Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Lankku - 06.07.2014, 00:27:56

Otsikko: 245 GL -88 "T6", myyty
Kirjoitti: Lankku - 06.07.2014, 00:27:56
Aivan tavallinen 245...
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-88/1.jpg)
Takana 205/60 kumit, joten sillä pyörä kaaren sisällä.

...joka menty pilaamaan ahdetulla moniventtiilimoottorilla :idiot2:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-88/Tekniikka/4.jpg)

Tekniikan siirsin 745:stä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=38921.0) ja se koppa lähti rullaavana eteenpäin. Siis B6254S +T6 turbot, vakio 1.8 Motronic, T6 suuttimet, E85, T-5R kytkin ja M90.

Ja sitten se jorinaosuus:
Ostin taannoin -90 245:n johon ajattelin tekniikkaa, mutta vähäpäästöisyys ois aiheuttanu aina näpräämistä leimalle joten siihen se ei nyt mennyt kuitenkaan. Alkujaankin haussa oli tuoreempi ei vähäpäästöinen 245 koppa, niitä vaan ei ollut lähellä ns. järkihintaan tarjolla. Sitten tärppäsi ja juhannusviikolla kävin hakemassa auton. Peltiä joutuu laittamaan, mutta ehdottomasti suurin miinus korissa on Finlandia 2000-luukku >:( No, ei ainakaan päästä vielä vettä läpi. Onpa edes liikkeellelähtölukko perässä.

Juhannusta edeltävänä torstaina irrotin vanhan tekniikan ja juhannuksen aikaan liimasin öljypohjan uudestaan, mallasin koneen paikoilleen, tein moottorinjalat, muutin "englantilaisen" vanhaa laatikontukipalkkia sopivaksi, muokkasin dp:n vanhasta paikoilleenkäyväksi, tein nestekytkinmuutoksen, sovitin välijäähyn paikoilleen, yms.. Dp:n alkupätkät ja yhdistysmiskohta mahtuivat sellaisenaan paikoilleen. 960 tehostajan linjat kävivät hyvin pienellä vaivalla 240 tankoon. Keppiteline on myös englantilaisen vanha, lootakin siitä on lähtöjään. Sunnuntai-iltana paketti oli siirtokunnossa ajamalla. Kävi vaan todella rikkaalla ja halusi kovasti tukehtua. Testailin immun, tps:n ja mittasin moottorinlämpöanturin, mutta syypää olikin bensanpaineensäädin.

K-jetin kaasuvaijerinkuori oli juuri sopivan pituinen, vaijeri itsessään liian pitkä. Lyhensin sopivaksi ja laitoin irtopään. Tuulilasin vaihdoin, jynssäsin butyylit pois ja vedin liimalla kiinni. Pakoputkisto tuli kokonaisuudessaan muokattua 745:n vanhasta, pari mutkaa vaan piti lisätä matkaan ja akselinylityksen teen vielä kokonaan uusiksi. Koppaa hitsailin (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/245%20GL%20-88/Pelti?sort=9&page=1) parista paikkaa, lähtöjään on kuitenkin selvästi huonompi kuin -90 jota alkujaan meinasin käyttää aihiona. Jos se ei olisi mennyt kaupaksi, olisin ottanut siitä kaikki ovet ja takaluukun tähän. Vielä jäi oikean etulattian poikkipalkin pään ympärille ratsupaikat ja pari muuta kohtaa jotka teen myöhemmin.

Muuta hömmäilyä sen verran, että paisarin vaihdoin ehjään, totesin takapalojen olevan Girlingit Aten satulassa, vaihdoin oikeanpuolen etuletkut, poistin risan tankkipumpun, vaihdoin bensansuodattimen, jumppasin jarruja muutenkin ja sen semmosta.

Auton mukana tuli uudet orkkis etutukivarsien takahelat, ne ja vasemman takatukivarren ison helan vaihdoin paikoilleen sekä panhardille uretaanit. Ostin myös uretaaniset takatukivarsien isot helat ja etutukivarsien takahelat, mutta en vielä vaihda niitä paikoilleen. Eteen tuli vähän käytetyt madallusjouset, käyttämättömät orkkis iskarit ja englantilaisen 24mm etuvakaaja(siihen tilattava 25mm myöhemmin). Takana vajaa kaks kierrosta pois vakiojousista, englantilaisen GAZ jäykkyyssäädettävät iskarit(nekin ostaa uudet siihen ;D) ja 19mm vakaaja. Etuiskarit jäivät selvästi löysäksi, jäykempää kaipais. Ajettavuus on nyt muutoin oikein hyvä omaan makuun. Vakioruorinkin vaihdoin purkuautosta pienempään.

Perjantaina oli katsastus, eikä siinä mitään poikkeavaa. Omamassa hyvin lähellä sitä mitä englantilainenkin oli kaksi vuotta sitten. Alkuperäisellä tunnuksella olevat kilvet tilasin ja niiden voimin ajettu perjantain sekä lauantain aikana noin 860km. Koneen luonne tuntuis sopivan nykyiselle perävälitykselle paljon paremmin kuin 745:ssä olleelle harvemmalle. Mutkatielläkin taipuili kivasti vaikka kontissa oli reilummin painoa.

Semmosta  ::)
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: FenixOmena - 06.07.2014, 21:40:55
Upeeta jälleen kerran! Melkone sleepperi!  :hello:

E:typo
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.07.2014, 22:07:13
Kyllä siinä alkaa vain käymään 240:n konehuone ahtaaksi...

Kauankos tällä päästellään ennen seuraavaa swappiprojektia? ;D
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 06.07.2014, 22:35:47
Eiköhän tämä kori ainakin muutaman vuoden mene kun sitä hieman parsii, ellei osoita vakavia rapistumisen merkkejä ;) Sen verran näpissä sopivasti käyttäytyvä paketti nyt. On mukavasti eri luonteinen kuin englantilainen 8)
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.07.2014, 22:37:04
Täsmennäs, mikä englantilainen? ???
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 06.07.2014, 22:48:50
Joku tommonen, myös allekirjoituksessa mainittu ::) : http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.0
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: mirok - 07.07.2014, 11:56:41
Millon tähä tulee mega ja isoo turbo?   ELK
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Chili - 07.07.2014, 12:00:44
Koliseeko kone ja turbon putket kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa lokasuojiin kiinni?
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 07.07.2014, 14:23:11
Pillerit pysyy niin pitkään kuin toimivat, korkeintaan 13C tai vastaavat tilalle. Mega oli suunnitelmissa jo 745:n aikaan. Ei ole kiire päivittää heti. Toimii nyt nätisti ja ruiskuun on varaosia.

Ahto- ja imuputket pitää pientä ääntä koko ajan, koska ovat valmiiksi jo kiinni korissa. Toistaiseksi.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Volvo Setämies - 12.07.2014, 08:00:18
Tulipa hieno peli!
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 12.07.2014, 23:12:35
Ei se vielä hieno ole, mutta jos se tästä :) Konehuone tarvitsee tovin hommia jotta näyttäis siistiltä ja "uusi" takaluukku kaiveltu esiin tutun varastosta.
Pintapuolta hankasin aikani ja siitä tuli aika hyvä. Katto on sen verran pinttynyt, ettei lähtenyt käsillä olevilla aineilla, mutta on sekin parempi. Muovi- ja kumipinnat bumper carella, vanteissa kunnon pölyt.
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-88/2.jpg)
Raita kupeessa peilaa jostain.

Konepelti sai kyytiä(vahauksen jälkeen) ja laitoin lasikuitusen (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-88/3.jpg) tilalle(Expressikin kurkkaa koivun takaa). Johan se nurkissa ehti lojumaan monta vuotta kuin myös lukotkin. Lukot menivät turhan keskelle ja piti koeajon jälkeen lisätä reunoille kiinnikkeet kuten vähän arvelin etukäteen. Peiton vahvikkeet kulkevat juuri sellaisella linjalla, että piti sijoittaa lukot joko tuohon tai sitten aivan nurkkiin. Sinne taas ei viitsinyt laittaa, koska vaikka jäykältä tuntuu, ois saattanut vaatia keskelle lisäkiinnityksen :idiot2: Pysyypähän pullistelematta menossa mukana. Painoa palalla on muistaakseni alle 6kg ja siltä se tuntuukin. Hiontaa ja maalia seuraavaksi. Vasen sarana on kankea liikkumaan täysin kiinni, vaihdettava varmaan koska ei voitelemalla parantunut.

Taaemman turbon imuputken linjausta muutin eilen irti korista, eipä se ääntä juuri antanut koska kumiosat nojailivat. Dp ei tahdo pysyä linjassaan ja irti laatikontukipalkista vaikka lytistin putkea. Jatkoholkit alkupäässä tahtovat antaa sen verran periksi vaikka kiristäisi. Tiukattava etupönttöä ylemmäs ja kateltava jatkoholkkeihin jotain. Uudet moottorintukikumit laitoin myös.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 13.07.2014, 17:46:47
Konehuonetta siistitty putkien maalaamisen muodossa, nyt sitä kärsii jo vähän katella :) Välijäähykään ei enää paista maskin takaa.
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-88/4.jpg)

