Ateho  Elekma

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #285 : 02.09.2019, 07:38:43 »
Särkikoskella teetetty bmw typ188 murikan muutokset makso n.500e. Kitkalevyjen vaihto+lisälevyt ja ramppikulman muutos shimmaukset jne.. lukko tämän jälkeen n.75%. Typ210 muutosten hinnasta en osaa sanoa, mutta en jaksa uskoa että kauheasti tosta poikkeaa.

25% kitkalukko alunperin kolmella levyparilla, helpoiten tiukemmaksi saat kun otat viimesen shimmin/paksumpi välilevyn pois lukon sisältä, ja laitat yhden levyparin lisää. Btcf puolella on enemmän lukoista juttua tekijämiehiltä. Yksi vaihtoehto on viedä särkikoskelle ja sanoa että tee hyvä ja lätkiä rahaa pöytään

Oolrait. Kiitoksia. Tietyllä lailla tekisi kyllä mieli alkaa tuota itse purkamaan ja säätämään mutta siinä on se isohko ''mitä jos'' kun perien kanssa ei ylipäätään ole aiemmin juuri pelaillut. Muutaman videon ja nettikeskustelun viisaampana tuo morkulan rakenne ja toimintalogiikka ei nyt varsinaisesti näytä miltään ydinfysiikalta. Täytyy miettiä mitä tekee.

Tällä kertaa ei tullut nappailtua kuvia, mutta takakelkan hitsailut jatkuivat. Tuhoton määrä lankaa tuohon kyllä uppoaa.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #286 : 10.09.2019, 20:03:41 »
Takakelkka on hetken aikaa ollut varaston perukoilla odottelemassa tekijäänsä. Eiköhän sitä ensi viikonloppuna taas saa jatkettua. Mutta hiukan erilainen lähestymistapa tähän autoharrastukseen tähän väliin:







Rakensin tuossa muutamana iltana karkean mallin T6 lohkosta korsetteineen. 81 millin porauksella ja 65 millin vesitilan syvyydellä. Lohkon korkeus on 220 mm. Sylinteriputken seinämä on melko lähellä oikeaa 81 mm lohkoa, mutta kun sellaista ei ollut juuri tässä käsillä mittailua varten, menin hattuvakiolla 8,5 milliä. Tämäkään ei muistaakseni oikeassa lohkossa ole vakiona pysyvä mitta, vaan vaihtelee aavistuksen. Putki siis ei ole ''putkimainen'' vaan hiukan ellipsi. Muistaakseni ja kuvista päätellen siis näin. Lisäksi sylinteriputkesta puuttuu se muutaman millin paksuinen rautainen sisäputki, eli on mallinnettu kokonaan yhtenäisenä ja yhdestä materiaalista olevana. Sylinteriputken syvyys on mallinnettu 180 mm, mutta tätäkään tietoa en netin syövereistä löytänyt, joten on aikalailla arvailemalla saatu. Toki iskusta ja männän korkeudesta jne saa jonkin arvon mutta ei kovin tarkkaa. Sylinteriputkien välissä olevat raot ovat sen 0,8 mm leveät ja 10 mm syvät. Todellisuudessa taitavat aavistuksen olla kapeammat alhaalta kuin ylhäältä mutta 0,8 mm leveys pitäisi olla aika lähellä yläpään leveyttä.

Kannenpulttien jako meni aikalailla arvailemalla. Sylinterien 91 mm pituusjako lienee myös kannenpulttien pituussuuntainen jako, mutta leveyssuunnassa ei löytynytkään sitten mitään tietoa yhtikäs mistään. Mittailin tietokoneen näytöltä erinäisistä kuvista ja vertailin tiedettyihin mittoihin (poraus) ja sain noin 99,7 mm -> 100 mm. Alakerran mitat eivät sinänsä olleet enää niin kriittiset mutta laakerien leveydestä laskemalla ja kuvista päättelemällä sen sai melko lähelle totuutta, ehkä. Dekkitason yksityiskohdat puuttuvat vielä kokonaan, mutta jos jostakin saan käsiini oikean lohkon... Eipä se muuta vaatisi kuin paljon työntömittaa ja kärsivällisyyttä. Sittenpä voisi vaikka itse mallintaa oikeanlaisen korsetin ja tarvittavat koneistukset korsetin asennukseen. Tuollaisenaan malli on melkolailla käyttökelvoton koska poikkeaa oikeasta lohkosta vielä niin paljon. Tai ei sinänsä paljon, mutta arvailtujen mittojen tilalle olisi hyvä saada mitattuja mittoja ennenkuin lähtee ainakaan mitään koneistuksia suunnittelemaan. Ja dekkitaso olisi toki ''hyvä'' saada todenmukaiseksi.







Parina viime iltana innostuin kokeilemaan tuota Siemens NX:n FEM-moduulia. Näiden yhteneväisyydet reaalimaailmaan ovat sitten todennäköisesti vielä harvemmassa kuin pelkissä CAD-malleissa, mutta ehkä näistäkin voi jotakin päätellä. Malleissa on oletettu että lohkon alapinta ja yläpinnan ulompi osa (ei putket vaan ympärys) ovat absoluuttisesti paikoillaan, eli niihin ei synny siirtymiä. Kuvissa on esitetty siirtymät millimetreinä ja Von Mises -jännitykset megapascaleina. En mistään löytänyt tarkkaa tietoa tinamoottorin materiaalista, mutta A356-valuseos on ilmeisesti autoteollisuuden paljon suosima. Malleissa on myöskin oletettu että sylinteripaine vaikuttaa koko putkeen, vaikka todellisuus on aika lailla monimutkaisempi. Lisäksi CAD-mallista puuttuu kaikki mahdolliset öljy/vesikanavat tms. kikkareet ja näiltäkin osin malli on vahvempi kuin todellinen lohko. Mutta tämä nyt on omaksi huviksi tehty staattinen malli eikä meikäläinenkään ole missään rakennesuunnittelutoimistossa töissä, onneksi. Todellisuus vaatisi loppujen moottoriosien mallintamista ja dynaamista mallia ja palamisen mallintamista...

Kahdessa ylimmässä kuvassa lohkoon ei ole mallinnettu pyttyjen välisiä rakoja, eli vastaa siltä osin ''rakotulkitettua'' lohkoa. Laskennassa käytetty sylinteripaine oli 10 megapascalia = 1450 psi. Lukema vastannee paremmin sylinterin maksimipainetta kuin BMEP:iä mutta oli enemmänkin hatusta heitetty lukema kuin mitään muuta. A356 -seoksen murtolujuus on noin 13000-14000 psi = 90 - 100 MPa, joten tuolla sylinteripaineella lohko olisi mallin mukaan murtolujuuden puolesta jo hyvin hyvin lähellä ratkeamista sylinterien välistä. Loogisesti kuitekin siirtymät ovat suurimmillaan putkien sivuilla, ja mallissa suurin absoluuttinen siirtymä on jo lähes 0,1 milliä joka varmasti toistuvana siirtymänä halkaisee putken sivusta.

Kaksi alempaa mallia/kuvaa ovatkin sitten lähempänä totuutta. Näissä käytetty sylinterin sisäinen paine oli 800 psi. Yksinkertaista kaavaa pyörittämällä: BMEP (psi) = 792,000 X BHP divided by (engine displacement in cubic inches X RPM) -> BHP = (BMEP x kuutiotuumat x huipputehon RPM) / 792000. 2,8 litraa on kuutiotuumina 171 ja oletettu huipputehon RPM 6000. Näin 800 psi BMEP vastaisi noin 1036 BHP teholukemaa. Tässä suurin siirtymä tippui 0,04 milliin ja suurin Von Mises -jännitys 53 megapascaliin. Jännityksiä vertaillessa ollaan noin puolessavälissä A356 -seoksen murtolujuuteen, mutta sen enempää tarkkoja johtopäätelmiä on vaikea vetää. Kuitenkin kuvista voisi yleisesti päätellä että korsetti ainakin auttaa lohkon putkien kestävyydessä, suurimpien siirtymien luonnollisesti syntyessä lohkon yläpäähän ja korsetin siten estäen näitä siirtymiä syntymästä. Samoin voisi päätellä rakotulkkien tarpeesta. Suurimmat jännitykset näyttävät kummassakin mallissa muodostuvan juuri sylinterien väliin, joten riippumatta sylinteissä vaikuttavan paineen suuruudesta, suurin rasitus kohdistuunee aina juuri sylinterien yläpäähän, jossa tuo vesiura on. Tämän perusteella en yhtään ylläty että lohkot halkevat juuri tuolta vesiuran kohdalta. Sellaista tällä kertaa.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #287 : 17.09.2019, 22:38:30 »
Takakelkkaa en nyt muutamaan viikonloppuun ole jatkanut. Ehkä ensi viikonloppuna taas. Kyllä se tiensä auton alle talven aikana löytää.

Öljyt vaihdoin ysiin nyt ensimmäistä ''oikeaa'' kertaa. Öljyjä tuli kuitenkin otettua pois ja vaihdeltua melko tiuhaan kun kone kävi kolme vai neljä kertaa ulkona ennenkuin alkoi vihdoin pelaamaan jne. Noin 1500 km tuli arviolta ajoa, jossa mukana useita penkityksiä ja muunlaista epämääräistä, ehkä keskivertoa ''hieman'' rasittavampaa ajoa. Mustaksi olivat kyllä muuttuneet mutta niin öljyjen kuin suodattimenkaan seassa ei ollut metallihileestä tietoakaan. Uudet öljyt ovat samaa kuin ennenkin, eli Comma Motorsport 5W-50. Lieneekö sitten perus-motoxia parempaa vai ei, tuolla on kuitenkin hyvin pelannut ja öljynpaineet pysyneet hyvinä.





Eräänä iltana päätti oikea vetoakseli ottaa ja katketa. Katkesi tuosta sisäpään nivelen yläpuolelta, juuri varsinaisen akselin boorituksen yläpuolelta. Luulen että tuo hitsaamattoman G80:n raa'ahko toiminta ei lainkaan ole helpottanut vetareiden elämää. Kun lukko vuorotellen lukitsee ja avaa ja lukitsee ja avaa ja vieläpä palalukon tavoin heti samantien, se tuskin on kovin terveellistä aksiloiden kestävyyden kannalta. Siinäkin mielessä jäykkä kitkalukko lienee parempi vaihtoehto. Samat tehot sieltä toki läpi menevät mutta samanlaisia rasituspiikkejä tuskin tulee kun lukko ei kytke samantien täysin kiinni. Joka tapauksessa. Uudet käytetyt löytyivät hyvinkin nopeasti ja viikonlopun aikana löytänevät paikkansa. Oikean vetarin sisäpään nivel oli myöskin aika aamuisen väljäksi mennyt. Selittänee sen miksi pienellä vaihteella tasanopeutta ajaessa perä on tuntunut tolkuttoman väljältä ja auto ikäänkuin nytkytellyt eteenpäin.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #288 : 06.10.2019, 15:05:49 »
Taas on jotain saatu aikaan.

Viikonloppuna hitsuutin nuo jäykistepalat molemmille sivuille paikoilleen. Ensin täpät ja sitten molemmilta puolilta saumat. Näitä tehdessä kelkan yläosa oli jo sen verta tukeva että ei vedellyt hitsatessa lainkaan. Muutama kulma tuolta täytyy vielä hitsata kiinni, mutta muuten on aikalailla valmis. Saumatkin näyttävät pikkuhiljaa jo oikeilta saumoilta  ::)  Ensi viikolla Särkikosken suuntaan yhteydenottoa tuosta murikasta.





Tallilla oleilevan Saab-harrastajan kanssa tilattiin Ahlsellilta putkea ja mutkaa pakosarjojen tekoa varten ja talven aikana nykyinen pakosarja hukkaportteineen lähtenee myyntiin. Bilteman portin kävin jo aiemmin hakemassa ja sitä on suunnitelmissa käyttää uuden pakosatsin kaverina. Loppuu se murheilu noiden v-pantakiinnitysten kanssa. Tulee samalla jaetulla T3 laipalla hyvin todennäköisesti. Ensi kesän tavoitteeksi voisi ottaa tuon nykyisen ahtimen tapittamisen, mikäli se näillä nokilla on mahdollista edes jotenkin tolkullisilla paineilla. Sitten aletaan olemaan jo hieman riskirajoilla mäntien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2019, 21:22:55 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #289 : 26.10.2019, 23:34:03 »
Takakelkka on hetken lisää maatunut tallin perukoilla. Hitsaukset kun ovat nyt valmiit niin seuraava askel olisi selvittää mitä itse tasauspyörästölle haluaa tehdä.

