Futurez  Kulkukoira

Erad ongelmat

  • 114 Vastauksia
  • 17517 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AEP47

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #90 : 26.02.2024, 15:12:22 »
LR-mallin esitteessä on eradin kohdalla maininta ”Sähkömoottorissa ei enää mekaanista irtikytkentää”.
Niissä ei kai sitten ole ainakaan tuollaista kytkintä, mutta onko niistäkin jo hajonnut eradeja?

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #91 : 26.02.2024, 17:06:11 »


Minä rohkenen kyllä väittää että kytkimiä kyllä vaihdetaan, myös marmorilla. Jos nyt tulkitsen amerikassa julkaistun tj 33358.5.2 eeppoksen oikein.

Se erad-mötikkä koostuu ihan muutamasta komponentista; sähkömoottori ja hieman ohjauselektroniikkaa, ratasyhdeistelmä (loppuvälitys mallista riippuen noin 10:1) ja "perämurikka". Peräkmurikassa on dog-clutch tyyppinen hammaskytkin, joka likkuu solenoidin avulla. Ja tähän on vielä integroitu hall-tyyppinen anturi, joka kertoo missä kohdassa tämä hammaskytkin on. Perämurikka/kytkin kombo kuvassa sininen.



Yleisin ongelma lienee kytkimen rikkotuminen. Kun tämä kytkin menee rikki, niin käytännössä kai kytkin jumittaa. Ja jos/kun sähkömoottori laittaa vedon päälle ennen kuin kytkimen hampaat ovat kunnolla paikallaan, hampaat kuluvat rikki. Tästä syntyvä silppu saattaa rikkoa sit muutakin, käsittääkseni myös sähkömoottorin. Minun on vaikea ymmärtää miten sähkömoottorin laakerit itsestään kuluisivat niin, että rupeavat ulisemaan. Kolahdukset taka-akselilta tai jos auto jää sähköllä miettimään ennen vedon alkua sähköllä viittaa kytkinongelmaan. Säännöllinen öljynvaihto on varmasti tehokas ennaltaehkäisy jumittamiseen.



Käsittääkseni mikäli autoon on tehty tyypillinen 3-4k€ "erad-remontti", tämä perämurikka/kytkin -kombo on vaihdettu, ja väliratas. Itse osat ei miljoonia maksa, kun näitten osien vaihdon ohjeaika on luokkaa 12 tuntia, eli remonttilaskusta suuri osa on asennystyötä. Mielestäni jännää, että laakereiden esijännitystä ei tarvitse säätää. Mikäli rataspakassa, sähkömoottorissa tai näitten laakereissa ilmenee vikaa, koko ykiskkö vaihdetaan ja tämä maksaa 7-9k€ lähteestä riippuen.

Yleisesti niin minusta tuntuu että tämä ongelma kuitenkin on jonkin verran liioiteltu, pitää ottaa huomioon kuinka paljon näitä on suomessa liikenteessä. Ja huomattavan suuri osa ex liisareita, joiden käyttäjiä ei pienet kolahdelut kiinnosta.

LR mallien uusi tehokkaampi erad vaihdetaan aina kokonaan, siihen ei saa varaosia.
Huh! Olipa kattava tekninen reportaasi tuosta eradista, kiitti! Itsestä tuntuu aika kummalliselta, että Volvolla se erad-öljyjen vaihto ei kai kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan!?! Pitänee tuosta kyllä huolehtia, vaikka erad-kytkinpaketti onkin aika vasta vaihdettu. Mikäs se olisi järkevä öljynvaihtoväli noissa? Onko 50-60tkm eli suunnilleen sama kuin automaattivaihteistossa hyvä ohjearvo?
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #92 : 26.02.2024, 18:00:20 »
Volvolla se erad-öljyjen vaihto ei kai kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan!?! Pitänee tuosta kyllä huolehtia, vaikka erad-kytkinpaketti onkin aika vasta vaihdettu. Mikäs se olisi järkevä öljynvaihtoväli noissa? Onko 50-60tkm eli suunnilleen sama kuin automaattivaihteistossa hyvä ohjearvo?

Huollon lisäpalvelut.

"Volvo AWD ja ERAD öljynvaihdot
Säännöllinen öljynvaihto ja hyvä öljyvoitelu vähentää komponenttien kulumista ja pidentää komponenttien kestoikää. Suosittelemme vaihtoa 90 000 km välein.

Volvo AWD -voimansiirron huolto sisältää kulmavaihteen, AOC (Haldex) kytkimen ja vetopyörästön öljynvaihdot. Hinta 396 € (Haldex GEN5 mallit). Muut mallit, kysy tarjousta Omamekaanikoltasi.

Volvo ERAD (Electric Rear Axle Drive) öljynvaihto 160 € (hybridi -mallit).
"
https://bilia.fi/fi/huoltopalvelut/huollon-lisapalvelut/

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #93 : 26.02.2024, 19:20:37 »
Itsestä tuntuu aika kummalliselta, että Volvolla se erad-öljyjen vaihto ei kai kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan!?!

Ei tietenkään kuulu. Automerkit kilpailee siitä kellä on halvimmat huollot uusia autoja myytäessä. Siitähän tämä kaikki johtuu, että automaateissa ei öljyn vaihtoja ”tarvita” ym muissa asioissa missä huolto auttaisi auton kestävyydessä 100tkm jälkeen.

Poissa coraze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #94 : 27.02.2024, 08:16:19 »
LR-mallin esitteessä on eradin kohdalla maininta ”Sähkömoottorissa ei enää mekaanista irtikytkentää”.
Niissä ei kai sitten ole ainakaan tuollaista kytkintä, mutta onko niistäkin jo hajonnut eradeja?

Ikävä kyllä on. allekirjoittaneella n. 33t km ja yhdellä tutulla 38t km kohdalla.

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #95 : 27.02.2024, 08:51:09 »
Ikävä kyllä on. allekirjoittaneella n. 33t km ja yhdellä tutulla 38t km kohdalla.

Joo, reilun kuukauden verran seuraanut facen Volvo plug-in hybrid and recharge Finland -ryhmän postauksia, niin minusta tuntuu että LR mallin uudet eradit porsivat oikein paljon tällä hetkellä. Vähintään yhtä paljon kun 1gen eradit aikoinaan kun ensimmäiset SPA tuli volvot myyntiin.

Mitäköhän siinä on sit ryssitty, jos kytkintä ei enään ole mutta menevät silti rikki  :o

Itsestä tuntuu aika kummalliselta, että Volvolla se erad-öljyjen vaihto ei kai kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan!?! Pitänee tuosta kyllä huolehtia, vaikka erad-kytkinpaketti onkin aika vasta vaihdettu. Mikäs se olisi järkevä öljynvaihtoväli noissa? Onko 50-60tkm eli suunnilleen sama kuin automaattivaihteistossa hyvä ohjearvo?

Uuden auton ostajaa kiinnostaa lähinnä huoltokulut ensimmäisen 4v aikana, mitä sen jälkeen tapahtuu on jonkun toisen murhe jo.

Minä luulen että Bilian ehdottama 90tkm vaihtoväli riittänee, se öljy on kai lähes tavallista peräöljyä, eikä sinänsä ole mitenkään kovan rasituksen alla. Lähinnä kontaminaation vuoksi se olisi hyvä vaihtaa edes joskus. KL-varaosat myy muuten myös volvon alkuperäistä erad-öljyä.

« Viimeksi muokattu: 27.02.2024, 08:54:09 kirjoittanut strandell »
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #96 : 27.02.2024, 09:28:29 »
Vähintään yhtä paljon kun 1gen eradit aikoinaan kun ensimmäiset SPA tuli volvot myyntiin.

Mitäköhän siinä on sit ryssitty, jos kytkintä ei enään ole mutta menevät silti rikki  :o
ERADien ongelmien piti loppua jo, kun 2. versio tuli vuonna 2018. Ei loppunut. Eikä tainnut sitten loppua 3.polveenkaan :-[.

Yksi näihin perehtynyt mekaanikko kertoi, että 1.sukupolven eradeihin on jossain vaihdettu 2.polven kytkin, mutta tämä ei ole Volvon tapa, virallisesti vaihtuu koko paketti. Toisaalta ymmärrettävää, uusi ja kulunut hammaspyörä eivät yleensä ole se paras yhdistelmä.

Vaihteisto tulee GKNältä ja ilmeisesti joillain markkinoilla osia on saatavilla. Sähkömoottori on Siemensin tekele, ja ymmärtääkseni sen laakerointi on ihan tehtävissä.

Henkilökohtaisena mielipiteenä ihmettelen suuresti enemmän Siemensin laakerivaurioita, kuin GKN:n kuraa :).

Merkkihuolto vaihtaa varaosan hyllystä, mikä on toisaalta aivan ymmärrettävää toimintaa.


Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #97 : 28.02.2024, 20:02:49 »
ERADien ongelmien piti loppua jo, kun 2. versio tuli vuonna 2018. Ei loppunut. Eikä tainnut sitten loppua 3.polveenkaan :-[.

Yksi näihin perehtynyt mekaanikko kertoi, että 1.sukupolven eradeihin on jossain vaihdettu 2.polven kytkin, mutta tämä ei ole Volvon tapa, virallisesti vaihtuu koko paketti. Toisaalta ymmärrettävää, uusi ja kulunut hammaspyörä eivät yleensä ole se paras yhdistelmä.

Vaihteisto tulee GKNältä ja ilmeisesti joillain markkinoilla osia on saatavilla. Sähkömoottori on Siemensin tekele, ja ymmärtääkseni sen laakerointi on ihan tehtävissä.

Henkilökohtaisena mielipiteenä ihmettelen suuresti enemmän Siemensin laakerivaurioita, kuin GKN:n kuraa :).

Merkkihuolto vaihtaa varaosan hyllystä, mikä on toisaalta aivan ymmärrettävää toimintaa.
Oho, Siemens lens saksalainen? sentään tuo takaulisija ;D No missä lie tosiasiassa tehty... Monenlaista kampetta tässä omassakin Made In China -tekeleessä, kun hybridiakusto on kai LG/Etelä-Korea ja moottorinohjausyksikkö saattaa olla Denso japski ja jotain muutakin Densoa voi olla (ainakin edellisessä V90CC taisi tuo Denso ECU olla). Tuosta ainakin urkin ECUn, että on myös Denso.
https://www.dyno-chiptuningfiles.com/original-ecu-files-database/?producer=Volvo&series=XC60&model=T6+304hp
Polttomoottori taitaa sentään olla ruoåttalainen Skövde moottoritehtaan tekele. Automaattiloota Aisin/Borg Warner, olisko sekin japanilainen tuotanto. Eipä tuota nykyään juuri tiedä mistä päin muoalimmaa ne osat tulevat ja globaalia on tehtaidenkin lokaatiot. Olipa taannoin X3 3ltr dieselbemarikin tehty South Carolina USA. Että näin se autojen valmistus nykyään vaan menee... :buck2: Onkohan sitä edes olemassa ns. ruoåttalaista Volvon laatuvaraosaa, joka olis todella tehty Ruoåttisa. Enpä tuota(kaan) tiedä.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2024, 20:07:41 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #98 : 28.02.2024, 20:15:02 »
Tämä nyt ei suoranaisesti liity tuohon ERAD ongelmaan, mutta löytyi ihan mielenkiintoinen sivusto ja hyviä kuvia tuosta takasähkömoottorista sekä ERAD vaihteiston kuvat jne :
https://www.swedespeed.com/threads/t8-awd-erad-at-high-speeds.627421/
Ainakin speksit löytyy hyvin ja kait se tuo invertteri on kans tyypillinen, mutta tuo EDD tasauspyörästö tms oli itelle aika hepreaa.



Nuo 3 oranssia johtoa ERAD vaihteistosta/kytkinpaketista näkyivät selvästi katsastuksessa, kun kävin ottamassa ERADista kuvat. Oli kyllä tosi huonosti suojattu eli liekö sillä sitten mitään merkitystä...?
« Viimeksi muokattu: 28.02.2024, 20:17:38 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #99 : 28.02.2024, 20:18:06 »
Minäkin naureskelin, että hajosiko omasta kaikki saksalaiset osat, eli erad, webasto ja ilmajousitus. :D
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #100 : 28.02.2024, 20:20:15 »
Minäkin naureskelin, että hajosiko omasta kaikki saksalaiset osat, eli erad, webasto ja ilmajousitus. :D
No voi pentele... Niin se webasto onko joku eepersprecher :2funny: Hönk hönk piuh poks. Ilmajousista ei mitään käryä (noussut) eli mistähän valmistajasta lie kyse. Itellä noita ei ole eikä koskaan tule joten jousilla sinkoillaan.
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #101 : 28.02.2024, 20:23:11 »
Tässä pari kuvaa ERAD, katsastuksessa ottelin parisen viikkoa sitten :





Näyttäskö olevan sitä 2 generaatiota? Tuo puhdas sauma on kait se kun voimansiirron paketti on vaihdettu siihen. Omasta mielestä tuo ERAD on kyllä ihan suojaamaton tuossa keskellä ja kaikenlaista paschaa lentelee eli enpä tiedä... Olis kait tuohon voinu jonku muovisuojan laittaa kuten auton etuosassakin on? Hybridiakusto on ainakin erittäin hyvin suojattu siellä pakoputken alla ja ei siitä näkynyt mitään merkkejä, että missä edes on.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2024, 20:27:45 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #102 : 29.02.2024, 13:20:58 »
Tässä pari kuvaa ERAD, katsastuksessa ottelin parisen viikkoa sitten :





Näyttäskö olevan sitä 2 generaatiota? Tuo puhdas sauma on kait se kun voimansiirron paketti on vaihdettu siihen. Omasta mielestä tuo ERAD on kyllä ihan suojaamaton tuossa keskellä ja kaikenlaista paschaa lentelee eli enpä tiedä... Olis kait tuohon voinu jonku muovisuojan laittaa kuten auton etuosassakin on? Hybridiakusto on ainakin erittäin hyvin suojattu siellä pakoputken alla ja ei siitä näkynyt mitään merkkejä, että missä edes on.

No mitä varten sitä pitäs suojata? Paska siellä lentää vaikka olis muovinen pohjasuoja mutta kosteus kuivuu pinnoilta sit hitaammin. Ja mitä väliä vaikka on paskanen kun se ei tuon murkulan sisään pääse kuitenkaan??  ???
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa jumojn

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #103 : 07.03.2024, 12:51:42 »
Mitä muita öljyä pitäisi vaihtaa? Ite teetin vaihdelaatikkon öljyvaihto, ERAD öljy vaihto ja tietysti myös moottorin. Mutta näissähän el ole HALDEX järjestelmä niin mikä muu?

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #104 : 09.03.2024, 01:15:28 »
Minulle vaihdettiin joku akun e-moduuli takuuseen. Katsotaan auttaako epämääräisiin oireisiin mitä on sähkömoottoriajossa ilmennyt. ENsimmäisessä latauksessa akkuun meni mittarin mukaan nyt 10,2kwh, latauksen hyötysuhteella ehkä oikeasti 9kwh. Ennen korjausta sisään meni 9,2 mittarin mukaan. Eli vaikuttais noin 10% löytyneen lisää kapasiteettia. Ehkä.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2024, 10:21:58 kirjoittanut MakeV70D »
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

 

Proturbo  Autodiagnoosi