Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Paaso31 - 21.09.2019, 09:19:23
-
Terve!
Pitäisi vaihtaa tankin pumppu. On ilmeisesti työläs operaatio!
Mutta mistä saisi ostettua uuden sähköliittimen pumpulle?
Pumppuja löytyy nettikaupoista mutta liitintä en ole löytänyt!
Hessu
-
Kyllähän siinä nelikon kanssa on hommaa. Volvolta saa johtosarjanpätkän jossa on liitin. Ei kannata laittaa halvinta tankkipakettia/pumppua, jottei tarvitse tehdä heti uudestaan.
-
Selvä! Täytyy käydä tiskillä asioimassa!
Paljonkohan täytyy purkaa? Koko apurunko?
-
Pitää tiputtaa, pakoputkea ei saa pois edestä ilman katkomisia. Eikä se taida tulla sieltä välistä muutenkaan ellei laske reilusti alaspäin. Ja polttoaineen määrästä riippuen tankin kallistelu on ihan oma operaationsa.
-
Kiitoksia tiedoista!
Täytyy varata aikaa riittävästi
-
Tuossa kuvasarjaa
(https://i.ibb.co/c364GdB/1.jpg) (https://ibb.co/c364GdB)
(https://i.ibb.co/1rdLw3L/2.jpg) (https://ibb.co/1rdLw3L)
(https://i.ibb.co/02wMfKZ/3.jpg) (https://ibb.co/02wMfKZ)
(https://i.ibb.co/w0brwKJ/4.jpg) (https://ibb.co/w0brwKJ)
-
Ei näy?
-
Ei näy?
Kyllä nuo kuvat ihan foorumin lisää kuva toiminnolla on laitettu ja ovat jpg, kokokin alle 100 kt/kuva. Itellä loistaa komeasti viestissä. Näkyykö muilla?
-
Hyvin näkyy.
-
Joo
-
Nyt näkyy, onko ollut kuvapalvelussa joku katkos.
Ohjeessa on sekaisin etu- ja nelivedon kuvia. Nelikossa putki kulkee keskeltä, etuvedossa se kiertää tankin. Dieselissä täytyy irrottaa myös liittimet polttoainesuodattimelta tai ottaa koko kotelo tankin mukana alas, kuvat on bensasta.
-
Vidastahan nuo suoraan lainattu
Tuo 1 kuva on tosiaan vaimentimen irroitus
muut 2,3,4 menee järjestyksessä ohjeen mukaan.
-
Nyt on tankki irti :) Aikamoinen operaatio mutta onneksi ei mitään yllätyksiä tullut.
Katselin sähköliitintä ja sieltä oli yksi nasta selvästi kuumentunut, muovitkin vähän sulaneet.
Onkohan vika siis pelkästään liittimessä? Vai onko liitin ylikuormittunut huonosti toimivan pumpun takia?
-
Jokuhan sitä liitintä on kuormuttanut liikaa.
1.Vesi - epätodennäköistä, miksi ei muut nastat
2.Huono kontakti - taas epätodennäköistä, miksi vain yksi ja pumppuhan kuitenkin toimi ?
3.Liian suuri virta - pumppu laahaa, (sähkö) sisuskalut väljät yms... Ääni kolmoselle täältä
-
Vai onko liitin kenties alimitoitettu?
-
Voihan huono pumppu aiheuttaa pidemmän päälle ongelmia, vaikka auto toimiskin muuten. Kova kuormitus aiheuttaa lämpenemistä varsinkin siinä liittimessä jossa on huono kontakti. Tai virtaa pitäisi mennä läpi enemmän kuin mihin liitin pystyy. Tosin yhdessäkin oli pumppu rikki, mutta liittimessä ei mitään merkkiä lämpeämisestä.
Sama lämpeäminen on ollut monessa V70II/jne. tankin virtaliittimessä niissä versioissa, joissa pumpun virta kulkee tankin vasemmalta puolelta. On korjaantunut uudella tankin läpiviennillä sekä korin puolen liittimellä, ei tarvetta pumpunvaihdolle.
-
Tänään tutkin vanhaa liitintä ja irrotin yksittäiset liittimet rungosta. Kokeilin niitä sitten pumpun pinneihin niin todella löysiä olivat. Tummunut +virtaliitin oli suorastaan väljä, ei ihme ettei virta kulkenut. Muissakin pinneissä puristus oli aivan olematon. Pumpun sulake on 20A, joten todennäköisesti jonkinlaisia virtoja pumppu ottaa esim. talvipakkasessa. Jos liitin olisi pykälää järeämpi niin tuskin tätäkään remonttia olisi vielä tarvinnut tehdä. Vanha pumppu tuntui toimivan aivan normaalisti kun syötin siihen liittimen ohi virtaa akusta.
Remonttifiiliksiä 8)
(https://i.ibb.co/FW21DDY/pumppuremppaa.jpg) (https://ibb.co/FW21DDY)