Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: barondevolvo - 12.10.2012, 22:36:20

Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 12.10.2012, 22:36:20
-
Otsikko: Vs: Miten hinaat?
Kirjoitti: jaskajokunen - 12.10.2012, 22:45:23
Varovasti ja hinavaa autoa säästäen  :P  Automaatilla tulisi kuitenkin välttää sitä isointa vaihdetta, eli pakolla alemmalle pykälälle. IMHO  :pomo:
Otsikko: Vs: Miten hinaat?
Kirjoitti: JL - 12.10.2012, 22:50:18
Auto on XC70 -08 MK3 diesel automaatti. (Geartronic ?)

Kysymys tietäjille. Miten kyseisellä autolla pitäisi vetää raskasta (venetraileri) kuormaa.
Olen vanhalla manuaalilaatikollakin (V70 -00 TDI) hinannut niin, etten koskaan käytä 5 vaihdetta.


Pieni huomautus, hinaamisella tarkoitetaan "muuten liikuntakyvyttömän ajoneuvon siirtämistä"... niin olen ainakin
itse sen sisäistänyt.
Mikäli tarkoitus on liikuttaa vaikkapa venetraileria, nimittäisin sitä "vetämiseksi"  ;)
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 12.10.2012, 23:12:14
-
Otsikko: Vs: Miten hinaat?
Kirjoitti: sjos - 13.10.2012, 10:35:31
Eikö se samaa hinaamista ole, on siellä perässä kärry, auto(lla) totta tai ihan mitä vaan..

Sanoisko, ihan maalaisjärjellä..

Itse en automaatilla käytä isoa D:tä koskaan jos koukussa on muutakuin suojus.
Eli aina vedettäessä ilman isointa pykälää.
Yhtään automaattia ei oo vetämisen myötä porsinut.
Otsikko: Vs: Miten hinaat?
Kirjoitti: Live - 13.10.2012, 10:46:56
Riippuu vauhdista 80 ja alle ei välttämättä isoimmalla vaihteella, kun näkee  ettei vatkaa vaihteita edes takaisin alkaa olla vauhti ja vaihde kohdallaan.
90-100 niin alkaa menemään vaihteita vatkaamatta isommallakin...
Otsikko: Vs: Miten hinaat?
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 13.10.2012, 12:55:06
Auto on XC70 -08 MK3 diesel automaatti. (Geartronic ?)

Olisiko parempi ettei käytä D asentoa.

Tämä kysymys siksi että arvelluttaa minkälaisia vääntöjä minnekin kohdistuu. Vaikka kuorma kylläkin lain sallimissa rajoissa.

Eli sulla on vaihteistona TF-80SC. Valmistaja ei ole rajoittanut isoimpien vaihteiden käyttöä vedettäessä vaunua yms. Vaihteistossa on käsittääkseni ohjelmoituna väännönrajoitin, joka estää vaihteiston liiallisen kuormittamisen rajoittamalla moottorin vääntömomenttia tarvittaessa (TCM mittaa vääntömomenttia laskennallisesti ECM:n tietojen perusteella). Samoin kytkettäessä perävaunun sähköt auton sähköjärjestelmään normin mukaisen pistokkeen avulla perävaunumoduuli TRM välittää tiedon tarvittaville auton ohjausyksiköille ja esim DEM rajoittaa tarvittaessa taakse menevän väännön määrää.

Summa summarum. Vedät vaan D:llä. Toki jos käytetty ajonopeus on sellainen, että laatikko on siinä rajoilla ajaako isommalla vaihteella vai ei, kannattaa siirtyä manuaalipuolelle. Manuaalipuolella on huomioitava sitten itse vaihtaa ajoissa pienemmälle, sillä mikäli sitä ei tajua tehdä, laatikko pudottaa liiallisessa kuormituksessa turbiinilukon pois ja rupeaa luistattamaan turbiinia. Tätä ei välttämättä huomaaa, kuin pienestä kierrosluvun noususta, mutta tällöin vaihteistoöljyt lämpenevät turhaan.

Mikäli painavan (yli 1500 kg) trailerin vetoa tulee useita tuhansia kilometrejä vuodessa, suosittelen vaihtamaan öljyt kerran vuodessa. (valmistajan suositus 60tkm).
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 13.10.2012, 18:19:18
-
Otsikko: Vs: Miten hinaat?
Kirjoitti: J-A - 13.10.2012, 19:21:05
Riippuu vauhdista 80 ja alle ei välttämättä isoimmalla vaihteella, kun näkee  ettei vatkaa vaihteita edes takaisin alkaa olla vauhti ja vaihde kohdallaan.
90-100 niin alkaa menemään vaihteita vatkaamatta isommallakin...

Muistimmehan sen, että suurin sallittu nopeus on 80km/h perävaunua vedettäessä. ;)
Otsikko: Vs: Miten hinaat?
Kirjoitti: Live - 13.10.2012, 20:03:22
Muistimmehan sen, että suurin sallittu nopeus on 80km/h perävaunua vedettäessä. ;)
Toki muistamme ja toinen vaihtoehto onkin suljetulle alueelle ja isolle vaihteelle  :pomo: