Autoracing  KL-varaosat

V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet

  • 19 Vastauksia
  • 6406 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Miten pääsee purkamaan esim. takaluukun, ovet tai kontin sisustan tai kattoverhoilun - löytyykö jotain soveltuvia ohjeita

Kynnysten ohjeilla päässee kohtuu pitkälle lattian esiin saamisessa...
« Viimeksi muokattu: 29.08.2020, 10:44:08 kirjoittanut D5GT »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / työohjeet
« Vastaus #1 : 25.07.2020, 07:17:19 »
Ovipahvit:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=jKajAQRmfQw&feature=emb_logo

Ja kuinka paljon tuolla oven sisällä on tilaa, eli miten paljon pellin päälle saa tavaraa "bitumi" + ääntä imevää..
« Viimeksi muokattu: 29.08.2020, 10:48:10 kirjoittanut D5GT »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / työohjeet
« Vastaus #2 : 28.07.2020, 22:11:24 »
Ensimmäisenä työnalle lähtee katto - eli kattoverhoilun irrotusohjeet / neuvot olisi tarpeen. (Millaiset klipsit pilareissa /  mihin suuntaan pitää vetää)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #4 : 27.09.2020, 09:27:14 »
ja materiaalivalmistajan ohjeita.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #5 : 06.11.2020, 16:34:33 »
Eilen tuli purettua ja kasattua autoa n. 6 h.. Pyöränkoteloihin pääseminen olisi vaatinut vielä lisää aikaa. Ne on koteloitu paksulla eristeellä..

Kattoon en uskaltanut koskea - vaikka sieltä olisi todennäköisesti löytynyt ainoa paikka, jonka työn tuloksen olisi kuullut korvallakin.

Pyöränkoteloihin pitäisi keksiä jokin toinen ratkaisu - vaimennusmateriaalin liimaaminen ei oikein innosta, eli metalliin massaa ja mitä niihin huopalokasuojille keksisi.. Irti ja niihinkin vähän massaa? .. jotenkin kuulostaa liian pelleilyltä. Onko joku ottanut niitä lokareita irti, paljonko niiden alla on tilaa.

Ja jos ja kun joku miettii - hiljaiset renkaat on avain. Mutta edellinen auto oli vaimennettuna/eristettynä/hiljaisilla renkailla jotenkin niin hyvä, että..

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #6 : 06.11.2020, 17:28:44 »
Webastoa kerran vilkaisin huvikseni. Se on siellä vänkärin puolen etulokarin sisällä. Samalla mietin, että jos laittaisi sisälokariin eristettä, mutta sillä kertaa jäi laittamatta. Kait siihen muovilokarin sisäpuolelle voisi jotakin mattoa mahtua laittamaan. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #7 : 06.11.2020, 21:39:28 »
Ei tämä ole tervettä, eikä kannattavaa millään mittarilla... Hyvää mieltä saa, jos ja kun laittaa "fylliä" ovipahviin. Massaa ja kaiunpoistajaa - eron kuulee jopa tällainen amatööri.

Muutamien mutkien kautta totesin, että jos haluaa takapenkin alle peltipintaan kiinni pitää oikeasti tehdä töitä. Etuoven välimuovia en uskaltanut vetää auki, eli ovipahviin laittoi matskua ja ääni kummasti kirkastui ja basso alkoi perussetilläkin kuulostamaan paremmalta. No huomenna ehken jatkuu muiden ovien kanssa, jos löydän torxiin sopivan jatkon, joka on pyörinyt jaloissa, paitsi tänään.
Edit: takaovissa ja hanttimiehen puolella on pienemmät ikkunoiden katkaisinsysteemit.

Ovipahvit tuntuu olevan auki alareunoista !?! Molemmissa ovissa tuntui pieni väli, en taivu katsomaan.

Edit: onko sen huopapinnan toisella puolella muovipinta, johon voisi yrittää laittaa jotain... Joka ei todennäköisesti muuta mitään. ;)
« Viimeksi muokattu: 06.11.2020, 21:44:17 kirjoittanut D5GT »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #8 : 06.11.2020, 22:05:25 »
Korvienvälihommia...

Edessä sisälokarit on minusta enempi muovia kuin huopaa. Ainakin paljon ohuempaa ja kovempaa materiaalia kuin esim. Mk3 V70:ssä.

Laitoin viime talvena butyylikumia ovien ulkopeltien sisäpintaan. Musa tuli kirkkaammaksi, mutta rengasjurina jäi. Sittemmin oon tajunnut, että radion volyymin laitto pari pykälää suuremmalle poistaa koko ongelman.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #9 : 06.11.2020, 22:34:51 »
Ei pelasta  ;D Kun moottoritievauhdissa huomaa, että voi puhua hiljaa ja vieressä olija kuulee.. Aika epätoivoisia nämä ti-viritykset (lue: yritykset) on. Ne renkaat. Tai sitten voi harrastaa ja ainakin omissa ajatuksissa saada jotain hyvää.

Pitää varata renkaiden vaihtoon enemmän aikaa - edellisen kärryn jäljiltä, joka oli lopulta melkein 10v, on pari paukkupullista alustamassaa ilman käyttöä. Okei - yritä nyt sitten ratkaista jotain osaoptimoinnilla.

Kattoon ääntä imevää, ja se muuttaa äänimaailman miellyttävämmäksi, vaikkei se  mittarilla näy.


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #10 : 07.11.2020, 11:07:22 »

Laitoin viime talvena butyylikumia ovien ulkopeltien sisäpintaan.

Otitko sen muovikikkareen pois, eilen jäi puolitiehen. Avasin ruuvit ja suosiolla lähti vähän raolleen, mutten alkanut sen enempää repimään auki kun en tiedä miten irtoaa. kaiuttimen reiästä sai vähän lisättyä massaa ulkopeltiin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #11 : 07.11.2020, 18:53:12 »
Avataan ikkunaa n. 15 cm, vapautetaan ikkuna nostimesta kumitulppien kohdalta, nostetaan ikkuna käsin ylös ja teipataan kiinni karmiin. Sitten oven ulkokahva irti, lukkolaitteen ruuvit irti ja kaikki ovipellin/muovin ruuvit irti. Tämän jälkeen oven sisuskalut tulevat ulos yhtenä pakettina.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #12 : 07.11.2020, 19:33:16 »
Tack - tänään meni loput ovet. en purkanut tuota muovia, laitoin vain kaiuttimen reiästä vähän stp goldia. Ovipahviin stp goldia ja bitoplastia. Musiikki soi paljon paremmin ja korvien välissä ehken äänikin vaimeni. Aikaa meni n. 3 h kaikkineen. Pitäisi kerätä intoa ja rohkeutta katon vaimentamiseen, joka muuttaa akustiikkaa ja tottakai pitäisi raapia lattia esiin, jos sitä karhean asfaltin jurinaa saisi vähemmäksi.
Ehken pitää odottaa, että matkustaminen on taas muodissa ja käydä Autosoundin hoidossa.

Alla yksi "kannustus" video - eron kuulet korvalla...  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=8_8AaKX8KAc

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #13 : 07.11.2020, 19:52:34 »
Minä tein vastaavan eristyksen kuin videolla poislukien etulokarit. Vähän siinä ja tässä, että kuuleeko eron korvalla. Skodassa ehkä kuulee selvemmin, kun lähtökohta on "vähän" erilainen kuin Volvossa.

Kattoon vois jotakin vielä laittaa, mutta ei ole ollut vielä riittävää inspiraatiota.

Videon mittaukset osoittaa, että eristyksen suurin hyöty oli korkeilla taajuuksilla. V90 ongelma on alle 100 Hz taajuudet, joihin eristys/vaimennus ei niinkään pure.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 / 2017 -> äänieristys / vaimennus -työohjeet
« Vastaus #14 : 09.11.2020, 15:35:30 »
Hienoa touhua. Millä olette ratkaisseet sen, etteivät sisustuksen paneelit ala nitisemään? Itselläni on kokemusta (Volvoista), että kun kerran tehtaan jäljiltä esim. ovipahvin käyttää irti se alkaa helposti sen jälkeen nitisemään. Nykyisessä Mk.1 XC90:ssä muoviosat kuten vaihdekepin kehys ja pilarien verhoilut nitisevät ilman aukaisuakin ja pelkästään nitinöiden poistaminen hiljentäisi autoa. Olisiko hyviä vinkkejä?

 

Elekma  Autoracing