RallyBaron  Samppasport

Hybridi vai diesel?

  • 14 Vastauksia
  • 3842 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa t4power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Hybridi vai diesel?
« : 21.10.2022, 18:38:06 »
Alkaisi pikku hiljaa lähestymään auton vaihto tarve. Kysymys kuuluu kumpi on järkevämpi: hybridi vai diesel? Kilometrejä vuodessa n.24tkm ja n.100km pvässä. Työpaikalla ei lataus mahdollisuutta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13543
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #1 : 21.10.2022, 18:44:25 »
Alkaisi pikku hiljaa lähestymään auton vaihto tarve. Kysymys kuuluu kumpi on järkevämpi: hybridi vai diesel? Kilometrejä vuodessa n.24tkm ja n.100km pvässä. Työpaikalla ei lataus mahdollisuutta.
Minä polttelen tommosen ~25-30tkm T8:lla ja en kadu yhtään aikasemmin polttelin saman matkan D5:llä ja kyllä tää on ajoilta säästön puolelle jäänyt. toki mulla oli vielä viimevuonna lataus mahdollisuus töissä...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Tude

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Tuplapedaalil vaik en o hevirumpal
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #2 : 22.10.2022, 11:53:07 »
Jos saat hankittua hybridin, millä ajaa sähköllä 40-50 km ja jaksat ladata sitä päivittäin, niin tulee vähän edullisemmaksi kuin diesel. Diesel taas on vaivattomampi ja riittää pidemmillekin reissuille.

Noille kilometreille riittäisi täyssähkökin, jos se olisi vaihtoehtona.
Täyssähköllä vuodesta -22

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #3 : 22.10.2022, 14:43:56 »
Onko harkinnassa uusi auto vai käytetty ja ilmeisesti merkki olisi Volvo? Itse päädyin kesällä M2017 V60 D5 twinengineen, eli diesel-hybridiin. Koeajoin myös uudemman D5 V60:n, mutta tuo vanhakoppainen hybridi vei voiton oikeastaan joka suhteessa, paitsi tavaratilassa. Nyt on 10tkm  menty alle 3 litran löpön kulutuksella ja paras tankkaus toistaiseksi on ollut 1500km arkiajoa  30 litralla dieseliä.

Uusissa bensahybrideissä on isompi 18,8kWh patteri, joten niiden toimintasäde sähköllä on jo noin 90km, kun vanhalla 11,8kWh akulla pääsee vain 45km. Tämä muuttui 2022 malleihin.

Suosittelen ainakin kokoelmaan hybridiä, varsinkin jos oma sähkösopimus on alle 50snt/kWh  ;D
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #4 : 24.10.2022, 10:10:51 »
Itse päädyin kesällä M2017 V60 D5 twinengineen, eli diesel-hybridiin. Koeajoin myös uudemman D5 V60:n, mutta tuo vanhakoppainen hybridi vei voiton oikeastaan joka suhteessa, paitsi tavaratilassa.
Taitaa tuollainen nyky-V60 D5 olla sangen harvinainen koeajettava? Mitä taas tulee mallisarjojen eroihin.. no, makuja on moneksi :).

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #5 : 24.10.2022, 12:39:54 »
Taitaa tuollainen nyky-V60 D5 olla sangen harvinainen koeajettava? Mitä taas tulee mallisarjojen eroihin.. no, makuja on moneksi :).
Ei taida tosiaan D5:sta löytyä uudemmasta mallista. Itellä on ollut kaksi tommosta vanhemman kopan V60:stä, molemmat D-hybridejä. Hyviä autoja olivat, mutta itse rankkaan nykyisen uudemman korimallin V60:n näiden edelle.

Dieselhybridissä oli pari semmosta asiaa, minkä vuoksi vaihdoin bensahybridiin:
- Korkea polttoainevero. 95% omista ajoista pystyy suorittamaan patterilla (~50km), joten dieselin pienempi kulutus ei kompensoidu
- Dieselin hinta noussut rajusti
V60 T8 -19

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6137
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #6 : 24.10.2022, 14:19:40 »
Ystävällä oli V70 D4 Vea ja nykyisin V60 T8 Plugari taksi käytössä. Kertoo et hybrid on kaikenkaikkiaan halvempi ajaa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #7 : 24.10.2022, 15:50:22 »
Jep, painovirhe iski, eli se uudempi oli tietenkin D4, joka oli noin 40k ajettu M2019.

V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #8 : 25.10.2022, 11:17:02 »
Kilometrejä vuodessa n.24tkm ja n.100km pvässä. Työpaikalla ei lataus mahdollisuutta.
Minulla on työmatka 33 km, puoliksi 2- ja 4-numeroista, osaksi satasta läpi vuoden. Käytännön kokeissa tuo alkaa olemaan totutulla ajotyylillä Volvon akulle siinä ja siinä. Jos töissä lataa ja siirtää itsensäkin säästömoodiin, ajo sujuu sähköllä. LR-versiota en ole kokeillut, myyjän mukaan se voisi nippa nappa riittää menopaluuseen.

Oma ajoprofiili kokonaisuutena on avainasemassa. Yritä saada hybridi koeajoon, niin säästyy mahdollisilta pettymyksiltä. Bensan ja dieselin luvut on helpompi naputella Exceliin. Täyssähkö on vaihtoehto ja tällä hetkellä käytetyissä tuntuu olevan runsaasti tarjontaa.

Laskelmat vesittää tämä riutuva yhteiskunta, joka voi langettaa ennalta arvaamattomia sanktioita autoilevalle kansalle. Mikä epäreiluinta, näitä määrätään "taannehtivasti" jo hankitulle ja verotetulle kalustolle kulloisenkin tarpeen mukaan. Eikä tälle ole loppua näkyvissä. Sähköautoille tuli jo 117% korotus -näin alkuun. Ja kaikille näitä riittää!

Poissa Wanha Rokkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #9 : 30.12.2022, 22:28:21 »
Moi, itsellä myös kuumottaisi plug in hybridi. Vaimokkeella töissä latausmahdollisuus ja itse ajan viikonloppuisin 50km ja 85 km lenkkejä suuntaansa. Noiden välillä pystyn lataamaan, ainakin toisinaan. Yhteensä ajan siis reilut 500km viikonloppuna.

Tällä hetkellä ajossa BMW 535D vanhaa korimallia ja ei oikein diesel ole enää vaihtoehtona seuraavan kotelon hankinnassa.

Kulkupuoli tuntuisi olevan kohdillaan noissa V60 T6 AWD malleissa ja koppakin lienee sopivan kokoinen. Autokatos sen verta ahdas taloyhtiössä että esim G30 penari vähän siinä ja siinä.

Oletan että nuo saa pakotettua pelkälle sähköajolle ettei lähtiessä turhaan päräytä polttomoottoria tulille, pakkasellakaan? Onko realistinen kulutus välillä töpselistä ladaten pidemmällä matkalla alle 6 litr/100km?

Ja olisko kenelläkään verrata kokemuksesta G20, G30 Bemut tai MB C- sarjan W205 plugareita V60/S60 Volvoon? Kulutus yms oleellinen? Laatu uskoakseni kaikissa siedettävällä tasolla.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2022, 23:02:23 kirjoittanut Wanha Rokkari »
Volvoton on arvoton.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #10 : 31.12.2022, 10:30:19 »
Oletan että nuo saa pakotettua pelkälle sähköajolle ettei lähtiessä turhaan päräytä polttomoottoria tulille, pakkasellakaan? Onko realistinen kulutus välillä töpselistä ladaten pidemmällä matkalla alle 6 litr/100km?

Ei saa. Jos haluat ajaa sähköllä, hanki sähköauto.
Viimeisten softapäivitysten jälkeen vanhemmat T8:t hyrskäyttää polttomoottorin käyntiin heti startista pikkupakkasella, uudemmat LR mallit on vähän sallivampia sähköajon suhteen. Mutta ei nekään tosiaan mitään sähköautoja ole.

Matka-ajossa tyhjällä ajoakulla V60:n kulutus on korkea kutonen - matala seiska.

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #11 : 31.12.2022, 13:26:10 »
Kyllä tuo vanhempi diesel hybridikin saattaa käynnistää polttomosan startissa, vaikka konetta olisi lämmitetty webastolla. Ja näissä vanhoissa löpövehkeissä myös konetta saa esilämmitettyä toisin kuin uudemmissa hypridessä, joissa lämpenee vain sisätilat. Eipä tuo ole liiemmin haitannnut, jos kone käy hetken ja sitten menee patterilla 30-40km.

Toistaiseksi tuon D5 twin enginen keskikulutus omassa käytössä on 2,5 litraa satasella ja autolla on ajettu nyt puolessa vuodessa 15K ja arkisin 50-100km päivässä.

Kävinpä juuri koeajamassa 2019 mallisen V60T8 hybridin ja olihan se makea laite. Sohjokeli vähän rajoitti suorituskyvyn testailua, mutta hyvin lupaavalta sekin vaikutti. Ainoa miinus on, että se ei vielä ole long range...

« Viimeksi muokattu: 31.12.2022, 13:32:07 kirjoittanut Aeroad »
V60 twin engine D5 AWD 2017

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #12 : 06.01.2023, 10:27:07 »
Lainaan tätä ketjua hieman ohi aiheen. Katsoin Volvon hinnastoja netissä enkä löytänyt sieltä muuta kuin sähköautoja ja lataushybridejä. Onko uusien kevythybridien myynti jo päättynyt?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #13 : 07.01.2023, 09:57:15 »
Lainaan tätä ketjua hieman ohi aiheen. Katsoin Volvon hinnastoja netissä enkä löytänyt sieltä muuta kuin sähköautoja ja lataushybridejä. Onko uusien kevythybridien myynti jo päättynyt?

Mikähän lie kun Suomessa ei näy olevan myynnissä. Vilkaisin Ruotsin sivuja niin kyllä siellä ainakin myydään edelleen uusia kevythybridejä ja S60 hybridejäkin.

Poissa AKnightWh

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi vai diesel?
« Vastaus #14 : 09.02.2023, 12:32:43 »
Piti ihan tätä samaa aihetta varten rekisteröityä. Toisaalta myös volvouduin vielä eilen illalla. Eli, itellä menny viime vuosina 30-35tkm vuodessa, mutta työmatka viikolla on nyt viimeisen 6kk sisällä lyhentynyt arvoon 15km päivässä ja sitä kautta vuositasolla tippunee 25tkm nurkille. Siksi mietin pitkään, että onko se nyt sitten nelikkona vm. 2020 V60 bensahybridi vai sittenkin ennemmin samanvuotinen V60 CC B4 MHEV.

Ajelin molempia useampaan otteeseen ja vaikka työpaikalla onkin lämmitystolpat, josta voisi latailla, niin ainakaan ilman niiden kellojen modaamista latauskäyttöön ei hommasta oikein olis tullu mitään, kun söhköä saa vaan 2h kerrallaan. Näissä Hesen nollakeleissä vaikutti pääsevän eestaas kyl töihin ilman, että polttis varsinaisesti hörähti käyntiin, mutta oli se hytassa kyllä vähän viileäkin sitten sen myötä. Viikonloppuisin ajot painottuu teille 6 ja 7, jossa pelotteena oli, että syökö hybridi motarilla liikaa, mutta pikainen ajo Hyvinkäälle ja takaisin kertoi, että ei se kulutus nyt sitten niin valtava olekaan. Jossei muuta, niin bensiksellä hymyilytti normaalia enemmän, kun litrahinta on 1,8... jotain sen sijaan, että tankkiin menis uusiutuvaa löpöä sillä 2,3... jotain hinnalla. Pätevä peli kaiken kaikkiaan, vaikkakin hinnoissaan.

Mutta, kaikesta huolimatta sitten pihaan eksyikin B4 MHEV disukka kevythybridi. Ajonsa puolesta miellyttävämpi, etenkin korkeutensa osalta. TwE:ssä istutaan jotenkin korostuneen alhaalla, eikä maavarakaan oikein ole omiin "tarpeisiin" (lue: haluihin) ihan riittävä. Olishan tuohon kai voinut ostaa korotussarjan alle, mutta en löytänyt tällaista jousilla toteutettua versiota mistään. Aikaisemmassa Passatissa oli Eibachin TÜV-hyväksytty lift-kit alla, jolla tehtaan madalluksesta pääsi jousilla ja ylikoon renkailla noin 170mm varoihin, joka kuitenkin on vielä 40mm matalampi kuin V60 CC. Myös tuon disukan helppous ja yksinkertaisuus vei voiton tällä kertaa. En myöskään pane pahakseni sitä, että MHEVissä on enemmän lokerotilaa hytassa, kuin TwE:ssä.

Aika näyttää onko tuosta MHEV-ominaisuudesta muuta hyötyä kuin se, että start-stopin toimittua kone hyrähtää käyntiin uskomattoman nopeasti ja pehmeästi perinteiseen disukkaan verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2023, 12:34:17 kirjoittanut AKnightWh »

 

Autoracing  KL-varaosat