Kulkukoira  Proturbo

XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?

  • 23 Vastauksia
  • 69457 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nakuvitonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« : 08.11.2011, 14:03:16 »
Täällä ja vanhalla foorumilla on kirjoiteltu todella paljon XC70 Volvojen nelivedon ongelmista. Tällä palstalla olisi tarkoitus saada selkeä vastaus siihen missä vuosimalleissa esiintyy minkäkinlaisia vikoja nimenomaan voimansiirrossa.
Muut 70 sarjan nelivetojen viat ovat varmaankin samoja etuvetoisten 70 sarjalaisten kanssa joten ei mennä niihin vaan kertokaa  nyt vain ne voimansiirron heikot paikat vuosimalleittain. XC70 hankintaa harkitseva kiittää näistä tiedoista  ::)
XC70 AWD D4 Summum Aut. -15, V70 Summum 2.4D Aut. -08, ja C70 T5 -00

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #1 : 08.11.2011, 17:01:03 »
Kaikissa malleissa on samanlainen 4vetosysteemin, siis korimalleittain.
Eli xc malleissa sama mitä normi awd:ssäkin.

Jos puhutaan mk1, niin kulmavaihde/kulmavaihteen holkki on heikko lenkki.

mk2, tuliko haldexi -02 tms. (viisaammat korjatkoon), niissä kulmavaihteessa on "sulake" mikä porsii myös, tosin suht edullinen baut 100€
Haldex:ssa ollut myös öljypumppu vikoja yms.

Taitaa mk3 olla kokolailla sama mitä mk2:kin..??

Öljyjä vaihdeltava, lisää kestoa huomatavasti.
Eikä tietysti kestä "sikaa" älyttömästi.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Nakuvitonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #2 : 08.11.2011, 20:08:23 »
mk2, tuliko haldexi -02 tms. (viisaammat korjatkoon), niissä kulmavaihteessa on "sulake" mikä porsii myös, tosin suht edullinen baut 100€
Haldex:ssa ollut myös öljypumppu vikoja yms.

Taitaa mk3 olla kokolailla sama mitä mk2:kin..??

Kiitosta sjossille! Juuri tällaista tietoa kaipailin. Onkohan MK2:ssa saatu korjattua MK1:n holkki ja boori ongelmat ja tilalle tullut nuo haldexin öljypumpun vikaantumiset yms.? Vai onko MK2:ssa vaan lisää vikoja vanhojen lisäksi?
XC70 AWD D4 Summum Aut. -15, V70 Summum 2.4D Aut. -08, ja C70 T5 -00

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #3 : 08.11.2011, 20:27:00 »
Tietääkseni ei kulmavaihde ongelmia ole.
Ainoastaan tuo "sulake".

Noita haldex ongelmia on vaihtelevasti.

Eilen juuri yhden volvo korjaajan/asiantuntian kanssa keskustelin noista.
Jos enempi ajettu, eikä öljyjä vaihdeltu, on riski aina moninkertainen.
Muuten kyllä pitäisi kestää, kunhan muistaa ettei ole mitään "ralliautoja" nämä..

Ja kun, ei öljyn vaihto ole huolto ohjelmassa, vaan "jätetty" omistajan harteille.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa tapani67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #4 : 08.11.2011, 20:31:51 »
2006 ja nuoremmat,parempi haldexin ohjaus.Itellä ajettu 170000 ilman ongelmia,suurin osa maantieajoa. XC 2.5T AWD 06 *taavih->

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #5 : 09.11.2011, 09:11:44 »
Ok, heitteillejättö on selkeä riski.

Missä tilanteissa noi on hajonneet? Esim. ne holkkivauriot tuskin ihan itsestään syntyy, kun kaikilla ei hajoa?

Poissa vesap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #6 : 09.11.2011, 10:39:46 »
Tietääkseni ei kulmavaihde ongelmia ole.
Ainoastaan tuo "sulake".

Mikäli mk2 tarkoittaa vuosina 2000 - 2007 valmistettuna malleja, niin onhan niissä kulmavaihdeongelma juurinkin holkin (= sulake?) suhteen. Kestää muutaman vuoden ja boorit hapertuvat heikoiksi, sitten yksi reippaampi kiihdytys tai vaikka juuttuminen ja avot. Jollei tuota sitten noteeraa ajoissa (= heti) menee boorit myös akseleista ja sen jälkeen koko kulmavaihde uusiksi. Jollei sitten löydä koneistamoa, jossa teettää uudet akselin päät.

Muistaakseni jostain vuosimallista alkaen on tuota holkkia vahvistettu, näin ainakin R:ssä. Mutta eipä sekään estäne holkkia ruostumasta, joka se perussyy on.

Kulmavaihteeseen liittyy myös se, että se alkaa vuotamaan öljyä muutaman vuoden välein ja tarvitsee tiivistyksen. Käytetty massa ei vaan kestä sitten millään pidempään. Vuotoja ja oljyn määrää kannattaa seurata/seurauttaa.

Pari, kolme tonnia kun n. neljän - kuuden vuoden välien varaa nelivedon elvytykseen, niin tod.näk. selviää. Mikäli autoon on nuo ylläolevat rempat juuri tehty niin pitäisi olla kulmavaihteen suhteen rauhallista. Haldexista en sano mitään.

Mk3 on sen verran nuori käytettänä, että niissä vastaavat viat ovat vasta tulollaan, jollei heikkoja kohtia ole ratkaistu paremmin. Paperilla perusratkaisu näyttää samantyyppiseltä kuin aiemmin.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2011, 10:58:32 kirjoittanut vesap »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #7 : 09.11.2011, 11:17:51 »
Miten kenenkään lähipiiriin kuuluvan "kakkoskopan" nelikko ei ole antautunut, vaikka kaikki kyllä autojaan käyttää.. jos korroosio on se syy paukahtamiselle. Ilmeisesti Bilia hoitaa vuodot yms. kaikessa hiljaisuudessa, kun kukaan ei ole vehkeitä niistä haukkunut.

Poissa hirvivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #8 : 09.11.2011, 11:40:27 »
Paineantureita on jonkin verran mennyt näistä rikki, kuten myös minulla.
V70 D5 AWD Classic -07

Poissa vesap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #9 : 09.11.2011, 12:13:25 »
Miten kenenkään lähipiiriin kuuluvan "kakkoskopan" nelikko ei ole antautunut, vaikka kaikki kyllä autojaan käyttää.. jos korroosio on se syy paukahtamiselle. Ilmeisesti Bilia hoitaa vuodot yms. kaikessa hiljaisuudessa, kun kukaan ei ole vehkeitä niistä haukkunut.

Vaikeapa tuohon on kantaa ottaa. Tuo holkin hajominen perustuu noita korjaavan näkemykseen syystä. Toki hellävaraisessa käytössä ei sitten välttämättä hajoa helposti ja toisaalta tiedän AWD:llä ajavia, jotka eivät edes ole huomanneet takavedon puuttuvan. Liikkeissäkin on tullut vastaan autoja, joissa takaveto on ollut pimeänä ja myyty täysin toimivana kulkineena, toivottavasti ovat olleet pian sen jälkeen kun olen myyjille asiasta huomauttanut. Tuo kulmavaihteen porsiminen kun ei aiheuta mitään vikakoodia ja autoa voi käyttää aivan normaalisti (tosin muistaen, että jos tuota tekee pitkään ne kulmavaihteen akselin boorit kuluvat ja remontille tulee hintaa paljon enemmän).

Tuolla oli jotain kommenttia noista vuodoista:

http://volvoforums.com/forum/volvo-s60-10/angle-gear-box-leaking-19663/
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=60399
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?57454-Angle-Gear-replaced-in-an-S60AWD

Toki kun tuota vasten peilaa, niin voi olla itse olen liian tarkka auton käyttäjä. Mielestäni kun jokainen öljyvuoto on vika. Tuollahan lähinnä ohjeistetaan lisäämään öljyä.

EDIT: Lisätty pari ulkomaan linkit.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2011, 12:58:19 kirjoittanut vesap »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #10 : 09.11.2011, 13:12:13 »
Myös mun mielestä öljyvuoto on selkeä vika, jos sellainen autoon ilmestyy.

Taitaa olla melko harvinaisia noi tyypit, jotka ei vikaa huomaa. Talvella ero kulkupuolessa on sen verran iso. Enemmän taitaa olla vian peittelijöitä -rikkonainen kiertoon "ai en mä vaan ole huomannu" tyylillä.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #11 : 09.11.2011, 19:56:20 »
Paineantureita on jonkin verran mennyt näistä rikki, kuten myös minulla.

Totta. Näitä käsittääkseni menee kohtuu paljon.

Itsellä oli samanlainen ongelma. Paikaltaan lähtiessä eturenkaat ruopivat ja sitten tuli muulinpotku kun lähti myös takapää työntämään.

Sinisellä vaihdettiin paineanturi (varaosanro. 30759668) 136,70€ + vaihto 34,80€.

Nyt toimii kuin unelma, ei ruovi tyhjää lähtiessä yhtään. Muuttui tosiaankin nelivetoiseksi auto  ;D
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Nakuvitonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #12 : 09.11.2011, 22:31:09 »
Mahtavaa!! Kiitos tässä vaiheessa kaikille asiaan vihkiytyneille ja kirjoitustaitoisille  -H- Tästä infosta on suurta apua kun / jos alkaa Volvon nelikkoa mieluilemaan. Näiden juttujen jälkeen alkaa tosin miettimään onko järkevä vaihtoehto vaikka niin kyseisestä mallista tykkääkin? Harmittaa kun muuten niin loistavassa kulkineessa on tuollainen heikkous nelivedossa jota ainakin mettämies on alkanut kaipaamaan  P>
XC70 AWD D4 Summum Aut. -15, V70 Summum 2.4D Aut. -08, ja C70 T5 -00

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1005
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #13 : 20.11.2011, 19:00:13 »
Miten kenenkään lähipiiriin kuuluvan "kakkoskopan" nelikko ei ole antautunut, vaikka kaikki kyllä autojaan käyttää.. jos korroosio on se syy paukahtamiselle. Ilmeisesti Bilia hoitaa vuodot yms. kaikessa hiljaisuudessa, kun kukaan ei ole vehkeitä niistä haukkunut.

Tässä ainakin yksi ilmoittautuu, kulmavaihde ja holkki vaihdettu 178tkm kohdalla.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 missä vuosimalleissa neliveto vikaantuu?
« Vastaus #14 : 21.11.2011, 08:36:29 »
Mielenkiintoista -mikä aheutti vian, noinkin pienillä kilsoilla?

Oliko huollettu Biliassa?

 

Proturbo  Autodiagnoosi