Bensansuodatin ja sen mukana letkuhärdelli jossain vaiheessa auton alle, niin alkaa olemaan jonkinlainen järjestys. Uudet takapalat vaihdoin paikoilleen.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Teemu- - 13.07.2014, 18:21:13
Täytyy sanoo, että melkosen siisti konehuone kyllä. Mulla roikkuu omassa seiskassa johdot tehtaan jäljiltä, sekä edellisten omistajien jäljiltä, sekä siellä on outoja johtoja mitkä ei ilmeisesti kuulu edes mihinkään. :2funny:
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 15.07.2014, 23:54:47
Joo mieluummin yrittää saada mahdollisimman paljon johtoja ja letkuja piiloon kuin esille :)

Putkien maalailun jälkeen on ollut ahtopaine kadoksissa. 0,2bar, ehkä tuurillaan 0,3bar. Kävin läpi kaikki ahtoputkiston liitokset, testasin toista by-passia ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi enää jomman kumman turbon hukkaportti. Taaemman, eli helpommin käsiksi päästävän, turbon hukkaportinvipu tuntui hieman väljältä kun heiluttelin kellon testaus mielessä. Kellontangon ja dp:n irrotuksen jälkeen pääsi toteamaan, että kellon vetäessä läppää kiinni, kallistuu akseli niin paljon ettei läppä enää ota toiselta sivulta kiinni ollenkaan. Ihan pientä väljää vaan. Vaatis siis vivun purkamisen irti ja todennäköisesti pakopesästä reiän holkituksen sekä akselin ehostamisen.  Hitsailin pikku patentin kiinni jolla akselin kallistumisen saa pidettyä poissa.
Nyt ahtaa jälleen paremmin. Kaipa se on jossain välissä otettava molemmat turbot irti ja suoritettava kunnostusoperaatio.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: 8-pätkä - 16.07.2014, 19:55:44
Kaipa se on jossain välissä otettava molemmat turbot irti ja suoritettava kunnostusoperaatio.
Tarkoitat kai päivitysoperaatiota?  ;)
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 17.07.2014, 11:07:29
Se vaatis veivien vaihtoa ja pakosarjojen tekemistä. Saa riittävästi tehoa muutenkin.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 18.07.2014, 21:10:59
Ei ihan mahdu käsi koneen ja flektin väliin.

(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-88/Tekniikka/5.jpg)
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Kaziganth - 18.07.2014, 21:19:25
Tarkoitat kai päivitysoperaatiota?  ;)
Päivityksen sattuessa mullon tosi halpa 13c tarjolla :D :D
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 20.07.2014, 18:31:57
Pitää katella niitä juttuja sitten jos tarve tulee.

Tänään kävin näyttämässä tällekin varttimailisuoraa, koska ei pitkä matka ollut kipaista kotiin vaihtamaan autoa välillä. Paras tulos 14,243s @ 159,36km/h, 60ft 2,235s, 0,3bar.
Tuosta video vedosta: http://youtu.be/gf0_oXWaKa4
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 27.07.2014, 23:27:24
Noin 730km maantieajoreissu heitetty. Muuten pelas normaalisti, mutta motarilla halusi pitää lämmöt ylhäällä koko ajan. Viime aikoina on ollut pientä viisarinnousua havaittavissa muutenkin. Syyläri vaihtoon ensimmäisenä, englantilaisen vanha tilalle. Siihen tuli laitettua viime vuonna uusi ihan vain varmuuden varalle. Vissiin mega laitettava jotta saa ennakkoa lisää pintakaasuajoon, seosta laihemmalle ja kulutusta paremmaksi. Ensimmäinen 335km tankkausväli, sisältäen noin 169km motaria, antoi tulokseksi 13,8l/100km.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: sorvari - 28.07.2014, 23:39:50
Vartti 14,2 s 0.3 ahdoilla :o.......tommonen nostattaa kutoskone kuumetta.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 02.08.2014, 23:20:00
"Englantilaisen" vanhan syylärin vaihdoin paikoilleen viikolla. Kesämiittiä varten vaihdoin torstaina tähän 142:sta edestä Redstuffit, levyt ja etupenkit. Perjantaina vaihdoin alle Geminit ja läpyttelin mustaa (liian kiiltävää)väriä konepeittoon.

Menomatkalla ainakin koneen lämmöt olivat normaalissa motarillakin joten sen puoleen lupaili jo parempaa kuin vanhalla. Radalla muutaman tutustumiskierroksen perusteella voi sanoa, että käyttäytyi hieman kuten oletinkin. Vanhat takajarrut eivät kummoista tehoa tarjonneet, ei kuitenkaan jarrut ehtineet vielä osoittamaan häviämisen oireita. Löysät etuiskarit ja etupään lisätuentojen puuttuminen tekivät menosta aika velton oloista. Ja lämmötkin halusivat nousta.

Ei montaa kierrosta ehtinyt ajamaan kunnes syyläristä ratkesi ylälähdöstä pätkä letkuineen kesken mutkan. Takarenkaiden alle lorahtanut neste aiheutti lievää liukkautta, mutta eipä muuta. Taisi TPK olla ainoa joka reilummin liukasteli niillä jäljillä(?). Vielä jäi syyläriin tumppia klemmarin leveyden verran, letku kiinni, vettä sisään, käyntiin ja toteamaan että toistaiseksi tiiviste säilyi. Korkki löysällä päivän päätteeksi kotiin, eikä nestehävikkiä ole havaittavissa 360km jälkeen.

Siinä pätkä jonka lopuksi näkyy em. tilanne. http://youtu.be/sk437k6gao0
Sen lisäksi rauhallista ajelua ja kolmosen sorvausta. Ois vissiin aika vaihtaa synkro ::)
Kameranjalka taisi jäädä hieman löysälle imukuppiin, ei kannata ihmetellä kuvan viipottamista.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Brick - 03.08.2014, 17:26:34
Siinä pätkä jonka lopuksi näkyy em. tilanne. http://youtu.be/sk437k6gao0

Hyvin näyttää kiihtyvyyttä ainakin olevan.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 05.08.2014, 20:35:39
Nojoo, muttei se paljoa auta jos loppu auto ei vastaa ominaisuuksiltaan sitä mitä radalla vaaditaan :D Käyttölullanahan tuo on ihan sopiva.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 21.08.2014, 21:10:19
Vaihdoin konepellin takaisin ja nostin kuitusen nurkkaan odottelemaan josko menisi kaupaksi. Ei niin suurta eroa tee onko se sen 15kg kevyempi vai ei.

Laina-aika englantilaisen 24mm etuvakaajalle loppui tiistaina ja laitoin tilalle uusikeulaisen 960 etuvakaajan. Paksuus 23mm ja käy korikiinnikkeisiin suoraan, vain vakaajatapin yläpää piti muuttaa sopivaksi. Laitoin toistaiseksi 960 tapinpään, mutta uniballi on parempi ratkaisu asennon suhteen. Sillä saisi tapin melko suoraan. Nyt jää vinoon ja rasittaa niveltä turhaan, koska vakaajan pää osuu melkein samalle linjalle alapään kiinnityskohdan kanssa. Plussana vakaaja kulkee keskeltä selvästi alempana ja jää kauemmas öljypohjasta. 24mm vakaaja on vakion 21 tai 19mm mukaan tehty ja auto ylhäällä otti kiinni öljypohjaan. Englantilaisessa kone on vähän alempana ja siihen piti laittaa holkit korikiinnikkeiden väliin.

Etujousista poistin kolme varttia(oli lyhentämättömät madallusjouset), keula asettui nätimpään korkeuteen ja jämäköityi sopivasti. Kallistelu rampeissa väheni huomattavasti vaikka vakaaja ohentuikin.
Otsikko: Vs: 245 GL -88 "T6"
Kirjoitti: Lankku - 21.10.2014, 22:05:37
Eipä ole ollut paljoa päivitettävää tänne sen jälkeen kun sain englantilaisen liikenteeseen. Ehti seistä melkein samoilla sijoillaan reilu puoltoista kuukautta.

Viikonlopulla vaihdoin talvipallukat Dracoilla alle ja samalla tuli todettua vasen alapallo väljäksi.

Tänään vaihdoin alapallon ja kiristin samalla pyöränlaakeria. Viikonlopulla nostin bensanpainetta paineensäädintä puristamalla ja samalla pumpun ääni koventui. Tänään nostin pikkaisen lisää ja pumppu alkoi pitämään jo aika lopunajanääntä ja sitä se olikin. Ei enää lähtenyt pyörimään kaupan pihassa, turahti vaan. Muutama kilometri puomin perässä töihin ja nurkista esiin LH-jettiläisen pumpputellinki. K-jetin paineakun ja LH-pumpun liitos näyttivät samankokoisilta ja nyt linja on suoraan pumpulta konehuoneeseen suodattimelle. Seuraava vaihe oiskin siirtää suodatin auton alle kun paikka sinne tuli. Vähän vanha pumppu valittelee oloaan, mutta parempi tilanne kuin aiemmin.

Myyntiä on tullut harkittua, jos vaikka farkkuama tilalle(?). Ei oikein jaksais nyplätä, hiekkapuhallettu siisti takaluukkukin odotellut jokusen viikon maalausta.

Edit.
Hetki sitten poistui pihasta uuden omistajan toimesta. Lähti nettiautoilmon jälkeen niin äkkiä, etten ehtinyt uutta -044 kopiopumppua vaihtamaan alle vaan joutui irtaallaan antamaan mukaan.