Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: pihlajamaa - 14.02.2011, 18:42:42

Otsikko: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 14.02.2011, 18:42:42
Hei!

Seuraava ongelma ilmeni nyt ajaessani pyhimykselläni Tampereelta Helsinkiin: Moottorin kierrosten ylittäessä arviolta 4000 kiekkaa (about 90km/h nelosella, m41-laatikko, ylivaihde ei päällä) alkaa moottori nykiä, ensin aivan huomaamattomasti, sen jälkeen jo hieman huomattavammin. Tämän jälkeen alkaa ikään kuin teho loppua ja kaasua pitää painaa yhä enemmän.

Jonkun ajan päästä tehot romahtavat kokonaan ja moottori alkaa jyskyttää kuin hajoaisi liitoksistaan. Kuulostaa siltä kuin kone kävisi enää kahdella pytyllä. Jos kaasupolkimen painamista jatkaa, sammuu moottori. Jos päästää tyhjäkäynnille, vaeltelee ensin tyhjäkäynti aikamoisesti ja sen jälkeen tilanne normalisoituu taas toistuakseen, mikäli kiihdyttää uudelleen.

Ajattelin vian olevan jonkinsortin syylarin jäätymis - moottorin ylikuumenemisjuttu, joten viritin sellaiset pahvit jotta oksat pois paluumatkalle. Ongelma ei kuitenkaan poistunut vaan äityi sen verran pahaksi, että tuntui tulevan aina kun moottorin kiekat ylittää 2500 kierrosta. Kotiin oli kuitenkin päästävä ja auto talliin saatava, joten jatkoin nilkuttamista pintakaasulla pitäen kierrokset alle 2500:n. Ajoittaista räminää konehuoneen puolelta kuului, mutta suht nikottelematta matka taittui.

B18 on minulle suht tuntematon ilmestys vielä -kuten vesijäähdytteiset yleensäkin- että apua hieman kaivattaisiin. Selkäpii sanoo, että kyse voisi olla rikkinäisestä kaasuttimesta/kaasuttimista. Kävin tänään heittämässä vielä nopean lenkin kaupunkialueella. Kaupunkinopeuksissa vika ei esiinny, ainakaan niin, että sen ohjaamon puolelta tuntisi.

Koneessa on alkavaa venttiilivikaa, mutta puristussuhteet ovat kuitenkin vielä inhimillisellä tasolla. Bensana shellin 99E5 ja Sonaxin lisäaine. Ja kone siis täysin vakio B18B, kilsoja takana noin 220 000 aurinkoisessa Kaliforniassa eli myöhäisessä sisäänajovaiheessa vielä mennään ;)

Kuulostaako teistä homma kaasutinongelmalta, vai tuleeko jollekin jotain muuta mieleen? Jos kyse on kuluneista kaasuttimista, tietääkö joku Tampereen/Pirkanmaan seudulla hyvää kaasuttimista tietävää korjaamoa?

Tai voivatko nyt Etelä-Suomessa olleet 20 asteen pakkaset olla jollekin muulle, tuonkaltaiset viat aiheuttavalle tekijälle tarpeeksi? Muutama viikko sitten samalla reissulla nollakelillä ei ollut mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: Kulmamies - 14.02.2011, 19:04:19
Miten on, jos vaikka kaasarit jäätyisivät? Onko alkuperäiset avoimet ilmansuodattimet vai jotkut muut?
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: Zebe - 14.02.2011, 19:38:41
Miten on, jos vaikka kaasarit jäätyisivät? Onko alkuperäiset avoimet ilmansuodattimet vai jotkut muut?

Sama kävi mullakin mielessä.. Kannattaisi laittaa jotkut suojasemmat suodattimet näillä pakkasilla (jos vakiot 'vv' suodattimet)

Jotai tän tapaista..

(http://www.classicvolvo.com/onlinemanuals/b18_b20_engine/bilder/chapter1/b20b1974_1000.jpg)
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 14.02.2011, 19:53:16
Alkuperäiset avoimet pahvit on kyllä. pitääpä tehdä joku pikaviritys niin, että ottavat ilman vaikka pakosarjan vierestä ja kertoa miten kävi. Teidänkin mielestä kaasutinhommalta kuulostaa siis?
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: Zebe - 14.02.2011, 19:54:08
Alkuperäiset avoimet pahvit on kyllä. pitääpä tehdä joku pikaviritys niin, että ottavat ilman vaikka pakosarjan vierestä ja kertoa miten kävi. Teidänkin mielestä kaasutinhommalta kuulostaa siis?

Kyllä.. Toinen on että olisi likaset mutta jos yht'äkkiä alko tuota tekemään niin luen senkin vaihtoehdon pois.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: Zebe - 14.02.2011, 20:01:06
Itellä on noissa weberin kaasareissa tämmönen kotelo.. Ja tonne kotelon sisälle voi laittaa jonkun suorakaiteen muotosen suodattimen.. Ei tarvitse olla tolleen maskin takana kuten omassa on.. Samanlailla kun tuossa edellisessä mun laittamassa viestissä..

(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5214.jpg)
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 14.02.2011, 23:13:56
Puhdistuksen tarpeessakin varmasti ovat, en ole noita kertaakaan vielä jynssännyt. Hyvin voisi kuvitella, että kylmä ilma yhdessä lian kanssa haittaa ainakin toisen kaasuttimen toimintaa ja venttiilivika pahentaa asiaa kun polttoaineen saanti häiriintyy..

Voisinpa aloittaa kunnon putsauksesta ja samalla kun toosat ovat irti, nikkaroida tuollaisen Zeben näyttämän kaltaisen modernin virityksen.

On tämä Volvon harrastaminen vaan niin helppoa kun on kunnon tukiverkko jonne hädän tullen kaatua, kiitos taas vinkeistä!
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: WEBERMAN - 15.02.2011, 00:22:00
Kaasutinpuolella likaa, eli männät takertelevat. Perus SU-vikaa, ja voihan tuo jäätäminenkin vaikuttaa. Kun auto seisoo vähän aikaa paikoillaan niin konehuoneen lämpö sulattaa kurkut.

Sitä vain meinasin että mikä vm kyseessä on kun jenkkeihin muistini mukaan meni enimmäkseen Zenith Stromberg pakettia, eli siinä neulaa liikuttaa se kalvo. ::)
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 15.02.2011, 09:26:02
VM -62, käyttöönotto tosin -63 puolella, runko 41XX.

Kattelen loppuviikosta tuota ja laittelen kuvia / kerron miten kävi.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 25.02.2011, 17:16:52
Heippa taas!

Vika ei tuntunut korjaantuvan kaasuttimien puhdistuksella, päinvastoin.

Nyt edelleen sama ongelma, tosin auto ei tällä kertaa pysy käynnissä yli viittä minuuttia. Eli periaatteessa sama vika, joskinaiempaa pahempana. Jonkin ajan käytyään ikään kuin pari pyttyä lakkaa käymästä, moottori sakkaa ja sammuu.

Jos ei kerran kaasuttimissa piile vikaa, ja ongelma pahenee joka ajokerran jälkeen, kyse lienee jostain kuluvasta osasta. Sytkävika ei kuulosta mielestäni järkevältä, sillä moottori käy kuitenkin jonnin aikaa ennen kuin vika alkaa. Mitäs mieltä te olette?
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: Kulmamies - 25.02.2011, 21:06:47
Sytytyspuola. Hetken kaymisen jälkeen puola lämpeää, ja teho heikkenee. Puolan taas jäähdyttyä kipinää riittää siihen asti, kun puola taas lämpeää uudelleen.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 26.02.2011, 01:08:40
No totta kai, miksei itelle tullut mieleen! Vaihdan ensi tilassa ja kuittailen kun/jos ongelma korjaantuu.

Kiitos taas kerran!  :)
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 26.02.2011, 15:46:48
Vaihdoin puolan ja tulpat (NGK:n tulpat, joku tarvikepuola motonetistä, heidän listojen mukaan sopi B18B:lle).

Sama vika jatkuu kuitenkin edeleen, ja yhä pahempana. Nyt pääsin parisenkymmentä metriä tallin ovelta, ennen kuin sakkasi.

Alkaa mennä herkot tämän kanssa  :'(

Lisää ehdotuksia?
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: VolvoPösö - 26.02.2011, 15:54:59

Miltä virranjakajan kannen kontaktit vaikuttavat? Sipaise niitä hienolla hiekkapaperilla kuten myös pyörijän kontaktipintaa, hapettuneina voivat aiheuttaa moista.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 26.02.2011, 17:10:41
Raaputtelin vähän karstaa pois virranjakajan kannen liitäntäpinnoilta ja pyörijästä, niin keskeltä kuin kärjestä, ei vaikutusta. Näyttivät olevan muutenkin aika hyvässä kunnossa.

Hermostuin ja runttasin auton väkisin talliin laittaen startin päälle aina kun moottori näytti hyytymisen merkkejä. helkkarin tyhmää kyllä, mutta ajattelin että noin lyhyellä matkalla ei haittaa jos vaihtoehtona on jättää auto taivasalle muutamaksikin viikoksi.

Onneksi kuitenkin tein niin, sillä se paljasti samalla uuden vian, joka viittaisi sähköpuoleen. Ja kummallinen vika se onkin. Aluksi lakkasi sisäilmanpuhallin toimimasta, sen jälkeen vilkkurele ja sitten katosi latausvirta. Nimen omaan tuossa järjestyksessä, ei yhtä aikaa. Plusnapa hetkeksi irti ja kaikki toimii taas kuten pitää.

Tallissa vielä kokeilin huudattaa kaikkea sähköä käyttävää tovin päällä ja sen jälkeen käynnistin moottorin, joka toimi taas hetken kuin mitään ei olisi vialla. Pidin kuitenkin ryypyn pois, jolloin moottori periaatteessa pysyy koko ajan käynnissä, mutta tyhjäkäynti vaeltelee sammumisen rajoilta (arviolta 250-300rpm) normaalille tasolle alati tihenevässä syklissä.

Voisiko kyseessä olla jonkinlainen oikosulku? Sulakkeet tarkistettu, yksikään ei ole palanut. Puhdistin hapettumia sulakkeiden liitäntäpinnoilta, ei vaikutusta.

Vaihdoin taannoin alkuperäisen tasavirtalaturin tilalle vaihtovirtavehkeen, voisiko sillä olla osuutta asiaan (tietenkin esmes. latausvirran säädin jää silloin pois käytöstä jne.)? Auto on kuitenkin toiminut ihan hyvin viitisentuhatta kilometriä tuolla asetuksella, joten itse en usko tähän.

Lisäksi, viallinen jarrutehostin on edelleen kytkettynä myllyyn, mutta ei jarrupiirissä kiinni. Kaukaa haetulta tuntuisi tämäkin vaihtoehto, sikälikin kun konfiguraatio on ollut tuollainen jo vähintään 10000 km.

Onko sytkäjärjestelmässä jotain, joka vikaantuessaan kykenee ampumaan sen verran ison oikosulun, että laitteet sekoaa, mutta sen verran pienen, että sulake ei pala? Kulostaa kummalliselta..
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: Zebe - 26.02.2011, 17:12:45
Raaputtelin vähän karstaa pois virranjakajan kannen liitäntäpinnoilta ja pyörijästä, niin keskeltä kuin kärjestä, ei vaikutusta. Näyttivät olevan muutenkin aika hyvässä kunnossa.

Hermostuin ja runttasin auton väkisin talliin laittaen startin päälle aina kun moottori näytti hyytymisen merkkejä. helkkarin tyhmää kyllä, mutta ajattelin että noin lyhyellä matkalla ei haittaa jos vaihtoehtona on jättää auto taivasalle muutamaksikin viikoksi.

Onneksi kuitenkin tein niin, sillä se paljasti samalla uuden vian, joka viittaisi sähköpuoleen. Ja kummallinen vika se onkin. Aluksi lakkasi sisäilmanpuhallin toimimasta, sen jälkeen vilkkurele ja sitten katosi latausvirta. Nimen omaan tuossa järjestyksessä, ei yhtä aikaa. Plusnapa hetkeksi irti ja kaikki toimii taas kuten pitää.

Tallissa vielä kokeilin huudattaa kaikkea sähköä käyttävää tovin päällä ja sen jälkeen käynnistin moottorin, joka toimi taas hetken kuin mitään ei olisi vialla. Pidin kuitenkin ryypyn pois, jolloin moottori periaatteessa pysyy koko ajan käynnissä, mutta tyhjäkäynti vaeltelee sammumisen rajoilta (arviolta 250-300rpm) normaalille tasolle alati tihenevässä syklissä.

Voisiko kyseessä olla jonkinlainen oikosulku? Sulakkeet tarkistettu, yksikään ei ole palanut. Puhdistin hapettumia sulakkeiden liitäntäpinnoilta, ei vaikutusta.

Vaihdoin taannoin alkuperäisen tasavirtalaturin tilalle vaihtovirtavehkeen, voisiko sillä olla osuutta asiaan (tietenkin esmes. latausvirran säädin jää silloin pois käytöstä jne.)? Auto on kuitenkin toiminut ihan hyvin viitisentuhatta kilometriä tuolla asetuksella, joten itse en usko tähän.


Lisäksi, viallinen jarrutehostin on edelleen kytkettynä myllyyn, mutta ei jarrupiirissä kiinni. Kaukaa haetulta tuntuisi tämäkin vaihtoehto, sikälikin kun konfiguraatio on ollut tuollainen jo vähintään 10000 km.

Onko sytkäjärjestelmässä jotain, joka vikaantuessaan kykenee ampumaan sen verran ison oikosulun, että laitteet sekoaa, mutta sen verran pienen, että sulake ei pala? Kulostaa kummalliselta..

Kyllähän se voi vaikuttaa.. Jos sulla on vanha laturi niin kokeiles miten sen kanssa pelittää.. Ei ole kuitenkaan iso homma vaihtaa..
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: WEBERMAN - 26.02.2011, 17:32:00
Miten sen bensapumpun ja suodattimen kanssa on, että saako ne ainetta kaasuttimet? Uskon sen vian siellä nyt piilevän. Ei laturin vaihto vaikuta näihin mitenkään, sen epäpuhtauden ei tarvitse olla iso, kun se jo vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: -JS- - 26.02.2011, 17:50:02
Kokeilisin vaihtaa kondensaattorin virranjakajaan, kun ilmeisesti sitä et ole vielä uusinut
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 26.02.2011, 21:34:11
Käyn maanantaina hakemassa osat ja vaihdan bensapumpun, -suotimen ja kondensaattorin. Ilmoittelen miten kävi. Kiitoksia kaikille taas tässä vaiheessa!

p.s. Hyvä että tuli laturi puheeksi, oli ilmeisesti moottorin tärinä irrottanut rakentamani holkin takakiinnikkeelle (vv-laturi kun on sen muutaman sentin lyhyempi) ja ilmeisesti sen seurauksena etuosan kiinnitysrauta haljennut toiselta puolelta. Olisi tullut ikävännäköistä jälkeä jos olisi kokonaan mennyt ja sinkauttanut laturin päin tuulettimen lapoja. Ei siis mitään pahaa etteikö jotain hyvääkin..

Laturin rikkinäinen kiinnike:
(http://s3.postimage.org/a17cdos5r/laturin_kiinnike_rikki.jpg)


Puolan varsin eksoottinen pika-asennus testausta varten. Kuvan punaiset johdot eivät liity tapaukseen, vaan ovat laiskan miehen ratkaisu uuden pissapojan asennukseen (nimim. äkkiä leimalle). Eli miinus jakajalle (likainen johto) ja plussa virtalukkoon (musta johto):
(http://s3.postimage.org/a17forh5b/puolan_pika_asennus.jpg)


Ajattelin vielä vilauttaa kuvan itse autosta, jotta tiedetään, minkä kanssa puunataan :)
(http://s3.postimage.org/a17kndimn/MG_4249_2_w.jpg)
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: VolvoPösö - 26.02.2011, 22:47:44
 Tunnen tapauksia jolloin viallinen tai hiilivikainen starttimoottori on  kaapannut sähköt itselleen jolloin sitä ei riitä muille laitteille kunnolla. Viat voisivat viitata siihen.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: WEBERMAN - 27.02.2011, 02:31:14
Se on ollut pikemminkin sääntö näissä B20 laturiasennuksissa etteivät myöskään ole kunnolla linjassa hihnapyörät ja silloin remmitkin ovat kovin lyhytikäisiä ja hihnapyörät myös kuluvat turhaan.

JK: kuvalinkkejä en saanut auki, harmi.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: Kupru - 27.02.2011, 12:05:59
Kyllä tuo polttoaineen saanti ongelmalta vaikuttaa.
Kokeiles ajaa bensatankin korkki auki, jos tankki ei saa korvausilmaa tyhjentyessään voi tulla tollanen ongelma.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: -JS- - 27.02.2011, 14:19:55
Tuli mieleen että millaiset bensaletkut on. Yhden kerran vastaan tullut vastaan mielenkiintoisia käyntivikoja kun kangaspäällysteinen bensaletku veti ilmaa välistä pumpun imupuolella, vaikkei se ulospäin juuri bensaa vuotanutkaan. Kuorin vaihdon jälkeen päältä kangaspunoksen pois niin kumiletku oli säröillä joka kohdasta, sen jälkeen olen kiertänyt sen tyyppiset letkut kaukaa, kun ei niistä kangasletkuista päällepäin kuntoa nää ::)
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: VolvoPösö - 28.02.2011, 11:06:17


Jos pari pyttyä tippuu pois pelistä, on vika tuskin polttoainepuolella. Bensapumpun kunto on helppo todeta; letku irti kaasarista ja se lasipulloon, starttausta ja lorista pitäisi.
Onko yleimittarin käyttö hanskassa? Akku irti ja akusta lähteviin johtoihin mittari vastusalueella. Sitten laita sähkölaitteita päälle ja katso jos mittari näyttää hyvin pientä vastusta tai miltei oikosulkua, mikä viittaa vikaan. Onhan moottorin maadoituskaapeli kunnolla kiinni lohkossa ja rungossa? Entä laturin hiilet, ihan lopussa nekin voivat oireilla omituisesti. Toimiiko latausvalo normaalisti?
Kerran oli kondensaattorin läpivienti virranjakajassa niin likainen, että se veti maihin jo ennen konkkaa ja auto käynnistyi erittäin huonosti lämpimänä. Konkan uusiminen kannattaa, vilkaise samalla kärkiväli. Onko jakajassa alipainesäädin? Muistaakseni kaikissa ei ollut, mutta jos on, ota letku kaasarista irti ja imaise, virranjakajan pohjan pitäisi liikkua silminnähden.
Jos jarrutehostin on yhä kiinni, tulppaa mieluiten sen lähtö jo imusarjasta eliminoidaksesi imuvuodot.
Last but not least: onhan imusarjan pinnapultit kunnolla kiinni?
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: VolvoPösö - 28.02.2011, 11:16:33


Jatkan vielä; mikäli jarrutehostin on jo hörppinyt jarrunestettä alipainepuolelle, on se ehdottomasti kytkettävä irti imusarjasta. Moottori ei pidä jarrunesteestä mitä se voi imeä viallisesta tehostimesta, näin on pilattu B18 koneita. Jarruneste jumittaa männänrenkaat ja nopea kuluminen alkaa. Girling-tehostimelle luvatiin vain 60 000 km kesto, sen jälkeen se tulisi rempata, korjaussatseja saa.

Kun oiret ilmaantuvat, nouseeko koneen lämpötila normaalia korkeammalle? Onhan syylärissa nestettä...?
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 28.02.2011, 11:55:32
Vastailen edellisiin parhaani mukaan:

Tosiaan bensansyöttöä en ole sen kummemmin tutkinut kuin putsannut tankin ja nopeasti tarkastanut kuvailemallasi tavalla toiminnan, hyvin tuntui lorisevan. Kun auto on kuitenkin seissyt sen parikymmentä vuotta ennen tänne tuloa ja nyt ajettu melkein päivittäin, on mielestäni joka tapauksessa perusteltua vaihtaa suodin ja pumppu ennen kuin oikeasti prakaavat.

Girlingi on ollut irti jo siitä lähin, kun auto suomeen tuli (onni kävi katsastuksessa ja läpi meni), eikä ole ollut jarrujärjestelmässä kiinni Suomessaolon aikana. En jaksa uskoa, että siellä olisi jarrunestettä enää jäljellä. Kuuluu kuitenkin kesän korjausagendalle.

Tuon sähkövian selvitin vielä ennen viikonloppulomalle lähtöä, kyseessä starteri, joka sekoittaa releet. Lienee vaihtotarvetta piakkoin, mutta tuskin ongelma tässä tapauksessa.

Alan siis kallistua sinne sytkäpuolelle aika vahvasti. Katkojan kärkiä en ole vaihtanut, mutta vaikuttivat hyväkuntoisilta. Voisiko siellä piillä vika? Kondensaattorivikakin kuulostaisi järkevältä jos vertaa vikaa autoilijoiden kertomuksiin netin foorumeilla. En olisi kuitenkaan ikinä uskonut, että kondensaattoriin voisi kaikessa yksinkertaisuudessaan tulla vikaa ??? Mutta se nyt on helppo vaihtaa, eikun vaihtoon vaan.

On itse asiassa alipaineletku. Oli vielä letku irronnut jossain vaiheessa. Voisikohan sinne letkun kautta imaistu epäpuhtaus aiheuttaa tämmöistä? Silti kuulostaa kummalliselta, että joku likatahra vaikuttaisi muuten kuin jatkuvasti. Itse alan kallistumaan tuohon kondensaattoriin kyllä. Keskiviikkona takaisin tallille, sitten voi katsoa elämää eteen päin..
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 02.03.2011, 22:57:12
Konkka ja bensansuodin vaihdettu (bensapumppu tarkastettu, toimii), nyt ei lähde koko höskä käyntiin enää. Kipinää kyllä lyö, mutt lyökö oikein? tilasin 1-2-3:n uuden kärjettömän jakajan. Sen jälkeen on käytännössä vaihdettu koko sytkäpuoli joten poissuljen sytkän jos ei vaihdon jälkeenkään toimi. Irroitin myös kaasuttimet ja imusarjan motista ja tilasin kaasuttimien korjaussarjan. Jos ei noilla kuntoon tule, lienee vika itse lohkossa(?), ja koneistamoon lähtee. Voiko puristukset olla niin pielessä että ei syty ollenkaan? Mittailin kyllä suunnilleen kuukausi sitten vielä kun mittalaitteet oli saatavilla ennen kuin vika alkoi ja luulin saavani järjellisiä lukuja (1 ja 4 -pytyt kunnossa, 2 80% ja 3 85-90% optimaalista, joten luulisi noilla koneen vielä käyvän suht hyvin). Ja tosiaan, koneen käyntiin saatua se käy hetken aikaa kuin mitään ei olisi hätänä, edelleen viitaten sytkä/bensansaanti/kaasutinvikaan. Ja luulisi viallisillakin pytyillä sen ottavan kipinää ehjiltä, eikös?

Männänrenkaat/kansi/tangot/XXXX jotenkin muuten paskana? Miten, millä tarkastan? Aiheuttaako tuollaisia vikoja?
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: WEBERMAN - 03.03.2011, 12:20:29
Mitä siihen kaasuttimien korjaussarjaan kuuluu?  Olen kyllä sitä mieltä, että itse moottorin kunnon puolesta kuuluisi käydä, voithan tietysti mitata puristukset myös kylmänä ja säätää venttiilit ja tarkistaa sen sytytyksen ajoituksen, vaikka perusennakon virtakynällä.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: VolvoPösö - 04.03.2011, 12:23:30


Sitkeä on ongelma. Jos kone saa polttoainetta ja kipinä on tallessa, pitää sen käynnistyä. En usko noihin lohko-ongelmiin. Onko sytkäjohdot tulpissa oikeassa järjestyksessä, 1-3-4-2? Muistaakseni jakaja pyörii vastapäivään koneessasi, olethan tämän huomioinut.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 06.03.2011, 20:01:35
Hei vaan taas kaikille!

Uutta sytkää odotellessa otin kannen irti. Olipa huisin tiukassa pultit! Sisältä paljastui varsin paljon karstaa mutta kaikki näyttäisi olevan suht kunnossa. Karstakin lähti suht helposti kevyellä patapatakäsittelyllä.

