Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: visa - 12.10.2012, 18:58:11

Otsikko: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 12.10.2012, 18:58:11
Auto on vuoden 87 dl malli. Auton olen noin 6kk omistanut volvo on saanut alleen
levitetyt peltivanteet ja jonkun verran madallusta,

Auto näytti tältä minulle tulessaan.

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_9253_zps9b16c344.jpg)

Vanteilla ja lievällä madalluksella

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_0015_zpsaa755fb9.jpg)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_0032_zps735fa888.jpg)

Eli auton b230fk ja m90 myytiin.

Tilalle tulossa b5234t piristettynä.

Moottori: vm94 t5

Wisecon männät 81.5 poraukselle 8.5:1 rutut
H-profiili kanget
Volvo s60 2.4 Vaparin kansi jäykemillä venajousilla
S60/v70 t5 imusarja 70mm billet kaasuläpällä
Turbona hx40 super 18 pakopesä (14 paikallaan)
Oma valmiste pakosarja
Precision 46mm hukkis
70mm billet kaasuläppä
Volvo cop puolat

Voimansiirto:
Zf320/m3 vaihdelaatikko volvon kytkinkopalla
Blingfactory vp
Sre 765 asetelma
6 lapanen sintteri
volvo 1031 perä 588 torsenilla ja 3.31 välityksellä.
740 m47 kardaanin etupätkä

Vinokone + lh lässytys loppuu sivulla 12>> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25331.165
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: hukka - 12.10.2012, 19:00:47
Nätti on  S*

Tuleva tekniikka on juuri se oikea  ;)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: t0mpp4 - 12.10.2012, 20:35:24
Noni, saatiihan tämäkin esille!
Terveisin kespan volvomiehet  :pomo:
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 12.10.2012, 23:36:58
Nonnii onnea prokkikselle  :) toinen kespan volvomiehistä  :pomo:
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: miksu01 - 13.10.2012, 09:06:10
Komia on :)

Seurantaan.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Masuli - 13.10.2012, 19:04:44
Hyvältä näyttää, tästä oli kuulemma vaihdelaatikkokin rikki saatu jossain välissä jo? Minkäs kokoset vanteet ja millä renkailla? Pikkujuttuja toi vaatii enää, mutta näyttää nyt jo makeelta  :pomo:
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Jonski. - 13.10.2012, 20:03:52
On kyllä komia volvo!
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 13.10.2012, 20:20:36
8.5 tuuma 195/50 kumilla edessä ja 10 tuumaa 205/50 kumilla takana ja m45 lootasta meni juu ykköne sileeks ;D jos m90 ny kestäs kovin ainaki kehuttu sullaki komee seiskasatane sopivan matala ainaki  ;)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Volvopoju - 13.10.2012, 20:53:00
Lisää kakkos nelosia porissa  8)
Perus siisti volle. Mimmonen sisusta?

Ootko levittänyt pellit ite, vai ostanut jstn?

Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 13.10.2012, 21:55:28
Juu vannepajalla levitetty :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Volvopoju - 13.10.2012, 23:49:26
Kiitti tiedosta. Pitääkin tilata K.O firmasta vanteet itsellekin samoilla spekseillä  ;)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: t0mpp4 - 14.10.2012, 01:26:34
Nuo vanteet istuu kyllä tosi hienosti, onko hajuakaan millasella ET edessä ja takana?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Eluk - 14.10.2012, 09:04:11
Kiinnostais myös nuo ET- mitat.  Mikäs muuten on vanteiden halkaisija? Tosi hieno rengastus, juurikin tuohon autoo sopiva.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: FenixOmena - 14.10.2012, 20:21:39
Tää on kyllä komia  ;)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 18.10.2012, 22:09:30
Paljon edetty esim: moottori on jo irti, m90 laatikkoon lyhennetty keppiteline ja välijäähyn paikkaakin jo vähän haettu.
Huomenna lisää kuvia ja jos se moottorikin sinne tipahtaisi  :) jotka noita et- mittoja kyseli niin 6.5 leveestä vanteesta jonka
et silloin oli +20  niin levitetty, keskiötä ei siirretty nykysestä et:stä ei tietoa varmasti pitkälle miinuksen puolella
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 24.10.2012, 17:23:00
Moottori saatiin paikoilleen virranjakaja tarvitsi siirtää kannenpäästä lohkoon (melkonen homma).
Projekti alkoi takkuilemaan muutaman moottorin ohjaus piuhan takia joille ei löydy paikkaa

tässä muutama kuva jos joku osaisi auttaa kyseessä 240 2.4lh johtosarja.

kuva 1 lambadan johdot ilmeisesti saako toimimaan 940 turbon lambadaan jossa erilaiset johdot
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/WP_000284_zpsa35fa052.jpg)

kuva 2 Ei mitään tietoa
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/WP_000285_zpse2740523.jpg)

kuva 3
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/WP_000286_zpsf6d8a891.jpg)

kuva 4 joku moninapaliitin?
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/WP_000287_zps56c9e3e2.jpg)

kuva 5 moottorin moninapaliittimen vieressä 2pinninen mustaliitin
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/WP_000288_zps6bb9915c.jpg)

Kiitos jo etukäteen :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Jussi.L - 24.10.2012, 17:47:25
Kakkos kuvan apikoliittimellinen johto on lämpömittarin anturille ja 3 kuvan johdot on laturille heräte ja virta. Enempää en kirjottele ku ei oo 100% varmaa tietoa enkä viitti arvailla  :D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: HembalanD - 24.10.2012, 17:51:39
Uudempi 940 lampda käy kun vaihdat liittimen, viskaa yv jos haluat tuosta lampdan puoleisesta liittimestä eroon..

2 kuvassa tuo pari napainen liitin on kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 24.10.2012, 20:51:25
Missä lh 2.4 kylmäkäynnistyssuutin sijaitsee ? :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Jussi.L - 24.10.2012, 21:03:23
Missä lh 2.4 kylmäkäynnistyssuutin sijaitsee ? :)


Imusarjassa alapuolella.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: TopiK - 24.10.2012, 21:52:40
1. kuva
-Lambdan johdot

2.Kuva
-Kylmäkäynnistys suuttimen johto(sininen)
- keltainen johto Moottorin lämpötila anturille(mittaristolle)

3. kuva
-Laturin heräte (punainen)
-öljynpaine anturi (musta)
- Laturin virta menee startin kautta akulle (paksu punainen)

4. kuva
-Diagnostiikka pömpelin liitin (sijaitsee yleensä kuskin puolen "lokarissa")

5. Kuva
-Ykk anturin liitin (vauhtipyörän asento anturi)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 24.10.2012, 23:00:50
Kiitos erittäin paljon vastauksista. Immun jälkeen tulee ilmeisesti joku imuilman lämpöanturin paikka johon en vielä ole löytänyt johtoa pitäisikö sellainen olla 240 2.4lhn johtosarjassa?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Ari E - 24.10.2012, 23:06:46
ei ole koko anturia missään älhoossa.
Ainoastaan turboissa huohotuksen lämmitysvastus siinä turbon ja immun välisessä letkussa
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 25.10.2012, 12:52:20
voisiko tuo kuvan 5 liitin olla sittenkin hall-anturi koska virranjakaja oli päädyssä mutta siirsin sen lohkoon? :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: TopiK - 25.10.2012, 13:41:46
voisiko tuo kuvan 5 liitin olla sittenkin hall-anturi koska virranjakaja oli päädyssä mutta siirsin sen lohkoon? :)

Jos johtosarja on 240 :sen lh2.4, niin siinä ei ole johtoja päätyjakajalle ollenkaan.
Eikä 740/940 lh:n päätyjakajassa ole edes koko hall anturia.  ;)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Kari Takaeilola - 25.10.2012, 13:58:22
Millä reseptillä madalsit ku on nui kivassa stancessa :) Itellä on samanlaisesta mutta farkusta otettu eestä 1.5 kiekkaa pois, eikä tuo ny ainakaa vielä erityisen matalalta näytä :/
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: J0NZA - 25.10.2012, 14:10:06


5. Kuva
-Ykk anturin liitin (vauhtipyörän asento anturi)


Väärin Ykk anturi Lh:ssa 3 pinninen samoilla seududuilla oleva. Olisko tyhjäkäyntimoottorin johto? Se on Lh:ssa 2 pinninen.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 25.10.2012, 14:11:07
Perus amis laikkamadallus en nyt muista olisiko 2.5 kierrosta takaat ja edestä 3 tai jtn en ihan varmaks muista :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 25.10.2012, 14:52:58
Väärin Ykk anturi Lh:ssa 3 pinninen samoilla seududuilla oleva. Olisko tyhjäkäyntimoottorin johto? Se on Lh:ssa 2 pinninen.

oikein liitin olikin 3 pinninen mun moka :D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 25.10.2012, 16:20:10
taas muutama pieni probleema muuten auto alkaakin olla jo melko lähellä käynnistystä toivottavasti :)

kuva 1 mites saan tuon toimimaan kun ei taida lhoossa olla koko hall-anturia :) ?
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/WP_000293.jpg)

kuva 2 mikäs tää on? 2 letkua lähtee johonkin
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/WP_000292.jpg)
 
kuva 3 ja mikäs tää on lähtee imusarjan päältä
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/WP_000290.jpg)


Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 25.10.2012, 23:49:28
lisää vaikeuksia yhden 9 pinnisen liittimen kokonaan unohdin tulee viissiin apparrin jalkatilaan mutta 87 vuosimallin autossa ei taida olla valmiina?

kuva

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/9pinninen.png)

ja sitte mites tommosee ex-kaasari peliin vedetää bensapumpun sähköt,
joku kiltti vois tyhmemmälle kertoo ja entäs toi tankki täytyykö sille jotain tehä? :)
vielä tolle ajonestolle pitääkö siihen koskea, 240 johtosarjassa ei ole paikkaa joten boxikaan
ei ole kiinni semmonen kyllä löytyy
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Lankku - 26.10.2012, 00:35:37
Hallijakajaa et tarvitse mihinkään kun käytät alkuperäistä vauhtipyörää lukevaa anturia. Tilalle hommaat LH2.4:llä varustetusta 240:stä jakajan jossa on sisällä vain pyörijä. Jos haluat tuota jakajaa käyttää, pitää alipainekello poistaa toiminnasta ja hitsata keskipakopuntit jumiin(vaatii jakajan purkamisen).
Ja koska ruisku on uudemmasta, ei mainitulle kylmäkäynnistyssuuttimen johdolle ole tarvetta. Suutinta kun ei ole.

