Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

740 B230FT Kiukuttelee

  • 106 Vastauksia
  • 31921 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
740 B230FT Kiukuttelee
« : 31.01.2011, 14:03:47 »
Linkki vanhalle foorumille

Elikkä siis ongelmat jatkuu ja kasvaa kasvamistaan. Yhden vian kun saa jotekin kursittua kasaan niin tulee nippu uusia tilalle  :(

Tällä hetkellä käyntiongelma on seuraava. Kylmänä lähtee hyvin käyntiin, käy n.15-30s ajan korotetulla tyhjäkäynnillä n. 2000rpm ja lähtee laskemaan kierroksia alas päin. Kun kierrokset ovat n. 1000rpm paikkeilla auto sammuu kun seinään. Uusi käynnistys aiheuttaa saman korotetun tyhjäkäynnin ja kierrosten laskettua ei välttämättä aina sammu mutta jää hummaamaan kierroksia n 500-1500 välille. Kuulostaisi myös siltä että kun kierrokset lähtee nousemaan tuolta 500rpm tuntumasta että ei kävisi kaikilla / saisi ihan tolkuttomasti polttoainetta. Kuitenkaan kulutus ei ole ihan päätä huimaavaa eikä pakokaasukaan haise bensiinille.

Lämpimänä käynti on kierrosten osalta tasaista n.800-900rpm, mutta kuitenkin moottori ravistaa eikä käy tasaisesti.

Tähän mennessä olen vaihtanut IMM, tyhjäkäynti moottori, ilmansuodattimen, bensansuodattimen, korjannut bensapumpun ja suodattimen välisen letkun, käynyt eetterillä sumuttaen imusarjan, alipaineletkut ja ahtoputket läpi ja vaihtanut ruiskun lämpötila-anturin. Aina kun on jotain vaihtanut siihen, niin tuntuu että huonompaan suuntaan on menty. Tosin Tk-moottorin vaihdon jälkeen tyhjäkäynti ei hummaa niin pahasti kuin ennen sitä.

Toissapäivänä tuhlasin taas aikaa pellin alla ja huomasin että turbolla on joku alipainekello josta tulee letku imusarjaan siitä öljykorkin vierestä (letkussa luki vielä volvo finland) ja tämä oli irrallaan siellä imusarjan alla. No käynti ei tietysti muuttunut tällä mutta onpahan letku paikallaan nyt. Mikä on tuo alipainekello?

Mistä tässä seuraavaksi vikaa voisi lähteä etsimään, vai pääsenkö kohta halvemmalla kun toimitusosoitteeksi valikoituu kuusakoski oy?  :'(


Ohjauskin mättää edelleen. On kylmänä jäykkä, mutta kevenee kun rattia saa käännettyä puoli kierrosta. Öljyt vaihdoin tehostajaan ja vanha oli ihan mustaa. Myös pumppu "kiljahtelee" jos paikallaan matalilla kierroksilla kääntää rattia. Onko siis pumppu menossa rikki?

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #1 : 31.01.2011, 19:16:41 »
Pumpun kiljahtelu: liekö sellanen vika, että vesipumppu tiputtaa hihnalle vettä ja hihna luistaa.  Samasta syystä tehostin ei pyöri ja kun se ei pyöri, niin aikasen raskas on ratista kääntää.

Kokeilepa sellasta, että suhauta Belt Grip ainetta tehostajan hihnalle hiukan.  Jos ei lipsu sen jälkeen, eikä kiljahtele, eikä ole enää jäykkä, niin korjaa se vuoto pumpusta.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #2 : 31.01.2011, 19:51:52 »
Tuo letkuhan vois olla bypassin letku. On hyvä pitää kiinni, vaikka olis dumppi asennettu, tai sitten pitää tulpata tuo bypass(mitsun ahtimessa).
Vaiha vaikka tulpat, johdot ja jakajan kansi+ pyörijä ellet oo niitä vaihtanna... Johdot voit mitatakin, ei tarvii vaihtaa jos vastukset pysyy alle apaut 8Kohm.

Kato kanssa sen hihnan kireys mikä kiljuu, jos on löysä, kirraa.

Jos se bypassin kalvo vuotaa(koita imeä letkusta, jos ilma tulee läpi,) tulppaa se letku, siitä pässistä ei oo mitään hyötyä, vuotavana vaan haittaa enemmän.

Ps. Myytävänä uudempaan Mitsun 13 ahtimeen ehjä bypass hässäkkä. Yv.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2011, 19:55:22 kirjoittanut hevonen »

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #3 : 31.01.2011, 21:14:39 »
Vesipumppu ei kyllä vuoda, eikä vettäkään huku. Mutta se pumpun ympäristö on kylläkin aika öljyinen joten voisi kai se hihna olla öljykyllästetty. Takakontissa on uusi hihna, voisi kokeilla jopa vaihtaa sen  ::) Ohjaus on kuitenkin jäykkä vain jos auto seissyt useamman tunnin. Ja mitä pidempään on seissyt, sen kauemmin siinä kestää että herkistyy. Siitä ei ole varmuutta, että mistä se öljy sinne tulee, sillä öljykorkki jo pelkästään vuotaa aika lahjakkaasti koko konehuone on musta.. Mistähän niitä tiivisteitä saa?

Tulpat ja johdot on vaihdettu ja johdoista yksi oli hinkkautunut rikki. Täytyy vilkuilla tuota letkua..


Kiitos näistä!

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #4 : 01.02.2011, 11:43:06 »
http://www.youtube.com/watch?v=baEzf3tnOo0

Tuossa äänimaailmaa tuosta kiljumisesta. Hihna oli kireällä ja kuiva. Auto oli pari päivää seissyt ja kävin heittämässä pojan hoitoon sillä, niin taas aamulla ohjaus oli kankea aika pitkään ja sitten herkistyi normaaliksi.

Bypass letkun otin irti ja koitin imeä, niin ei tuntunut mitään vastusta siellä. Tukin letkun ja kuuma käynti rauhoittui hieman. (tuossa videossa ei ole vielä tukittu) Nyt odotellaan taas että se jäähtyy..

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #5 : 01.02.2011, 12:16:31 »
Bypass letkun otin irti ja koitin imeä, niin ei tuntunut mitään vastusta siellä. Tukin letkun ja kuuma käynti rauhoittui hieman. (tuossa videossa ei ole vielä tukittu) Nyt odotellaan taas että se jäähtyy..

Tulipa semmonen mieleen että jos tuo bypass vuotaa niin se sekoittaa käyntiä varmasti. Sitä en tiedä että missä kohti se käyntiin vaikuttaa mutta vuotavana vaikuttaa varmasti.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #6 : 01.02.2011, 13:14:46 »
Jos tuo ääni tulee tehostajan pumpusta, on se kyllä entinen. Kattelisin purkuosaa, mullakin vois olla yksi, johon pitää vaan ottaa vanhasta se osa mihin putki  tulee...
Tommonenhan se varmaan on...



Yv jos kiinnostaa, täällä ei saa kaupata. :nohnoh

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #7 : 01.02.2011, 18:30:35 »
Jakohihnan kiristäjä? Avaa koppa ja tarkista ennenkuin hajoaa ja sotkee venttiilit.

Vai laturin laakeri? pystytkö sulkemaan minkään laitteen varmana pois irrottelemalla hihnoja - tai löysäämällä niitä yksitellen?

Äänihän ainakin tässä tietsikalla kuullostaa kovin metalliselta hankaukselta.  Joku pyörivä osa ottaa pahasti kiinni siinä koneen etupuolella.

Ei tosiaankaan kuullosta hihnan kitinältä.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2011, 18:32:17 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #8 : 02.02.2011, 09:27:02 »
Eilen iltapäivällä kun lähdin töistä, niin autossa ei ollut tapahtunut mitään muutosta. Yöllä kun tulin töistä niin lähti hienosti käymään EIKÄ sammunut. Kuitenkin käynti oli hyvin epätasaista. Ja lohkolämmitin oli päällä...

Tänään jatkuu tutkimukset, vedän hihnoja löysälle ja kokeilen että loppuuko kiljunta. Epäilen itse vahvasti että se on tuo tehostaja, kun ääni muuttuu terävämmäksi kun kääntää pyörät ääriasentoon.
 Sain myös kuulla että autossa on jonkinlainen pakokaasujentakaisinkierrätyshässäkkä ja tämä kannattaisi tukkia myös?

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #9 : 02.02.2011, 10:02:55 »
Sain myös kuulla että autossa on jonkinlainen pakokaasujentakaisinkierrätyshässäkkä ja tämä kannattaisi tukkia myös?

Boksit voi vetää herneen nenään ja ilmotella vikakoodia. Tarkemmin en sitten tiedä vaikuttaako käyntiin tai kulutukseen mitenkään?

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #10 : 02.02.2011, 14:07:03 »
No tukin tuossa aamulla ne kierrätyshässäkän letkut, ei merkittävää muutosta.

Tässä kylmäkäynnistyksestä videota.. Ehkäpä tuo lämmittäminen on hieman väärä sananvalinta, mutta kyllä käynti tasoittuu heti  :idiot2:

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #11 : 02.02.2011, 14:33:16 »
Mielenkiintoiset alipaineet, nehän menee lähelle nollaa just ennen kuin meinaa sammua? Ootko varma ettei oo imuvuotoa, nimittäin FK kone seilasi hieman samalla tavalla (ei ihan yhtä rajusti) kun oli parista kohtaa imuvuotoja alipaineletkuissa.

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #12 : 02.02.2011, 15:25:22 »
Mielenkiintoiset alipaineet, nehän menee lähelle nollaa just ennen kuin meinaa sammua? Ootko varma ettei oo imuvuotoa, nimittäin FK kone seilasi hieman samalla tavalla (ei ihan yhtä rajusti) kun oli parista kohtaa imuvuotoja alipaineletkuissa.

Startti pilotilla kävin letkuja ja imusarjan läpi eikä käynti muuttunut sillä  :-\

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #13 : 03.02.2011, 10:22:19 »
Imuvuodon kannalla edelleen. Jos tukit sen bypassletkun, tukitko myös bypassin kyljestä sen  putkitumpin? Jos kalvo on rikki se saa siitä lisäilmaa massamittarin jälkeen ja tk-moottori yrittää epätoivoisesti säätää mutta ei onnistu.
Tuo soutaminen on kyllä just imuvuotoa tyypillisimmillään. Ruiskitko pilottia hyvin sinne imusarjantiivisteen 4-syl imukanavan takaosaan asti?
« Viimeksi muokattu: 03.02.2011, 10:24:25 kirjoittanut hevonen »

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
« Vastaus #14 : 03.02.2011, 13:46:31 »
katkaisin sen bypassin letkun ja laitoin ruuvit tukkeeksi. En löytänyt muita letkulähtöjä bypassin puolelta? Täytyy varmaan hakea uusi pullollinen pilottia että saa vielä kertaalleen käytyä läpi sen. Koskaanhan ei voi olla liian varma

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo