Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => D24 => Aiheen aloitti: volotes - 13.02.2012, 19:32:37
-
Eli mietin paljoko kyseinen kone kestää syöttöä ja kierrätystä jäärata-ajossa?
Turbona on garret t03, ahtoja n 1,5b, ruiskutusennakkoa 1mm, syöttöä ehkä "miedosti" (kolmosvaihteella kiihdyttäessä 3-4 tkierr/min savua tulee sen verran että sen erottaa ilmasta peilin kautta) ja kara noin "puolivälisäätö". Ja kierroksia en käytä 4500 enempää.
Kolmos vaihteella kiihtyminen lähes lakkaa 4000 kierroksen paikkeilla.
Vieläkö uskaltaa syöttöä lisätä/kannattaako vai olisiko viisaampi lisätä ahdonalaista syöttöä karaa kääntäen?
Sylintereissähän painetta rupeaa vissiin olemaan pirusti.
-
Sylintereissähän painetta rupeaa vissiin olemaan pirusti.
Ja pakokanavassa.
Isompaa turboa tai ahtopaineita laskien jos meinaat vielä kauden loppuun ajaa.
-
kai nuo jotenkin kestää kun tiedän yhden 760:pin D24 koneella, joka on ollut jääratakäytössä aikaisemmin ja vielä tuo näkyy jotenkin toimivan... :D
ajettu jäälläkin 1.5 bar ahdoilla kuulema ja t3 pakokaasujarrulla....
Kolmos vaihteella kiihtyminen lähes lakkaa 4000 kierroksen paikkeilla.
sama ongelma on omassakin D24:sessa että ei oikein enää vedä 3500 jälkeen...
-
sulla on noilla paineilla pikkugarretti tukossa ja pakopaineet huitelee taivaissa.
1.2bar jälkeen ei tuolla pikkuhyrrällä tule lisää tehoa ainoastaan pako-lämpöä ja painetta :nohnoh
-
asiaa ei ainakaan paranna AR.36 pakopesä ::)...omassa ainakin on noin onnettomalla pakopesällä vakio t3....
-
Eli viisain vähentää ahtoja ja lisätä ruokaa, vai mitä? Sielä on hukkaportille menevässä letkussa joku säätöhana joka on muistaakseni käännetty täysin myötäpäivään eli niin että se ruuvi on alimmassa asennossa. Se on kai minimi painelle säädetty??
Eli piitäis varmaan ottaa koko "hana" sieltä pois ja laittaa pelkkä uus letku?
-
Eli viisain vähentää ahtoja ja lisätä ruokaa, vai mitä? Sielä on hukkaportille menevässä letkussa joku säätöhana joka on muistaakseni käännetty täysin myötäpäivään eli niin että se ruuvi on alimmassa asennossa. Se on kai minimi painelle säädetty??
Eli piitäis varmaan ottaa koko "hana" sieltä pois ja laittaa pelkkä uus letku?
Sillä lie ahtoja säädelty. Jos sulla on mittari käytössä niin voithan säätää ahdot siitä ruuvistakin sellaiseksi kuin haluat, kuten mainittukin aiemmin niin reilu kilon ahdot vielä suotuisat.
Tärkeintä tuossa koneessa kuitenkin alku- ja jälkikäyttö ennen ja jälkeen kovaa rallia! ;)
-
Mutta jos ahdot on säädetty siitä ruuvista niin pienelle kun saa, niin sehän pitää poistaa, vai miten se nyt menee?
Jokatapauksessa edellisellä omistajalla on ollu samalla ahtimella 2bar ahtoja :nohnoh
-
Mutta jos ahdot on säädetty siitä ruuvista niin pienelle kun saa, niin sehän pitää poistaa, vai miten se nyt menee?
Jokatapauksessa edellisellä omistajalla on ollu samalla ahtimella 2bar ahtoja :nohnoh
Sillä ruuvilla, jos se on hukkaportin kellon letkun välissä, ei voi kuin nostaa ahtoja. Ei laskea.
-
Juuri sen letkun välissä se on, mutta miten voi olla mahdollista ettei sillä saa muuta kun nostettua ahtoja??
-
todennäköisesti siitä ahtimesta on myös ruuvattu hukkaportin tankoakin, jos kerran 2 bar ollut ahtojakin...eli siitä pitäisi ruuvata sitä säätötankoa, niin paljon auki päin että se tanko liikkuu normaalisti...
Juuri sen letkun välissä se on, mutta miten voi olla mahdollista ettei sillä saa muuta kun nostettua ahtoja??
koska se säätöhana "vuotaa" osan hukkaportin kellolle menevästä paineesta ja näin ollen kellokaan ei liiku yhtä paljoa ja avaa sitä hukkaporttia, minkä takia ahdot nousevat...
-
Juuri sen letkun välissä se on, mutta miten voi olla mahdollista ettei sillä saa muuta kun nostettua ahtoja??
Kellon jousikuormaa voittavaa ahtopainetta päästetään ulos ruuvin kautta x määrä. Joten jousi painuu vasta kovempien ahtojen noustessa päästämään pakokaasua turbiinin ohi. Näin se vain toimii :)
-
Kellon jousikuormaa voittavaa ahtopainetta päästetään ulos ruuvin kautta x määrä. Joten jousi painuu vasta kovempien ahtojen noustessa päästämään pakokaasua turbiinin ohi. Näin se vain toimii :)
mulla tuossa omassa b230ft:ssä on vain laitettu T-haara letkun väliin että painetta pääsee pois.
-
mulla tuossa omassa b230ft:ssä on vain laitettu T-haara letkun väliin että painetta pääsee pois.
eli bleederi, joka toimii juuri noin..
se säätöhana "vuotaa" osan hukkaportin kellolle menevästä paineesta ja näin ollen kellokaan ei liiku yhtä paljoa ja avaa sitä hukkaporttia, minkä takia ahdot nousevat...
-
mulla tuossa omassa b230ft:ssä on vain laitettu T-haara letkun väliin että painetta pääsee pois.
Eli ahdot nousee :)
-
eli bleederi, joka toimii juuri noin..
Niin, helppo konsti nostaa ahtoja. Ei vain voi säätää.
-
Niin, helppo konsti nostaa ahtoja. Ei vain voi säätää.
Sopiva putken pätkä ja siihen sopiva reikä, reiän kokoa muuttamalla ahdot säätyy 8)
-
Niin, helppo konsti nostaa ahtoja. Ei vain voi säätää.
omassa D24TIC:ssä on hukkaportin letkussa 1cm jarruputken pätkä, johon on porattu 2mm reikä ja ahdot nousevat tuolla 0.8 bar> 1.1 bar kieppeille....
Sopiva putken pätkä ja siihen sopiva reikä, reiän kokoa muuttamalla ahdot säätyy 8)
tuollainen jarruputki toimii hyvin ;)...porailemalla siihen reikiä saa ahdot mallailtua haluamakseen... :P
-
Voisiko joku laittaa ohjeita home made säätöventtiiliin?
Tuo aikaisemmin mainittu 0.8 ja 1.1 kuulosti hyvältä.
-
Voisiko joku laittaa ohjeita home made säätöventtiiliin?
Tuo aikaisemmin mainittu 0.8 ja 1.1 kuulosti hyvältä.
laitat hukkaportin letkun väliin jonkun sopivan putken esim. tuollainen kuparinen jarruputki yms..., johon kokeilemalla porailet reikiä 1mm, 2mm...kokeilemalla selviää paljonko ahdot nousevat ja eikä tuolla ole esiintynyt ahtojen piikittelyäkään :P
tosin D24TIC, t3:sessa on tietääkseni 0.8 bar hukkaportin kellokin....
-
Tänään otin sen neulaventtiilin käteen sieltä, ja arvatkaas missä säädössä se oli!?
Se oli täysin kiinni!! eli ahtopaineet on ollu niin isot mitä tuolla ahtimella saa!
Paineilmaa laitoin sinne venttiiliin toisesta päästä eikä toisesta tullu yhtään....hukkaportille ei ole päässyt yhtään painetta.
Kerron vielä sen "säätäjän" toimintaperiaatteen: se on vain sellainen yksinkertainen virtauksensäätöventtiili jota hydrauliikassa käytetään, se on vain laitettu siihen hukkaportin painekellolle menevään letkuun ja siitä säädellään ilman menekkiä.
-
Tänään otin sen neulaventtiilin käteen sieltä, ja arvatkaas missä säädössä se oli!?
Se oli täysin kiinni!! eli ahtopaineet on ollu niin isot mitä tuolla ahtimella saa!
Paineilmaa laitoin sinne venttiiliin toisesta päästä eikä toisesta tullu yhtään....hukkaportille ei ole päässyt yhtään painetta.
Kerron vielä sen "säätäjän" toimintaperiaatteen: se on vain sellainen yksinkertainen virtauksensäätöventtiili jota hydrauliikassa käytetään, se on vain laitettu siihen hukkaportin painekellolle menevään letkuun ja siitä säädellään ilman menekkiä.
Hyvältä vaikuttaa :)) Ahdot sinne reiluun kiloon ja ajoa vaan :)
-
eikö olisi ollut sama asia ottaa pelkästään hukkaportin letku irti, kuin laittaa siihen joku venttiili joka oli ruuvattu kiinni ???
-
eikö olisi ollut sama asia ottaa pelkästään hukkaportin letku irti, kuin laittaa siihen joku venttiili joka oli ruuvattu kiinni ???
siinä ei ole sitä ruuvaamisen iloa :idiot2:
-
Eli mitä isompi reikä,niin enempi painetta?
Mietin vain jos tuot nykyistä isontais niin kauan että paineet on 1.1.
Ens talvena voi sit vaikka teipata röörin umpee.
-
Eli mitä isompi reikä,niin enempi painetta?
Mietin vain jos tuot nykyistä isontais niin kauan että paineet on 1.1.
Ens talvena voi sit vaikka teipata röörin umpee.
juurikin noin että reikää suurentamalla paine kasvaa ;)..omassa tosiaan 2mm reiällä ahdot ovat noin 1.1bar....
-
Noissa on vissiinkin paria eri mallista hukkaportin kelloa käytetty, osassa on jokin ihme systeemi, tai sitten kellon kalvo on ollut rikki, mutta pari kertaa olen nähnyt sellaisen jossa kello vuotaa paineet ulos. Eli kun letkuun puhaltaa niin se päästää painetta ulos hitaasti. Eli ensin kannattaa tarkistaa pääseekö paine myös ulos kellolta. Jos pääsee, tuo virtauksensäätöventtiili toimii hyvin.
Jos kello on täysin tiivis, kannattaa muuttaa sitä ahtopaineensäädintä hiukan, sillä tuohan jarruttaa ilman virtausta kellolle, mutta myös sieltä pois, eli hukkaportti saattaa jäädä auki vähäksi aikaa. Eli tämmösessä tapauksessa kannattaa laittaa letkun väliin T-haara ja siihen T-haaran yhteen päähän sitten se venttiili päästämään painetta ulkoilmaan. Oli varmaan tarpeeksi vaikeasti selitetty mutta toivottavasti edes joku ymmärsi.
Paineet sinne max 1,2 bar tuntumaan ja syöttöä sopivasti.
Jos kierroksia haluat lisää niin ensimmäisenä kannattaa ruuvata kaasuvivun stoppariruuvia pumpun kyljestä lisää auki. Siis siten että kaasulle tulee pidempi liikevara. Jos kaasuvipu ei yllä stoppariruuviin, muuta sen tangon paikkaa joka tulee vaijerirullalta kaasuvipuun, lähemmäs akselia. Sillon välitys muuttuu ja vipuun saa pidemmän liikevaran. Seuraavaksi sitten kuvernöörijousen shimmausta jos ei vieläkään tule ainetta kunnolla.
Toki yläkierroksilla puutuminen voi johtua muustakin, esim tukkosesta pakoputkesta (jos sellainen on) tai siitä että noilla 1,5 bar ahdoilla on pakopaineet yläkierroksilla varmaan 4 baarista ylöspäin.
Jos siellä siis on ihan vakio D24tic ahdin kiinni?
Maltillisilla paineilla kestää kyllä maailman tappiin, kunhan muistaa lämmitellä ennen kenkimistä ja jäähdytellä kunnolla polkemisen jälkeen.
Viimeinen kierros 2000-3000rpm pintakaasulla ajellen ja muutama minuutti tyhjäkäyntiä ennen sammutusta. Kuten kaikkia moottoreita tulisi käyttää, varsinkin pitkäkantisia.
Niistä pomminvarmana pidetyistä ja suuresti ylistetyistä mersun 603 yms dieselmoottoreistakin on halkaistu kansia pilvin pimein, varmaankin juuri huonolla jäähdyttelyllä ja polkemalla kylmänä. Eli ei se D24 kansi sen heikompi ole.
-
juurikin noin että reikää suurentamalla paine kasvaa ;)..omassa tosiaan 2mm reiällä ahdot ovat noin 1.1bar....
Eli 2mm poralla reikää isommaksi. Kestääkö muuten sähköteippi tuota kuumuutta? Jos sillä tukkis reijän tarvittaessa.
-
Eli 2mm poralla reikää isommaksi. Kestääkö muuten sähköteippi tuota kuumuutta? Jos sillä tukkis reijän tarvittaessa.
itellä se on hukkaportin letkussa välissä ja saa tarvittaessa työnnettyä sen letkun "kiinni", jolloin se jarruputki jää sinne letkun sisään ja paineet ovat silloin taas sen 0.8bar...
noin sen "bleedin" saa myös piiloon katsurilta tarvittessa...tosin eipä tuo leimalla kiinnostanut muutenkaan :P
Niistä pomminvarmana pidetyistä ja suuresti ylistetyistä mersun 603 yms dieselmoottoreistakin on halkaistu kansia pilvin pimein, varmaankin juuri huonolla jäähdyttelyllä ja polkemalla kylmänä. Eli ei se D24 kansi sen heikompi ole.
samaa olen kans kuullut että mersuistakin saa yhtä lailla kannet halkaistua...ite olen sen 2-3min yleensä jälkikäytellyt tuota omaa deekua ja vähän aikaa antanut käydä tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöä...
-
itellä se on hukkaportin letkussa välissä ja saa tarvittaessa työnnettyä sen letkun "kiinni", jolloin se jarruputki jää sinne letkun sisään ja paineet ovat silloin taas sen 0.8bar...
noin sen "bleedin" saa myös piiloon katsurilta tarvittessa...tosin eipä tuo leimalla kiinnostanut muutenkaan :P
samaa olen kans kuullut että mersuistakin saa yhtä lailla kannet halkaistua...ite olen sen 2-3min yleensä jälkikäytellyt tuota omaa deekua ja vähän aikaa antanut käydä tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöä...
Mielestäni ei ole hyvä käyttää tyhjäkäynnillä kovan vedon jälkeen, mielummin hetki kevyttä ajoa 1500-2000 rpm ja vasta sitten tyhjäkäynti ja sammutus. Tyhjäkäynnillä tuo öljynkierto ja öljynjäähdyttimen toiminta on olematonta, kannekin kannalta olisi parempi saada lämpötila muutokset tasatuksi, tyhjäkäynnillä tai moottorijarrutuksessa kun tuo "jäähtyy" turhan nopeasti -> kevyessä ajossa lämmöt tasaantuvat normaaliin minkä jälkeen tyhjäkäynti ja sammutus.
Kukin tyylillään eihän nämä koneet kalliita enää ole...
-
Mielestäni ei ole hyvä käyttää tyhjäkäynnillä kovan vedon jälkeen, mielummin hetki kevyttä ajoa 1500-2000 rpm ja vasta sitten tyhjäkäynti ja sammutus. Tyhjäkäynnillä tuo öljynkierto ja öljynjäähdyttimen toiminta on olematonta, kannekin kannalta olisi parempi saada lämpötila muutokset tasatuksi, tyhjäkäynnillä tai moottorijarrutuksessa kun tuo "jäähtyy" turhan nopeasti -> kevyessä ajossa lämmöt tasaantuvat normaaliin minkä jälkeen tyhjäkäynti ja sammutus.
Kukin tyylillään eihän nämä koneet kalliita enää ole...
Mutu-tuntumalla mennään, mutta itse olen pitänyt tärkeimpänä sitä ettei kanteen jää ns kuumia pisteitä, vaan neste kiertää niin kauan että lämpö tasaantuu, eli jakautuu tasaisesti kanteen. Siksi käyttelen itse hiukan korkeammilla kierroksilla, että neste varmasti kiertää riittävästi.
Tarkoitan siis että jäähtymisen nopeus ei niinkään ratkaise, vaan se ettei nesteen kierto lakkaa sillon kun palotila hehkuu vielä kuumana.
Kannen lämpöhän pysyy suht tasaisena kun neste kiertää koko ajan, mutta jos kovan poljennon jälkeen kierto lakkaa, niin palotilojen kohdalla lämpötila nousee korkeaksi kun takana ei kierrä enää vesi vaan lämpö tunkeutuu syvemmälle kanteen ja nestetilaan asti.
-
no tuolla autolla on omassa käytössä ajeltu jo yli 70tkm, eikä ole kannet halkeilleet tuolla hetken tyhjäkäynti metodilla...eiköhän tuo tarpeeksi kerkeä nesteitä kierrättää tuollaisella 500m matkalla pihatietä....
-
eikö olisi ollut sama asia ottaa pelkästään hukkaportin letku irti, kuin laittaa siihen joku venttiili joka oli ruuvattu kiinni ???
Sitten olis menny painetta hukkaa :D Minähän en oo sitä sinne laittanu vaikka hyvä keksintö onkin.
Sitä pystyy kyllä säätämään portaattomasti, täysin aukikin, eli siitä se on hyvä.
