Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Viritys => FAQ => Aiheen aloitti: Ristus - 04.11.2010, 20:24:11

Otsikko: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Ristus - 04.11.2010, 20:24:11
Lainaus käyttäjältä: JuHaU
Linkistä ohjeet M90 laatikon vahvistushitsauksen tekemiseen.
(http://www.vrcf.fi/arkisto/m90_vahvistus/M90vahvistus032.jpg)

Manuaalin teki "apupoika".

http://www.vrcf.fi/arkisto/m90_vahvistus/

(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/M90%20vahvistus/M90vahvistus032.jpg)

Lainaus käyttäjältä: JuHaU
Syy migillä hitsaamiseen taisi olla se, että tigillä lämpökuorma olisi ollut huomattavasti suurempi ja vieressä on kuitenkin laakeripintoja, jotka voisivat ottaa itseensä.
Lainaus käyttäjältä: Maukki volvolandia
Aivan... mutta periaatteessa jos jäähdyttäisi kappaleen heti heppausten välillä niin välttyisi vetelyltä ja muilta ikäviltä vaikutuksilta?
Lainaus käyttäjältä: Kulmamies
Aivan, mutta jos kappaleen jäähdyttää heti hitsauksen jälkeen, niin silloinhan metalli kutistuu alkuperäistä enemmän ja akseli saattaa vääntyä mihin sattuu. Aivan sama homma, kuin autopeltihommissa kuumien antaminen...
Lainaus käyttäjältä: JuHaU
M90 laatikon vahvistushitsauksella lukitaan kolmosen syncrorengas paikoilleen. Ongelmana laatikossa on se, että huolimattomalla vaihteenkytkennällä kolmosen rengas on hajonnut ja palaset ovat rikkoneet laatikon.

Ei kait noita M90 laatikoita kovin montaa Suomessa ole "voimaan" rikottu.
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Morjenz - 18.02.2011, 10:42:29
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/26478_10150170822610473_631470472_11686214_629840_n.jpg)

Toinen havainnollistava kuva omasta askista.
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Kulmamies - 02.01.2012, 20:21:13
M90 vaihteiston vahvistus Evo2

(http://www.vrcf.fi/arkisto/m90_vahvistus/Vahvikerengas002.jpg)

(http://www.vrcf.fi/arkisto/m90_vahvistus/Vahvikerengas006.jpg)

Tällä tavalla ei tarvitse akselia hitsata lainkaan ja tuon tukirenkaan tohtii hitsata tigillä, niin ei tule edes hitsausroiskeita. En tiedä oliko tämä laatikko jotenkin erilainen vai viallinen, kun siinä oli tuo tukea kaipaava rengas ihan löysä. Olen antanut itseni ymmärtää, että se olisi normaalisti prässätty akselille, mutta näköjään näitä on erilaisia.
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Kulmamies - 05.01.2012, 09:47:10
Tuossa kun tuli vähän jumpattua laatikoiden kanssa, niin huomasin seuraavaa.

Tämän näköinen rengas on syytä hitsata/tukea. Siinä siis näkyy tuo pieni pykälä.
(http://www.vrcf.fi/arkisto/m90_vahvistus/M90vahvistus025.jpg)

Tällainen on huomattavasti tukevampi ilman vahvistustakin. Tuo on siis ihan tasainen. Kuvassa näkyy myös tekemäni vahvistusrengas, älä anna sen hämätä.
(http://www.vrcf.fi/arkisto/m90_vahvistus/Vahvikerengas004.jpg)

Näissä osissa ei liene muita eroja ja tarinat vahvemmasta laatikosta perustuvat siihen, että uudemmissa on synkronointia parannettu, jotta vaihteet menee helpommin päälle. Muuten laatikko ei ole sen ihmeellisempi, mutta uudemmissa laatikoissa on sellainen jännä kaksoissynkronointi, tavallisen yhden synkron sijaan.
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Kulmamies - 09.01.2012, 17:23:26
Kuvassa vasemmalla uudempi kaksoissynkronointi ja oikealla perinteinen vanhan mallin synkrorengas.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/940%20tdi/Vaihteistojuttuja018.jpg)
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: EVO8 - 09.01.2012, 20:46:26
Hmm... muistin mukaan omassa rasiassa on kyllä tuo oikeanpuoleinen synkka vaikka -98 auto. Väittävät että molempia on ollut sekaisin ???

Saattaa muuten jäykällä vauhtipyörällä pitää pitää melkoista kalinaa tyhjäkäynnillä jos akseleiden päittäisvälykset ei ole aivan kohdallaan. Varsinkin kun vähän lämpenee.
 
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Turbo 242 - 13.03.2012, 20:23:09
Saattaa muuten jäykällä vauhtipyörällä pitää pitää melkoista kalinaa tyhjäkäynnillä jos akseleiden päittäisvälykset ei ole aivan kohdallaan. Varsinkin kun vähän lämpenee.

Mulla on 242:ssa vahvistamaton M90 jousittamattomalla sintterillä ja jäykällä vauhtipyörällä eikä se pidä tyhjäkäynnillä juurikaan normaalista poikkeavaa ääntä mutta moottorijarrutuksessa tulee melkonen resonanssiääni.  :o
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Kulmamies - 25.06.2012, 17:36:22
Siirsinpä nämäkin ohjeet Photobuckettiin :)

Tänään avoin taas yhden tällaisen hajonneen laatikon ja yllätys oli suuri. Kolmosen ratasta pidättelevä rengas oli pettänyt, mutta se ei johtunut renkaan heikkoudesta, vaan sitä tukevien pikku hampaiden rikkoutumisesta, itse renkaan ollessa vielä ihan ehjä. Tulee vaan mieleen, että saavutetaanko renkaan kiinni hitsaamisella mitään etua, vai meneekö tilanne peräti huonompaan suuntaan, kun materiaalin ominaisuudet muuttuvat hitsauksen yhteydessä? Paras keino vahvistukseen lienee tuollaisen evo2 tukirenkaan sorvaus :-\

Tänään työ alla ollut laatikko oli M90H ja siinä oli tuollainen uudempi synkronointisysteemi.
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Kisko - 04.07.2012, 23:54:44
Paras keino vahvistukseen lienee tuollaisen evo2 tukirenkaan sorvaus :-\
Pienimuotoista sarjatuotantoa pystyyn? ;)
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: hevonen - 08.07.2012, 18:29:52
Siirsinpä nämäkin ohjeet Photobuckettiin :)

Tänään avoin taas yhden tällaisen hajonneen laatikon ja yllätys oli suuri. Kolmosen ratasta pidättelevä rengas oli pettänyt, mutta se ei johtunut renkaan heikkoudesta, vaan sitä tukevien pikku hampaiden rikkoutumisesta, itse renkaan ollessa vielä ihan ehjä. Tulee vaan mieleen, että saavutetaanko renkaan kiinni hitsaamisella mitään etua, vai meneekö tilanne peräti huonompaan suuntaan, kun materiaalin ominaisuudet muuttuvat hitsauksen yhteydessä? Paras keino vahvistukseen lienee tuollaisen evo2 tukirenkaan sorvaus :-\

Tänään työ alla ollut laatikko oli M90H ja siinä oli tuollainen uudempi synkronointisysteemi.
Onko tuosta mitään hyötyä jos osaa käyttää vaihteistoa niinkuin sitä kuuluu käyttää?
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: JuHaU - 08.07.2012, 18:32:06
Onko tuosta mitään hyötyä jos osaa käyttää vaihteistoa niinkuin sitä kuuluu käyttää?

Mun mielestä olet asian ytimessä. Tuolla "vahvistuksella" voidaan vähentää virhevaihdossa tapahtuvaa laatikon porsimista.
Ei se sitä laatikkoa juurikaan vahvista.
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: 745 TIC - 31.03.2015, 21:08:12
Pitääkö paikkansa, että ainoastaan 97-98 vuoden M90L2 laatikossa olisi tuo rengas kiinteänä akselilla, niin ettei sille tarvitsisi tehdä mitään?
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Taavi.H - 11.03.2016, 23:17:46
Tämän ohjeen kuvat on nyt siirretty VRCF:n palvelimelle. :)
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: TVS - 12.04.2016, 21:20:42
Havaintoja, sikälimikäli joitakuita asia kiinnostaa: tuota ei oikeasti kannata hitsata tuota rengasta, yhtä yritin tänään hepata kiinni kun se oli jo rikottu eli rengas oli irti paikaltaan, laitoin paikalleen ja heppasin ujosti pikkusen sitä malliksi kiinni että saa kahtoa asennon vielä varmuudeks tasan sata kohilleen, pikkusen koskin pihdeillä ja koko perskeleen rengas pasahti halki kun se olis lasista tehty. Ei tasan olisi kestänyt ympäri hitsattunakaan, palasten määrä olisi kasvanut ja koko pienentynyt  :P. Lisätään, että tämä sirpaloitunut rengas oli tuota pykälätöntä "vahvempaa" mallia. Tuon olakkeellisen osalta en osaa sanoa tuosta hitsauskestosta...

Lisäksi tuommoisia kaksoissynkrottuja kolmosen rattaita voisi löytyä myös muista versioista, mutta ainakaan kakkoskorisen V70 m56 lootasta semmosta ei löytynyt, tarttis siis tajuta millä logiikalla niitä olis. Jossakin etuvedon askissa, oliskohan ollu V70R etuvedon askissa oli kaksoissynkrottu kolmosen ratas.
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Kulmamies - 13.04.2016, 19:23:10
Lisäksi tuommoisia kaksoissynkrottuja kolmosen rattaita voisi löytyä myös muista versioista, mutta ainakaan kakkoskorisen V70 m56 lootasta semmosta ei löytynyt, tarttis siis tajuta millä logiikalla niitä olis. Jossakin etuvedon askissa, oliskohan ollu V70R etuvedon askissa oli kaksoissynkrottu kolmosen ratas.

-97 tdi moottorin perässä olleesta M56 laatikosta löytyy ainakin ne kaksoissynkrot ja kolmosen ja vitosen rattaatkin sopii M90:iin.
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: TVS - 13.04.2016, 22:05:23
-97 tdi moottorin perässä olleesta M56 laatikosta löytyy ainakin ne kaksoissynkrot ja kolmosen ja vitosen rattaatkin sopii M90:iin.
Mulla oli toinenkin loota tänään levällään, siinä oli kaksoissynkro, toisessa taas ei. Hauskaa asiassa on se, että molemmat ovat -93 leimoilla  ???
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Twofortti - 02.05.2017, 23:29:57
Mulla korkkas ylläriylläri 3 vaihteen syncrot. Uudet pitäisi hankkia niin käykö kaikki m56 laatikoitten 3.vaihteen syncrot tähän ? Ja kun avaan ton m90 laatikon ja siellä on toi vanhan mallin syncro niin meneekö toi kaksois-syncro sinne ihan ilman ongelmia? vai pitääkö ruveta häsläämään
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: siipiveikko - 18.04.2018, 18:19:14
Teetin Kotkassa tutulla sorvarilla tuollaisen halkaistun vahvistusholkin. Sorvari teki mittapiirrustuksen, eli tarvittaessa voi sorvailla lisää niitä.
Hinta holkille 50€, minulta saa yhteystiedot yv:nä, jos tarvetta.
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: Kulmamies - 18.04.2018, 19:02:35
Laatikoissa on vuosimalli tjms. eroja, joten sama rinkula ei käy kaikkiin.
Otsikko: Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
Kirjoitti: TVS - 05.06.2018, 21:49:45
Mulla korkkas ylläriylläri 3 vaihteen syncrot. Uudet pitäisi hankkia niin käykö kaikki m56 laatikoitten 3.vaihteen syncrot tähän ? Ja kun avaan ton m90 laatikon ja siellä on toi vanhan mallin syncro niin meneekö toi kaksois-syncro sinne ihan ilman ongelmia? vai pitääkö ruveta häsläämään
Voi käydä tai olla käymättä, niitä on mm. eri hammaskulmilla vaikka halkasija olis 100% sama. Ask me how I know... ::)