RallyBaron  Samppasport

D5 ja 2t öljy

  • 26 Vastauksia
  • 3428 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2224
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #15 : 29.01.2023, 21:23:31 »
No ei sitä ole koskaan ollutkaan tarkoitusta joka tankilliseen lotrata, ei ne kuitenkaan 2t vehkeitä ole  :D

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #16 : 29.01.2023, 22:27:19 »
No ei sitä ole koskaan ollutkaan tarkoitusta joka tankilliseen lotrata, ei ne kuitenkaan 2t vehkeitä ole  :D
Mitäs hyötyä siitä sitten on, jos lisätään vaan vaikka kerran vuodessa? Jos se jotakin lisävoitelua tuo, niin luulisi tuota voitelua tarvittavan koko ajan?

Tarkennan vielä, että itse en lisäisi, mutta en näe siitä varsinaista haittaakaan koituvan. Käsittääkseni 2t öljy muuttaa hivenen setaanilukua ja siten syttymishetkeä, mutta niin vähän, että sillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Käyntiääni ehkä pehmenee tuon ilmiön seurauksena.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #17 : 30.01.2023, 06:31:00 »
Mitäs hyötyä siitä sitten on, jos lisätään vaan vaikka kerran vuodessa? Jos se jotakin lisävoitelua tuo, niin luulisi tuota voitelua tarvittavan koko ajan?

Juuri näin. :tykkää:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2224
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #18 : 30.01.2023, 07:22:36 »
Onhan tuossa muitakin vaihtoehtoja kuin kokoajan käyttää tai kerran vuodessa. Miettii miten niitä muita lisä aineita käytetään..
Joka tapauksessa 2t öljyjä on käytetty ja käytetään vieläkin työkone puolella ja hyvin pelaavat ja kestävät, käyttötunnit aivan eriluokkaa kuin näissä kauppakasseissa. Pumpuista kyllä näkee missä käytetty ja missä ei.
Vanhemmissa autoissa myös, toki se ikäryhmä joka näitä on enimmäkseen käyttänyt on jo katoavaa ikäluokkaa.
Jokainen saa olla omaa mieltä onko hyötyä vai ei.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2023, 07:31:39 kirjoittanut jak900 »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #19 : 30.01.2023, 08:25:05 »
Onhan tuossa muitakin vaihtoehtoja kuin kokoajan käyttää tai kerran vuodessa. Miettii miten niitä muita lisä aineita käytetään..
Joka tapauksessa 2t öljyjä on käytetty ja käytetään vieläkin työkone puolella ja hyvin pelaavat ja kestävät, käyttötunnit aivan eriluokkaa kuin näissä kauppakasseissa. Pumpuista kyllä näkee missä käytetty ja missä ei.
Vanhemmissa autoissa myös, toki se ikäryhmä joka näitä on enimmäkseen käyttänyt on jo katoavaa ikäluokkaa.
Jokainen saa olla omaa mieltä onko hyötyä vai ei.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että montako korkeapainepumppua olet avannut ja katsonut sisälle?
Ettei vaan mielikuva olisi menneeltä vuosituhannelta. Rivipumppuja tai jakajapumppuja ei ole asennettu Euro-normit täyttäviin moottoreihin yli 20 vuoteen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2224
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #20 : 30.01.2023, 08:50:49 »
Olenko puhunut korkeapainepumpusta jotain? Rivi / jakajapumpuja olen kyllä avannut pitkän rivin ja näitä moottoreita on vielä käytössä paljon.
No enempää en viitsi asiasta alkaa kinaamaan, jokainen voi laittaa aineita lisäksi tankkiin tai olla laittamatta. Jään seuraamaan sivusta  ::)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #21 : 30.01.2023, 08:51:20 »
Sitten jos laskee, että mikä kannattaa... 0,5 %  2t öljyä polttoaineen sekaan maksaa puolen miljoonan matkalle suuruusluokassa 2 tonnia eli enemmän kuin koko auto siinä kohtaa.

Ainakin vanhemmissa autoissa joihin pystyi laittamaan "tavallista 2t" öljyä se hinta oli kyllämelko olematon. Siis dieselin ja 2t öljyn litrahinnan erotus, yhtälailla se 2t öljy tuottaa voimaa siellä moottorissa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #22 : 30.01.2023, 08:58:12 »
Onko hyväkin hyötysuhde tuolla 2-t öljyllä? :)
Mikä sen puristuskestävyys on?

No joo, jatkakaa, kivahan näitä vääntöjä on lukee.
Ps. Nastat on paremmat kuin kitkat!
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #23 : 30.01.2023, 09:14:57 »
Onko hyväkin hyötysuhde tuolla 2-t öljyllä? :)
Mikä sen puristuskestävyys on?


Tuskinpa sillä hyötysuhteeseen mitään vaikutusta on, eikä sen puristuksen kestävyydelläkään mitään käytännön merkitystä ole.

Aikanaan Cumminsin 11 ja 14l dieselit jotkut yksilöt edellyttivät jatkuvasti tuota 2t öljyä, jottei säädin hirttänyt. Tuo oli ihan Sisun ohjeistus siihen.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #24 : 30.01.2023, 09:29:16 »
Jos nyt palataan lähes nykyaikaan ja otsikon D5 moottoriin, joka on kuitenkin commonrail moottori. Mitä hyötyä 2t öljystä on siinä?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #25 : 30.01.2023, 12:13:59 »
Jos nyt palataan lähes nykyaikaan ja otsikon D5 moottoriin, joka on kuitenkin commonrail moottori. Mitä hyötyä 2t öljystä on siinä?
Taiso nuo vanhat cumminsitkin olla commonraileja, mutta parempaa voiteluahan sillä öljyllä haetaan. Dieselmoottorin polttoaineensyöttölaitteistohan voidellaan pääsääntöisesti sillä naftalla, paremmasta voitelusta on yleensä seurauksena vähäisempi kuluminen.

Nuo hiukkassuodattimet vaan muuttavat sitä tilannetta, jos suti hajoaa tuon takia ennenaikaisesti, tuossa ei ole järkeä.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: D5 ja 2t öljy
« Vastaus #26 : 30.01.2023, 12:59:36 »
Taiso nuo vanhat cumminsitkin olla commonraileja,
Ehkä enemmän kuitenkin pumppusuutintekniikkaa, koska ruiskutustapahtumahan noissa toteutetaan ihan mekaanisesti keinuvivun painaessa suutinta.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

KL-varaosat  Race.fi