-
Noissa on vissiinkin paria eri mallista hukkaportin kelloa käytetty, osassa on jokin ihme systeemi, tai sitten kellon kalvo on ollut rikki, mutta pari kertaa olen nähnyt sellaisen jossa kello vuotaa paineet ulos. Eli kun letkuun puhaltaa niin se päästää painetta ulos hitaasti. Eli ensin kannattaa tarkistaa pääseekö paine myös ulos kellolta. Jos pääsee, tuo virtauksensäätöventtiili toimii hyvin.
Jos kello on täysin tiivis, kannattaa muuttaa sitä ahtopaineensäädintä hiukan, sillä tuohan jarruttaa ilman virtausta kellolle, mutta myös sieltä pois, eli hukkaportti saattaa jäädä auki vähäksi aikaa. Eli tämmösessä tapauksessa kannattaa laittaa letkun väliin T-haara ja siihen T-haaran yhteen päähän sitten se venttiili päästämään painetta ulkoilmaan. Oli varmaan tarpeeksi vaikeasti selitetty mutta toivottavasti edes joku ymmärsi.
Paineet sinne max 1,2 bar tuntumaan ja syöttöä sopivasti.
Jos kierroksia haluat lisää niin ensimmäisenä kannattaa ruuvata kaasuvivun stoppariruuvia pumpun kyljestä lisää auki. Siis siten että kaasulle tulee pidempi liikevara. Jos kaasuvipu ei yllä stoppariruuviin, muuta sen tangon paikkaa joka tulee vaijerirullalta kaasuvipuun, lähemmäs akselia. Sillon välitys muuttuu ja vipuun saa pidemmän liikevaran. Seuraavaksi sitten kuvernöörijousen shimmausta jos ei vieläkään tule ainetta kunnolla.
Toki yläkierroksilla puutuminen voi johtua muustakin, esim tukkosesta pakoputkesta (jos sellainen on) tai siitä että noilla 1,5 bar ahdoilla on pakopaineet yläkierroksilla varmaan 4 baarista ylöspäin.
Jos siellä siis on ihan vakio D24tic ahdin kiinni?
Maltillisilla paineilla kestää kyllä maailman tappiin, kunhan muistaa lämmitellä ennen kenkimistä ja jäähdytellä kunnolla polkemisen jälkeen.
Viimeinen kierros 2000-3000rpm pintakaasulla ajellen ja muutama minuutti tyhjäkäyntiä ennen sammutusta. Kuten kaikkia moottoreita tulisi käyttää, varsinkin pitkäkantisia.
Niistä pomminvarmana pidetyistä ja suuresti ylistetyistä mersun 603 yms dieselmoottoreistakin on halkaistu kansia pilvin pimein, varmaankin juuri huonolla jäähdyttelyllä ja polkemalla kylmänä. Eli ei se D24 kansi sen heikompi ole.
Hyviä neuvoja, mutta pumppua osaan säätää omin päin aiva hyvi. Epäälen kans jotta se puutuu helevetillisten pakopaineiden takia.Pakoputki on ainakin hyvin virtaava ja lyhyt. Toivottavasti on vielä kansi ja tiiviste ehjä prkl.
Kierroksia ottaa nykysäädöllä varmaan vaikka kuustonnia mutta ei kai sitä kannata kovin raakasti huurattaa :)
-
Hyviä neuvoja, mutta pumppua osaan säätää omin päin aiva hyvi. Epäälen kans jotta se puutuu helevetillisten pakopaineiden takia.Pakoputki on ainakin hyvin virtaava ja lyhyt. Toivottavasti on vielä kansi ja tiiviste ehjä prkl.
Kierroksia ottaa nykysäädöllä varmaan vaikka kuustonnia mutta ei kai sitä kannata kovin raakasti huurattaa :)
Jep, varmistin vain ja muillekin tiedoksi jotka virittelee. Kun pumppu on säädöissä niin vetäviä kierroksia pitäisi riittää pumpun puolesta sinne 5500rpm. Tosin tuo ahdin sitä vähän rajottaa. Pienemmillä ahdoilla voi tulla jopa enämpi tehoa, varsinkin ylhäällä.
Ei sitä varmaan kannata hirveesti sinne 6000rpm asti huudattaa, mutta mukavempi ajaa ja nopeampi tulisi kun saisi sinne yli 5000rpm vetämään. Itsellä ainakin on kestänyt raakaa polkemista hiukan suuremmillakin tehoilla ja välillä kierrätetty oman mittarin mukaan yli kuuteen tonniinkin. Tosin jokapäiväisessä tiekäytössä, mutta kyllä se kenkääkin on saanut, voin kertoa ;)
Jokos sinnepäin on saatu jääratoja tehtyä?
-
Jep, varmistin vain ja muillekin tiedoksi jotka virittelee. Kun pumppu on säädöissä niin vetäviä kierroksia pitäisi riittää pumpun puolesta sinne 5500rpm. Tosin tuo ahdin sitä vähän rajottaa. Pienemmillä ahdoilla voi tulla jopa enämpi tehoa, varsinkin ylhäällä.
ei tuo oma deeku vaan vedä enää kunnolla 3500 jälkeen....varmaan vois joku päivä ennakot tarkastaa siitä ja tarvittessa vähän hienosäätää, jos olis jotain vaikutusta tuohon käytökseen...
-
ei tuo oma deeku vaan vedä enää kunnolla 3500 jälkeen....varmaan vois joku päivä ennakot tarkastaa siitä ja tarvittessa vähän hienosäätää, jos olis jotain vaikutusta tuohon käytökseen...
Mulla vetää kunnolla vasta siitä ylöspäin :2funny:
Kyllähän se ahdin varmasti vaikuttaa aikalailla tuohon vetoalueeseen. En vaan enää muista minkälaista se oli vakioahtimen kanssa :D
-
Mulla vetää kunnolla vasta siitä ylöspäin :2funny:
Kyllähän se ahdin varmasti vaikuttaa aikalailla tuohon vetoalueeseen. En vaan enää muista minkälaista se oli vakioahtimen kanssa :D
varmasti on erilailla kulkua 12mm pumpulla+HX35:sella verrattuna vakioon.... :P...niin ja taitaa tuo holsetti vasta kunnolla herätäkin vasta 3500-4000 kierroksen paikkeilla...
tosiaan oman deekun garretissa on pako AR.36 että varmasti silläkin on vaikutusta...
-
Jokos sinnepäin on saatu jääratoja tehtyä?
On täälä kahtena viikonloppuna ajettu jo.
-
Aikaisemmin keskusteltiin ahtopaineen säätämisestä.
Mun oli tarkoitus porata tuohon mun t-haaraan 2mm reikä, mutta siinä olikin tällä hetkellä 3-4mm :-\
Eli onko tuossa sitten tangon pituudella säädetty paine?? Miten sitä säädetään?
Kaippa olen katsonut oikeaa letkua ??? Keulasta päin katsottuna turbon vasemmalla puolen, aika alhaalla.
Ei kait siellä muita kumiletkuja menekkään? Voin ottaa siitä kuvan, jotta asia selvenee?
-
Aikaisemmin keskusteltiin ahtopaineen säätämisestä.
Mun oli tarkoitus porata tuohon mun t-haaraan 2mm reikä, mutta siinä olikin tällä hetkellä 3-4mm :-\
Eli onko tuossa sitten tangon pituudella säädetty paine?? Miten sitä säädetään?
Kaippa olen katsonut oikeaa letkua ??? Keulasta päin katsottuna turbon vasemmalla puolen, aika alhaalla.
Ei kait siellä muita kumiletkuja menekkään? Voin ottaa siitä kuvan, jotta asia selvenee?
Vaikuttaisi ainakin että oikea letku on. Tosin kuvalla asia varmistuisi.
Jos tanko on liian löysällä, sitä voi vähän kiristää, mutta ensin kannattaa kuitenkin isontaa sitä reikää entisestään.
Vai ymmärsinkö oikein, että tuolla nykyisellä T-haaralla ei siis ahtopaine nouse vielä niin ylös kuin haluaisit?
-
Vaikuttaisi ainakin että oikea letku on. Tosin kuvalla asia varmistuisi.
Jos tanko on liian löysällä, sitä voi vähän kiristää, mutta ensin kannattaa kuitenkin isontaa sitä reikää entisestään.
Vai ymmärsinkö oikein, että tuolla nykyisellä T-haaralla ei siis ahtopaine nouse vielä niin ylös kuin haluaisit?
Nyt paine 0,8 pinnassa. Tarkoitus olisi säätää tuonne baarin paikkeille.
-
Nyt paine 0,8 pinnassa. Tarkoitus olisi säätää tuonne baarin paikkeille.
Ei muutakun isompaa reikää siihen T-haaraan. Tai sitten vaihtaa sen T-haaran letkut siten että paine menee kompurakotelolta suoraan ulos ja se haarautuva letku menee hukkaportin kellolle. Siten saa vähän sitä ilman virtausta muutettua ja paine pitäisi nousta ylemmäs. Outoa kuitenkin ettei noin isolla reiällä nouse paine sen enempää kuin 0.8. Nouseeko täysin ilman T-haaraa kuitenkin normaalisti vakiolukemiin?
-
Ei muutakun isompaa reikää siihen T-haaraan. Tai sitten vaihtaa sen T-haaran letkut siten että paine menee kompurakotelolta suoraan ulos ja se haarautuva letku menee hukkaportin kellolle. Siten saa vähän sitä ilman virtausta muutettua ja paine pitäisi nousta ylemmäs. Outoa kuitenkin ettei noin isolla reiällä nouse paine sen enempää kuin 0.8. Nouseeko täysin ilman T-haaraa kuitenkin normaalisti vakiolukemiin?
Siinä olis:
(http://i1131.photobucket.com/albums/m559/tjhukka/Volvo%20945%20B230ft/IMAG0016.jpg)
Sitä minäkin ihmettelen et miksi painetta on noin vähän vaikka reikä on niin iso..
-
Siinä olis:
Onko tuo kuva laitettu vain malliksi hukkaportinletkusta, vai onko juuri kuvassa olevasta paketista tarkoitus nostaa ahtoja?
Näyttää vain kovasti bensakoneen osilta...
-
Onko tuo kuva laitettu vain malliksi hukkaportinletkusta, vai onko juuri kuvassa olevasta paketista tarkoitus nostaa ahtoja?
Näyttää vain kovasti bensakoneen osilta...
Kuva on otettu mun ft:stä. Juuri tuosta olisi tarkotus nostaa ahtoja.
Oli tosiaan tarkoitus porata tuo t-haara 2mm, mutta se olikin jo paljon isompi.
Joten painetta on ilmeisesti rajoitettu jotenkin...
-
Öö mitäs mitäs thukka? Tuota sinistä silikooniletkuako meinaat? Sehän on pässin ohjausletku, ei hukkaportin.
-
Öö mitäs mitäs thukka? Tuota sinistä silikooniletkuako meinaat? Sehän on pässin ohjausletku, ei hukkaportin.
Ei, ku tuota mustaa letkua meinasin. Tuo missä on keltainen t-haara..
-
Jep, kyllä se ihan oikea letku on ja oikein asennettu :)
Ei ole kokemusta noista FT koneista mutta muistaakseni ET koneissa ainakin nousi paljon vähemmälläkin ahdot. Tosin mulla taisi kyllä olla joku rajapaineventtiili ainakin jossain välissä yms ari kokeiluja, joten varmaksi en sano.
Jos pakopesä on halki hukkaportin kohdalta niin ahdot ei nouse kunnolla. Tosin en tiedä käyttäytyisikö ne sitten muutenkin oudosti/epätasaisesti.
Eipä siihen oikeen muuta konstia ole tuohon thojen säätöön kun hukkaportin kanssa pelaaminen, eli ei sitä painetta oikein voi olla rajoitettu muulla konstilla. Joko hukkaportin kello on yksinkertaisesti liian löysä tai sitten se pakopesä halki.
Mutta voithan koittaa sitä reikää isontaa vielä ennenkun alat kelloa vaihtamaan. Tai sitten kuristat jollain sitä T-haaralta kellolle menevää pätkää.
-
Monella saattaa tulla aamukahvit näppikselle tämän lukiessaan mutta kokemuksella voin sanoa että yksi lujimmista autoista jäällä oli 240 volvo D24 vaparikoneella, monta talvea huudatettiin ihan älyttömänä, syötöt tapissa. Välillä nesteet vähissä, välillä öljyt ja aina pilotilla laitettiin käyntiin eikä kone särkyny kertaakaan, eihän se varmasti enää elämänsä iskussa ollu mutta pelasi kuitenkin hyvin ja auto vielä myytiin pois, ei saanu ajamalla rikki.
-
Tuli kokeiltua kiihdytystä isolla vaihteella:
Eli 5-vaihde päällä, vauhtia noin 60km/h. Painoin kaasua reilummasti, vauhtia noin 140-150km/h. Ahtopainemittari näytti tuolla 1bar :) :)
Eli ei tarvitse muutoksia! Pikku vaihteilla ei näillä keleillä voi kiihytellä, koska ei saa pitoja!
-
Itselläni on D24tic jonka lohko, männät ja veivit on d24 vaparista. eli imu ja pakosarja heitetty vapariin. en tiedä mitä se kestää mutta itse olen huristellut 1.4-1.6 bar paineilla. hyvin on toiminut.
jaksaa vetää myös isommilla kierroksilla hyvin noin 5000rpm asti. DB3.5tuumaa. ja ahdin T03.
onko tämä kokoonpano kestävä.? Tehoa arvelisin olevan noin 180hp ja vääntöä ainakin tuplasti. koska 3mos vaihteella kuivalla takaset ulvoo. :o
ajattelin että käyttäisin dynossa mutta en tiedä onko vastaavaa hyötyä.
kokeilin tuota kellon huijaamista ja huomasin että ahdot nousee ahtimen herättyä 0.8 bar ja sitten yli 4000rpm jälkeen noin 1.2 kiloon. kompuran ja kellon välissä on kuulajousi venttiili(handmade) josta otin jousen ja kuulan pois eli hukkis aukeaa noin 0.8 bar paineella .venttiilin kylessä on 2mm reikä joka fuskaa painetta. muutoin toimii normaalisti jousen ja kuulan ollessa paikallaan.
-
miten ei ole kansi hajonnut noilla paineilla ja vakio garretilla ? ???
tietääkseni vakiopumppu, 10mm nestepäällä riittää ainoastaan 150hv tehoihin...
-
en tiedä miksi kestää moottori noin hyvin. Kaksi päivää auton ostamisen jälkeen lähdin liikenne valoista sutimalla ylämäkeen. Kerkesin 3 vaihteelle niin perästä tuli planetta tervehtimää. :D etupäähän laittaa voimaa niin takapää hajoaa.
vaihdoin perjantaina taka-akselin 1030. Ja taas mennään. :hello:
-
tiedän kyllä itekin yhden D24:sen, joka on ollut jääratakäytössä aikaisemmin ja nyt on ihan liikenneautossa....ajelee kans joillakin 1.5 bar ahdoilla vakioahtimella...en ymmärrä miten ihmeessä se auto on vielä ehjä :o
-
Olisko ajotyylillä jotain tekemistä asian kans? ???
-
Olisko ajotyylillä jotain tekemistä asian kans? ???
no tuota D24:sta minkä mainitsin niin saa kenkää välillä oikein urakalla ja kerran kuulin kun käynnistivät sen -25 pakkasessa kylmiltään ja "lämmittivät" antamalla kaasua melko reippaasti...
tuskin taitavat edes jälkikäytelläkään sitä ::)
-
no tuota D24:sta minkä mainitsin niin saa kenkää välillä oikein urakalla ja kerran kuulin kun käynnistivät sen -25 pakkasessa kylmiltään ja "lämmittivät" antamalla kaasua melko reippaasti...
tuskin taitavat edes jälkikäytelläkään sitä ::)
Eikä nestettäkään tarvitse lisätä kuin kerran päivässä? :2funny:
-
Eikä nestettäkään tarvitse lisätä kuin kerran päivässä? :2funny:
sitä en tiedä mitä lisäilevät siihen ja milloin ;D
-
no tuota D24:sta minkä mainitsin niin saa kenkää välillä oikein urakalla ja kerran kuulin kun käynnistivät sen -25 pakkasessa kylmiltään ja "lämmittivät" antamalla kaasua melko reippaasti...
tuskin taitavat edes jälkikäytelläkään sitä ::)
No huh!!! :o
Ihme ettei oo lauennu.
-
Miten näinkin pas*a kone on kasvanut moisiin hypetyssfääreihin? Tästähän ei löydy
yhtään mitään hyvää.
-
No huh!!! :o
Ihme ettei oo lauennu.
sitä on moni muukin ihmetellyt :D
-
kyllä tuo kone kestää yllättävän paljon kenkää antaa.
mutta sulaa sekin jos vetää tarpeeksi pitkään kokoajan urku auki. nimimerkki viis kuudesta suli.
vaparina kestaa pommittaa milioona kilsaa radalla kun ei teho rasita moottoria juuri ollenkaan.
muistaa vaan aina ajaa koneen kunnolla lämpimäksi ennenku alkaa tosissaan polkeen petaalia.
-
kyllä tuo kone kestää yllättävän paljon kenkää antaa.
mutta sulaa sekin jos vetää tarpeeksi pitkään kokoajan urku auki. nimimerkki viis kuudesta suli.
vaparina kestaa pommittaa milioona kilsaa radalla kun ei teho rasita moottoria juuri ollenkaan.
muistaa vaan aina ajaa koneen kunnolla lämpimäksi ennenku alkaa tosissaan polkeen petaalia.
Saahan toki kaiken rikki vasiten särkemällä, oli merkki mikä vaan. Mutta mäntien sulamiseen tarvitaan kyllä melkoista väärinkäyttöä. Tehojen tai polkemisen takia ne ei hajoa.
-
Itsellä tulee ainakin jäärata/moottorirata ajelussa merkistä riippumatta pidettyä lämmityslaite täysillä kuumaa asenossa vielä varmistukseksi ettei lämmöt pääse kohoamaan ;)
-
Saahan toki kaiken rikki vasiten särkemällä, oli merkki mikä vaan. Mutta mäntien sulamiseen tarvitaan kyllä melkoista väärinkäyttöä. Tehojen tai polkemisen takia ne ei hajoa.
kone kunnolla ajettu lämpimäksi ja sitte kunnolla kenkää nii suli ne pärkeleet.
12mm nestepää ja ennakot sillai että veti parhaiten. syöttöä kunnolla ja ahdot 1.6bar.
-
1.6bar T3:sella vai ?...silloin olis mikään ihme jos männät suli ;D
-
kone kunnolla ajettu lämpimäksi ja sitte kunnolla kenkää nii suli ne pärkeleet.
12mm nestepää ja ennakot sillai että veti parhaiten. syöttöä kunnolla ja ahdot 1.6bar.
Sitä siis tarkoitinkin että ei ne tehon takia ihan heti sula. Siellä vaan on joku muu ollut päin honkia.
A.liikaa ennakkoa
B.suuttimet kusee
C.liikaa pakopaineita
Ihan merkistä riippumatta kaikki koneet saa rikottua noilla konsteilla.
Kun perusjutut on kunnossa niin kestää kyllä, tai sitten mulla on ollut poikeuksellisen hyvä säkä kun volvo käy edelleen vaikka kenkää on saanut vähintäänkin tarpeeksi ;D
-
Sitä siis tarkoitinkin että ei ne tehon takia ihan heti sula. Siellä vaan on joku muu ollut päin honkia.
A.liikaa ennakkoa
B.suuttimet kusee
C.liikaa pakopaineita
Ihan merkistä riippumatta kaikki koneet saa rikottua noilla konsteilla.
Kun perusjutut on kunnossa niin kestää kyllä, tai sitten mulla on ollut poikeuksellisen hyvä säkä kun volvo käy edelleen vaikka kenkää on saanut vähintäänkin tarpeeksi ;D
a ja c mahollisia. vakio turbolla tuppaa pako paineet nousta ihan vittuun asti.
ennakko oli sillain että sillä pystyi ajamaan kaikki ajot. eli lähes ohjeen mukaan mutta hieroin sieltä tehoja lisää.
jos kanget on kunnossa nii kestää aikas paljon ottaa voimaa ennenku männät menee vituiks.
taas luvassa motti jumppaa kun vaikuttaa olevan d24tic:stä mäntä paskana toistamiseen. vaihetaan sinne uus mäntä ja veivi sitte ku mäntä hakkaa kanteen, voi mennä vielä 10tkm. viimeksi vaihettiin vaan mäntä ja se kesti kolokottamatta noin 4000km.
ei ole oma autoni.
omasta suli viis kuudesta ja vaihdoin moottorin valmistajaa.
-
omasta vois kyllä hienosäädellä ennakoita kun tällä hetkellä vääntää kyllä hyvin 1500-3000 välin, mutta veto loppuu kuin seinään kun kierrokset menee yli 3000 ::)
tönärin mukaan ennoiden pitäis olla 1.00 mutta ei tuo kyllä toimi minusta niin kuin pitäis...
-
mulla alkaa veto vasta 3000rpm kohdalla ku turbo herää. Ja jaksaa vetää loppuun asti noin 5500rpm. Savutus loppuu 3000rpm kohdalla. Onko savuttomuus kierroksilla moottorin tuho. Eli meneekö laihalle? Onko vaarana paikkojen sulaminen? Pakopaineet ei vissiin ole kovin suuret ku on tuo dp 3.5tuumaa ja loppu 3tuumaa.
-
mulla alkaa veto vasta 3000rpm kohdalla ku turbo herää. Ja jaksaa vetää loppuun asti noin 5500rpm. Savutus loppuu 3000rpm kohdalla. Onko savuttomuus kierroksilla moottorin tuho. Eli meneekö laihalle? Onko vaarana paikkojen sulaminen? Pakopaineet ei vissiin ole kovin suuret ku on tuo dp 3.5tuumaa ja loppu 3tuumaa.
Tuohan kuulostaa mielenkiintoiselta, kerroppa lisää? Mikä ahdin yms?
Savuttomuudesta ei ole haittaa, päinvastoin. Ilmaa saa kyllä mennä yli tarpeenkin. Isoilla tehoilla eli suuremmilla paineilla savutus vain nostaa pakolämpöjä, joka taas ei ole hyväksi koneelle.
Samanlainen toi munkin auto on, 3000rpm paikkeilla alkaa meno ja savutus lakkaa kun ahdot nousee.
-
eli kone on alunperin vapari johon on laitettu kaikki turbon vaatimat hilppeet esim öljypohja paluuletkun paikalla. Imu ja pakosarja.
turbo on vakio t03 ahtoja 1.4bar ja syöttöä niin paljon kun voi.
-
eli kone on alunperin vapari johon on laitettu kaikki turbon vaatimat hilppeet esim öljypohja paluuletkun paikalla. Imu ja pakosarja.
turbo on vakio t03 ahtoja 1.4bar ja syöttöä niin paljon kun voi.
mikäs ennakko sulla on pumpussa vai onko säädetty pelkästään korvakuulolla ?
-
ennakosta en tiedä ku en ole itse kasannut tuota. Kaverilta ostin tuon. Hienosti on toiminu ja ei ole tarvinnu ku tankata. Sen tiedän että jos pumppu on huonosti säädetty niin auto ei lähe käyntiin.
Ahdonalaista karaa on muokattu hieman yläpirteeks.
-
eli kone on alunperin vapari johon on laitettu kaikki turbon vaatimat hilppeet esim öljypohja paluuletkun paikalla. Imu ja pakosarja.
turbo on vakio t03 ahtoja 1.4bar ja syöttöä niin paljon kun voi.
Ai mä ajattelin että sulla on joku mega-ahdin siellä kun vetoalue on noin ylhäällä. Kyllä tuolla vakioturbolla noilla ahdoilla voi jo vähän pakopaineita olla, vaikka putkisto olisikin avara. Itse ahtimen pakopuoli on tuossa se ahdistava tekijä.
Tosin vakioahtimiakin on eri pakopesillä, eli jollain isoimmalla vakiopakopesällä voi olla vielä siedettävän rajoissa. Pienimmällä, eli d24tic:n .36 a/r pakopesällä pakopaineet on noilla ahdoilla ihan älyttömät. EGR:llä varustetuissa on jo vakionakin pakopainetta yli ahtojen, että tuo egr toimisi oikein.
-
fintirbolla suosittelivat hx 25 ahdinta 7pakopesällä ja takoalumiini siivillä jotka on todella kevyet. Herääminen tapahtuu aikasin ja tehoalue on myös laaja.
Itse olen ajatellut Hx 40 ahdinta koska tykkää tuosta 3000kierroksen piikistä ja olen tottunut siihen että rytinät alkaa siinä kohtaa. Tosin pumppu menee uuteen uskoo siiinä vaiheessa. Jos jollain tietoa diiselin peltisarjoista voipi ilmoitella kuka rakentaa ja myy???
-
tuo jakajapumppu saattaa tosiaan olla aika mielenkiintoinen HX40 kokoluokan ahtimen kanssa...
eri asia jossakin mersun rivipumpussa jossa riittää vetoja sinne 7000 asti... :P
-
tietääkseni vakiopumppu, 10mm nestepäällä riittää ainoastaan 150hv tehoihin...
Pp dieselillä vai oliko Hp diesel no jompikumpi kumminki ni kehu et Ve6 pumpusta saa 10mm nestepäällä ~180hp T03 garretin kanssa. Niin että tuo kivikautista esikammio dieseliäkin vanhempi jura garretti ahtais sen mitä pystyy.
-
Jos jollain tietoa diiselin peltisarjoista voipi ilmoitella kuka rakentaa ja myy???
Jos d24ic:n vakiopakosarjan laippaan tai välilaipalla saat sopimaan ahtimen niin paras ja kestävin vaihtoehto se on.
Peltisarjalla ei dieselissä tee mitään, korkeintaan jos se on tehty cumminsin kutosen malliseksi.
-
Pp dieselillä vai oliko Hp diesel no jompikumpi kumminki ni kehu et Ve6 pumpusta saa 10mm nestepäällä ~180hp T03 garretin kanssa. Niin että tuo kivikautista esikammio dieseliäkin vanhempi jura garretti ahtais sen mitä pystyy.
ilmeisesti tehty jotain muokkauksia tuollaiseen vakiopumppuun, joka riittää 180hv ?
-
Jos d24ic:n vakiopakosarjan laippaan tai välilaipalla saat sopimaan ahtimen niin paras ja kestävin vaihtoehto se on.
Peltisarjalla ei dieselissä tee mitään, korkeintaan jos se on tehty cumminsin kutosen malliseksi.
sillä ajattelin sitä peltisatsia ku ajattelin että laittasin hx40pim ja niihin ei taida olla saatavilla kiinteitä hukkiksia. Olisin sit ulkosen laittanu. Tietysti vois harkita hx35 superiakin
-
Jatketaan samaan keskusteluun, oli ahtopaineista aikaisemmin puhetta.
Mikä on helpoin/paras keino säätää paine siihen mihin haluaa?
Ostin PETSKI:ltä tällaisen: http://www.jmtuonti.fi/cat/product_details.php?p=277 (http://www.jmtuonti.fi/cat/product_details.php?p=277)
Asennetaan tuohon väliin. (http://i40.tinypic.com/33m5w06.gif)
Tarkoitus olis säätää 1.0-1.1 paikkeille. Ens talvena laskea vakioksi.
Sitten kun saa alumiinivälijäähyn+uudet lastut, niin nostan 1.2bar.
-
Helpoin ja halvin (=paras) on ostaa nippoihin sopivaa letkua n.10cm ja letkuun sopivaa putkea n.4cm ja poraa putkeen sitten sellaisen reiän kuin ahtoja haluaa..
-
syöttöä niin paljon kun voi.
Mikä on niin paljo syöttöä kun voi? Ruuviko niin pohjassa kun ilman sinettiä menee? Jos niin on niin eikö kierrokset jää korkealle kun kaasun vapauttaa?
Mitähän mulla vaikuttaa se kun on 90 mutka heti turbon jälkeen ylöspäin ja vähän putkea?
-
Mitähän mulla vaikuttaa se kun on 90 mutka heti turbon jälkeen ylöspäin ja vähän putkea?
Ei varmaan vaikuta merkittävästi muuta kuin äänimaailmaan..
-
Se mutka on tainnu vaan olla aika kuumana kun siinä on sellainen valkea pinta :pomo:
-
Helpoin ja halvin (=paras) on ostaa nippoihin sopivaa letkua n.10cm ja letkuun sopivaa putkea n.4cm ja poraa putkeen sitten sellaisen reiän kuin ahtoja haluaa..
Tämä oli kyllä tiedossa, mutta halusin säädettävän..
Miten/millä vaihteella säädän ahdot siihen mihin haluaa?
-
Tämä oli kyllä tiedossa, mutta halusin säädettävän..
Miten/millä vaihteella säädän ahdot siihen mihin haluaa?
Sillä millä ne nousee. Vaikka 4 tai 5 ja siitä sitten vedättämään niin kauan kun ahdot ei enää nouse. (nopeus saattaa kasvaa laittomiin lukemiin :2funny: )
-
kone kunnolla ajettu lämpimäksi ja sitte kunnolla kenkää nii suli ne pärkeleet.
12mm nestepää ja ennakot sillai että veti parhaiten. syöttöä kunnolla ja ahdot 1.6bar.
ja vielä ilman välijäähyä ja 20km sillain että 50km/h vauhista kiihytys petaali lattiasa 160km/h ja jarrua ja uudestaan........
-
ja vielä ilman välijäähyä ja 20km sillain että 50km/h vauhista kiihytys petaali lattiasa 160km/h ja jarrua ja uudestaan........
ei ollu ku 12 km ja kaput. mutta kyllä se pemari jäi aika kauas ;)