Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 206975 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #510 : 06.10.2022, 09:28:38 »
Eikö se silmä ole aina vihreä niin kauan kun yhtään on nesteitä jäljellä ja sitten on enää myöhäistä elvyttää
Silmä kertoo varauksesta. Täyden akun elektrolyytti on raskaampaa ja heikon varauksen akussa kevyempää. Helmi "kelluu" eri syvyydellä elektrolyytin ominaispainon mukaan. Suuntaa-antava se vaan on joka tapauksessa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Zolttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #511 : 06.10.2022, 15:53:14 »
Olisi ihan loogista. AGM ottaa paremmin virtaa vastaan, mikä kompensoisi automaatin heikompaa moottorijarrutusta. EFB taas halvempi niihin (manuaaleihin) missä tuota kompensaatiota ei tarvita.
Oman V60 -11 automaatin kun ostin, niin katsoin ensimmäiseksi mikä akku kotelossa on. Vidalla luettaessa oli asetuksena agm ja yllättäen kotelosta löytyi normaali lyijy akku ja kotelon klipsit paskana.
Siihen koteloon löytyy myös pidempi kansi että saa pidemmän akun paikoilleen. Joten hommasin sellaisen ja agm akun.
Luinkohan vidalla vai netistä että se akku toimii juurikin "regenerointinta" ja avustaa moottrijarrustusta automaatissa.
Yksi huomion arvoinen asia on myös ainakin tässä autossa että auto mittaa myös käytetyt ampeerit ja kun kulutettu ampeeri määrä on saavutettu ei laturi lataa ollenkaan vaan pitää ylläpitolatausta yllä. Tämän huomasin torque pro:lla akun jännitettä seuratessa. Risteyksiin hiljentäessä latausjännite käy sitten 15 voltissa mikä kiehuttaa jo normaali lyijy akkua. Lisäksi latausjännitteeseen vaikuttaa myös lämpötila. Kylmässä enemmän ja lämpimässä vähemmän jännitettä. Jos epäilee automaatissa latausongelmia, niin perinteinen mittaus akun navoista ei välttämättä kerro totuutta.
Itsellä jälkiasenteinen webasto ja se oli oikein asennettu niin että miinus otetaan akun seurannan "mötikän" auton puolelta. Jos miinus otetaan suoraan akun miinus navasta ei auto pysty laskemaan kulutettuja ampeereja ja soppa on valmis. Eli maadoitus aina korista tai "anturi mötikän" auton puolelta. Ei suoraan miinus navasta.
Volvo V60 -11 D5 Automaatti (saksan tuonti). Löytyy Dice ja läppäri.

Poissa BDT2A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #512 : 12.10.2022, 04:43:22 »
'11 V60 D3 webastolla kiukutteli alhaisesta jännitteestä viime talvena, joten ostin nyt uuden Exiden lyijyakun, kun varoiteltiin ettei AGM ehtisi latailla riittävästi lyhyessä ajossa. Samalla huomasin, että akun maakaapelin pää on hapettuneen näköinen. Voimakkaan sinertävä, mutta siistin oloinen. Missäköhän kohti tuo alkaa vaikuttaa kaapelin toimintaan ja olisiko sille syytä tehdä nyt jotain ennaltaehkäisevää? Tuubin akkurasvaa ostin ja ajattelin sitä sivellä liittimiin samalla kun akun vaihtaa. Edellisen omistajan jäljiltä ei näy minkäänlaisia huohotusletkuja tms.

Itsellä jälkiasenteinen webasto ja se oli oikein asennettu niin että miinus otetaan akun seurannan "mötikän" auton puolelta. Jos miinus otetaan suoraan akun miinus navasta ei auto pysty laskemaan kulutettuja ampeereja ja soppa on valmis. Eli maadoitus aina korista tai "anturi mötikän" auton puolelta. Ei suoraan miinus navasta.

Tämä olikin itselle uusi tieto. Juuri asentelen 120w lisävaloa ja laitoin maan suoraan napaan. Tosi harvoin lisäpitkille on käyttöä, lieneekö siis syytä vaihtaa maan paikkaa ja missä on lähin soveltuva piste akulta? 

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #513 : 12.10.2022, 06:27:26 »
'11 V60 D3 webastolla kiukutteli alhaisesta jännitteestä viime talvena, joten ostin nyt uuden Exiden lyijyakun, kun varoiteltiin ettei AGM ehtisi latailla riittävästi lyhyessä ajossa.

Minulla on AGM nimenomaan siksi että akku ehtii latautua myös lyhyessä ajossa  ;)
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #514 : 12.10.2022, 08:20:23 »
Minulla on AGM nimenomaan siksi että akku ehtii latautua myös lyhyessä ajossa  ;)
Joo, näin päin se menee. AGM latautuu nopeammin ja kestää enemmän lataussyklejä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa BDT2A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #515 : 13.10.2022, 06:19:24 »
Exiden oma "valintakone" suositteli lyhyeen ajoon mieluummin ei-agm akkua ja se tuli muuallakin esille, en sitten tiedä minkä markkinointipuheiden uhri olen. Aiemmissa autoissa on ollut AGM:t, mutta nyt kun oli sopivasti saatavilla Exiden Premium -sarjalainen jollain carbon boost -tekniikalla niin ajattelin että kaikkea pitää kokeilla jne  ;D

Ongelma ei liene akussa, vaan AGM:n herkkyydessä latausjännitteelle oli kyse sitten auton omasta tai ylläpitolaturista  ???

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #516 : 13.10.2022, 06:45:15 »
Exiden oma "valintakone" suositteli lyhyeen ajoon mieluummin ei-agm akkua ja se tuli muuallakin esille, en sitten tiedä minkä markkinointipuheiden uhri olen. Aiemmissa autoissa on ollut AGM:t, mutta nyt kun oli sopivasti saatavilla Exiden Premium -sarjalainen jollain carbon boost -tekniikalla niin ajattelin että kaikkea pitää kokeilla jne  ;D

Ongelma ei liene akussa, vaan AGM:n herkkyydessä latausjännitteelle oli kyse sitten auton omasta tai ylläpitolaturista  ???

Hyvin kehuvat tuon Premium -akun valintakoneessa. ;D  Onhan tuo huomattavan edullinen verrattuna AGM ;)
Lainaus
Exiden patenttisuojattu hiiliapuaineiden käyttö negatiivisissa levyissä lisää Exide Premium Carbon Boost -akun varauksen vastaanottokykyä jopa 50 %. Exide kehitti tämän teknologian AGM- ja EFB-akkujen yhteydessä. Hiiliapuaine parantaa varauksen vastaanottokykyä ja nopeuttaa varautumista. Premium Carbon Boost -autoakut kestävät myös äärimmäisen lämpimiä ja kylmiä lämpötiloja ja sopivat tehoa vaativaan kaupunkiajoon ja autoihin, joissa on energiaa vaativia sähkölaitteita.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #517 : 26.10.2022, 19:52:42 »
Nyt piti oikeen katsoa kuinka tehokas akku mulla onkaan edellisen omistajan toimesta tuossa teevitosessa.
Merkkiä en viitsinyt etsiä, jossain kyljessä varmaan mutta tehoo löytyy, 44 Ah! P>

Akku on niin pienikin mitoiltaan ettei riitä kiinnityspisteiden väliin mutta on laitettu vinoon niin kiinnityskynsi ylettyy toisella päädyllään akkuun ja saa kireelle. :)

Viime talvenkin veivas joka kerta käymään.
On vissiin niin väljä lousku tuo mun kärry että sen käynnistäis 9V paristolla

En aio ihan heti vaihtaa isompaan jollei tuo halpis hyydy täysin kun sen ikää en tiedä. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #518 : 28.10.2022, 15:41:28 »
Autona on xc40 d4 2018 ja akku pitäisi vaihtaa. Uusi AGM 70Ah on jo ostettu ja kun meinasin juuri suorittaa tuon vaihtotyön niin eipä se olekaan niin helppoa. Aina ennen olen kytkenyt akkulaturin piuhoihin jotta auto ei unohda mitään mutta tässä volvossa onkin joku ilmeisesti sulakerakennelma tuossa akun päällä. Saahan siihenkin ulkoisen syötön kytkettyä mutta ilmeisesti tarvii laittaa plussa kahteen paikkaan kun varsinainen iso punainen johto irtautuu ensin tuosta sulakerakennelmasta. Eli plussaa isoon punaiseen piuhaan ja sulakerasiaan.
Kysymyksiä.
1. Voiko akun vaihtaa ilman lisävirransyöttöä ilman että auto unohtaa mitään? Mitä unohtaa, eli saanko itse unohdukset aseteltua ilman testeriä?
2. Tarviiko plussaa antaa sekä sulakkeille että isoon punaiseen johtoon vai riittääkö jompikumpi ilman että auto unohtaa mitään?
3. Tarviiko testerillä kertoa uudesta akusta?
4. Tuonne mahtuu isompikin akku eli 80Ah, jos hakeekin semmoisen niin tarviiko autolle kertoa että akku on vaihtunut isommaksi?
5. Jotain sudenkuoppia hommassa?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #519 : 28.10.2022, 16:41:50 »
Autona on xc40 d4 2018 ja akku pitäisi vaihtaa. Uusi AGM 70Ah on jo ostettu ja kun meinasin juuri suorittaa tuon vaihtotyön niin eipä se olekaan niin helppoa. Aina ennen olen kytkenyt akkulaturin piuhoihin jotta auto ei unohda mitään mutta tässä volvossa onkin joku ilmeisesti sulakerakennelma tuossa akun päällä. Saahan siihenkin ulkoisen syötön kytkettyä mutta ilmeisesti tarvii laittaa plussa kahteen paikkaan kun varsinainen iso punainen johto irtautuu ensin tuosta sulakerakennelmasta. Eli plussaa isoon punaiseen piuhaan ja sulakerasiaan.
Kysymyksiä.
1. Voiko akun vaihtaa ilman lisävirransyöttöä ilman että auto unohtaa mitään? Mitä unohtaa, eli saanko itse unohdukset aseteltua ilman testeriä?
2. Tarviiko plussaa antaa sekä sulakkeille että isoon punaiseen johtoon vai riittääkö jompikumpi ilman että auto unohtaa mitään?
3. Tarviiko testerillä kertoa uudesta akusta?
4. Tuonne mahtuu isompikin akku eli 80Ah, jos hakeekin semmoisen niin tarviiko autolle kertoa että akku on vaihtunut isommaksi?
5. Jotain sudenkuoppia hommassa?
Itsellä on V90, muuta luulisin kaikissa malleissa olevan samat metkut.
1. Voi vaihtaa. Lasinnostimen automaattitoiminto pitää alustaa pitämällä nappia hetki nostoasennossa.
2. Itse en antaisi lisävirtaa, mutta jos pakko, niin laitatisin laturin moottoritilassa oleviin napoihin (olettaen, että XC40 akku sijaitsee myös takakontissa)
3. Akkuvahdin nollaisin. Onnistuu siten, että virrat päälle ja akun navat yhdistävä pieni piuha hetkeksi irti. Siinä on pistoke sitä varten.
4. Tästä en ole varma, mutta olettaisin että ei ole käytännön merkitystä.
5. Plug and play homma. Toki näillä ohjeilla jää muistiin joukko vikakoodeja, mutta ei mitään käyttäjälle näkyvää. Testerillä voi sitten nollailla koodit, jos saa sellaisen joskus käsiinsä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #520 : 28.10.2022, 18:11:39 »
Xc40 d4 akku on konehuoneessa. Periaatteessa tuolle työnaikaiselle lisävirransyötölle on selkeät paikat joskin tosiaan virtaa pitää syöttää kahteen paikkaan kun tuo sulakehässäkkä käännetään toiseen suuntaan ja iso punainen plussa irroitetaan siitä ensin. Riskinä on että nuo syötöt irtoaa kun ei niihin oikein hauenleukoja ihmeellisempiä kiinnikkeitä saa. Lisävirran antohan on pieni vaiva tässä sirkuksessa kun näyttää siltä että tuosta täytyy purkaa ilmanputsarikotelokin kokonaan pois edestä jotta akku mahtuu nousemaan pois.
Löysinkin tuommoisen youtube videon jossa heppu sanoo että isompi akku pitäisi koodata autolle, tiedä sitten mitä tapahtuu jos ei koodaa. Jää tyhjäksi kuten vag autoissa? Ja tosiaan tuossa videossa ei lisävirtaa syötetä jos ei obd portissa ole syöttöä kuten vaggineissa akun vaihdon aikana.

https://www.youtube.com/watch?v=B1DQqRqrhA0


Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #521 : 02.11.2022, 12:48:15 »
Kävin marmorilla kysymässä tuota isomman akun laittoa. Ei voi, ei onnistu, ei kannata. Fyysisesti mahtuu mutta ko.auton latauksen hallinnassa ei ole mahdollisuutta kertoa autolle että se on saanut isomman akun. Tämä aiheuttaa sen että isompi ei lataudu koskaan täyteen ja tulee akkuhälyjä koska jännite käy kyykyssä vajaalla akulla helposti. Näin sanoivat.

Toinen mielenkiintoinen asia oli että autoon voi asentaa letkulämmittimen ja sisätilalämmittimen mutta ei defan 4A tai 10A akkulaturia koska auton BMS eli akun hallinta systeemi menee sekaisin jos akkua lataa vain pari tuntia kerrallaan. Ulkoinen lataus pitää suorittaa aina pitkäkestoisesti akku täyteen asti, eli esim. yön yli kestäen. Muuten menee taas akku vajaaksi ja tulee hälyjä. Olisi laitatuttanut sähkövärkit niin webastoa olisi voinut käyttää huoleti kun olisi saanut edes aamulähdön tehdä sähköllä ja akkua lataillen.

Sotii meikäläisen ajatusmaailmaa vastaan nuo molemmat asiat. Taidan silti ruuvat isomman akun kiinni mutta en kerro autolle siitä mitään. Silloinhan auto periaatteessa jatkaa latailua samanlailla kun tähänkin asti ja se tarkoittaa että kun akku on 4v vanha niin oletettavasti BMS tarjoaa akulle enemmän virtaa kun jos se teitää siellä olevan uuden akun. Riittääkö tuo 4v vanhalle 70Ah akulle tarjottava latausmäärä sitten uudelle 80Ah akulle mitenkä niin sitä ei vissiin kukaan tiedä? Tai toimiiko homma ylipäätään tuolla logiikalla. Kovin on pikkuinen tuo 70Ah jos webastoa haluaa huolettomasti käyttää, ei tuo 10Ah lisäkään paljoa auta kun päivittäinen ajomatka on yleensä 4km kouluun ja takaisin. Yön yli latauskaan ei onnistu kun pojan opiskelijaboxissa on vain 2h tolppa. Kaukokäynnistys on tietty yksi vaihtoehto mutta jotenkin turha tyhjäkäynti tuntuu epäekologiselta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #522 : 02.11.2022, 17:15:00 »
Isommasta akusta ei ole haittaa. Se, että osaako auto hyödyntää akun suurempaa kapasiteettia, on hankalampi kysymys. BMS havaitsee akun ikääntymisen ja tarjoilee akkuun aina vaan vähemmän latausta, kun vanha akku ei enempää pysty ottamaan vastaan. Jos BMSää ei nollata akunvaihdon yhteydessä, lataus toimii aluksi huonommin. BMS oppii ajan kanssa tavoille, mutta aluksi voi tulla herjoja alhaisesta varauksesta, kuten vanhalla akulla.

Sait merkkiliikkeestä ehkä virheellistä tietoa koskien ulkopuolista latausta. Jos käytät ulkopuolista laturia 2h joka päivä, niin akku on varmuudella aina täynnä. Jos lataat silloin, kun webasto pauhaa, niin BMS on hereillä ja havaitsee latauksen ja kulutuksen oikein. Ulkopuolinen laturi pitää vaan kytkeä oikein eli miinus runkoon ja plus akun napaan. Jos laittaa miinuksen suoraan akun napaan, niin silloin BMS on kuutamolla ulkopuolisesta latauksesta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #523 : 02.11.2022, 18:35:09 »
Kyllä, nuo sinun jutut kuulostaa paljon järkevimmiltä kun merkkiliikken huoltoneuvojan jutut.

Tuosta ikääntyneen akun latauksestakin sanottiin ihan päinvastoin, vanhaa ladataan enemmän kun sen kyky vastaanottoon on pienempi jolloin tarve olisi isompi.

Letkulämppärille ja sisäpistokkeelle löytyi hinta ja asennuskuvat mutta akkulaturia eivät volvolla asenna koska ei ole semmoista pakettia kun ei kuulemma toimi.

Tämä erillinen lataus vielä erikseen kiellettiin yön ylikin tehtynä toistuvasti. Sopiva väli on kerran kahdessa viikossa, muuten BMS sekaisin ja akku vajautuu pikkuhiljaa. Kerrassaan outoa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #524 : 02.11.2022, 19:02:22 »
Pari pointtia vielä: akkua ei missään oloissa tarvitse ladata joka yö. Vaikka ladattaisiinkin, niin viimeistään parin tunnin jälkeen akku on älylaturin mielestä täynnä. Turha latailu "tyhmällä" laturilla tuhoaa akun myös.

Webastolla ei myöskään saa akkua niin tyhjäksi, etteikö auto vielä lähtisi käyntiin. Ennemminkin auto vaan jää kylmäksi. Uusissa moottoria ei esilämmitetä lainkaan webastolla, joten ei se lämmittämättä jättäminenkään niin vakavaa ole. Enemmänkin mukavuustekijä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autoracing  KL-varaosat