Kolmisen viikkoa takaperin tilasin BC Racingilta etuset coiloverit tuohon. Ovat yhdistelmä 940 ja 850 tolpasta, käytännössä siis 940-sarjalaisen yläpää ja 850-sarjalaisen alapää. Tolpat itsessään ovat BR-sarjan tolpat 7kg jousilla, ei extreme droppina. Tänään löysivät tiensä auton alle. Kummempia säätöjä/säätöajoja ei vielä tehty, lähinnä tolpat paketista ja vaseliinit yläpäähän ja auton alle. Sen kummempi säätäminen olisi varmaan turhaa senkin puolesta että perässä on edelleen vakiot nivomatit ja lehtijousi eivätkä ajo-ominaisuudet perän ja keulan osalta ''kovin'' hyvin vastaa toisiaan. Sitten kun perä valmistuu ja sinne tulevat coilit on asennettu niin voi säätää. Keulan korkeus tuntui ainakin jo noilla tehtaan asetuksilla olevan melko hyvä. Näkee ja tuntee että on matalampi ja jämäkämpi, mutta ei kuitenkaan liikaa.





Pakosarjan kollektorit on nyt leikelty ja täpätty kasaan ja kaikki tarvittavat laipat kotiutettu. Lopputulokseen voi ainakin vielä olla tyytyväinen. Tänään hitsuutin tuon kollektorin kasaan ja ihan mukiinmenevä siitä taisi tulla. Ainakin liitoskulmat ovat tarpeeksi loivat. Saattaa tuollaisenaan olla liian korkea, mutta putkissa on onneksi lyhennysvaraa reilusti. Tulee kahdella hukkaportin lähdöllä ja yhdellä hukkaportilla. Lähdöille porailen varmaankin reiät suoraan vaan tuon kollektorin ''kylkeen''.





Sittenpä ehkä eniten työllistävään aiheeseen. Pitkin kevättä ja kesää pohdin tuota koneen hengettömyyttä alakierroksilla. Varmasti turbon valinnalla ja pakopesän/pakosiiven koolla on vaikutusta mosan ylävireisyyteen, kuten myös pakosarjalla ja ehkä hieman imusarjallakin, mutta ajatuksissani tulin loppupeleissä siihen tulokseen että tuon kokoista turboa käytettäessä koneesta on varmasti yleisestikin melko haastavaa saada juuri alavääntöistä. Turbon pyörivillä osilla on oma hitautensa ja isolla turbolla tämä hitaus vaan on suurempi vaikka millaisia billet-siipiä tai erikoismateriaaleja käyttäisi. Pakopesääkään ei kannattane pienentää liikaa, varsinkaan jos haluaa kompressorilta kaiken ulos mitä voi ylipäätään saada. Siitä sitten uuteen ajatukseen ja seuraavaan ja muutama viikko takaperin hankin eräältä mersuharrastajalta tuollaisen Eaton M62 -remmiahtimen.

Tämä on magneettikytkimellinen malli, ja hihnapyörä on normaali 6PK. Ajatuksena on ajaa remmiä kampiakselilta omalla hihnapyörällään niin että remmi toisi painetta alakierroksille ja kytkeytyisi pois kun turbo lähtee keräämään jenkaa. Kampiakselin hihnapyörä tulee dampperin/jakohihnan rattaan nelipulttisella jaolla kiinni. Ohessa periaatteesta piirrelty kuva. Remmin tuottama paine siis ajetaan turbon imupuolen läpi, ja kun kierrosluku lähenee turbon spoolauskierroksia, tippuisi remmi pois ja turbon oman ilmanoton venttiili aukeaisi jotta turbo saa riittävästi ilmaa. Yleensä tässä on ymmärtääkseni käytetty melko usein penta-venttiiliä, mutta itseä houkuttaisi hyödyntää megasquirtin mahdollisuuksia ja käyttää siinä vaikka pwm-ohjattua sähköistä venttiiliä, kuten vaikka sähköistä kaasuläppää - tällä saisi myös säätömahdollisuuksia reilusti lisää. Kokonaisuutena olisi tällöin hyvin lähellä Volkswagenin käyttämää TSI:tä, lieneekö sitten hyvä vai huono asia  :D  Tänään nopeasti jo mallailin remmin paikkaa. Melko ahdasta konehuoneeseen jo tulee mutta kyllä se sinne mahtuu. Tuohon jos remmin asemoisi niin ei vaatisi oikeastaan muuta kuin kiinnityksen rakentamisen ja pikku muutoksia ohjaustehostimen pumppuun ja ylävesiletkuun. Kiinnitys todennäköisesti joko imusarjaan jotenkin tai sitten jollakin erikoisella kiinnikeraudalla apulaiterungon pulteista. Imusarjakiinnitys saattaisi olla hieman helpompi mutta ei tuokaan Eaton mikään liian kevyt ole, ja noin kauas laitettuna tuottaa kyllä melkoisen rasituksen imusarjan pulteille. Toki imusarjan voi tukea vielä alapuolelta erikseen. Kysymyksiä ja epävarmuustekijöitähän tässä on vaikka muille jakaa mutta niitä pääsee sitten sitä mukaa ratkomaan kun tulevat eteen. Niin, ja hieman tekisi mieli noita sähköjäkin siistiä talven aikana.







« Viimeksi muokattu: 27.10.2019, 16:10:02 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #290 : 02.12.2019, 00:14:51 »
Hommat etenee taas.

Pakosarja on hukkiksen putkitusta vaille valmis. Mittailin pisimmän ja lyhyimmän putken mittaeron ja se oli siinä viiden sentin tietämillä. Ei nyt ehkä täydellisin pulssisarja siis ole mutta huomattava parannus edelliseen. Putkena perus 42,4-millinen vesijohtoputki, tigillä yksittäiset putket hitsuuteltu ja muuten sitten migillä. Kylkiin porailin jo 48-milliselle putkelle reiät ja niistä lähtee yhdelle ruotsalaisen yleisvauhtiputkan hukkaportille putket. Hukkaportti jäänee edelleen tuonne downpipen alle, sinne kun jää melko mukavasti tilaa. Tuo kollektorin rakenne olisi hyvin mahdollistanut vaikka pienien Tialin porttien laittamisen suoraan kollektorin kylkiin, mutta mennään nyt tuolla Biltema Motorsportin tuotteella kun sellainen tuli hankittua.







Remmihommia en sen kummemmin vielä ole ihmetellyt kuin lähinnä laskeskellut oletettuja koneen ja remmin pyörintänopeuksia eri tilanteissa ja eri kokoisilla hihnapyörillä. Opiskelukaverin koneistusfirmasta kyselin CAD-mallin kera alustavasti hihnasiivan koneistusta ja ilmeisesti noin 200-millisen siivan saisi siellä kohtuullisen edukkaasti pyöräytettyä. Laskentaexcelin mukaan sillä pitäisi remmin pyöriä noin 10500 rpm kun kone pyörii 5000 rpm. Eatonin maksimikierrosten ollessa 14000 voisi kampuran hihnapyörä olla jonkin verran suurempikin, mutta kokeillaan nyt tuolla ensin kun sellaisen saa tosiaan suhteellisen helposti koneistutettua.

Optimitilannehan olisi että remmin kytkeytyessä pois olisi kierrokset juuri tuossa 14000. Jos poiskytkentä olisi vaikka viidessä tonnissa niin siivan tulisi olla 270-millinen ja se on kyllä jo melkoinen limppu tuohon koneen päähän laitettavaksi. Pitäisiköhän vastapainoksi keventää vauhtipyörää  ::) Oman haasteensa tuon M62-ahtimen käyttö tuo juuri tuon magneettikytkimen takia. Muihin Eatonin ahtimiin saa melko hyvin ilmeisesti erikokoisia ahtimen hihnapyöriä, mutta tuo magneettikytkimen rakenne on sellainen että kovin pienellä vaivalla ei ahtimen hihnapyörää voi muuttaa. Muuten pienemmällä ahtimen hihnapyörällä voisi käyttää pienempää kampuran hihnapyörää, mutta nyt ei. Muutamia mittoja täytyy dampperista/kampuran jakohihnan pyörästä vielä ottaa ennenkun voi lyödä designin lukkoon ja lastun lentämään. Mutta pikkuhiljaa.



TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #291 : 02.12.2019, 09:43:26 »
Kannattaa tarkistaa hihnan maksimikehänopeus.

T. Hihnaproukko
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #292 : 02.12.2019, 22:53:48 »
Kannattaa tarkistaa hihnan maksimikehänopeus.

T. Hihnaproukko

Hmm. Enpä olisi tullut ajatelleeksi että sellainenkin voi tulla vastaan. 270-millisellä pyörällä olisi jo mennyt hieman yli PK-hihnan suurimman suunnitellun kehänopeuden. Aina oppii uutta.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #293 : 07.12.2019, 11:39:49 »
Kannattaa pohtia sekin tilanne että mitä tapahtuu vaihteen vaihdossa tai kun moottorijarrutetaan.

Takaisinkytkentä raakasti välitetyllä remmillä on raju, tahtoo remmi palaa tai lentää pois.

Tuollainen m62 on sinänsä hankala kun jos pyörittää niin miedosti ettei tartte kytkeä irti niin ei tuu voimaa ja jos välittää rajusti ja mankulla ohjaa niin remmit lentää tai sulaa.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #294 : 09.12.2019, 00:53:56 »
Kannattaa pohtia sekin tilanne että mitä tapahtuu vaihteen vaihdossa tai kun moottorijarrutetaan.

Takaisinkytkentä raakasti välitetyllä remmillä on raju, tahtoo remmi palaa tai lentää pois.

Tuollainen m62 on sinänsä hankala kun jos pyörittää niin miedosti ettei tartte kytkeä irti niin ei tuu voimaa ja jos välittää rajusti ja mankulla ohjaa niin remmit lentää tai sulaa.

Hyviä pointteja. Magneettikytkin itsessäänhän ei mahdollista ''vaiheittaista'' kytkentää, vaan on joko on tai off. Kun joskus koeajot alkavat niin täytyy pohtia juuri tuota remmin päällekytkevää ''signaalia'', eli että mikä on se moottorin parametri/parametriryhmä jotka täyttyessään kytkevät magneettikytkimen päälle. Luulen että nämä tarkasti valitsemalla tuota takasinkytkennän rankkuutta voidaan hillitä, vaikkei itse magneettikytkimen toimintaan vaikuttamalla niin siihen moottorin tilaan vaikuttamalla, jolloin remmi kytkeytyy takaisin päälle. Välityssuhteeksi on tällä hetkellä tulossa 2,1.

Yksinkertaisin mahdollinen kytkentätapa olisi varmaankin raakasti vaan kierrosluvun mukaan. Mutta tällöin voi kytkeytyä päälle kesken rajun moottorijarrun tai kytkeytyä päälle sekunnin murto-osaksi kun vaihdetta vaihdetaan, jos vaihtajalla on hidas oikea käsi. Ensimmäinen ei ainakaan ole hyvä ja jälkimmäinen taas tavallaan turha. Tätä täytyy pohtia nyt ja testiajoissa. Onneksi tuo Megasquirt mahdollistaa kytkennän vaikka minkä parametrien mukaan. Olisi mielenkiintoista tietää miten Volkswagen on tuossa TSI-moottorissaan ratkaissut tämän takaisinkytkennän tavan, olettaen siis että siinäkin ahdin on on/off-tyyppisellä magneettikytkimellä.

TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #295 : 09.12.2019, 17:15:40 »
Hyviä pointteja. Magneettikytkin itsessäänhän ei mahdollista ''vaiheittaista'' kytkentää, vaan on joko on tai off. Kun joskus koeajot alkavat niin täytyy pohtia juuri tuota remmin päällekytkevää ''signaalia'', eli että mikä on se moottorin parametri/parametriryhmä jotka täyttyessään kytkevät magneettikytkimen päälle. Luulen että nämä tarkasti valitsemalla tuota takasinkytkennän rankkuutta voidaan hillitä, vaikkei itse magneettikytkimen toimintaan vaikuttamalla niin siihen moottorin tilaan vaikuttamalla, jolloin remmi kytkeytyy takaisin päälle. Välityssuhteeksi on tällä hetkellä tulossa 2,1.