Äkkiseltään kuvassa kaksi oleva palikka josta lähtee pari letkua, on sarjassamme ei vaikuta mopon toimivuuteen. Ei pysty nyt tarkastamaan, mutta epäilisin olevan joku tankin huohotuskiertoon tai vastaavaan juttuun liittyvä venttiili.

Mukana tuli kuulemma koko johtosarja, eikö ois ollu parempi karsia siitä ylimääräiset pois ja käyttää sitä? Ei tarttis miettiä kytkentöjen muuttamista koneen puolelta sopiviksi? Lisää kytkettävää 240 johtosarjalla tulee myös ajonestosta jonka signaalin boksi tarvitsee toimiakseen. Ellei sitten laita ajonestottoman boksin lastua tai muuta ohitusta.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: miksu01 - 26.10.2012, 05:56:08
Jos en ihan väärässä ole niin tuo valkoinen liitin on juuri se josta joutuu vetämään johdot mittaristolla yms.. Ainakin omassa E---> LH projektissa on vain 2 liitintä auton sisällä, Toiseen tulee rele ja toinen on samanlainen valkoinen josta vedetään johtoja. Jos on saman väriset johdot niin menee jotenkin näin.

Pinkki: Ecusta pinni 22 ja sytytys pinni 3 yhdistyy liittimessä ja menee siitä  Mittaristolle?
Sini/musta: Sytytysboxin pinnistä nro 34 --->  Mittaristolle johonki liittimeen
Vihreä: Ecu pinni 14 -> Johonkin 2 pinnin liittimeen tuon alla olevan punaharmaan kanssa?
Puna/harmaa: Ecu pinni 15 -->  Johonkin 2 pinnin liittimeen tuon yllä olevan vihreän kanssa?
Sininen: Ecu pinni 35 Ei selvinnyt minne menee.?
kelta/puna (paksu): Mustasta liittimestä --> valkoiseen liittimeen, ei tietoa minne siitä??
kelta/sininen: Ecu pinni 30 --> Ei tietoa??
kelta/puna (ohut): tulee sulakerasialta ja siitä lähtee konetilaan johonkin LH:n liittimeen.?
Sitten eculta tulee liittimeen violetti johto (pinni 26), mutta se ei lähte liittimestä minnekkään. Netistä löysin sille johdolle nimen "to shift indigator light"??

Mulla on kaikkien johtojen tiedot tallilla ett mihin menee mikäkin, laitan sulle infoa ku pääsen käymään siellä :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 27.10.2012, 18:40:06
Muut on jo selvillä mutta tuo sininen johto menee virtalukolle mutta mihin virtalukon johtoon? :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 27.10.2012, 20:01:11
Muut on jo selvillä mutta tuo sininen johto menee virtalukolle mutta mihin virtalukon johtoon? :)

Kato sähkökynällä mihin tulee virta kun käännät avainta ? :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 28.10.2012, 16:08:10
eli nyt laitoin neljä johtoa auton sisälle 1 virtalukolle 2 bensapumpulle sulakkeelle 4 ja 1 startille nyt ongelmana
että mihin bensapumpun virtajohto tulee laitoin sen sulakkeelle 4 mutta pumppu ei käynnisty. Voisiko ajonesto tehdä tuon?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 04.11.2012, 11:23:09
Jokos tää käy?  :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 04.11.2012, 14:00:37
Kyllähän sen tänään pitäs käynnistyä :) semmonen ärsyttävä ongelma tuli että kun laittaa virrat päälle turvavyövalo ja mittaristossa pelkkä öljyvalo syttyvät eivätkä sammu vaikka vääntää virrat pois. myöskin kipinä on hukassa puolalle saakka tulee ainakin virta
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 06.11.2012, 02:10:27
Eli lähestulkoon kaikista ongelmista (luulisin) muutaman ystävän avulla ja tuurilla selvitty ainoa olennainen vika on, että kipinä on edelleen hukassa. Viisaampien neuvoja tarvittaisiin mistä
kannattaa vian etsintä aloittaa ja miten edetä :) Virranjakajan kannen ja pyöriän käyn huomenna hakemassa kun eivät kovin hintavia ole.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Juzi - 06.11.2012, 02:19:19
Ootko sen ajoneston kytkeny tai muistanut ohittaa jollain tapaa?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 06.11.2012, 02:25:02
Joo hommasin toisen, että ajonestotonboxi siellä pitäs olla :)
Bensaboxi siis vaihdettu vaikuttaako ajonesto sytytykseenkin?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: JuHaU - 06.11.2012, 08:27:36
Tuleehan ecu:lle ja icu:lle virtaa myös starttiasennossa. Joku on kuulemma joskus taistellut noiden kanssa.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 06.11.2012, 09:06:28
Ootko vaihtanu sytkäkiven? Käsittääkseni sähköruiskun ja kaasarikoneen sytkäkivillä on eroa.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 06.11.2012, 15:12:41
Eli sytkäkivi on vaihdettu käytän b200kn puolaa voiko tuo vaikuttaa? :)
virtakin tulee starttiasenossa
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 10.11.2012, 15:29:56
Puolalle tulee jatkuvavirta myös startatessa, iculle tulee jatkuvavirta, mutta puolalta eteen päin ei mitään elon merkkejä. Puola oli kyllä toimiva kun suoraan ajosta sen otin miten se olisi voinut hajota tai missä voisi olla vika?
Vastauksista olisi erittäin suuri apu sytytyksen kanssa pelattu enemmän kuin minkään muun vian takia.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 10.11.2012, 16:01:01
onko sulla mahdollisuutta koittaa toista puolaa? tyyliin kaverin autosta tjsp?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 10.11.2012, 16:08:15
ei ole tuohon mahdollisuutta...
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 13.11.2012, 17:13:31
Eli puola tuli ostettua ei auttanut ongelmaan laisinkaan... Mites ykk anturin sais testattua ja pitäisikö sinne tulla virta?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: räkänokka - 13.11.2012, 17:17:42
Puolalle tulee jatkuvavirta myös startatessa, iculle tulee jatkuvavirta, mutta puolalta eteen päin ei mitään elon merkkejä. Puola oli kyllä toimiva kun suoraan ajosta sen otin miten se olisi voinut hajota tai missä voisi olla vika?
Vastauksista olisi erittäin suuri apu sytytyksen kanssa pelattu enemmän kuin minkään muun vian takia.

Tuleeko maita puolalle ?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 13.11.2012, 17:36:23
Kyllä mutta mihin tuo punavalkonen johto tulee?
kun siihen tulee tietysti virtalukolta piuhat niin mikä tuo vois olla
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Elk - 13.11.2012, 17:51:20
Kyllä mutta mihin tuo punavalkonen johto tulee?
kun siihen tulee tietysti virtalukolta piuhat niin mikä tuo vois olla
Puolan miinukseen. Se on kierroslukumittarin signaalijohto.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 13.11.2012, 18:37:50
Mites tuo ykk anturi testataan?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Huikkoster - 13.11.2012, 19:05:56
Yksk keino on mitata vastus. Noin 170ohmia pitäis löytyä kahden navan välistä, en muista mitkä kaks kolmesta. Aukeeko suuttimet? Jos ne naksuu, silloin se saa kierroslukutiedon ja anturi toimii.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Jonte - 13.11.2012, 20:07:49
Tää sun autos ja tuleva tekniikka vastaa täysin mun suunnitelmia, mitä aattelin joskus 240:lle tehdä. :2funny:

Mutta eikait siinä todella nätti, tykkään ja paljon. S*
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 13.11.2012, 21:32:04
Suuttimista pitäs kuulua vaan ihan pieni naksaus?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Huikkoster - 13.11.2012, 21:36:54
napnapnapnap ääntä pitäisi kuulua ja tuntua sormeen kun kokeilee suutinta.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 14.11.2012, 03:31:33
joo ei kyllä kuulu mites ton ykk anturin sais irti ku on aika ahtaasa paikasa täytyykö koko moottori ottaa irti?  :(
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 14.11.2012, 07:58:40
joo ei kyllä kuulu mites ton ykk anturin sais irti ku on aika ahtaasa paikasa täytyykö koko moottori ottaa irti?  :(

Pitäs olla yhellä 6mm pultilla kiinni. Tän jälkeen pitäs nousta ihan nostamalla pois   :o
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Huikkoster - 14.11.2012, 16:42:28
Normi pieni räikkä ja 10mm hylsy tai lenkkiavain. Ei se niin ahdas oo :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Juzi - 14.11.2012, 17:22:31
Miksköhän se vaan pitää irti ottaa?
Onhan siinä kilometrin mittanen johtokin mistä pääsee mittaan..
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 15.11.2012, 00:01:31
Kiitos :D järki ei aina päätä paina. Kipinä onneksi löytyi omat liitännät avasin ja laitoin takasin kiinni kunnon liittimillä ja hörähtihän se ja ampui kunnolla
putkeen jos huomenna ajoituksia hieman kohdalleen :) Voisi tosiaan jatkossa katsoa aina ensin omat tekoset ennen kun menee osia syyttämään.

Kokemäen katsastusasemallekkin tuli soitettua muutoskatsastuksesta. sanoi että kuitti täytyy olla moottorista tai kyseisen auton paperit. no kysyin ystävällisesti
ihan mielenkiinnolla, että olisiko huoltokirjasta mitään todistusta jos siinä lukee auton tiedot sanoi vaan, että sillä voit pyyhkästä vaikka persees.
Tämän jälkeen kysyin no mitäs sitten tehdään no sitten meet varmaa tunnustamaan poliisilaitokselle mistä oot sen moottorin anastanut että näin en suosittele
kenellekkään...

sitten vielä etuvastusten asennus ohjeita kaipaisin mihin keskimmäinen sininen johto niiltä tulee ja vihreät vaan joka suuttimeen?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 15.11.2012, 07:39:12
onnittelut savuista!  :) toimiskohan konttorilla helpommin et sanosit ahtanees b200k:n?  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 15.11.2012, 09:10:35
Konttori ainakin meni vaihtoon :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: HembalanD - 15.11.2012, 09:18:33
Soititko ihan varmasti katsastuskonttorille  ;D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 15.11.2012, 10:40:25
Huittisten k1 tuli soitettua ja palvelu oli heti asiallisenpaa.

Kuitit vaihdetuista osista tarvitaan sekä tehotodistus ja
Auto vastaamaan mallisarjan tehokkainta malli. 1031 perä sekä
Jäähdytetyt levyt, perää ei taida katsastus miehet ikinä tunnistaa.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Live - 15.11.2012, 10:46:21
Sinne mitään kuitteja tarvitse jos ei ole vakkarin korjauksen alainen..
Toki kuitin voi kirjoittaa kuka vaan vaikka kaveri jos sellaisia sattuu olemaan  :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Juzi - 15.11.2012, 12:26:45
Huittisten k1 tuli soitettua ja palvelu oli heti asiallisenpaa.

Kuitit vaihdetuista osista tarvitaan sekä tehotodistus ja
Auto vastaamaan mallisarjan tehokkainta malli. 1031 perä sekä
Jäähdytetyt levyt, perää ei taida katsastus miehet ikinä tunnistaa.
Noniin toi meni jo sinnepäin..  :D
Jos eivät muuta vaatineet niin kannattaa viedä tonne..
Jäähdytettyt levythän sulta varmaan jo löytyykin ja peräähän ne tuskin lähtee tunnistamaan millään tapaa.
Tehotodistustuksella tuskin tarkottavat dynolappua, koska vakio fk moottorihan se on, niin se 99kw sinne papereihin tulee..
Ovatkohan vaan lasikoja eivätkä haluu kattoo sillä runkonumerolla tehoja omalta koneeltaan  :P

Niinkun Live totes tosta kuittihommasta ja mää sillon, kun noudit koneen, niin pistä vaikka kaveri kirjottaan se kuitti sulle moottorista.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 15.11.2012, 15:50:28
Joo näihän se tehä täytyy. Jotku katsastusmiehet tuntuu olevan
sitä mieltä, että autoon ei saa yhtään osaa muuhun kuin vakioa vastaavaan
vaihtaa tai kettuilu alkaa ja kaikilla papereilla täytyy pyyhkiä vaan perse  :D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Tero.N - 15.11.2012, 16:02:51
Itse olen monen osan kohdalta kirjoitellut niihin lappuihin alkuperäksi vain "oma varasto" ja aina on kelvannut. Sen verran vanhoja vehkeitä nämä jo että monillahan noita osia on tallin nurkat täynnä eikä enää mitään hajuakaan mistä alunperin ovat. Moottorin kohdalla toki helppo jos on osoittaa luovuttaja-auton runkonumero niin tehotkin selviää samalla siitä eikä mitään lappuja sen osalta vaadita.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: räkänokka - 15.11.2012, 19:03:41
Moottorin kohdalla toki helppo jos on osoittaa luovuttaja-auton runkonumero niin tehotkin selviää samalla siitä eikä mitään lappuja sen osalta vaadita.

Tai jos jollain kaverilla sattuu olemaan ko. moottorilla varustettu automobiili niin kertoo koneen tulleen siitä ja kertoo rek- kilven että tästä tuli. Näin kävi ainakin yksi dieselöinti eikä ns. koneen luovuttaja autolle tullut mitään jatkoseuraamuksia.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 15.11.2012, 19:55:49
Nyt hörähtelee koko ajan mutta ei silti lähde käymään mitä voisi tehdä? :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 15.11.2012, 20:08:56
Pelittääkö kaikki suuttimet ja tulpat?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 15.11.2012, 20:11:15
Kyllä ekaks tarkistin :) mitenkäs ajoitus katottais aivan kohdalleen?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Huikkoster - 15.11.2012, 20:43:12
Ajoitusta veikkaan tai sitten vauhtipyörän asento. Onko vp käytetty irti?

Hetkinen, siirsit virranjakajan? Miten teit sen? Tarkistitko että apuakselissa oli virranjakajan pyöritysrattaat että pyöriikö se ollenkaan? :D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 15.11.2012, 20:47:47
Joo lohkoon laitoin jakajan apuakselin kera.
Vauhtipyörää ei käytetty irti.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Huikkoster - 15.11.2012, 20:50:39
Tuossapa ois ohjeet jaon kattomiseen :)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.0
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 18.11.2012, 20:29:03
ekat savut otettu :) Vika selvisi omista käsistä taas tommosia tärkeempiä asioita ei varmaa tarvis tehä muutaman kaljan kera kun nokan ajotus oli 3 vai 4 hammasta väärässä...
onneks ei sattunu mitää :) Mikäs ihmeen säiliö toi on ku tulee 2 letkuun imusarjassa ja lähtee yksi paksumpi iso musta pönikkä?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Ari E - 18.11.2012, 20:47:02
ekat savut otettu :) Vika selvisi omista käsistä taas tommosia tärkeempiä asioita ei varmaa tarvis tehä muutaman kaljan kera kun nokan ajotus oli 3 vai 4 hammasta väärässä...
onneks ei sattunu mitää :) Mikäs ihmeen säiliö toi on ku tulee 2 letkuun imusarjassa ja lähtee yksi paksumpi iso musta pönikkä?
semmonen hiilipönttö joka kerää tankista bensahöyryjä ja syöttää niitä imusarjaan
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 18.11.2012, 20:51:34
ei taida olla pakollinen mopon toimintaan vaiko?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Ari E - 18.11.2012, 20:53:07
toimintaan ei vaikuta kumpaankaan suuntaan
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 18.11.2012, 22:07:49
onnittelut toistamiseen savuista  :D koskas tätä taas näkee porissa? :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 18.11.2012, 23:30:43
voisha sitä kattel 2 viikon päästä. paljon vielä tehtävää vaikka auto käykin... 
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: JuHaU - 18.11.2012, 23:43:50
ekat savut otettu :)

Tuttu tunne ja onnittelut. Mulla oli kans tänään ensi savujen ja koeajon vuoro uudesta moottorista.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 19.11.2012, 15:19:59
Auto muuten lähes kuosissa mutta ilman etuvastuksia ei vissiin kannata ajella. Joten mites ne kytketään mihin keskimmäinen sininen johto menee?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 19.11.2012, 15:39:22
Käsittääkseni suuttimille lähtee releeltä oranssi johto joka ohjaa suuttimia yhtäaikaisesti. Tämä johto haarautuu jossain imusarjan alla neljäksi eli jokaselle suuttimelle. Etuvastukset tulee tähän haarautuma kohtaan. Eli vastuspaketin "yksinäinen" johto releen suuntaan ja loput neljä jokaista suutinta varten
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 21.11.2012, 00:25:52
Kyllähän se nyt liikkuuu.... Tosin koeajolla huomasin laturi ei lataa, valot sekasin, vuotaa öljyä jostain, bensanpaineet ei taida pysyä tarpeeksi ylhäällä (hyytyy ja lähtee pian toimimaan).
apua kaivattaisiin miten nuo laturin johdot oikeen menee? :) 240 laturi turbon alapuolella
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 21.11.2012, 10:57:12
Kyllähän se nyt liikkuuu.... Tosin koeajolla huomasin laturi ei lataa, valot sekasin, vuotaa öljyä jostain, bensanpaineet ei taida pysyä tarpeeksi ylhäällä (hyytyy ja lähtee pian toimimaan).
apua kaivattaisiin miten nuo laturin johdot oikeen menee? :) 240 laturi turbon alapuolella

maadotus laturin runkoon lohkosta (alunperin siitä laturin telineestä), punanen heräte naarasliittimellä laturiin (vain yksi mahdollisuus), sitte latauskaapeli vai mikälie laturiin, taitaa kiertää startinkautta (?) auttoiko ? :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 23.11.2012, 16:36:03
eli laturiin kuuluu tulla 2 punasta johtoa startilta (paksu tulee akulta) ja virtalukolta?
kun väntää virrat päälle vain öljyn painevalo syttyy olisiko laturi rikki?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 23.11.2012, 22:47:46
Nyt auto tuntuu toimivan täydellisesti kun on verkkovirassa.
Toista laturia kokeiltiin ei auttanut asiaan.
missä voisi olla vika? D+ tulee heräte B+ tulee akulta johto (kiertää startin kautta) menee siitä
ohuella johdolla mustaan pieneen möttiin ja maa tulee laturin rungosta
laturin kiinnikkeeseen. herätteelle tulee virta mutta lataus valo ei syty vaikka tämän madoittaa...
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Joni- - 24.11.2012, 01:05:10
Polttimo rikki?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 24.11.2012, 14:56:06
polttimo on ehjä maadotin D+ uusiks ja poltimmo syttyi, mutta nyt on kokeiltu kahta laturia toinen vanhasta koneesta suoraan ajosta ja toinen kaverin verstaalta pitäisi olla toimivia molemmat ei silti lataa...
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Joni- - 24.11.2012, 16:23:48
Maadottaahan laturi varmasti (piuha laturin kyljestä lohkoon)?
Heräte voi olla kyllä katki jos se toimii vaan tietys asennos ja lakkaa toimimasta ku pistää laturiin kii.
Koita jollain erillisellä lampulla vetää laturille uus heräte suoraa akusta, eli akun + -> poltin -> laturin heräte. 12v sähkökynä mis on hehkulamppu pitäs toimii.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 24.11.2012, 18:38:48
madoitushan se oli... kaikki valot syttyvät nyt virrat päällä. kun kierroksia antaa alkavat himmeästi palamaan ja tyhjäkynnillä eivät pala lataako vaiko ei lataa?
myöskin heti kun ahtoja tulee huimat 0.1bar auto ei ota enää kierroksia paikallaan ottaa varmaan vaikka rajottimelle mutta ajossa ei.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 07.12.2012, 23:22:55
eli autoon laitettu nyt bensapuoleen kerääjäsäiliö siirtopumppu ja vedetty letkut.
auto käy mutta laiska on ei ota kierroksia kunnolla ja savuttaa aika kovin mielestäni
viittaa varmaan rikkaalla käymiseen. miten ongelman saisi ratkaistua? voisiko ahdot vaikuttaa
asiaan kun on vakiot ja lastut on tonin tekemät. tonia en syytä uskon, että lastut on kunnossa  :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 08.12.2012, 08:25:14
Riittääkö bensanpaine? Itellä tollasta ongelmaa  :-\
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Kisko - 08.12.2012, 20:52:50
Pakoputkessa vuoto ennen lambdaa? Ainakin se tiettävästi heittää liian rikkaalle.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 14.12.2012, 17:08:14
ei mitään tulosta... bensanpainetta en ole pystynyt katsomaan linijaa supistamalla ei kyllä mitään tapahdu ja ezk kortti vaihdettu kuin myöskin kokeiltu lhssa toista korttia. auto ei tee yhtään mitään noin 3000 kierroksen jälkeen. laitan selvennykseksi vielä videon jos siitä olisi apua.

http://www.youtube.com/watch?v=gr1qz8t3RUw&feature=youtu.be
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Jahre - 14.12.2012, 17:38:15
Mites ilmamassamittari? Loppuuko siitä jo mittausalue? Onko se -016 loppuinen? Kuulostaa kuin kelkan moottorilta kun koittaa kylmänä kierrättää.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 14.12.2012, 17:49:11
016 täysin vakio tekniikka vakio suuttimet jne. mitäs sanotte uskaltaako autolla ajaa?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Jahre - 14.12.2012, 17:55:11
Hmmm, no ompa jännä. Itse kyllä välttäisin ajamista ennen kuin tuo on korjattu. Paljonko on ahtoja silloin kun kierrokset on 3000 rpm ?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 14.12.2012, 17:56:29
0,2 ja 0,3 bar väliin eli vakiot. immukin on ehjä ilman sitä rupes käymää iha pisi jotai.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 15.12.2012, 21:21:11
koko päivä kokeiltu epätoivoisesti saada jotain aikaseksi ei mitään muuta onnistuttu tekemään paitsi muutama sulake poltettua. ja tuli huomattua että putki vuotaa hieman ennen lambadaa, mutta ei kai se noin pahasti voi reagoida vai voiko? myös kaikki mahdolliset ehdotukset mistä vika voisi johtua tervetulleita. :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: räkänokka - 15.12.2012, 22:23:21
Jos putki vuotaa ennen lambdaa no vääristää arvon aika hyvin. Ei tarvi isokaan vuoto olla et menee jo todella rikkaalle
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 15.12.2012, 22:25:38
myös kaasuläpän asentotunnistin kävi mielessä kun kerran siinä on vaparin johtosarja niin täyskaasun johto on vielä kiinni. mihin se vaikuttaa?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Jahre - 16.12.2012, 09:58:45
En usko että tuo pakoputki vuoto aiheuttaisi nuo sinun ongelmat mutta ei se tietenkään helpota asiaa. Tuo kaasuläpänasentotunnistin sen sijaan voisi. En nyt ihan täysin muista miten tuo LH ottaa sen signaalin käyttöön mutta jos se luulee että kaasuläppä on täysin auki ja pukkaa sen takia polttoainetta lisää.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Liekki - 23.12.2012, 17:17:37
Todella tyylikäs 240!!!  O0 Eka kuva oli niinkuin olis omaa Volvoa tuijottanu mutta sitten seuraavat kuvat olikin jotain ihan muuta.  ;D Nyt viimeistään päätin että oma Volvo läsähtää tonttiin keväällä.

Pitää ottaa seurantaan tämäkin topic. Tsemppiä projektiin. :) Toivottavasti saat toimimaan.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: TVS - 23.12.2012, 18:55:56
Täyskaasukärkien johto kiinni -> vika löydetty. Johto poies ja pelaa.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: exclusive - 29.12.2012, 17:57:33
hieno volaa ;)
Kärsiikö kysyä, mitä ottivat vannepajalla vanne töistä?


OT: Kummonen homma tuon M90 kanssa on 240 volvossa? tällä hetkellä mulla on tuo M45 laatikko, ja 5.v laatikon vaihto on edessä niin kumpaa kannattaisi alkaa laittamaan, M47 vai M90? auto on ja pysyy trimmattuna vaparina.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Divi - 29.12.2012, 18:50:18
hieno volaa ;)
Kärsiikö kysyä, mitä ottivat vannepajalla vanne töistä?
http://vannepaja.fi/ ---> Hinnasto  ;)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: JuHaU - 29.12.2012, 21:31:53
OT: Kummonen homma tuon M90 kanssa on 240 volvossa? tällä hetkellä mulla on tuo M45 laatikko, ja 5.v laatikon vaihto on edessä niin kumpaa kannattaisi alkaa laittamaan, M47 vai M90? auto on ja pysyy trimmattuna vaparina.

M47:n kanssa on helpompi edetä, kun sitä varten löytyy kaikki osat bolt on. M90 kanssa saa hiukan puuhastella.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 30.12.2012, 01:37:04
M90 mitä vähän sitä on päässy kokeilee niin käyttömukavampi on ja vissiin kestävyys aika eriluokkaa. Mut tosiaan tähän projektiin loota oli valmiiks lohkon perässä eli keppitelineen joutu uusiks tekemään (lyhentämään) ja kardaani sopivan mittaiseksi pätkäseen tota viimestä en itse kyllä uskaltanu tehdä :D Lootan hinnoissakin on aika kovat erot ja ei m47 huono ole kipuraja vaan taitaa pyöriä siinä 250hp kohdalla.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 30.12.2012, 01:43:15
Tosiaan eräs kaunispäivä tossa ajo tyssäs kun seinään. Vika löytyi eli 4 sulake paloi eli ecun ja icun virrat, mutta mites vikaa kannattais lähtee selvittelemään? Johdot irti konehuoneesta ja kii sitä mukaa ku sulake palaa? :) edit: sulake 6 siiis :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 30.12.2012, 09:46:29
Minkä kokonen sulake sulla on siellä? ::)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 30.12.2012, 13:25:42
Minkä kokonen sulake sulla on siellä? ::)
16a
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 03.01.2013, 22:23:22
Johtosarja irroitettu ja laitettu takaisin kiinni samalla tarkistin omat liitokset. Nyt sulake ei enää pala, mutta b-pumpun rele ei naksu pumppu ei käynnisty ja suuttimet ei aukea. Virrat päällä asennossa virta tulee suuttimille releelle jne. Missä vois olla vika kiitoksia etukäteen :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Jahre - 04.01.2013, 09:05:25
Jos suuttimille tulee virta mutta ei aukea niin maadoitusjohto joka menee sinne ECUun kannattaa tarkistaa. Jos ne on sitten koko ajan auki niin sitten on TIP palanut, mutta onneksi tässä ei ole kyse siitä ;) Oisko bensapumpunreleenkin maadoitus viallinen?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: wh - 05.01.2013, 03:19:10
asiallisia vinkkejä saa tästä projusta, hieno 240 !
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 05.01.2013, 05:41:59
Kiitos :) kuvat on kansalle hieman jääneet uupumaan kun intokin alkaa hieman pikkuhiljaa uupumaan...
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: exclusive - 05.01.2013, 10:04:49
Kiitos :) kuvat on kansalle hieman jääneet uupumaan kun intokin alkaa hieman pikkuhiljaa uupumaan...
välillä tuota on liikenteessä, mulla tuo kadett projekti on ollut vailla motivaatiota (..ja tallipaikkaa) jo kohta 2 vuotta...kun ei oikein tiedä mitä siitä tekisi :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 05.01.2013, 13:29:07
Johtosarja irroitettu ja laitettu takaisin kiinni samalla tarkistin omat liitokset. Nyt sulake ei enää pala, mutta b-pumpun rele ei naksu pumppu ei käynnisty ja suuttimet ei aukea. Virrat päällä asennossa virta tulee suuttimille releelle jne. Missä vois olla vika kiitoksia etukäteen :)

ettei ihan yksinkertaisuudessaan olis rele sökö?  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 05.01.2013, 14:00:46
Voiskohan sitä relettä testata millään? :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Miuzo - 05.01.2013, 15:51:44
viisaammat korjaa, mut mun mielestäni voi. Kun vaan tiiät mitä releen mihinkin pinniin tulee annat suoraavirtaa jolloin releen pitäs naksahtaa..? 
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Huikkoster - 05.01.2013, 16:10:20
Pelkkä naksaus ei riitä vaan pitää testata myös että sähkö kulkee läpi.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: wh - 05.01.2013, 19:09:45
Pelkkä naksaus ei riitä vaan pitää testata myös että sähkö kulkee läpi.
Mites jos kokeilee auton päästä liittimestä yhdistää hyppylangalla yhteen että toimeis sillai suoraa ilma relettä ?  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: JuHaU - 05.01.2013, 19:27:27
Johtosarja irroitettu ja laitettu takaisin kiinni samalla tarkistin omat liitokset. Nyt sulake ei enää pala, mutta b-pumpun rele ei naksu pumppu ei käynnisty ja suuttimet ei aukea. Virrat päällä asennossa virta tulee suuttimille releelle jne. Missä vois olla vika kiitoksia etukäteen :)

Olisko vr anturi kyrvähtänyt. Jos sieltä ei tule signaalia, niin ei se päärelekään toimi, eli ei lähde käyntiin.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Huikkoster - 05.01.2013, 20:17:46
Mites jos kokeilee auton päästä liittimestä yhdistää hyppylangalla yhteen että toimeis sillai suoraa ilma relettä ?  :idiot2:
Onnistuu  :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: petes - 15.01.2013, 08:41:24
onse vain hiiiiaaano noilla valkosilla pelleillä S*
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 01.02.2013, 23:54:15
Jotain positiivista sentäs auto käy ottaa kierroksiakin, mutta hyytyy ylhäällä 3 ja nelosvaihteella... aika laimea muutenkin ylhäällä missä vika? ei tunnu sitte ikinä viat loppuvan :D auto ei varsinaisesti nypytä tai mitään kiihtyy kyllä 3 ja nelosvaihteella, mutta ns huutaa vaan mitään ei tapahdu tasaisen laiska ylhäällä. kokeiltu ilman kaasuläpäntunnistinta ei vaikutusta
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: räkänokka - 02.02.2013, 02:57:30
Kysymys : Miten se vain huutaa ?
Nouseeko kierrokset vai ei ?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 02.02.2013, 09:41:13
Nousee juu
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 03.02.2013, 13:17:18
täyskaasukärkien johtohan se oli joku siitä kerkes kyl ilmottaanki mut unohtu silti ny ottaa rajottajalle kierroksia ja vetojaki tuntuu olevan ehkä ainaki se 135hp ahdot jotain 0,5 myöhemmin sit lisää :) öljyä vaan vuotaa aikas rajusti, puhaltaa vaan kylmää, vettä vuotaa syylärinpäästä, vaihteet aivan jostai vissiin joku tiiviste jääny välistä, akku taitaa olla huono lataa kyllä, mutta kestää vaan pari starttausta. Eli ei ihan vielä toimi käyttöautona :D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 13.02.2013, 16:26:11
nonii nyt sitte enää vetäsee vaan lämmöt tappiin ja puhaltaa kylmää... termostaatti ny tulee mieleen mitä muuta kannattas tarkistaa?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Kaziganth - 13.02.2013, 16:32:05
nonii nyt sitte enää vetäsee vaan lämmöt tappiin ja puhaltaa kylmää... termostaatti ny tulee mieleen mitä muuta kannattas tarkistaa?
Onko siellä nestettä? Tai sit muuten vesikierto päin v**tua
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: exclusive - 13.02.2013, 16:38:38
nonii nyt sitte enää vetäsee vaan lämmöt tappiin ja puhaltaa kylmää... termostaatti ny tulee mieleen mitä muuta kannattas tarkistaa?
sitte jos nestettä on niin seuraavana tarkista että tekeekö paisariin painetta? vuotaako imusarjan tiiviste? lämppärin kennon letkut vuoti omassa volvossa ja nestettä hävisi reilusti.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 13.02.2013, 16:51:08
jos tekis painetta eikös letkut olis kivikovat? eli ei tee painetta voiko termostaatti tehdä tuon?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Elk - 13.02.2013, 17:03:38
Ilmaa siellä on vieläki. Eli neste ei kierrä kunnolla. Voit sä sen termarinkin vaihtaa jos siltä tuntuu.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: exclusive - 13.02.2013, 20:34:36
jos tekis painetta eikös letkut olis kivikovat? eli ei tee painetta voiko termostaatti tehdä tuon?
siinä tapauksessa jos paisarin korkki on rikki, senhän kuuluu päästää painetta säiliöstä. En kyllä oo kokeillut ikinä onko vesiletkut kovia kun tekee painetta vesitilaan, voi olla paljon mahollista.
Mutta tosiaan mulla nosti lämmöt ja puhalsi kylmää ku imusarjan tiiviste vuoti vesikanavien kohilta. Toinen oli noi lämppärin kennon letkut, niistä tihkui hiukan vettä kun auton sammutti ja oletettavasti lensi suihkuna kun autolla ajoi.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 13.02.2013, 20:44:16
Eikös ilmakuplakin voi selittää tuon kylmän puhaltamisen? Vai voiko? Mahdollisuuksia taas kerran miljoona... :D entä ilmaantuuko järjestelmä itse vai jotain kikkoja tohon?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: exclusive - 13.02.2013, 20:52:21
Eikös ilmakuplakin voi selittää tuon kylmän puhaltamisen? Vai voiko? Mahdollisuuksia taas kerran miljoona... :D entä ilmaantuuko järjestelmä itse vai jotain kikkoja tohon?
mulla meni volvossa pari kertaa säiliö tyhjäks ja sitte ku hokasin että se tulee kennon letkuista ni korjasin ja ei muuta ku nesteet sisään eikä mitään ilmaamisia ainakin nyt on sen verran kuuma kajuutassa kun hetken ajelee että tossa yli kympin pakkasilla paikallisella abc:lla katottiin pitkään ku nousin volvosta T-paita päällä ulos  :)

Eikös noita jäähdytysjärjestelmän ilmauksia oo yleensä ranskan kulkineissa??
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 13.02.2013, 20:55:06
ainoa vaan, että ei hukkaa nestettä ainakaan huomattavasti kauaa ei kyllä ajelemaankaan kerkee ku on lämmöt tapissa :D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: dumppi - 13.02.2013, 22:41:20
vinkone on simppeli ilmaantumaan, eli ilmaantuu kuin itsestään ;D. missä kunnossa vesipumppu? kenno tukossa? lämpeääkö kennon letkut?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Elk - 13.02.2013, 22:44:03
vinkone on simppeli ilmaantumaan, eli ilmaantuu kuin itsestään ;D. missä kunnossa vesipumppu? kenno tukossa? lämpeääkö kennon letkut?
Nojuu, hetken antaa käydä lämppäri täysillä paisarin korkki auki niin ilmaantuu. Paitsi jos tekee niinku allekironneella että onkin ilmalukko lämppärin kennossa eikä elämänsä ehtoopuolella oleva vesipumppu jaksakaan kierrättää nestettä kunnolla :P
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: dumppi - 13.02.2013, 22:52:31
Nojuu, hetken antaa käydä lämppäri täysillä paisarin korkki auki niin ilmaantuu. Paitsi jos tekee niinku allekironneella että onkin ilmalukko lämppärin kennossa eikä elämänsä ehtoopuolella oleva vesipumppu jaksakaan kierrättää nestettä kunnolla :P
sillähän minäkin että jos puuttuu siivet pumpusta niin ei saata vesi kiertää ;D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 15.02.2013, 21:04:15
juu eli vika selvis vesipumpun siivet irti akselista... sitten tuli apu-ja kampiakselin stefa vaihdettua.
ilmeisesti niiden se koppa mihin stefat laitetaan on niin hyvin mitotettu, että ilman tiivistettä vetää apuakselin jumiin :D tuli siinä sitte se todettua ja rikottua stefa... ei ku uutta ostamaan ja tiiviste väliin kun ei näemmä sikamassa kerros riitä
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: Proomu - 16.02.2013, 11:38:54
juu eli vika selvis vesipumpun siivet irti akselista... sitten tuli apu-ja kampiakselin stefa vaihdettua.
ilmeisesti niiden se koppa mihin stefat laitetaan on niin hyvin mitotettu, että ilman tiivistettä vetää apuakselin jumiin :D tuli siinä sitte se todettua ja rikottua stefa... ei ku uutta ostamaan ja tiiviste väliin kun ei näemmä sikamassa kerros riitä

Tullut todettua kerran sama asia. Pikkasen aiheutti stressiä kun viimesenä iltana ennen kisaa sai koneen nippuun eikä se pyöriny kunnolla. Onneks oli tiivistepaperia hyllyssä.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: dumppi - 16.02.2013, 18:39:39
juu eli vika selvis vesipumpun siivet irti akselista...
tätä vähän epäilinkin  ;D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 16.02.2013, 22:30:58
Tarviiko olla paksuakin tiivistepaperia tohon? :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 19.02.2013, 21:36:40
vesipumppu vuotaa ja bensapumpun sulake palaa... saiskoha vesipumpun tiiviiks ku laittas tiivistepaperin tilalle jotain vahvaa saumausliimaa tai jotain?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: jogiin - 19.02.2013, 21:44:13
sitten tuli apu-ja kampiakselin stefa vaihdettua.
ilmeisesti niiden se koppa mihin stefat laitetaan on niin hyvin mitotettu, että ilman tiivistettä vetää apuakselin jumiin :D tuli siinä sitte se todettua ja rikottua stefa... ei ku uutta ostamaan ja tiiviste väliin kun ei näemmä sikamassa kerros riitä
Taistelin saman homman kanssa vuos sitten  :buck2: uuden tiivisteen sai siniseltä jos ei jaksa ite leikellä oikean mallista
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 20.02.2013, 21:27:14
eli vesipumpussa oikeen kunnon tiivistepaperi viimmotteen päälle ja ei se siitä vuoda vaan sieltä ylhäältä mitä pitäs tehä kauhee rako siel on ja vesi pääsee karkuun...
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: FenixOmena - 20.02.2013, 21:30:57
eli vesipumpussa oikeen kunnon tiivistepaperi viimmotteen päälle ja ei se siitä vuoda vaan sieltä ylhäältä mitä pitäs tehä kauhee rako siel on ja vesi pääsee karkuun...

Sinne ois kannattanu laittaa vaikka sinistä tiivistesilikonia. Ja jos se siitä yltäältä vuotaa niin mutterit löysälle ja kampeet sit vesipumppua ylöspäin ja kirraat kiinni.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: räkänokka - 20.02.2013, 21:33:47
Paitsi jos se kumitutti kannen ja vespumpun välistä puuttuu ni ei auta nostelutkaa.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: dumppi - 20.02.2013, 22:38:38
eli vesipumpussa oikeen kunnon tiivistepaperi viimmotteen päälle ja ei se siitä vuoda vaan sieltä ylhäältä mitä pitäs tehä kauhee rako siel on ja vesi pääsee karkuun...
jos sulla on se kumitiiviste ehjä niin tosiaan pumppua irti ja ylöspäin, pumpussa on soikeat pultin reijät...
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: AnttiR - 20.02.2013, 22:41:53
Ei ole kaikki reiät soikeita. Kyllähän se pumppu kuuluu niin asentaa että ensin pultit niihin kahteen reikään jotka ovat soikeita ja sitten nostattaa pumppua kantta vasten ja laittaa loput pultit, eli se ei käytännössä voi jäädä löysäksi se kantta vasten tuleva tiiviste. Ellei sitten ole vanha valmiiksi puristunut tiiviste.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: visa - 08.03.2013, 14:03:02
Viimeinen vuosi koulussa lopuillaan jonka jälkeen alkaa työt aika ei enää tunnu riittävän... tekniikka myynnissä  :'(
Otsikko: Vs: 240 b200k >> 230fk+m90
Kirjoitti: InlineFour - 08.03.2013, 14:05:27
eli vesipumpussa oikeen kunnon tiivistepaperi viimmotteen päälle ja ei se siitä vuoda vaan sieltä ylhäältä mitä pitäs tehä kauhee rako siel on ja vesi pääsee karkuun...

Elekää ostako motonetin vesipumppua, asia näin tiivistettynä
Otsikko: Vs: 240 b200k >> ???
Kirjoitti: visa - 04.04.2013, 17:35:31
Eli auton b230fk, m90 sekä vanteet myytiin tilalle tulossa jotain kivaa kera ohjelmoitava ruisku.
Pytty ja venttiilimäärät on itselekkin vielä auki. Auto kokee myöskin hieman alusta päivitystä
Otsikko: Vs: 240 b200k >> ???
Kirjoitti: visa - 11.08.2013, 20:29:34
Palataas taas tämänkin pariin eli auto on nyt purettu ja nostettu pukkien päälle, koko pohja tullaan hiomaan pellille, munapussit poistettu, entinen kemppiperä sai kyytiä,
peltitöitä hieman aloiteltu. eilen kävin b5234t tekniikan hakemassa ja tästä se taas lähtee tällä kertaa tosissaan :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: Miuzo - 11.08.2013, 21:48:27
Ohho... tsemiä ny paljon prokkikselle!!
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 12.08.2013, 20:09:10
alusta massaa poistettu taas jokunen tunti, rälläkkä ja teräsharja laikka tuntuu parhaiten toimivan oisko ehdotuksia nopeampaan tapaan kuumailmapuhallinta ja lastaa kokeiltu jo :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: exclusive - 12.08.2013, 20:42:03
alusta massaa poistettu taas jokunen tunti, rälläkkä ja teräsharja laikka tuntuu parhaiten toimivan oisko ehdotuksia nopeampaan tapaan kuumailmapuhallinta ja lastaa kokeiltu jo :)
polttoöljy ja painepesuri
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: HembalanD - 13.08.2013, 14:26:32
Turha kai niitä massoja ehjästä pellistä poistaa. Mädistä pois vaan ja suojata ne sitten asianmukaisesti..
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: Huikkoster - 13.08.2013, 16:26:10
Turha kai niitä massoja ehjästä pellistä poistaa. Mädistä pois vaan ja suojata ne sitten asianmukaisesti..
Massan alta voi löytyä käsiteltävää mätää. Siksi ainakin poistaisin jos kunnolla tehdään.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: exclusive - 13.08.2013, 17:36:48
Massan alta voi löytyä käsiteltävää mätää. Siksi ainakin poistaisin jos kunnolla tehdään.
toistakymmentä opelia omistaneena voin sanoa että monesti massan ansiosta ei reikää ole mutta mätää peltiä kyllä.

Ei muuta ku volvo vartaaseen ja pohja pellille :) ton jälkeen epoksimaali ja öljy/massa sekotus ruiskulla pohjaan ja sen jälkeen volvo on ikuinen :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: HembalanD - 13.08.2013, 17:45:27
Massan alta voi löytyä käsiteltävää mätää. Siksi ainakin poistaisin jos kunnolla tehdään.
Kyllä, mutta yleensä massan alla piilevän mädän kyllä tunnistaa, koska se yleensä vaatii jonkin raapaisun/iskun että siellä mätiminen alkaa.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: exclusive - 13.08.2013, 23:20:02
Kyllä, mutta yleensä massan alla piilevän mädän kyllä tunnistaa, koska se yleensä vaatii jonkin raapaisun/iskun että siellä mätiminen alkaa.
...tai märän lattiamaton/äänieristeen
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: Huikkoster - 13.08.2013, 23:36:13
Tai vedetty uutta massaa vanhan ruosteen päälle ::)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: HembalanD - 14.08.2013, 07:31:45
...tai märän lattiamaton/äänieristeen
Nämä toki sisäpuolisia juttuja ja ehdottomasti kaivettava aina auki!

Tai vedetty uutta massaa vanhan ruosteen päälle ::)
Niitä uusia massoja seuraamallahan nimenomaan voi aina löytää sinne ruostepeikon luo  ;D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 21.08.2013, 22:30:01
massan poistohomma alkaa olla finaalissa, sekä hitsaukset, mutta semmonen juttu, että saako tollasia vedenpoisto reikiä tai mikskä kutsutaankin kun on jollain silikonilla kiinni tuolla etulattiassa niin ostettua jostain vai miten vedenpoiston vois toteuttaa? ehdotuksia otetaan vastaan  :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: Vaikku - 21.08.2013, 22:31:55
Aika upea volvo sulla! Propsit vanteista!
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: The_OttoB - 21.08.2013, 22:57:12
alusta massaa poistettu taas jokunen tunti, rälläkkä ja teräsharja laikka tuntuu parhaiten toimivan oisko ehdotuksia nopeampaan tapaan kuumailmapuhallinta ja lastaa kokeiltu jo :)

Kaasutoho ja lasta. Pitää osata lämmittää sopivasti. Ei liian kuuma, vaan sillee sopivasti. Sanoinko sopivasti?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t (Pohjan kunnostusta)
Kirjoitti: visa - 22.08.2013, 21:49:29
Siinä ois pari kuvaa viimepäivien paikkauksista


Takakaari
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_9935_zps73d526ae.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMG_9935_zps73d526ae.jpg.html)

Toinen Takakaari
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_9945_zps8bd94fea.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMG_9945_zps8bd94fea.jpg.html)

Helmaankin oli ruoste iskenyt
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_9950_zps57addf79.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMG_9950_zps57addf79.jpg.html)

Takaakin oli lattia häipynyt...
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_9963_zpsb86e59f5.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMG_9963_zpsb86e59f5.jpg.html)

runkopalkki
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_9979_zps5821c28d.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMG_9979_zps5821c28d.jpg.html)

Paikattavaakin vielä löytyy... mites ton vedenpoiston tohon tekisi toiselta puolen lentänyt mäkeen tuo tulppa :D
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_9984_zps8552cd5c.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMG_9984_zps8552cd5c.jpg.html)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_9943_zpsa3bd92b1.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMG_9943_zpsa3bd92b1.jpg.html)




Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t (Pohjan kunnostusta)
Kirjoitti: Kalamies - 23.08.2013, 08:33:55
Se tulppahan on palkin yläpuolella.  ;) Vedenpoisto on alapuolella ja tulppa taitaa olla vain ruostesuojausta varten. Kunnolla jos teet, niin voit huoletta korvata pellillä.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t (Pohjan kunnostusta)
Kirjoitti: wh - 24.09.2013, 20:20:20
miten tuo lh 2.4 laittaminen meni ? mistä johdoista johtosarja liittyi autoon ? itsellä b200k--> b230fk vaihto edessä

Edit: nopeustietoa ja startin herätteen paikkaa enää ihmetellään ;)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t (Pohjan kunnostusta)
Kirjoitti: visa - 04.03.2014, 16:16:30
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Juu ei oo hetkeen taas kirjoteltu projekti ei tosin mihinkää oo unohtunut, eikä motivaatiokaan
rahaa vaan on tuo crossi harrastus paljon syönyt kun sellanen tuli viimevuonna hankittua.
moottoria tuli yhen kaverin kanssa viimeviikolla purettua ja moottoripukki tehtiin. ens viikonloppuna
pitäis 1031 taka-akseli 3.31 välityksellä hakea ja sitten taas projekti seisoo hetken kun seuraavana
hankinta listalla olis h-veivit ja mahdollisesti takomännät 81.5 porauksella... Korille ei oo mitään tehty
ja saattaa olla, että ei tämä moottori siihen tulekkaan, mutta 200 sarjalaiseen kuitenki :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 12.03.2014, 19:35:36
Tallille menin vähän näppäilemään ja tossa tulos :)

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/photobucket1_zpsfa08d289.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/photobucket1_zpsfa08d289.jpg.html)
Pukki mallia tein ite ja säästin
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/photobucket3_zps2fdc914a.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/photobucket3_zps2fdc914a.jpg.html)
1031 3.31 välityksellä kai tosta vielä kalun saa  :)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/photobucket2_zps3218efa7.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/photobucket2_zps3218efa7.jpg.html)

Kaupat tuli myös sovittua 6 koneen öljypohjasta ja muutamasta muusta hilppeestä.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: Miuzo - 12.03.2014, 20:18:34
tuleekos t-5 vakiona keulille vai kokeeko piristyksiä?  :P
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 12.03.2014, 20:23:43
kaippa se jonkun sopivan kokosen ahtimen saa kylkeensä :) tarkotus olis semmosella alakerralla tehä, että kestäs vähän pidemmälle.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 27.04.2014, 22:03:17
Tänään on tullu muutama kilometri ajeltua osien perässä ja mukaan tuli:

zf 320 Tinakoneen perään.
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG1036_zpsa11c996f.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG1036_zpsa11c996f.jpg.html)

Ja vaparin rn kansi.
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG1024_zps40a5efbc.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG1024_zps40a5efbc.jpg.html)

960 öljypohja ja vesiputkisto tuli jo aiemmin haettua. Motonetistä ostin korjaamonosturin ja pian pääsee sitte moottorin kiinnikkeitä yms suunittelemaan.  :)
H-profiilit tilasin 3vk sitten, mutta eipä ole mitään kuulunut.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: Miuzo - 27.04.2014, 22:10:40
 :nälkä: noniin! mistä tilasit kanget? mulla meni omaan tilaukseen 7 vai 8viikkoa... mikä moottorinohjaus tähän tulee ?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 27.04.2014, 22:17:00
Ahtoja.comilta tilasin. Ohajustakin oon hieman miettinyt, mutta on niin monta vaihtoehtoa :D ecumaster vaikuttais pätevältä.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 07.05.2014, 22:17:24
Kanget saapuivat maanantaina. Huomenna vien koneistamolle: lohkon porautukseen ja dekki plaanataan, kampuran kiillotukseen ja veivit vielä tarkkuusmittaukseen.

Tossa vielä kuva veiveistä :)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG1050_zps76f378a0.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG1050_zps76f378a0.jpg.html)
Semmonen kyssäri vielä, että mistä ootte runkopukin pultteja hommaillu... vai onko käytetty vanhoja?

Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: Miuzo - 08.05.2014, 06:20:05
Vinokoneessa ainakin menty vanhoilla. Kaiketi ne on ihan tavalliset pultit. Lujuus 12.9 vai oliko 10.9...?
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 04.06.2014, 22:50:29
Taas on jotaki tapahtunu. 10 venasen lohko tuli haettua ihan sovitus käyttöön, mutta onkin vähä erikohdissa kiinnikkeet ilmeisesti niin ei saa moottorin kannakkeita tehtyä :/
Muuten moottorin osat on edelleen koneistamolla ja poraavat lohkon vastakun wisecot on tullu.

No auton hylsy piti työntää talliin kun siivosin sen siihen kuntoon, että jotain kehtaa tehdä.
Eipä se sitte menny ihan niin helposti jarrut jumissa eihän se liiku no hinaus oli helppo, sitten piti työntää se vielä talliin no se kävi kätevästi kyseisellä tyylillä.

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG1073_zps46416b89.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG1073_zps46416b89.jpg.html)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG1072_zps006e1607.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG1072_zps006e1607.jpg.html)

ja auto talissa

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG1076_zps570b1b77.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG1076_zps570b1b77.jpg.html)

siinä sitten hetken kattelin, että meniskö koe moottori sinne, että vois vaikka vesiputket väännellä

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG1082_zps7248cab2.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG1082_zps7248cab2.jpg.html)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG1084_zpse6ef8c38.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG1084_zpse6ef8c38.jpg.html)

sinnehän se sopi ja näyttää ainakin omaan silmään ihan kivalta :)

Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: Volvopoju - 04.06.2014, 22:59:53
Kivan näköstä! Millos tarkotus saada liikenteeseen?

Sama swappi kuuluu itselläni "sitten joskus" kategoriaan.  :pomo:
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 04.06.2014, 23:09:48
Kivan näköstä! Millos tarkotus saada liikenteeseen?

Sama swappi kuuluu itselläni "sitten joskus" kategoriaan.  :pomo:

Yritys on kova ensikesään, saas nähä miten käy  :) Ahdettuja vanhanliiton volvoja ei ole koskaan liikaa  :D
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 16.06.2014, 21:55:43
Taas on jotakin tullu näpräiltyä eli vesiputket tuli hitsailtua valmiiks 960 putkia ja 850 putkia yhdistelemällä.

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG10951_zpsfdfe76cf.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG10951_zpsfdfe76cf.jpg.html)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG10931_zpsb0d60b78.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG10931_zpsb0d60b78.jpg.html)

Turbokin tuli hankittua paljon mietiskelin vaihtoehtoja ja olin lähes päättänyt, että ei holsettia, mutta edullisesti kun sai niin oli pakko hankkia.

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG11161_zps2998c884.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG11161_zps2998c884.jpg.html)

Eli siis taas yksi hx40super ;D Pakopesä on kokoa 14 joten saattanee vaihtua isompaan vielä ennen savuja.
Tein vielä telineen koesovitukseen.

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG11121_zpscb8d3d96.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG11121_zpscb8d3d96.jpg.html)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG11001_zpsef30f07d.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG11001_zpsef30f07d.jpg.html)

Pakosarja aineeksi ostin 42mm putken käyriä ja sitä sitte mahdollisesti seuraavaks tekemään.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: Miuzo - 17.06.2014, 06:15:48
Tsaijaijai  S* ootko deadlinea ajatellut?  :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 17.06.2014, 15:09:03
Ens kesään kova yritys :) wisecotkin on kuulemma saapunut suomen puolelle ja lähetetty postiin :nälkä: Saavat taas koneistamolla edistymään ja pääsee alakertaa niputtamaan.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 30.06.2014, 21:40:44
Tänään tuli haettua osat vihdosta viimein koneistamolta.
Sitte muutama kuva..

Lohko siis porattiin 81.5 poraukselle, plaanattiin, kampura kiillotettiin ja kiertokanget kävi tarkkuusmittauksessa.

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/Lohko_zps76f03449.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/Lohko_zps76f03449.jpg.html)

Laakerit tuli myös koneistamon kautta ihan perus Glycot.

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/Osia_zps2de09726.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/Osia_zps2de09726.jpg.html)

Uusi vs vanha... onhan noilla kiertokangilla jotain eroa. ;D

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/uusivsvanha_zpsd14aae3f.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/uusivsvanha_zpsd14aae3f.jpg.html)

Pakosarjaa rupesin väsäilemään ja tuli omasta mielestä ekaksi pakosarjaksi ihan ok  :)

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/sarjaa_zps39fd9570.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/sarjaa_zps39fd9570.jpg.html)

Kollektoria.
Siistin siitä vielä ton kuvan jälkeen muutamat patit pois.
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/Kollektori_zpsd9854ee8.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/Kollektori_zpsd9854ee8.jpg.html)

Sitten turbo paikallaan ja paria saumaa vähän siistitty.

(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/pakosarja_zps6f3acf4b.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/pakosarja_zps6f3acf4b.jpg.html)

Turbon ja korin väliin jää rakoa noin 3cm joten täytynee tehdä asialle mahdollisesti vielä jotain... Ei taida myöskään päivitystä tulla ennen kun on saanut hukkaportin homattua ja pääsee sille lähtöjä tekemään tai sitten alakerran kasausta tosin kampura pitää vielä tasapainoittaa.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 19.08.2014, 20:49:45
Tuli kampura käytettyä sporttiautossa taspainoituksessa. Se reissu olikin mielenkiintoinen kampura piti painottaa bobweighteillä, mutta eivät tehneet sille mitään muutakun punnitsivat ja mittasivat heitot jotka olivat reilusti alle toleranssien  :idiot2:

tossa vielä lappu koko hommasta.
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/bucket5_zps35a8dea5.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/bucket5_zps35a8dea5.jpg.html)

Sitten tuli alakertaa hiukan kasattua ja lohkon maalasin Hornalla
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/bucket2_zpsca027240.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/bucket2_zpsca027240.jpg.html)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/bucket3_zpsb7884e35.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/bucket3_zpsb7884e35.jpg.html)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/bucket1_zps1a2fee61.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/bucket1_zps1a2fee61.jpg.html)

Vielä pieni kysymys kiertokangessa olis lovi laakerille, mutta laakerit on pyöreät... onko noi nyt silti oikeet? laakeripaketissa lukee volvo 2001>
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/bucket4_zps02b09bd9.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/bucket4_zps02b09bd9.jpg.html)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 28.10.2014, 20:38:21
Pikku hiljaa etenee...
Aikaisemmin mainitsinkin, että moottori ei välttämättä tuohon 240:iin tule ja sitä varten tuli hommattua toinen leimallinen suht hyväkuntoinen 240 ja vielä punasena
ajatus on siis tehdä kaikki valmiiksi toisessa korissa ja siirtää sitten toiseen.
 
Moottorin suhteen mitään näkyvää ei oikeen ole tapahtunut, osia vaan kerätty nurkat täyteen. :2funny:

Eli hukkis tuli tilattua ulkomailta (säästösyistä),
malliksi valikoitui Precision 46mm.
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG0171_zpsd55110ed.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG0171_zpsd55110ed.jpg.html)
960 Öljypohjan käytin lyhennyksessä.
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG0200_zps158d837f.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG0200_zps158d837f.jpg.html)
Kl-racingilta tuli tilattua mm. yläpään tiivisteet, bensakisko ja kanteen venajouset sun muita hilppeitä mitä ei ole kuvassa.
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG0202_zps08b6d1a2.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG0202_zps08b6d1a2.jpg.html)
Voimansiirtoon tuli blingfactory vp, sre 765 asetelma ja moposportilta 6 lapanen sintteri.
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMAG0236_zps6b361a57.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMAG0236_zps6b361a57.jpg.html)
Huomenna kansi koneistamoon plaanaukseen ja tarkistukseen, sitte vois koittaa taas kasailla jotain :)

Semmonen kysymys vielä shimmaukseen, että sintterilevy on 8mm paksu mauserilla mitattuna, vauhtipyörässä 0,5mm upotus asetelmalle, joten eikös tuo 765 asetelma olisi 1,6mm upotuksella kohdallan?

Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: ässäarpa - 28.10.2014, 21:34:28
Oijoi, hyvlle näyttää.  :pomo:
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: bolinder - 28.10.2014, 21:48:02
Juu ei sais liikaa painua kasaan toi asetelma ,varmaan jotain 2mm ois hyva
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: Kalamies - 28.10.2014, 21:57:29
Laakerit on oikeat. En tosiaan ymmärrä miksei noissa ole sitä lovea kun kangissa se on aina. Tämmöinen ratkaisu siis jo alunperin. Osa porukasta on laittanut pienellä liimatipalla laakerit kankiin ettei varmasti pääse pyörähtämään.
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: boost - 29.10.2014, 08:30:36
Suosittelen käyttämään Racer Placea painotuksissa. Olen itse katsonut vierestä tina 5 syl koneen painotusta ja siellä ainakin laitetaan lisäpainot kampuraan veivien ja mäntien mukaan... Ei sitä muuten pysty tekemään. 


Itse olen käyttänyt 765 asetelman kanssa 10mm paksua levyä. Tarkoitus tässä hieman liian paksussa levyssä se että kun levy kuluu pitokyky kasvaa.  max. paine muistaakseni 9.6mm paksulla levyllä.

Eli jos sulla on 8mm paksu levy pitäisi upotus olla 1.6- 2mm

Mulla esim. 3000km ajossa ollu sintteri levy oli kulunut noin 0,2mm. Tehoa ollu käytössä noin 500hv.


Itse en laittaisi/ole laittanut mitään laakerien väliin, jos nuo pikkusen pyörähtää niin mitä väliä? pyöreethän ne on silti ja öljy tulee kampiakselista päin.  Ei ne kumminkaan pyörimällä pyöri pesässä.

   
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 29.10.2014, 09:12:20
Suosittelen käyttämään Racer Placea painotuksissa. Olen itse katsonut vierestä tina 5 syl koneen painotusta ja siellä ainakin laitetaan lisäpainot kampuraan veivien ja mäntien mukaan... Ei sitä muuten pysty tekemään. 

Juu hieman epäselvästi selitin tuon punnitus jutun, mutta vein siis heille kaikki pyörivät osat paitsi vauhtipyörän. Antoivat mukaan laput jossa oli kaikki punnittu kiertokangesta männänrenkaisiin. Kuulemma osat olivat niin samanpainoiset kun vakiot, että osui kohdilleen :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: visa - 08.01.2015, 22:45:48
Eipä oo tullu pitkään aikaan päiviteltyä kun tuli oltua ulkomailla, puhelin varastettiin ja kaikki kuvat meni sinne :(
Noh kun lliukkaat tuli niin liikkeessä olevaan 240 tuli 588 torsen vaihdettua ja 3,31 välitys tulevaisuutta ajatellen...
sitä lystiä ei kauan kestänyt kun auto päätti ruveta hukkaamaan jäähdytinnestettä öljyn sekaan ;D

Moottorikin tuli kasattua valmiiksi siitä olis ollu puhelimessa paljon kuvia kasausvaiheista, mutta eipä ole enää.
Tuossa nyt pari kuvaa valmiina, oikein kameralla otettua  :)

Jakopään osat on 850 volvosta, jakopään muoveja piti hiukan leikellä, että vanhanmallin kiristin sopisi.
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/loistava_zpsfcbbc4ff.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/loistava_zpsfcbbc4ff.jpg.html)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_6188_zps96b3508c.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMG_6188_zps96b3508c.jpg.html)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/IMG_6194_zps47057bbd.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/IMG_6194_zps47057bbd.jpg.html)
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag39/visa57/loistavano2_zps2bf897d5.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/visa57/media/loistavano2_zps2bf897d5.jpg.html)
Öljynpaluu tuli tehtyä uusiks an-liittimillä ja öljypohjaan tuli suodattimen siirtolaippa.
Seuraavaksi olis sitten varmaan taas moottorin sovittelua, ahtoputkien teko, imusarjan pieni muokkaus,
pakoputkea ja uutta pakosarjaa vois ruveta kans väsäileen  :)
Otsikko: Vs: 240 b200k >> b5234t
Kirjoitti: 244Markus - 09.01.2015, 17:58:53
itelläkin menossa juuri samantapanen projekti  ;D olispa jo valmis ja pääsis volvo penkkiin  ::)