Mäntien päällä on kanssa karstakerros, jonka ajattelin puhdistaa aika perinteisesti kaatamalla pyttyyn vähän löpöä, antamalla liota ja pyyhkimällä tuolla tavalla irtoavat liat pois. Yksi asia kuitenkin huolestuttaa: mittailin jonkun aikaa sitten tosiaan vähän heikompia puristuksia parista pytystä. Kansi läpäisi kuitenkin perus bensankaatotestin, ei vuotoja. Tämä tarkoittanee silloin, että männänrenkaat vuotavat? Ja silloin sotkenen bensaa öljyn sekaan jos liotan pyttyjä löpössä?

Hämmästyttää kuitenkin, sillä oljyn seassa ei näy löpöä ja palotilaankaan ei näytä öljyä roiskuneen (pyttyjen reunat komian puhtaat, ei raahausjälkiä).

Ehkä huono sytkäkin voi aiheuttaa huonoja puristuksia. Luulisi eron olevan kuitenkin paljon dramaattisempi kuin mitattu, mutta kaipa kaikki on mahdollista..

Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: WEBERMAN - 09.03.2011, 13:52:40
No tuleepahan karstat poistettua ja kyllä se liotuskonsti on ihan hyvä, ei sitä löpöä sinne öljytilaan pääse nyt kun kone on kylmä ja välykset pienimmillään.

Se puristuspaine on kyllä ihan koneen mekaanisesta kunnosta riippuva, siihen ei mikään muu asia vaikuta. Sikäli nämä tietysti korreloivat keskenään, että kipinä voi ulkopuolella katsottuna olla ihan hyvä, mutta sitten paineenalaisena ei mahdollisesti olekaan riittävä sytyttämään seosta.

Nyt kun se kansi on irti, niin vaikka se tuntuikin pitävältä, niin voisihan venttiilien ja etenkin ohjainten kunnon nyt katsoa vähällä vaivalla, niin tietää sitten vastaisuudessa, miten pian se mahdollisesti on korjauksen tarpeessa. Miten kauan se bensa oli koestuksessa palotiloissa?

Niin kirjan mukaan puristuspaineet lämpimänä kaasu pohjassa mitattuna 9-11 kp/cm Saattaa olla ettei kantta ole  tehtaan jäljiltä irroitettu, ainakin karstamäärä viittaa siihen. Voihan tosin polttoaine ja etenkin öljylaadulla olla osansa tähän.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 09.03.2011, 15:19:09
Webermanille kiitoksia vastauksesta!

Löpö oli palotilassa parisen tuntia. Tämän lisäksi (ja hämmästyneenä siitä, että vuotoja ei tosiaan tuntunut olevan) pingotin vielä elmukelmua päälle ja annoin olla toiset pari tuntia. Näin periaatteessa saan eliminoitua bensan haihtumisen. Ja jos joku venttiili olisi vuotanut, olisi järkeni mukaan kelmun pitänyt olla hieman kuopalla. näin ei kuitenkaan ollut.

Uusi sytkä tullee perjantaina, viikonlopun aikana kansi paikoilleen ja päivitystä, ts. lähteekö käyntiin ja miten hyrisee..
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 10.03.2011, 17:07:59
Lyhyt päivitys:

1- ja 2-sylinteri vuotaa männänrenkaista, löpö valahti sylinteristä läpi. Ei mitenkään kamalan nopeasti, mutta kahdessa tunnissa kaatamani sherrylasillinen (eli noin puoli desiä) oli mennyt kirkkaasti läpi.

Kolmonenkin vuotaa pikkuisen, jos männän pyöräyttää ala-asentoon. Nelonen näyttäisi olevan kunnossa.

Eli käy yksiin mittailemieni puristushäviöiden kanssa. Huomenna kansi kiinni (ja nyt tietysti vielä bensaisten öljyjen vaihto).
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 14.03.2011, 22:08:39
Nopea päivitys: kone lähti käymään!

Käy kuitenkin aika epätasaisesti, mutta ihmekös tuo, kun samaan aikaan vaihdettu sytkä, putsattu ja korjattu kaasuttimet ja otettu kansi irti.

