osukaan kohdalleen, joutuu jumppaan ja taas tekemään kulmat uudestaan.. Kertokaas tuning miehet kuinka ootte homman hoitanut