Autoracing  KL-varaosat

x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..

  • 22 Vastauksia
  • 12428 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Tuli tuossa kokeiltua awd:n toimintaa tositoimissa.. :3/4 jättää sen:

Ja, nyt ei jäänyt hyvä maku suuhun.
Eli, tottunut vasurilla viemään noita autoja, niin etu kuin takavetojakin.
Tuossa awd:ssä paletti menee vaan sekaisin.
Jarrutuksessahan takapää lopettaa vedon kokonaan.
Eli, jarrutus on määräävä tekiä, vaikkakin vetoja pitäis jakaa sinne missä on enemmän pitoja. :idiot2:

Tuohan ei pitemmän päälle ole viskolle terveellistä.
Jarrulla kun sidot ja annat kenkää, niin pelkkä etupää raapii, ja jos hellität jarrun tulee takapää mukaan.
Sekään ei oo terveellistä pitemmän päälle.

Mitä tuolle voi tehdä, ettei jarrutuksissa lopeta takapäästä vetoja?
"Tappokatkaisin" jarruvaloille/anturille.

Nyt kyl meni maku tuohon systeemiin.. :nohnoh

Jotain tarvii keksiä, ennenkuin paikat porsii tuon takia.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #1 : 30.08.2011, 18:39:33 »
Eikös visko ole aika "kiintee" eli jos etusia poltetaan takaset lukossa se on jo paskana?

haldeksit sitten erikseen. Tämä siis oma luulo korjatkaa minua viisaammat niin en elä minäkään sitten väärässä tiedossa...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #2 : 30.08.2011, 20:52:10 »
Eikös visko ole aika "kiintee" eli jos etusia poltetaan takaset lukossa se on jo paskana?

haldeksit sitten erikseen. Tämä siis oma luulo korjatkaa minua viisaammat niin en elä minäkään sitten väärässä tiedossa...
Näin minunkin mielestä, eli Viskossa ei ole mitään eletroniikkaa. Sen takia ei varmasti visko tykkää jos takapyörät lukossa polttaa eturenkaita.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #3 : 30.08.2011, 23:10:21 »
Kyllähän se visko on ihan puhdasta mekaniikkaa. Eikös se mennyt siten, että pyörimisnopeuksien ero saa sisällä olevan nesteen lämpiämään ja turpoamaan. Tämä alkaa sitten lukita viskoa, eli välittää voimaa sen läpi. Lisäksi siellä on mekaaninen vapaakytkin tuota nelivedon vapautusta jarrutustilanteisssa silmälläpitäen. Nyt en valitettavasti ihan ulkoa muista sen rakennetta kun on jo vuosia kun olen semmoisen rakennekuvaa katsellut.

Kukin tavallaan mutta ei tämmöistä kapinetta ole musta ihan mihinkään burnout hommiin tehty. 
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #4 : 30.08.2011, 23:56:49 »
Allekirjoittaneen tapauksessa, ei ole tarkoitus mitään burn outteja tehdä, eikä tehdäkkään.

Kyse on ihan ns nopeasta ajosta ja / vasurilla "sitomisesta".
Mitä ei näköjään pysty tekemään.
Eli, esim. talvella tuon takapään pitämisestä mukana.
Tämähän ei tietysti vaadi kuin, tuon "päänsä" ohjelmointia uudestaan, ettei koske siihen jarrupolkimeen.

Kokeilen kyllä mielenkiinnosta irroittaa jarruvalokatkaisialta johdot, jos olis sähköisesti ohjattu, ettei katkoisi vetoja takaa.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #5 : 31.08.2011, 00:20:08 »
Eiköhän se tieto mene abs boksilta suoraan eli paineesta huomaa ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 895
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #6 : 31.08.2011, 00:32:32 »
awd systeemi on täysin mekaaninen, mitään sähköohjausta ei ole.
Ralliautoksihan tuota ei tosiaan ole suunniteltu vaan turvalliseen ajoon liukkaalla tiellä. "vasurilla sitominen" + kaasu kuulostaa siltä, että jostain kohtaa pamahtaa kalliisti  :nohnoh

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #7 : 31.08.2011, 01:00:32 »
"vasurilla sitominen" + kaasu kuulostaa siltä, että jostain kohtaa pamahtaa kalliisti  :nohnoh

Aivan, kuulostaa myös siltä, että auto saa turhaan haukut.



Kokeileppa ajaa sillä autolla siten, että renkaissa on pito tiehen myös mutkissa sekä pituus- että sivusuunnassa, pitäisi toimia hyvin :)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #8 : 31.08.2011, 09:55:16 »
Aivan, kuulostaa myös siltä, että auto saa turhaan haukut.



Kokeileppa ajaa sillä autolla siten, että renkaissa on pito tiehen myös mutkissa sekä pituus- että sivusuunnassa, pitäisi toimia hyvin :)

Ei tässä nyt haukkumaan aleta sen kummemmin Volvoa. ;)

Kokemuksia on "vaan" useammasta nelikosta, jossa tuo homma toimii.
mm. vanhemmissa lecasyissä (subaru) tuo vasuri toimii, niissä saa sulakkeen poistamalla mm. tuon takavedon pois.
Ja täten voi myös normi jarrudynoissa käyttää.

Jonkunnäköinen haju olisi, et Subarusta on jotain mallia otettu näissä volvon ensimmäisissä awd systeemeissä??

Tämä awd/visko asia täytyy kyllä nyt ottaa isomman selvityksen alle.
Kiinnostaa muutenkin, miten tuo "periaate" noissa toimii.
Ja jos on ohjekirjaan uskominen, tuossahan takapään vetosuhde muuttuu kokoajan.
Normi olosuhteissa takanakin on hieman vetoa, välillä enemmän, välillä vähemmän.

Ja autothan tykkää, kun niillä ajetaan.. :2funny: Sääli on sairautta. *taavih->
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #9 : 31.08.2011, 11:33:42 »
Eikös Subarun ja Volvon vedot oo kaks ihan eri asiaa. Subarussahan se on jatkuva.

Vedon suhteen se tais olla niin että tarpeen mukaan, eli esim kesällä ei normi ajossa taida paljon olla vetoja takana.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #10 : 31.08.2011, 12:11:50 »
Eikös Subarun ja Volvon vedot oo kaks ihan eri asiaa. Subarussahan se on jatkuva.

Vedon suhteen se tais olla niin että tarpeen mukaan, eli esim kesällä ei normi ajossa taida paljon olla vetoja takana.


Jatkuvan on.
Saparossa on visko ja tasauspyörästö välissä.
Mut, tuo Saparo ei nyt kyllä kuulu tänne ollenkaan.

Itse kyllä aloin siitä sekoilemaan, ja lopetan myös sen. :nohnoh

Volvon veto menee juurikin noin.
Mikä taas mietityttää, jos veto "ailahtelee", pitäisi sen myös toimia/kestää tuon "sitomisen".

No, niinkuin sanoin, alan selvittelemään tuon sielunelämää, että saa selvyyden.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #11 : 31.08.2011, 12:21:45 »
Itse kyllä aloin siitä sekoilemaan, ja lopetan myös sen. :nohnoh

Volvon veto menee juurikin noin.
Mikä taas mietityttää, jos veto "ailahtelee", pitäisi sen myös toimia/kestää tuon "sitomisen".

No, niinkuin sanoin, alan selvittelemään tuon sielunelämää, että saa selvyyden.
O0

Hyvä se on selvittää ennenko joku paikka ratkee.
Ihmettelen vaan että miks pitäis ajaa niin kuin kerroit mutta kukin tavallaan.    :D  Eikö?   :pomo:

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #12 : 31.08.2011, 13:44:52 »
O0

Hyvä se on selvittää ennenko joku paikka ratkee.
Ihmettelen vaan että miks pitäis ajaa niin kuin kerroit mutta kukin tavallaan.    :D  Eikö?   :pomo:

Kukin tavallaan.. :idiot2:

Ohjekirja pissii silmile..

Jatkuva neliveto on tässäkin ja täysin mekaaninen.
Jarrutus etc. ei vaikuta vetosuhteeseen mitenkään.
Keskitasauspyörästö/visko löytyy myös näistä.
Selvittely jatkuu vielä, Volvolta saa kyllä kaikki tekniset tiedot/kuvat, senkun käy hakemassa.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: x70 (mk1) awd:n/viskon toiminnan pähkäilyä..
« Vastaus #13 : 31.08.2011, 20:05:07 »
Kukin tavallaan.. :idiot2:

Ohjekirja pissii silmile..

Jatkuva neliveto on tässäkin ja täysin mekaaninen.
Jarrutus etc. ei vaikuta vetosuhteeseen mitenkään.
Keskitasauspyörästö/visko löytyy myös näistä.
Selvittely jatkuu vielä, Volvolta saa kyllä kaikki tekniset tiedot/kuvat, senkun käy hakemassa.
Ei ole Volvossasi jatkuva neliveto vaan takapäähän siirtyy voimaa vain kun etupää sutaa. Maksimissaan puolet voimasta menee taakse. Niin kauan kun etu- ja taka-akselin välillä ei ole nopeuseroa niin visko ei siirrä voimaa taakse.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Carcom Oy  Ateho