Säädin perstuntumalla nuo kannen venttiilinvälykset. Katsoin jostain manuaalista, että pitäisi olla 0,4-0,45mm. Tämän tein kyllä ihan rakotulkilla, mutta en keksinyt mitään fiksua niksiä löytää tdc:tä, joten pyörittelin mottia sen verran että pääsin puristusiskussa loppuun ja karvan verran enemmän. Kuinka tarkasti moottori toimii iskun päässä, ts. pitäisikö keksiä joku patenttiratkaisu miten löytää lakipiste?
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: VolvoPösö - 14.03.2011, 23:20:17


Konsteja on useita, itse olen tavannut tehdä näin: virranjakajan kansi auki ja pyörijän asentoa seuraten mihin sylinteriin milloinkin kipinä lähtee. Ko hetkellä on pyörijän osoittamassa sylinterissä työtahti ja sen molemmat venttiilit voi säätää samanaikaisesti.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 15.03.2011, 14:26:09
Sama vika vaivaa edelleen. Nyt paloi hermot, auto lähti pajalle. Päivittelen jahka saan lisää infoa.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: WEBERMAN - 07.04.2011, 02:08:14
Pahoittelen, etten tuon "okinin" tehollaolon vuoksi ole pystynyt seuraamaan asioita ja oma kone on ollut huollossa ja on edelleen.  Tuo venttiilien säätöjärjestys on kaikissa syt järjestyksen mukaan ja voidaan säätää täyden työkierron (2x 360) mukaisessa järjestyksessä sekä imu että pakopuolelta.

Tähän on ohjeet korjaamo-osiolla landiassa tai täällä. No ne renkaat ovat ilmeisesti pahasti jumissa ja karstaa täynnä ja varmasti tässä vaiheessa jo kone on purettukin.

Tiedottele.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: The_OttoB - 07.04.2011, 08:30:45
Omista HS6:sista löytyi mm. jumittunut bensan syöttöputki. Eli siis se joka menee kohokammiolta neulalle.
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: pihlajamaa - 07.04.2011, 13:24:50
Hellurei!
pahoittelut vähän pitkäksi venähtäneestä vastausajasta.

Vika loppujen lopuksi löytyi niinkin yksinkertaisesta paikasta kuin osittain tukkeutuneesta bensaputkesta. Ei tullut sitten sitä mieleen katsoa  :buck2: Putki päästi kuitenkin sen verran löpöä läpi, että pumppu silmämääräisesti menovettä pumppasi.

Ajattelin tähän vielä listata kaiken, mitä tuli tehtyä, jos ei muuten niin kaikkien huvitukseksi:
- Sytkä kärjettömään, 1-2-3. On muuten loistava vekotin!
- Kansi auki, putsaus, takaisin paikoilleen. Selvisi, että epätasaiset puristukset johtuvat kuluneista männänrenkaista. Vetäisin öljyn sekaan myös RVS:ää, katsotaan, onko "ihmeaineesta" mitään iloa..
- Tulpat, tulpanjohdot ja sytytyspuola, totta kai
- Kaasuttimet putsattu Sarangolla, kun en loppujen lopuksi viitsinyt itse lähteä niitä purkamaan. Positiivisen palautteensa arvoinen paikka ehdottomasti, satasella selvittiin ja kuntoon tuli taatusti
- Bensapumppu vaihdettu
- Tankki putsattu sitruunahapolla ja jollain liuottimella. Katselin vielä lääkäriäidin leikkauskameralla, ettei jäänyt likaa tankkiin. Samalla putsasin myös bensaletkun ja uusin kumiletkut bensapuolelta ja alipainekellon letkun.
- Huvin vuoksi vielä imu- ja pakosarja putsattu, toimimaton jarrutehostin otettu pois ja imusarjan otto tukittu.

Eli niinhän siinä kävi, että ensi arvio osui oikeaan, bensapuolen viasta oli kyse..

Kiitoksia vielä kaikille avusta! :)
Otsikko: Vs: Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)
Kirjoitti: The_OttoB - 07.04.2011, 23:00:49

Vetäisin öljyn sekaan myös RVS:ää, katsotaan, onko "ihmeaineesta" mitään iloa..


Suurin ilo RVS:stä taisi olla myyjällä.