Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: hansakselin - 05.10.2018, 14:25:09

Otsikko: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: hansakselin - 05.10.2018, 14:25:09
Osaako kukaan sanoa missä ongelma. Moottoristä meni siis vakio kansipahvi Erling ja pari mäntää soosiksi. Viimeisessä vedossa 1.5bar. vakio 530 kansi, Turbon pakopesän halkaisija noin 12cm.
Nakutusta ei kuulunut. veden lämmöt noin 70astetta, laakerit virheettömät. 4 mäntä laki ehjä, mutta oli täysin sulannut imunpuolelta koko sivu. Katso kuvat!!! 3 mäntä palaset lohjennut renkaiden välistä.Katso Kuvat!
(https://thumb.ibb.co/jnFx3e/IMG_20181005_123604.jpg) (https://ibb.co/jnFx3e)

(https://thumb.ibb.co/dFgFpK/IMG_20181005_123612.jpg) (https://ibb.co/dFgFpK)

(https://thumb.ibb.co/bOxYbz/IMG_20181005_123606.jpg) (https://ibb.co/bOxYbz)

(https://thumb.ibb.co/dCqx3e/IMG_20181005_140810.jpg) (https://ibb.co/dCqx3e)

(https://thumb.ibb.co/e7hc3e/IMG_20181005_140815.jpg) (https://ibb.co/e7hc3e)
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: J4nne_ - 05.10.2018, 14:34:25
Nakutus särkee rengasvälejä. Kova ylikuumeneminen on käynyt ja syynä voi pitää laihaa seosta? Nakutukselle ja laihalle seokselle annan arvaukseni. Nakutus tappaa sen kannentiivisteenkin välittömästi.
Mikä moottorinohjaus?
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: reve - 05.10.2018, 14:35:11
Laihalla tai liikaa ennakkoa.
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: hansakselin - 05.10.2018, 14:52:41
Nakutus särkee rengasvälejä. Kova ylikuumeneminen on käynyt ja syynä voi pitää laihaa seosta? Nakutukselle ja laihalle seokselle annan arvaukseni. Nakutus tappaa sen kannentiivisteenkin välittömästi.
Mikä moottorinohjaus?
Mega ruutta v2.2. Mutta, kiiteä ennakko oli köytässä 18astetta. Tossa holset turbo  kopiossa myös helkutien pieni pakopesä,,lienee tarkoittettu johonkin max 1.6- 2.0l moottoreihin. Pakopainemittaria ei ollut käytössä, mutta epäilemme, että ne oli ihan helvetinmoiset?
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: Keme - 05.10.2018, 15:22:28
Minkälaisia lukemia laajakaistalambda näytti?
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: hansakselin - 05.10.2018, 16:46:00
Minkälaisia lukemia laajakaistalambda näytti?

No en tiedä mitä on tapahtunut.Mutta laajakaista näytti paikallaan jotain 14.7 ja sen jälkeen kamerassa yli ei saa selvää,,vai menkö yli mittaus alueen? Mul on siitä video

Vika lienee selvinnyt ainakin osittain ohessa kuva heti kaasun avaamisen jälkeen. Laajakaista meni ton jälkeen näyttämään pelkkää viivaa=eli ilmeisesti yli mittaus asteikon?


(https://thumb.ibb.co/jMnTbz/kiihdytys_alku.png) (https://ibb.co/jMnTbz)
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: Lays - 05.10.2018, 17:43:38
Siltähän se vaikuttaa eli käynyt ihan helvetin laihalla.
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 07.10.2018, 05:40:00
Helvetin laihalla, ja pakopaineet olleet varmaan luokkaa 200% * ahtopaineet, kun muutoin turbiininrattaan jälkeen pakopaineen olisi hyvä olla sii kaiketi joku 50% ahtopaineista. Jos pakopesä on kymmensenttinen ja ahtoja on ollut 1.5bar, niin lienee selvää että jossain kohtaa joku sanoo poks, ellei sitten kone olisi ollut joku matalapaineturbo joillain 0.7bar ahdoilla. Silloin olisi voinut toimiakkin. Lienet kuullut turbokartoista???

Minäkään en ennen ollut, mutta nyt olen.

Tietyistä ahtimista, sanottakoon vaikka t03, ei vaan saa enempää tehoa oli siinä ahdot 1.2 tai 2.2. Siitä tulee hillitön pakokaasujarru, joka jo itsessään kuluttaa turbiinin siipiä ja luultavasti puhaltaa öljytkin ahtimen laakerien välistä pellolle ja tämä tapahtuu siis pakopuolella jolla on tietyillä ahdoilla sama paine kuin imupuolella, jos piirretään kaksi kuvaajaa ahtimen pakopaineista suhteessa ahtopaineisiin, niin jossain kohtaa on piste, jonnka jälkeen ahtopaineen lisäys ei aiheuta muuta kuin pakopaineen kasvamisen tämä raja lienee t03:sessa varmaan jossain 1.5-1.8bar alueella, jonka jälkeen ahtopaineen lisäys ei enää kasvatakkaan tehoa, koska moottori ei tavallaan jaksa puhaltaa kunnolla pakokaasuja ulos kun siellä on se turpiinin siipi, jonka ympärillä on joku 2bar painetta.

Toisin sanoen silloin kun mennään ulos kartoilta alkaa tapahtumaan ihmeellisiä ja kaikilla ahtimilla on raja kuinka paljon ne voi virrata läpi pakokaasua ja kuinka paljon ne voi tuottaa ahtoja ja jokaisessa ahtimessa ne joiissain teholuokissa kohtaa ne että ahtopainetta lisäämällä lisäätkin samanverran pakopainetta. Tietenkin se jossain holsetin hx55:ssa voi olla 2.5bar ja tehontuotto jossain tuhannessa hevosvoimassa.

Mutta on yritetty ottaa ns. helppoa tehoa kun ahtoa on vain nostettu ajattelematta että se nostaa pakopuolenkin lämpöjä ja turpiini tukkeutuu, vastauksena isompi turbo, muuta konstia ei ole, epäilen kyllä itse onko tommosella ahtimella otettu vinokoneesta 320hv:n tehoja?

Mikäs ahdin siellä on ollu, joku pikkumitsu pienellä pakopesän a/r suhteella tietty.
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: hansakselin - 07.10.2018, 15:25:13
Kyllä siitä penkitettiin kahteen kertaan 1,3bar 295hv 4350rpm 410nm ja 320hv 1,35-1,5bar. Ahtimen pakopesän halkasija tosiaan pieni 12cm. Ahtimen tyyppi WGT35 A/R70 =kiinan tuote,  Tossa viimeisessä penkityksessä jo tais olla pakopaineet liikaa+ että ahdin rupes sakkailee ja ahtopaine viisari heittelehti. No ei täs auto muu kuin mennä holsetti kauppaan.
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 07.10.2018, 16:43:55
Kyllä siitä penkitettiin kahteen kertaan 1,3bar 295hv 4350rpm 410nm ja 320hv 1,35-1,5bar. Ahtimen pakopesän halkasija tosiaan pieni 12cm. Ahtimen tyyppi WGT35 A/R70 =kiinan tuote,  Tossa viimeisessä penkityksessä jo tais olla pakopaineet liikaa+ että ahdin rupes sakkailee ja ahtopaine viisari heittelehti. No ei täs auto muu kuin mennä holsetti kauppaan.

Aivan oikea meininki, mene holsetti-kauppaan tai sitten ostat aidon Garretin gt38:n 0.82 ar pakopuolelta ja 0.70 imupuolelta, isoilla siivillä, isolla ilmanotolla ja isolla dwnpipen kiinnityksellä. Kattos tommonen kulalaakeri garretti, vaikka tehoa tuottaakin paljon, maksimissaan tommonen kombinaatio vois tuottaa 500-650hv. Niin se spoolaa paljon paremmin, saattaa olla jo 3000rpm kohdalla jokunen baarin kymmenys ahtoja ja se spoolaus alkaa alempaa ja tulee kyllä yhteensä saman verran ahtoja kuin liukulaakeriahtimessa, mutta se tulee smoothimmin, kerta se alkaa alempaa.

Sitten menet h-profiiliveivikauppaan, ja mäntäkauppaan ja kytkinkauppaan ja vaihdelaatikkokauppaan ja koneistat lohkon, kannen -jonka myös porttautat, e-baystä saa kolmeensataan a-nokallisen 531-kannen, sitten hiotutat siitä a-nokasta gr.a tyyppisen t5 merkinnällä olevan nokan, joka tulee omaanikin. se on käytännössä h-nokka vähän isommalla nostolla, 4astetta enemmän imu ja 6 astetta enemmän pakopuolta 0.1mm kohdalla. Sitten ostat läppärungot ja rakennutat niiden ympärille hyvän plenumin, johon laitat sitten 80mm kaaasuläpän, myös ahtoputket voi olla 80millisiä tai jos vähän tinkii niin kolmetuumaisia.

Sitten saat kuusisataaheppasen Volvon, johon hankit vielä 3.30 välityksen ja lsd:n, niin että ykkösellä kone ottaa jo 90km/h, kakosella mennäänkin sitten 130km/h, kolmosella mennään 170km/h, nelosella 210km/h ja vitosella 250km/h. ja koneen pitää vetää alle kahteenkymmeneen sekuntiin huippunopeuteensa ja matkaa saa kulua enintään kilometri, siihen tarvitaan varmaan rataslicksit, mutta mitä siitä.

Muista tällä kertaa sitten kattoa niitä seossuhteen mittarilukemia, olisi hyvä jos ne talla pohjassa olisi jotain 0.85 tai 12.5 ja pintakaasulla tasan lambda tai 14.7. Sitten saat auton, joka vetää 3500-7500 asti hillittömällä voimalla, näin niitä koneita tehdään, jos sama tehtäisiin a-nokalla, alkaisi siinä teho nousta kunnolla neljässätonnissa ja tehontuotto loppuu kuudessa ja puolessa, saat jyrkemmällä nokalla ja hyvällä turbolla 2000rpm enemmän käyttökelpoista tehokierrosaluetta.

Asennutat samalla pakopainemittarin, semmoinen on aika helppo tehä, vedät ahtimen pakopuolelta eka vaikka jarruputkea metrin verran, jotta seos saa jäähtyä ja sitten vedät letkulla sen paineen mittarille. samoinhan se olisi hyvä laittaa myös pakolämpömittari. Tässä olisi sopiva, mittää 1200 celsiukseen asti, joka on jo aika paljon, hintakin on suorastaan halpa 125€
(https://www.futurez.fi/images/ProSport/p_egt.jpg)

Ite oikeesti suunnittelen tämmösiä ja tilailen jo osia ja varaan koneistusaikoja, pitäisi vaan saada laitettua fordin 24valve 3.0 moottori osina e-bayhyn, männät ja kanget vois pistää myyntiin ja lohkon ja kannet ja imarit ja kaikki pelit ja pensselit. Nokatkin maksoi tuohon koneeseen 500€, ja kansien koneistuksetkin aika kalliit kun niitä venoja on paljon jne jne.

Ittu, taas mä alkoin jaaritella, itelle annoin aikaa pari vuotta, eli vuoden 2020 kesällä volvo on liikkeellä 300+ tehoilla ja moottorinohjauksena turboströmpät ja turbon jakaja+sytkän kilkkeet.
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: hansakselin - 07.10.2018, 18:08:54
Aivan oikea meininki, mene holsetti-kauppaan tai sitten ostat aidon Garretin gt38:n 0.82 ar pakopuolelta ja 0.70 imupuolelta, isoilla siivillä, isolla ilmanotolla ja isolla dwnpipen kiinnityksellä. Kattos tommonen kulalaakeri garretti, vaikka tehoa tuottaakin paljon, maksimissaan tommonen kombinaatio vois tuottaa 500-650hv. Niin se spoolaa paljon paremmin, saattaa olla jo 3000rpm kohdalla jokunen baarin kymmenys ahtoja ja se spoolaus alkaa alempaa ja tulee kyllä yhteensä saman verran ahtoja kuin liukulaakeriahtimessa, mutta se tulee smoothimmin, kerta se alkaa alempaa.

Sitten menet h-profiiliveivikauppaan, ja mäntäkauppaan ja kytkinkauppaan ja vaihdelaatikkokauppaan ja koneistat lohkon, kannen -jonka myös porttautat, e-baystä saa kolmeensataan a-nokallisen 531-kannen, sitten hiotutat siitä a-nokasta gr.a tyyppisen t5 merkinnällä olevan nokan, joka tulee omaanikin. se on käytännössä h-nokka vähän isommalla nostolla, 4astetta enemmän imu ja 6 astetta enemmän pakopuolta 0.1mm kohdalla. Sitten ostat läppärungot ja rakennutat niiden ympärille hyvän plenumin, johon laitat sitten 80mm kaaasuläpän, myös ahtoputket voi olla 80millisiä tai jos vähän tinkii niin kolmetuumaisia.

Sitten saat kuusisataaheppasen Volvon, johon hankit vielä 3.30 välityksen ja lsd:n, niin että ykkösellä kone ottaa jo 90km/h, kakosella mennäänkin sitten 130km/h, kolmosella mennään 170km/h, nelosella 210km/h ja vitosella 250km/h. ja koneen pitää vetää alle kahteenkymmeneen sekuntiin huippunopeuteensa ja matkaa saa kulua enintään kilometri, siihen tarvitaan varmaan rataslicksit, mutta mitä siitä.

Muista tällä kertaa sitten kattoa niitä seossuhteen mittarilukemia, olisi hyvä jos ne talla pohjassa olisi jotain 0.85 tai 12.5 ja pintakaasulla tasan lambda tai 14.7. Sitten saat auton, joka vetää 3500-7500 asti hillittömällä voimalla, näin niitä koneita tehdään, jos sama tehtäisiin a-nokalla, alkaisi siinä teho nousta kunnolla neljässätonnissa ja tehontuotto loppuu kuudessa ja puolessa, saat jyrkemmällä nokalla ja hyvällä turbolla 2000rpm enemmän käyttökelpoista tehokierrosaluetta.

Asennutat samalla pakopainemittarin, semmoinen on aika helppo tehä, vedät ahtimen pakopuolelta eka vaikka jarruputkea metrin verran, jotta seos saa jäähtyä ja sitten vedät letkulla sen paineen mittarille. samoinhan se olisi hyvä laittaa myös pakolämpömittari. Tässä olisi sopiva, mittää 1200 celsiukseen asti, joka on jo aika paljon, hintakin on suorastaan halpa 125€
(https://www.futurez.fi/images/ProSport/p_egt.jpg)

Ite oikeesti suunnittelen tämmösiä ja tilailen jo osia ja varaan koneistusaikoja, pitäisi vaan saada laitettua fordin 24valve 3.0 moottori osina e-bayhyn, männät ja kanget vois pistää myyntiin ja lohkon ja kannet ja imarit ja kaikki pelit ja pensselit. Nokatkin maksoi tuohon koneeseen 500€, ja kansien koneistuksetkin aika kalliit kun niitä venoja on paljon jne jne.

Ittu, taas mä alkoin jaaritella, itelle annoin aikaa pari vuotta, eli vuoden 2020 kesällä volvo on liikkeellä 300+ tehoilla ja moottorinohjauksena turboströmpät ja turbon jakaja+sytkän kilkkeet.

Kyllä tässäkin on pari vuotta vierähtänyt. Muutoskatsastus meinas teettää ylimääräistä homaa, ja varmaan yksi syy miksi sulatin männät on se, että unohdin rikastaa seokset takaisin katsastuksen jälkeen. Tällä on tarkoitus ajella rallisrinttiä, harrasterallia, ja ihan siviiliajoa.
Nokka-on KGT2 turbo, suuttimet 870cc, putkistot imu/pako 3", pakosarja mallia pulssi, vakio imusarja, vakio 530 kansi,  Sachin kilpa-asetelma 228mm, sintteri! ,Vaihdelaatikko täytyy vaihtaa tohon bmw d36 6v. Vakiolaatikko ei kestä asfaltilla yhtään vedätystä. Alustassa: edessä f-ryhmän iskarit ja tolpat, takana konit ja helvetin pehmeet jouset. Lukko on torsen, välitys 4.88. Tuo 300hv tuntus jo hiekalla olevan paikotellen riittävästi , mutta nyt kun se kerran laitetaan ni kyllä kait 50hv sais olla lisääkin. Tota Holsettia hx40 oon ajatellut,,,mut en tiedä kuika alhaalta sen sais heräämään 16 pesällä. (nyt tulee 531 isoilla venoilla jotka menee vakio seetiin, H-profiilit, vahvistettu jakopään alaratas,ym)
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: J4nne_ - 07.10.2018, 18:17:20
35 holsetti piisaa hyvin 350hv tontille eikä tarvi edes paljoa ahtopainetta, varsinkaan laitetulla 531. En näkisi tarvetta laittaa hx40 noille tavoitteille. 35 #12 voi olla ihan riittävän hyvä syttymään jopa rallikäyttöön ja sillä saa rapeen neljäsataa kaakkia hiukan kovemmalla paineella  ::)

#12 pesä käy vähä ahtaaksi 400hv moottoriin mutta niin suurille tehoille ei taida olla tarvista?
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: hansakselin - 07.10.2018, 18:31:38
Joo pitää suunnitella! Luulen et tähän köyttöön 400hv menee liialisuuksiin.
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: sekokupu - 07.10.2018, 19:21:46
Sitten saat kuusisataaheppasen Volvon, johon hankit vielä 3.30 välityksen ja lsd:n, niin että ykkösellä kone ottaa jo 90km/h, kakosella mennäänkin sitten 130km/h, kolmosella mennään 170km/h, nelosella 210km/h ja vitosella 250km/h. ja koneen pitää vetää alle kahteenkymmeneen sekuntiin huippunopeuteensa ja matkaa saa kulua enintään kilometri, siihen tarvitaan varmaan rataslicksit, mutta mitä siitä.

Tuolla välityksellä ja volvon manuaali laatikolla ei tarviikkaan onneks olla kuin himpun verran vajaa kymppitonni kierroksia että vedetään ykkösellä 90km/h. Voipi tarvita jo kolmekin strömppää.
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: hansakselin - 07.10.2018, 20:07:05
Jep. kulkee 15"korkeella rallipyörällä 5 vaihteella/7000rpm max 210km/h
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 24.10.2018, 23:39:36
Tuolla välityksellä ja volvon manuaali laatikolla ei tarviikkaan onneks olla kuin himpun verran vajaa kymppitonni kierroksia että vedetään ykkösellä 90km/h. Voipi tarvita jo kolmekin strömppää.

Lienet kuullut välitetyistä laatikoista. Ja m45:seen saa rataspareja puoli-ilmaiseksi, jos vain vaihdelaatikon purku ja kasaus onnistuu, niin tuo pitempi ykkönen ja kakkonen ei oo ees kallis projekti, kun jokkiksessakin ajavat välitetyillä laatikoilla.
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: reve - 27.10.2018, 19:04:34
Ei kyl liity aiheeseen mitenkään mut ei kyl tartte kauheen pitkään kiihdytellä m45:lla kuudellasadalla hepalla jos rengas pitää. Ei paljoo auta vaikka ois kuinka välitetty.
Otsikko: Vs: B230 turbo 1.35bar noin 320hv Mäntä tuho
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 27.10.2018, 20:56:53
Minä luulen, että tarvii kiihdyttää tasan kerran.  :idiot2: