Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Erad ongelmat

  • 114 Vastauksia
  • 17541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #75 : 20.02.2024, 17:21:47 »
Tuo erad on tosi harvinainen vika jos hajoaa. Ulkomailla missä näitä on huomattavasti enemmän, ei noita hajoamisia ole raportoitu. Suomessakin todella vähän. Eli kovaa ajoa kunhan öljyjä vaihtelee vaikka 60tkm välein eradiin (menee alle litra)
Aika pienellä vaivalla hakukone kertoo melko yleisestä ongelmasta ja ison veden takana on aiheesta julkaistu Volvo Technical Journal 33358.3.0

Se, että vaihtaa öljyt säännöllisesti, auttaa paljon. Harmittavasti vaan monella on ajettu pitkään samoilla öljyillä, koska toimenpide ei alkujaan kuulunut huolto-ohjelmaan. Veikkaan, että harvaan markkinoillemme tuotuun hybridiin on alkuperämaassa öljyjä vaihdettu.
Hybrideihin erikoistunut omamekaanikko oli (epävirallisesti, totta kai) samoilla linjoilla, eivät ole aivan ongelmattomia.

Poissa t4power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #76 : 20.02.2024, 17:52:45 »
sama tuntuma minullekkin on tullu että ei nämä ongelmattomia ole. Oma mekaanikkoni myönsi että heidän liikkeessäkin vaihdettu kymmeniä. Tietty ei se nyt katastrofi määrä varmasti ole ottaen huomioon kuinka paljon näitä T6/T8 vehkeitä suomessa on. Helvetin kallis vaan tehdä remonttia jos osuu kohdalle eikä takuuta ole.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #77 : 20.02.2024, 23:30:41 »
sama tuntuma minullekkin on tullu että ei nämä ongelmattomia ole. Oma mekaanikkoni myönsi että heidän liikkeessäkin vaihdettu kymmeniä. Tietty ei se nyt katastrofi määrä varmasti ole ottaen huomioon kuinka paljon näitä T6/T8 vehkeitä suomessa on. Helvetin kallis vaan tehdä remonttia jos osuu kohdalle eikä takuuta ole.

Tampereen käyttöautolla kun kertovat kymmenkunta vaihtaneen ja autoja on vuodesta 2015 valmistettu ja Tampere varmasti Helsingin jälkeen eniten myynyt T8/T6 autoja niin on todella harvinainen vika loppujen lopuksi. Esiin tietty asia nousee, koska korjaushinta on suuri.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #78 : 21.02.2024, 08:06:32 »
Sitten jos tapahtuisi yhtä suurella todennäköisyydellä kuin esim. jäätyvät lukot jotka on +500e/kpl vaihdettuna niin silloin olisi jo ikävä vika.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #79 : 21.02.2024, 11:09:25 »
Sitten jos tapahtuisi yhtä suurella todennäköisyydellä kuin esim. jäätyvät lukot jotka on +500e/kpl vaihdettuna niin silloin olisi jo ikävä vika.

Niin, aikamoisia laatuheittoja tuotannossa jos joistakin ERAD hajoaa jo pienilläkin kilometereillä ja joissakin se kestää, eikä ehkä hajoakaan tai vaatii ainakin enemmän kilometrejä (=jossain määrin hyväksyttävää luonnollista kulumaa kenties sitten??).

Se on vähän kuin noissa lukoissa toisilla lukot kuulemma jäätyy ja toisilla ei ensimmäistäkään jäätymisoiretta koskaan.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #80 : 21.02.2024, 11:19:21 »
Niin, aikamoisia laatuheittoja tuotannossa jos joistakin ERAD hajoaa jo pienilläkin kilometereillä ja joissakin se kestää, eikä ehkä hajoakaan tai vaatii ainakin enemmän kilometrejä (=jossain määrin hyväksyttävää luonnollista kulumaa kenties sitten??).

Se on vähän kuin noissa lukoissa toisilla lukot kuulemma jäätyy ja toisilla ei ensimmäistäkään jäätymisoiretta koskaan.
Samaa mieltä kyllä tuosta laatuvaihtelusta ja onkohan juuri tuossa Ruoåttin tuotanto vs. Kiinan tuotanto jotain osiinkin liittyvää eroavaisuutta? Ja tuntuuhan se hölmöltä, että sama kampe nakataan esim. vasta alle 50tkm ajettuun plugariin eli se sama erad sinne pusketaan, vaikka selvästi pitäis kestää enemmän kuin vain muutama kymmenen tuhatta kilometriä... Onhan ne Volvolla juuri lanseeranneet sähköautoihin ainakin oman sähkömoottorinsa (oliko peräti takamoottori ruoåttalaisten omaa suunnittelua ja Skövde-tuotantoa) joten kiinantavarasta päästään ainakin osittain eroon.
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/275653/volvo-cars-to-produce-electric-motors-in-skovde-sweden
Hybridiakustoissa onneksi en ole kuullut juurikaan vikoja eli LG (etelä-korealainen?) on ollut ainakin hyvä valinta. Omassa autossa erad-systeemin voimansiirron kuluminen perustui kai siihen, että edellinen 1. käyttäjä ajeli autolla käytännössä vain sähköllä (ehkä jopa jotain 70-75tkm) 3v aikana joten ei se sitä kilometrimäärää sitten kestänyt. Vaikka tuntuisi juuri päinvastoin, että sähkömoottorit ja niiden voimansiirto kestäisi perinteistä polttomoottoritekniikkaa paljonkin pidempään...
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #81 : 21.02.2024, 13:38:23 »
Onkohan käyttäjällä osuutta laitteiden kestävyyteen? Jossain yhteydessä törmättiin yleistyvään (?) tapaan vaihtaa vauhdissa pakille, koska sähköinen valintavipu tämän kai sallii?

