Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: D5GT - 23.07.2020, 02:12:51
-
Miten pääsee purkamaan esim. takaluukun, ovet tai kontin sisustan tai kattoverhoilun - löytyykö jotain soveltuvia ohjeita
Kynnysten ohjeilla päässee kohtuu pitkälle lattian esiin saamisessa...
-
Ovipahvit:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=jKajAQRmfQw&feature=emb_logo (https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=jKajAQRmfQw&feature=emb_logo)
Ja kuinka paljon tuolla oven sisällä on tilaa, eli miten paljon pellin päälle saa tavaraa "bitumi" + ääntä imevää..
-
Ensimmäisenä työnalle lähtee katto - eli kattoverhoilun irrotusohjeet / neuvot olisi tarpeen. (Millaiset klipsit pilareissa / mihin suuntaan pitää vetää)
-
Tuolta löytyy ohjeita moneen paikkaan..
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-496657-2/V90(17-)/2017/D5 (https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-496657-2/V90(17-)/2017/D5)
-
ja materiaalivalmistajan ohjeita.
-
Eilen tuli purettua ja kasattua autoa n. 6 h.. Pyöränkoteloihin pääseminen olisi vaatinut vielä lisää aikaa. Ne on koteloitu paksulla eristeellä..
Kattoon en uskaltanut koskea - vaikka sieltä olisi todennäköisesti löytynyt ainoa paikka, jonka työn tuloksen olisi kuullut korvallakin.
Pyöränkoteloihin pitäisi keksiä jokin toinen ratkaisu - vaimennusmateriaalin liimaaminen ei oikein innosta, eli metalliin massaa ja mitä niihin huopalokasuojille keksisi.. Irti ja niihinkin vähän massaa? .. jotenkin kuulostaa liian pelleilyltä. Onko joku ottanut niitä lokareita irti, paljonko niiden alla on tilaa.
Ja jos ja kun joku miettii - hiljaiset renkaat on avain. Mutta edellinen auto oli vaimennettuna/eristettynä/hiljaisilla renkailla jotenkin niin hyvä, että..
-
Webastoa kerran vilkaisin huvikseni. Se on siellä vänkärin puolen etulokarin sisällä. Samalla mietin, että jos laittaisi sisälokariin eristettä, mutta sillä kertaa jäi laittamatta. Kait siihen muovilokarin sisäpuolelle voisi jotakin mattoa mahtua laittamaan.
-
Ei tämä ole tervettä, eikä kannattavaa millään mittarilla... Hyvää mieltä saa, jos ja kun laittaa "fylliä" ovipahviin. Massaa ja kaiunpoistajaa - eron kuulee jopa tällainen amatööri.
Muutamien mutkien kautta totesin, että jos haluaa takapenkin alle peltipintaan kiinni pitää oikeasti tehdä töitä. Etuoven välimuovia en uskaltanut vetää auki, eli ovipahviin laittoi matskua ja ääni kummasti kirkastui ja basso alkoi perussetilläkin kuulostamaan paremmalta. No huomenna ehken jatkuu muiden ovien kanssa, jos löydän torxiin sopivan jatkon, joka on pyörinyt jaloissa, paitsi tänään.
Edit: takaovissa ja hanttimiehen puolella on pienemmät ikkunoiden katkaisinsysteemit.
Ovipahvit tuntuu olevan auki alareunoista !?! Molemmissa ovissa tuntui pieni väli, en taivu katsomaan.
Edit: onko sen huopapinnan toisella puolella muovipinta, johon voisi yrittää laittaa jotain... Joka ei todennäköisesti muuta mitään. ;)
-
Korvienvälihommia...
Edessä sisälokarit on minusta enempi muovia kuin huopaa. Ainakin paljon ohuempaa ja kovempaa materiaalia kuin esim. Mk3 V70:ssä.
Laitoin viime talvena butyylikumia ovien ulkopeltien sisäpintaan. Musa tuli kirkkaammaksi, mutta rengasjurina jäi. Sittemmin oon tajunnut, että radion volyymin laitto pari pykälää suuremmalle poistaa koko ongelman.
-
Ei pelasta ;D Kun moottoritievauhdissa huomaa, että voi puhua hiljaa ja vieressä olija kuulee.. Aika epätoivoisia nämä ti-viritykset (lue: yritykset) on. Ne renkaat. Tai sitten voi harrastaa ja ainakin omissa ajatuksissa saada jotain hyvää.
Pitää varata renkaiden vaihtoon enemmän aikaa - edellisen kärryn jäljiltä, joka oli lopulta melkein 10v, on pari paukkupullista alustamassaa ilman käyttöä. Okei - yritä nyt sitten ratkaista jotain osaoptimoinnilla.
Kattoon ääntä imevää, ja se muuttaa äänimaailman miellyttävämmäksi, vaikkei se mittarilla näy.
-
Laitoin viime talvena butyylikumia ovien ulkopeltien sisäpintaan.
Otitko sen muovikikkareen pois, eilen jäi puolitiehen. Avasin ruuvit ja suosiolla lähti vähän raolleen, mutten alkanut sen enempää repimään auki kun en tiedä miten irtoaa. kaiuttimen reiästä sai vähän lisättyä massaa ulkopeltiin.
-
Avataan ikkunaa n. 15 cm, vapautetaan ikkuna nostimesta kumitulppien kohdalta, nostetaan ikkuna käsin ylös ja teipataan kiinni karmiin. Sitten oven ulkokahva irti, lukkolaitteen ruuvit irti ja kaikki ovipellin/muovin ruuvit irti. Tämän jälkeen oven sisuskalut tulevat ulos yhtenä pakettina.
-
Tack - tänään meni loput ovet. en purkanut tuota muovia, laitoin vain kaiuttimen reiästä vähän stp goldia. Ovipahviin stp goldia ja bitoplastia. Musiikki soi paljon paremmin ja korvien välissä ehken äänikin vaimeni. Aikaa meni n. 3 h kaikkineen. Pitäisi kerätä intoa ja rohkeutta katon vaimentamiseen, joka muuttaa akustiikkaa ja tottakai pitäisi raapia lattia esiin, jos sitä karhean asfaltin jurinaa saisi vähemmäksi.
Ehken pitää odottaa, että matkustaminen on taas muodissa ja käydä Autosoundin hoidossa.
Alla yksi "kannustus" video - eron kuulet korvalla... ;D
https://www.youtube.com/watch?v=8_8AaKX8KAc (https://www.youtube.com/watch?v=8_8AaKX8KAc)
-
Minä tein vastaavan eristyksen kuin videolla poislukien etulokarit. Vähän siinä ja tässä, että kuuleeko eron korvalla. Skodassa ehkä kuulee selvemmin, kun lähtökohta on "vähän" erilainen kuin Volvossa.
Kattoon vois jotakin vielä laittaa, mutta ei ole ollut vielä riittävää inspiraatiota.
Videon mittaukset osoittaa, että eristyksen suurin hyöty oli korkeilla taajuuksilla. V90 ongelma on alle 100 Hz taajuudet, joihin eristys/vaimennus ei niinkään pure.
-
Hienoa touhua. Millä olette ratkaisseet sen, etteivät sisustuksen paneelit ala nitisemään? Itselläni on kokemusta (Volvoista), että kun kerran tehtaan jäljiltä esim. ovipahvin käyttää irti se alkaa helposti sen jälkeen nitisemään. Nykyisessä Mk.1 XC90:ssä muoviosat kuten vaihdekepin kehys ja pilarien verhoilut nitisevät ilman aukaisuakin ja pelkästään nitinöiden poistaminen hiljentäisi autoa. Olisiko hyviä vinkkejä?
-
Helposti i) älä riko kiinnikkeitä ii)tarkasta istuvuus ja kiristä ruuvit iii) käytä ongelmatapauksiin esim. tuon kaltaisia tuotteita:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501822/STP-Bitoplast-eristysnauha (https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501822/STP-Bitoplast-eristysnauha)
En muista, että mikään olisi jäänyt nitisemään, mutta kylläkin on nitissyt ennen käsittelyä.
-
Katon irrotus kaipaa edelleen uskon vahvistusta ohjeiden muodossa ja millä ne takapenkin kiinnikkeet irrotetaan lattiasta. Edellisen kerran ihmetellessä ei ollut edes kunnollista valoa käytössä.
-
Katon irrotuksesta en tiedä, mutta takapenkin istuinosa irtoaa lattiasta kohtalaisen helposti. Lukitus avataan työntämällä suht. kevyelti ruuvarilla penkin reunan ja lattian välistä, ikään kuin auton sivulta keskelle päin. Ei saa työntää mahdottoman lujaa, ettei kiinnitys mene rikki.
-
Kiitos - muotoilin huonosti, tarkoitin juuri sen penkin kiinnikkeen irrottamista lattiasta (jota painetaan ruuvarilla, että istuinosan saa irti) Matto ja penkin alla oleva eriste on sen alla.
Itse asiassa tässä hommassa kannattaisi hakuammunnan sijasta etsiä heikkoja paikkoja jollain tieteellisemmättä menetelmällä. Kai parempiakin on kuin kännykän desibelimittari ja etsii sillä kovaäänisimpiä paikkoja.
-
Välikommentti: Eli ainoa oikea tie on ensin etsiä oikeat renkaat. Continentalin talvirenkaat meni alle ja yllätysyllätys - rengasmelu laski, kun vannekoko pieneni tuumalla. Okei, ehken enemmän se "jurinaksi" kuvattu ääni, joka tulee esiin karheilla pinnoilla 19-tuumaisilla / Continentaleilla on poissa.. Noissa molemmissa kesä- ja talvifillareissa on 72db melu.
Kunhan saisi matkustusluvan niin alle tulee Goodyearin 68db kitkat, eron todennäköisesti jo kuulee.
Toki, vaimennus-/eristysprojekti on edelleen etenemässä, kunhan löytyy ohjeet yllä mainittuihin töihin.
Edit: samaan aiheeseen liittyen. Webaston ääni kuuluu selvästi sisään, eli ei noi kotelot mitenkään hyvin ole eristettyjä edessäkään - ääni tulee vielä toistaiseksi takaa.