Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004

  • 19 Vastauksia
  • 8908 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« : 22.07.2012, 21:31:29 »
Tervehdys,

Hankin viime viikolla ekan volvoni (vm. 2004 XC70) ja pienen maastotestailun jälkeen heräsi epäilys ettei neliveto toimi kunnolla. Mielestäni etupää sutii liikaa, enkä saa takapäätä sudittamaan ollenkaan. Olen testannut autoa siten että olen ajanut jyrkkään soratien rinteeseen soranottoalueella, pysäyttänyt auton ylämäkeen ja lähtenyt reippaasti liikkeelle. Auto kyllä lähtee mutta etupää sutii ja kaivaa joka kerta oikein kunnolla ja tuntuu ettei takapää potki ollenkaan. Täältä jostain lueskelin että nelarin ollessa kunnossa, etupää ei saisi sutia käytännössä juuri ollenkaan? Yhdessä paikassa jossa oli hienompaa hiekkaa, etupää kaivoi jopa kiinni enkä päässyt ylämäkeen liikkeelle siitä. Tässäkään kohtaa takapyörien alla ei mitään merkkiä että olisivat vetäneet. Lienee syytä olettaa että nelivedossa ei kaikki ole kunnossa vai onko tuollainen etupään sutiminen normaalia?

Muita hyviä keinoja testailla nelarin toimivuutta?

 


 


Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #1 : 23.07.2012, 00:25:45 »
Ei toimi neliveto, et huomaa mitään etupään sutimista ennen kytkeytymistä, jos kaikki on kunnossa.

Poissa HJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #2 : 23.07.2012, 18:33:30 »
Jep, ensi viikolla menee testaukseen. Saas nähdä mitä sanovat... Booriholkki ja ilmeisesti kulmavaihde tms. tuohon on uusittu jo aiemman omistajan toimesta.

Poissa Timmeeni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #3 : 24.07.2012, 06:49:54 »
Kurkkaappa onko nelivedon sulake ehjä? jos palanut niin haldexin pumppu rikki. eipä tuonne muuta oikeen jää jos kerta kulmavaihde ja holkki vaihdettu. pumppu tai paineanturi
Volvo V90 D5 AWD inscription -17
Volvo V70 D4 Summum -13 Ex: Volvo V70 D5 AWD R-Desing -12 Ex: Volvo 940 2.3 turbo classic -97 Ex: Volvo S80 V8 AWD -07  Ex: Volvo S60 R AWD Man. -04Ex: Volvo 740 GLE A B200E -86

Poissa HJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #4 : 24.07.2012, 08:20:48 »
Sulakkeetkin on tarkistettu, ehjiä ovat. Jos nyt oikein käsitin että peräkontin sulakerasiasta löytyy tuo AWD:n sulake?

Poissa HJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #5 : 31.07.2012, 11:38:26 »
Noniin, Volvo kävi piuhan päässä ja vaihteistolta sinne oli tullut vikakoodia, eli: DTC: 0006 ja kuvauksena Pumpun moottori / jatkuva.

Kuulemma vika voi olla myös pumpun ohjausyksikössä, joka onkin sitten niin kallis tikki että... Onko kuinka yleistä että nuo ohjausyksiköt hajoaa? Wetterillä meinasi että melko varmasti selviää pumpun vaihdolla. Ensin pitää kuitenkin pumppu vaihtaa että voidaan katsoa selvitäänkö sillä vai pitääkö alkaa ohjausyksikköäkin roplaamaan.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #6 : 31.07.2012, 21:56:37 »
Todennäköisempää on, että pumppu on rikki. 2004 mallissahan on vielä gen 2 haldex ja alimitoitettu pumppu. Lähtökohtaisesti jos merkkiliike  lähtee hakemaaan vikaa osia vaihtamalla ja vika ei olekkkaan vaihdetussa osassa (pumppu), ei sen osasta tulisi veloittaa. (siis osa vaihdetaan takaisin)

Poissa HJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #7 : 01.08.2012, 08:36:19 »
Kävin merkkiliikkeessä vain kyselemässä että pystyvätkö selvittämään kummassa vika on, käytin Volvoa testerissä halvemmassa paikassa. Merkkiliikkeessä sitten kävin vain juttelemassa, sanoivat että ensin pitää vaihtaa pumppu ennen kuin mahdollinen ohjausyksikön vika selviää. Kuulemma millään testerillä ei asiaa voi selvittää. Auto menee korjaukseen ei-merkkiliikkeeseen kun homma oli siellä osineen "vain" noin 300€ halvempi kuin merkkiliikkeessä.

Auto on ostettu alle 2 viikkoa sitten niin luulisi että moinen vika menee takuun piiriin enkä joudu itse maksamaan laskua.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #8 : 01.08.2012, 08:59:24 »
Auto on ostettu alle 2 viikkoa sitten niin luulisi että moinen vika menee takuun piiriin enkä joudu itse maksamaan laskua.

8 vuotta vanhassa autossa en laskisi täysin tämän varaan, toki kannattaa aina yrittää.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #9 : 01.08.2012, 11:35:15 »
Auto menee korjaukseen ei-merkkiliikkeeseen kun homma oli siellä osineen "vain" noin 300€ halvempi kuin merkkiliikkeessä.

Auto on ostettu alle 2 viikkoa sitten niin luulisi että moinen vika menee takuun piiriin enkä joudu itse maksamaan laskua.

Ottaisin ensimmäisenä yhteyttä siihen myyjäliikkeeseen ja keskustelisin sen automyyjän kanssa. Myyjälle tulee antaa mahdollisuus hoitaa korjaus valitsemassaan paikassa.
 Et siis voi viedä sitä minne itse lystäät ja mennä sen jälkeen myyjälle laskun kanssa, ellet ole etukäteen tällaisesta menettelystä sopinut (en toki näin oletakkaan)

PS: Jos muistan oikein niin työssä tarvitaan muutamaa erikoistyökalua. mm kardaanin takapään värinänvaimennin yms otetaan ulosvetäjällä pois. Toki sen saa hakkaamallakin pois, mutta rikkihän se menee...

Poissa HJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #10 : 01.08.2012, 12:15:43 »
Juu kyllä tässä myyjäliike on pidetty alusta asti mukana, tuntuivat olevan vain tyytyväisiä kun remppa onnistuu halvemmalla kun joutuvat kuluihin osallistumaan(tosin vielä epäselvää kuinka paljon).

Vien korjaamolle jota täälläkin tuolla jossain ketjussa suositeltiin, tuntui olevan tuttua hommaa volvon pumpun vaihto:)

Poissa OceanBoy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #11 : 04.08.2012, 17:57:57 »
Myyjä on vastuussa nelivedon toimivuudesta kokonaisuudessa eikä vain osittain. Kuluttaja-asiamies auttaa mielellään jos ryhtyvät hankalaksi. Eli itse olisin vienyt auton siniselle.

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #12 : 04.08.2012, 19:37:07 »
Myyjälle on annettava mahdollisuus korjata vika. Asiat ei aina ole niin yksinkertaisia. Jos paljon ajettuun autoon vaihdetaan uusia osia niin täyttä korvausta ei saa kuin poikkeustapauksissa.

Poissa HJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #13 : 05.08.2012, 17:59:05 »
Kyllä itsekin oletin että neliveto tulee myyjän ilman muuta korjata, maalaisjärki sanoo että jos myyvät autoa mainostamalla että se on neliveto niin se todellakin tulisi olla neliveto. No, intin aikani myyjän kanssa joka tarjoutui korvaamaan puolet korjauskuluista, ei kelvannut mulle joten laitoin kuluttaja-asiamiehen asialle. Kappas vain, lopputulema oli se että kuluttaja-asiamies sanoi että hyväksy tarjous.

Eli asiat ei ole niin yksinkertaisia kun on kyseessä vanha auto. Mitä tästä opimme? Tarkastakaa se neliveto perinpohjaisesti ennen kuin teette kaupat.

Poissa OceanBoy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD ja etupään sutiminen, XC70 vm. 2004
« Vastaus #14 : 06.08.2012, 08:24:01 »
Ilmeisesti tapauskohtainen, mutta suosittelisin vielä kysymään toisen asiamiehen näkemystä. Itse ostin auton siniseltä pari vuotta aikaa ja noin 3 viikkoa ostoksesta 4-veto katosi. Pumppuhan se oli paskana ja en joutunut edes keskustelemaan maksajasta ku ilmoitin auton hajonneen. Nelivetoautossa kuuluu toimia neliveto. Käytetyssä autossa on AINA vähintään 6 KUUKAUTTA takuu vaikka väittäisivät jotain muuta.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy