Carcom Oy  Ateho

Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta

  • 59 Vastauksia
  • 21879 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa altsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • Entinen Volvoilija
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #45 : 30.03.2011, 18:37:13 »
No ei se nyt ihan taida noinkaan mennä. Tuskin auton valmistaminen maksoi enemmän kuin myyntihinta? Sen sijaan kaikki mahdolliset tukipalvelut, kuten markkinointi, jälleenmyynti, jne. oli sitten se osa, joka ei enää riittänyt katteelle vaan mentiin miinukselle.

Takerrutaanpa pikkuseikkoihin. Saabin tappio vuodeleta 2010 jaettuna valmistettujen autojen lukumäärällä antaa tulokseksi likimain 5.000 EUR/auto.l
Nykyinen: BMW 520dA Touring (F11) - Vaimolla: Audi A4, Avant
Entisiä: S60 2.5T/08 & V70 2.4 /02

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #46 : 30.03.2011, 18:51:23 »
Takerrutaanpa pikkuseikkoihin. Saabin tappio vuodeleta 2010 jaettuna valmistettujen autojen lukumäärällä antaa tulokseksi likimain 5.000 EUR/auto.l

Aivan, eli se mitä juuri kirjoitin pitää siis paikkaansa. Tappio ei tullut auton valmistamisesta, vaan kaikesta muusta, kuten markkinointi, tuotekehitys, jälleenmyynti, hallinto.

Muutenhan Saabin koko tappio olisi vielä paljon enemmän kuin 5000 euroa per auto.

Voiko enää selvemmin vääntää rautalangasta? :)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #47 : 30.03.2011, 19:03:36 »
Samasta aiheesta olen kommentoinut aiemminkin eri threadiin, mutta minusta tämä ajatus sopii myös tähän:

Volvo 144 oli omassa hintaluokassaan kilpailukykyisempi kuin 164 omassaan.
Volvo 244 oli omassa hintaluokassaan kilpailukykyisempi kuin 264 omassaan.
Volvo 744 oli omassa hintaluokassaan kilpailukykyisempi kuin 764 omassaan.
Volvo 944 oli omassa hintaluokassaan kilpailukykyisempi kuin 964 omassaan.
Volvo S80 on omassa hintaluokassaan kilpailukykyisempi kuin S80 V8 omassaan.

Presidenttikin sanoi, että tosiasioiden ymmärtäminen on viisauden alku.

Ei Volvossa koskaan mitään premiumia ollutkaan, paitsi farmarimallien hinta ennen yksityistuontia. Ei se silti tarkoita, etteikö se olisi hyvä käyttöauto.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #48 : 30.03.2011, 21:29:25 »
Otetaanpa vertailuun uusi alle 60 000 € auto, mikä malli tahansa, mikä merkki tahansa.

- Missä niissä on se premium?

Vastaus: Ei samperi sitten yhdessäkään. Kyllä ne on niin massatuotanto skeidaa kaikki. Joitain ominaisuuksia jostain parempitasoisesta voi olla mutta mistään yläluokkaisesta nautinnosta ei tosiaankaan ole kyse. Täällä me persaukiset vaan huudellaan jostakin premiumista ja vertaillaan Volvoja, Skodia ja Audeja  ;D

Näkeehän se jo kaikista ratkaisustakin. Pohjalevyt monessa automallissa käytössä, moottorit yleismallia, yleelliset premium nahkajakkarat kaikissa, peruutustutka, täyssinkitty kori, park assistant, hemmetin vakionopeudensäädin... aah ja se niin ihana takajalka- ja päätila sekä laatuvaikutelma  :2funny:

Kaikkia yhdistää pari tekijää:
- Massatuotanto
- Hinnoiteltu keskiluokan saataville
- Hyvinkin yleiset ja jokapojan/tytön makuun käyvät suunnitteluperiaatteet
- Ei häivääkään luxusta

Raaka totuus: Saksalaiset nostivat omat halpiskipponsakin premiumiksi aikoinaan ja lässäyttivän sen typerän keskiluokan pullisteluksi. Nyt kukaan ei tajua tavallisen ja premiumin eroa ja siitä kinastelu vaan parantaa kymppitonnin kalliimman auton myyntiä. Selvää rajaa ei halutakaan vetää.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #49 : 30.03.2011, 21:35:26 »
Premium ja luxus on edelleen eri asia ;)

Esimerkiksi BMW:n 740 Steinway&Sons-edition on jo luksusta:

http://www.youtube.com/watch?v=q8bT2ifbhEw

Kyllä Premium on sitä, että esimerkiksi 100 000km jälkeen auton sisusta ei natise tai kolise ajettaessa kuoppiin tai vaikkapa suomalaista moottoritietä pitkin.

Premium on sitä, että napit yms. tuntuvat laadukkailta ja jämäköiltä vielä saman 100 000 km jälkeen.

Premium on "detaileissa", joilla kuljettajaa ja matkustajaa on huomioitu. Myös esteettisessä mielessä auton ulkopuolella.

Premium on sitä, että autoon saa ladattua niin helvetin paljon lisävarusteita, että naapurilla ei voi olla samanlaista varustelua.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12488
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #50 : 30.03.2011, 21:54:50 »
Premium on sitä, että autoon saa ladattua niin helvetin paljon lisävarusteita, että naapurilla ei voi olla samanlaista varustelua.
Juuri tässä Volvo häviää sakemanneille. Rupesin yks päivä miettimään että esim. Audiin on A6 malliin saanu alusta lähtien semmoisen "luksusvarusteen" kuin s-käyttöisen verhon takaikkunalle. Eipä ole sitä näkyny Volvoissa (Royalissa oli, mutta sitäkin käytettiin takapenkiltä).

Kyllä Premium on sitä, että esimerkiksi 100 000km jälkeen auton sisusta ei natise tai kolise ajettaessa kuoppiin tai vaikkapa suomalaista moottoritietä pitkin.

Premium on sitä, että napit yms. tuntuvat laadukkailta ja jämäköiltä vielä saman 100 000 km jälkeen.

Premium on "detaileissa", joilla kuljettajaa ja matkustajaa on huomioitu. Myös esteettisessä mielessä auton ulkopuolella.

Premium on sitä, että autoon saa ladattua niin helvetin paljon lisävarusteita, että naapurilla ei voi olla samanlaista varustelua.
Natinoihin vaikuttaa minkälaisella käytöllä on auto ollu. Itellä alkoi S60 natisemaan yhden kesäloman aikana. 300km kovaa tykitystä röykkyisellä soratiellä löysytti autoa.

Mutta yksi premium puute Volvoissa on. Täydellinen nahkaverhoilu. BMW ja Mese tarjoaa versioita missä nahkaa on koelaudassa ja ovissakin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #51 : 30.03.2011, 23:06:16 »
Premium voisi hyvinkin olla luxuksen omainen olematta luxusta eli parempi kuin tavallinen. Nuo alle 60k€ autot ovat hyvinkin tavallisia, ehkä paremmin varusteltuja  ;)

Täytyy sanoa että jenkkien "järjestelmä" on aavistuksen realistisempi, small-mid-full  joista valittiin kokoluokka ja sitten vasta merkki.

Meilläpäin ilman kolinoita ja kitinöitä liikkuvaa autoa sanotan ehjäksi. Toimivaa katkaisijaa sanotaan ehjäksi. Jos haluatte tuota ominaisuutta nimittää premiumiksi niin voin luvata että noin 99% myydyistä varaosista on sitten premiumia. Kun hilppeiden ikää ei oikein tahdo eroittaa ammattilainen niin kuinka sitten normaali kuluttaja? Jonkin järjestelmän toiminta voi olla sivistyneenpää mutta alle 60k€ vehkeissä en ole törmännyt kovinkaan kaksisiin komponentteihin...

Audiin verratuna Volvo kehitti "luxusvarusteen" sähköisen verhon tilalle: Alle -25C käyntiinlähtevän ja öljyt sisällään pitävän moottorin, ne ovat käytössä kaikissa varustepaketeissa ja kaikissa mallisarjoissa  ;)

Ok, onhan premiumissa laatuvaikutelmaa mutta perinteisesti sen pitäisi olla myös oikeaakin laatua, ei pelkkää vaikutelmaa. En ymmärrä kautta linjain esiintyvää varaosakauppaa jos kyseessä on oikeasti laadukas tuote. Kovasti se tuntuu näillä premiumvehkeillä ajavia kiinnostavan vaikka raha riittäisikin hankintavaiheessa.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #52 : 31.03.2011, 01:09:57 »
Juuri tässä Volvo häviää sakemanneille. Rupesin yks päivä miettimään että esim. Audiin on A6 malliin saanu alusta lähtien semmoisen "luksusvarusteen" kuin s-käyttöisen verhon takaikkunalle. Eipä ole sitä näkyny Volvoissa

Bemarin 300-sarjaan tuota sai jo -90 luvulla myös.

Poissa Bob-o-boB

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #53 : 31.03.2011, 11:37:16 »
Luksusvaruste, jota ei saa kuin 'premiumeihin' on tuuletetut istuimet. Isommat Volvot pääsevät siis listalle :D


Juuri tässä Volvo häviää sakemanneille. Rupesin yks päivä miettimään että esim. Audiin on A6 malliin saanu alusta lähtien semmoisen "luksusvarusteen" kuin s-käyttöisen verhon takaikkunalle. Eipä ole sitä näkyny Volvoissa (Royalissa oli, mutta sitäkin käytettiin takapenkiltä).
Natinoihin vaikuttaa minkälaisella käytöllä on auto ollu. Itellä alkoi S60 natisemaan yhden kesäloman aikana. 300km kovaa tykitystä röykkyisellä soratiellä löysytti autoa.

Mutta yksi premium puute Volvoissa on. Täydellinen nahkaverhoilu. BMW ja Mese tarjoaa versioita missä nahkaa on koelaudassa ja ovissakin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12488
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #54 : 31.03.2011, 11:43:23 »
Luksusvaruste, jota ei saa kuin 'premiumeihin' on tuuletetut istuimet. Isommat Volvot pääsevät siis listalle :D
Siis ei Volvot vaan Volvo. S80 on ainoa malli mihin saa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #55 : 31.03.2011, 14:05:55 »
Luksusvaruste, jota ei saa kuin 'premiumeihin' on tuuletetut istuimet. Isommat Volvot pääsevät siis listalle :D

Tässä se nähdään, meininki on kuin hiekkalaatikolla. Sakemannit ovat aina halunneet Volvon pois samasta kastista kun eivät ole osanneet perustella omaa lypsämistään (jotenkin vielä mb:n ja bmw:n hiukan ymmärtää) En leiki sun kaa kun sulla on ton värinen pipo tai oon paljon kovempi kuin sä kun mulla on niittivyö  :2funny:

Annetaan olla koko premiumkeskustelu kun määrä korvaa laadun  ;)
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #56 : 31.03.2011, 14:25:33 »
Turha sitä kai on väittää vastaan, jos kerran sarjatuotanto on automaattisesti "paskaa".

Mielestäsi varmaan on ihan sama paidoissakin, että vaikka on sarjatuotantona tehty kiinassa jostain paperikankaasta, niin se paita on ihan yhtä "premium" kuin laadukkaasta puuvillasta euroopassa sarjatuotantonta tehty paita.

Tai sama jossain kännykässä. Nokian N8 on ihan yhtä hyvä kuin kiinassa tehdyt kopiot siitä? Molemmat sarjatuotantoa...

Poissa Bob-o-boB

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #57 : 31.03.2011, 15:53:21 »
Jaa. Mulla on kyllä sellaiset V70:ssä  :)

Siis ei Volvot vaan Volvo. S80 on ainoa malli mihin saa.

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #58 : 31.03.2011, 16:47:51 »
En minä ainakaan osta sarjatuotanto kalskeita premiumina. Kyllä siinä pitää jokin lisä olla hyvän laadun päälle. Jos uskoo tuohon hömpötykseen niin siitä vaan mutta silmään siinä pissitään ja ankarasti.

Käytin aiemmin sarjatuotanto sanaa massatuotanon sijaan mutta eihän premium ole koskaan ollut suursarjojen juttu ja suurille massoille suunnattu asia. Väitän edelleen että se on Saksalaisten autotehtaiden luomaa illuusiota että joku A4 tai C-sarja olisi premiumia, kun niukin naukin voitaisiin puhua edes E-sarjan tai 5-sarjan yltävän siihen. Premiumluokan varusteita niissä voi olla.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvon TJ : Volvo ei enää kilpaile premium asemasta
« Vastaus #59 : 26.04.2011, 14:16:04 »
Erotin tästä topicista omakseen tuon Volvo Universe -konseptia koskevan keskustelun.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Carcom Oy  Ateho