Yksinkertaisin mahdollinen kytkentätapa olisi varmaankin raakasti vaan kierrosluvun mukaan. Mutta tällöin voi kytkeytyä päälle kesken rajun moottorijarrun tai kytkeytyä päälle sekunnin murto-osaksi kun vaihdetta vaihdetaan, jos vaihtajalla on hidas oikea käsi. Ensimmäinen ei ainakaan ole hyvä ja jälkimmäinen taas tavallaan turha. Tätä täytyy pohtia nyt ja testiajoissa. Onneksi tuo Megasquirt mahdollistaa kytkennän vaikka minkä parametrien mukaan. Olisi mielenkiintoista tietää miten Volkswagen on tuossa TSI-moottorissaan ratkaissut tämän takaisinkytkennän tavan, olettaen siis että siinäkin ahdin on on/off-tyyppisellä magneettikytkimellä.

VAGin romussa on vesipumpulla kaksi hihnapyörää, toinen pyörii normaalisti ja toinen pyörä (ahdin) kytketään mun mielestä ihan on/off tyyppisesti päälle.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #296 : 26.01.2020, 22:50:52 »
Hommat edenneet taas pikkuhiljaa. Jos ensi viikolla purkaisi vielä nykyisen taka-akseliston murikkamuutosta varten pois niin sittenpä olisi ainakin kaikki purkutyöt tehty talven osalta.





Imusarjan sain hitsuuteltua valmiiksi. Kolmemillisestä alumiinilevystä leikkaa-ja-liimaa. Kerrankin sain aikaiseksi ostaa kunnolliset raaka-aineet (aw-5754) tarpeeksi suurena levypalana. Oli jonkinmoinen iterointityö tuon painekotelon ja kaasuläpän sovittelussa paikoilleen remmiahtimen kanssa. Kaasuläppä tulee aikalailla suoraan remmiahtimen ahtolähdön alle, ja on melkeinpä niin alhaalla kun voi olla ilman että osuu runkopalkkiin. Remmiahdin puolestaan on niin ylhäällä kun uskalsi ottaa ilman että osuu konepeltiin. Ahtimen alkuperäinen ahtolähtö tuskin mahtuu paikoilleen, hieman täytyy näyttää laikkaa ja kemppiä ja ''madaltaa'' sitä. Tämä kuitenkin vasta kun paketti menee autoon seuraavan kerran, kuivana tuota remmin ja ahtimen välistä ahtoputkea ei oikein pysty mallaamaan.

Remmiahdin on löytänyt lopullisesti paikoilleen. On ikäänkuin tuon painekotelon etuosan päällä. Kiinnityksen tein ilmastoinnin kompuran pultteihin, ohjaustehostimen neljänteen pulttiin (tehostin itsessään kiinni apulaiterungosta kolmella pultilla, yhden kulman pultti jää vapaaksi) ja vielä imusarjaan yhdellä pultilla. Vaikuttaa nyt ainakin olevan tukevasti. Hihnalinjakin osuu aika hyvin kohdalleen. Opiskelukaverin koneistusfirmaan jätin kuvat ja cad-mallit ja hän vastineeksi tulosteli tuollaisen yksi yhteen -kokoisen 3D-tulosteen hihnapyörästä jotta pääsee mallailemaan. Hihnapyörällä nyt sinänsä ei ole mikään kiire, se nyt kuitenkin on aikalailla viimeisenä kiinnitettävien osien listalla. Koneen ollessa irrallaan mallasin hihnalinjaa vanhalla Mitsu GTO:n jakohihnalla ja kiristävillä lukkopihdeillä. Hihna tottakai osuu hieman kaasuläpän tielle, mutta kiristimen sijoittelulla tuota pystynee korjaamaan.

Kiristin tuohon hihnaan kuitenkin tarvitaan. Vapaata pituutta on tolkuttomasti ja muutenkin. Se lienee ensi viikonlopun juttuja mutta luulen että se tulee tuonne remmin hihnapyörän päähän. Pikkuhiljaa alkaa vaan vapaat pultinkannat loppua joka puolelta. Muita laiteltavia juttuja on vielä turbiinan öljynpaluiden teko uudestaan ja öljypohjan tiivistäminen uudelleen. Toinen öljynpaluu vuotaa ja täytyy vaihtaa (Loiva S-mutkan muotoinen ahdistussovitteella löyty lohkoon, ja ilmeisesti halkesi hieman lohkoon lyötäessä. Taaempi on suora ja meni ehjänä mukisematta paikoilleen) ja ainakin vain yhtä AN10-kokoista paluuta käyttäessä turbo ilmeisesti voi päästä hieman tulvimaan. Mieluiten tekisin ehkä yhdellä AN12-kokoisella paluulla, mutta 12-kokoista AN-nippaa on aika haastava saada varsinkaan tuohon etuimmaiseen paluuseen. Tulee öljyruiskun kotelo eteen. Takimmaisessa taas on pakosarjan putket melko tehokkaasti edessä jos mahdollisimman suoran putken haluaisi. Olin jo suunnitellut tuon etuimmaisen poraamista ja kierteyttämistä M24x1.5 hienojengalle johon saa uros-uros adapteria AN12-urosliittimelle mutta tuo kotelo laittoi nyt suunnitelmat takaisin lähtöruutuun. Periaatteessa helpoin olisi ehkä vaihtaa tuo etuimmainen, ja tehdä alkuosa vaan mahdollisimman isoa putkea joka haarautuisi sitten molempiin lohkossa oleviin paluuliittimiin. Saapi nähdä mihin tässä päätyy. Ei tästä hommat vielä kesken lopu  :)
« Viimeksi muokattu: 26.01.2020, 22:52:42 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #297 : 26.01.2020, 23:20:17 »
Nyt on mielenkiintoisen näköinen moottori. 8)
Väkisin tulee mieleen, olisko remmiahdinta saanu lähemmäs konetta ja alas, mut eipä siellä kyllä tilaa oikein miten ole ja vaikeutuu muuten sit aika paljon. :buck2:


Lainaus
Jos poiskytkentä olisi vaikka viidessä tonnissa niin siivan tulisi olla 270-millinen ja se on kyllä jo melkoinen limppu tuohon koneen päähän laitettavaksi
Välttämättä tuo lisäpaino ei haittaa yhtään tuossa. Tasapainottaa vaan setin, niin eiköhän tuo kestä ihan samalla tavalla.
Tiedä vaikka lisämassa vaan olisi parempi. ::)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #298 : 27.01.2020, 08:09:47 »
Nyt on mielenkiintoisen näköinen moottori. 8)
Väkisin tulee mieleen, olisko remmiahdinta saanu lähemmäs konetta ja alas, mut eipä siellä kyllä tilaa oikein miten ole ja vaikeutuu muuten sit aika paljon. :buck2:

Välttämättä tuo lisäpaino ei haittaa yhtään tuossa. Tasapainottaa vaan setin, niin eiköhän tuo kestä ihan samalla tavalla.
Tiedä vaikka lisämassa vaan olisi parempi. ::)

Jos ahtimessa olisi ollut pidempi ''nenä'', niin sen olisi ehkä saanut mahdutettua imusarjan alle, jolloin olisi rungoltaan lähempänä moottoria ja hihna olisi lyhyempi. Siinä mielessä tuo M62:n lyhyt nenu hieman rajoittaa.

Voihan se olla  ???  Onhan vauhtipyöräkin sen painoinen että tuskin siinä enää muutama sata grammaa missään tuntuu.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #299 : 27.01.2020, 11:24:21 »
Tietysti myös apulaitteet uudelleen järjestelemällä ja laturin vaihtamalla pienempään saisi tilaa kivasti.
Mut on siinäkin oma hommansa ja laturilta jos vaatii enemmän kuin 60A, on vaihtoehdot tosi hintavia tai edelleen isoja ulkomitoiltaan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Proturbo  Autodiagnoosi