Vanha teekkariviisaus opasti tekemään kaikesta idioottivarmaa, koska idiootit niitä kuitenkin käyttävät. Olisikohan tämä unohtunut suunnittelijoilta?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #82 : 21.02.2024, 14:31:12 »
Onko kellään mitään tietoa mikä sieltä hajoaa? Onko mekaaninen hajoaminen? Sähköauto puolella noita vastaavia osia on "korjailtu" jonkin verta. Esim laakerit on vaihdettavissa.
Nettivarosissa myynnissä ollut yksikkö jossa laakerit ääntänyt https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/3086432 Luulisi että on korjattavissa ilman että monen tonnin kokonaisuutta vaihtaa uuteen.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2024, 14:35:19 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #83 : 21.02.2024, 16:47:06 »
Siellä on kaksi pääosaa, moottori ja vaihteisto. Jos sieltä kuuluu moottorin kierrosluvun mukaan muuttuva sivuääni, vaihdetaan pelkkä moottori. Muuten menee koko paketti vaihtoon. Vaihteistoon liittyy kytkin ja välitys booreineen. Ellei vika ole kytkimessä, huolto-ohje käskee silmäilemään boorit ja rattaat, ja jos jotain poikkeavaa näkyy, vaihdetaan koko paketti. Yksittäisiä osia ei ole virallisesti saatavilla, ei edes kytkintä.

Aika yksinkertaisen näköistä mekaniikkaa, varmasti joku noita pian -ellei jo- korjaa. Tehdäänhän noihin neliveto-Volvoihinkin boori- ym remonttia. Moottorin ujelluksesta voisi kuvitella hoituvan laakerit uusimalla?

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #84 : 21.02.2024, 23:38:55 »
Onko ehjä Erad sitten äänetön vai mikä on sille normaali ääni?
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #85 : 22.02.2024, 09:12:18 »
Onko ehjä Erad sitten äänetön vai mikä on sille normaali ääni?

Jos se olisi äänetön, voisiko siihen tulla ”sivuääni”, silloin se kai olisi pelkkä ääni ::).

Diagnosointia varten Volvon korjausohjeessa viitataan siihen liittyvään audiotiedostoon. Löytynee Vidasta?

Tubettajat ovat myös julkaisseet erilaisia ääninäytteitä aiheesta.

Äskettäin oli Nettiautossa myynti-ilmoitus XC 90, josta tyyppivika ERADon juuri korjattu...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #86 : 22.02.2024, 14:01:24 »
Siellä on kaksi pääosaa, moottori ja vaihteisto. Jos sieltä kuuluu moottorin kierrosluvun mukaan muuttuva sivuääni, vaihdetaan pelkkä moottori. Muuten menee koko paketti vaihtoon. Vaihteistoon liittyy kytkin ja välitys booreineen. Ellei vika ole kytkimessä, huolto-ohje käskee silmäilemään boorit ja rattaat, ja jos jotain poikkeavaa näkyy, vaihdetaan koko paketti. Yksittäisiä osia ei ole virallisesti saatavilla, ei edes kytkintä.

Aika yksinkertaisen näköistä mekaniikkaa, varmasti joku noita pian -ellei jo- korjaa. Tehdäänhän noihin neliveto-Volvoihinkin boori- ym remonttia. Moottorin ujelluksesta voisi kuvitella hoituvan laakerit uusimalla?
Laakereita ainakin Kokkolan Autohuolto vaihtaa sähköautoihin, luulisi että parempi laatuisia saisi tarvikkeena.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #87 : 22.02.2024, 22:35:45 »
Onko ehjä Erad sitten äänetön vai mikä on sille normaali ääni?
Ei kai se ole koskaan täysin äänetön (kun sähkömoottori tarpeeksi lämmennyt tjsp) eli sellaista tasaista melko pientä vinkunaa sieltä sähköajossa pitää kuulua ainakin maltillisesti kiihdyttäessä ja "constant awd" sekä "power" ajotilassa kyllä ääni on ns. sähköisen urheilullinen :2funny: kun antaa reilummin kaasua... Hyvin vinkuu takana silloin. Hieman eri lailla erad ääntää, kun lämpiää ja sitä B-jarruvaihde/ominaisuutta ei anna kylmänä aina käyttää eli vaan rullaa vaikka olisi B päällä. Sitten kun toimii oikein ja antaa ottaa sähkömoottorin jarrutusenergiaa talteen, niin ääni on suunnilleen sama kuin kiihdytettäessä, mutta toisin päin eli juuri hidastettaessa on vähän suurempi ääni ja sitten melkein pysähdyttäessä vähän vaimenee. Täysin pysähdykseen saakka tuo ei anna jarruttaa eli jotain 5kmh tunnissa pitää jo polkaista jarruakin. Mutta yllättävän tehokas on, ei tosin läheskään niin tehokas kuin 1 polkimen ajossa esim. kokeiltu XC40 P8 twin, jossa aika makia se sähköjarrutus ja sehän antaa tosiaan ihan pysäyttääkin sillä B-vaihteella. Sitä voi myös säätää onko päällä vai ei, mutta ite kyllä tykkäsin siitä.
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #88 : 26.02.2024, 11:05:35 »
Siellä on kaksi pääosaa, moottori ja vaihteisto. Jos sieltä kuuluu moottorin kierrosluvun mukaan muuttuva sivuääni, vaihdetaan pelkkä moottori. Muuten menee koko paketti vaihtoon. Vaihteistoon liittyy kytkin ja välitys booreineen. Ellei vika ole kytkimessä, huolto-ohje käskee silmäilemään boorit ja rattaat, ja jos jotain poikkeavaa näkyy, vaihdetaan koko paketti. Yksittäisiä osia ei ole virallisesti saatavilla, ei edes kytkintä.

Aika yksinkertaisen näköistä mekaniikkaa, varmasti joku noita pian -ellei jo- korjaa. Tehdäänhän noihin neliveto-Volvoihinkin boori- ym remonttia. Moottorin ujelluksesta voisi kuvitella hoituvan laakerit uusimalla?



Minä rohkenen kyllä väittää että kytkimiä kyllä vaihdetaan, myös marmorilla. Jos nyt tulkitsen amerikassa julkaistun tj 33358.5.2 eeppoksen oikein.

Se erad-mötikkä koostuu ihan muutamasta komponentista; sähkömoottori ja hieman ohjauselektroniikkaa, ratasyhdeistelmä (loppuvälitys mallista riippuen noin 10:1) ja "perämurikka". Peräkmurikassa on dog-clutch tyyppinen hammaskytkin, joka likkuu solenoidin avulla. Ja tähän on vielä integroitu hall-tyyppinen anturi, joka kertoo missä kohdassa tämä hammaskytkin on. Perämurikka/kytkin kombo kuvassa sininen.



Yleisin ongelma lienee kytkimen rikkotuminen. Kun tämä kytkin menee rikki, niin käytännössä kai kytkin jumittaa. Ja jos/kun sähkömoottori laittaa vedon päälle ennen kuin kytkimen hampaat ovat kunnolla paikallaan, hampaat kuluvat rikki. Tästä syntyvä silppu saattaa rikkoa sit muutakin, käsittääkseni myös sähkömoottorin. Minun on vaikea ymmärtää miten sähkömoottorin laakerit itsestään kuluisivat niin, että rupeavat ulisemaan. Kolahdukset taka-akselilta tai jos auto jää sähköllä miettimään ennen vedon alkua sähköllä viittaa kytkinongelmaan. Säännöllinen öljynvaihto on varmasti tehokas ennaltaehkäisy jumittamiseen.



Käsittääkseni mikäli autoon on tehty tyypillinen 3-4k€ "erad-remontti", tämä perämurikka/kytkin -kombo on vaihdettu, ja väliratas. Itse osat ei miljoonia maksa, kun näitten osien vaihdon ohjeaika on luokkaa 12 tuntia, eli remonttilaskusta suuri osa on asennystyötä. Mielestäni jännää, että laakereiden esijännitystä ei tarvitse säätää. Mikäli rataspakassa, sähkömoottorissa tai näitten laakereissa ilmenee vikaa, koko ykiskkö vaihdetaan ja tämä maksaa 7-9k€ lähteestä riippuen.

Yleisesti niin minusta tuntuu että tämä ongelma kuitenkin on jonkin verran liioiteltu, pitää ottaa huomioon kuinka paljon näitä on suomessa liikenteessä. Ja huomattavan suuri osa ex liisareita, joiden käyttäjiä ei pienet kolahdelut kiinnosta.

LR mallien uusi tehokkaampi erad vaihdetaan aina kokonaan, siihen ei saa varaosia.
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #89 : 26.02.2024, 14:22:09 »
Minä rohkenen kyllä väittää että kytkimiä kyllä vaihdetaan, myös marmorilla.
Asiakasystävällistä kehitystä, jos näin on. Pitääpä ottaa asia puheeksi, kun seuraavan kerran liikkeessä poikkeaa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy