Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: MTR-84 - 14.08.2016, 20:22:56

Otsikko: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: MTR-84 - 14.08.2016, 20:22:56
Terve.
Olisi tuollainen pv joka kaipaisi jarrupäivitystä. käykö esim, 242 tai jostain muusta vanhemmasta takavetomallista levyt ja satulat tuohon pv:n eteen? onko napa/laakeri erillainen levyjarrullisissa?

Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: The_OttoB - 14.08.2016, 21:20:44
Amazon 65-68, eli kolmimäntäiset satulat. Satulat kannattaa asentaa toiselle puolelle kuin iskarit, muuten etupyörien kääntökulma jää pieneksi.
Etuarruletku käy 140 sarjalaisesta, en muista kumpi.

Wanhaan hyvään aikaan jolloin katsastusinsinöörit oli valtion palveluksessa saatettiin vaatia takapiiriin jarrupaineen rajoitusventtiili ja takajarrutkin Amazonista.
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 19.09.2016, 00:30:05
Amazon 65-68, eli kolmimäntäiset satulat. Satulat kannattaa asentaa toiselle puolelle kuin iskarit, muuten etupyörien kääntökulma jää pieneksi.
Etuarruletku käy 140 sarjalaisesta, en muista kumpi.

Wanhaan hyvään aikaan jolloin katsastusinsinöörit oli valtion palveluksessa saatettiin vaatia takapiiriin jarrupaineen rajoitusventtiili ja takajarrutkin Amazonista.

Kyselisin sellasta kun itsellä vm.67 duett. Niin tarviiko hommata amazonin etujarrusatuloiden ja levyjen ohella tukivarsia yms. Että saisi päivitettyä levyjarrut eteen rumpujen tilalle?
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: The_OttoB - 19.09.2016, 08:14:53
Ei tarvitse Amazonista muuta kuin ne satulat, levyt napoineen ja se satulan kiinnityslevy.

Kiinnitysreiät uusiksi, muuten aika heittohomma. Toki siinä saattaa olla joku aikavääristymä, kun kyseisestä vaihtotyöstä on n. 33 vuotta aikaa.
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 19.09.2016, 16:07:37
Ei tarvitse Amazonista muuta kuin ne satulat, levyt napoineen ja se satulan kiinnityslevy.

Kiinnitysreiät uusiksi, muuten aika heittohomma. Toki siinä saattaa olla joku aikavääristymä, kun kyseisestä vaihtotyöstä on n. 33 vuotta aikaa.

Ok. Paljon kiitoksia!! Täytyy siis ens talvena tehdä pieni jarrujen päivitys :)
Eli sittenhän sen näkee miten kiinnitysreijät käy :)
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 20.09.2016, 17:30:01
Terve!  Käykö amazonin 4 mäntäset satulat pv:hen? Vai onko kolmemäntäset ainoat jotka käy pv:hen? Tuntus siltä että, nelimäntäsiä satuloita olisi enemmin tarjolla.
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: The_OttoB - 20.09.2016, 22:41:38
Käy kunhan ne satulan kiinnityslevyt on nelimäntäisistä. Toki ne on kahdella jarrupiirillä joten siitä tulee lisäjumppaa. 240 satula on aika samanlainen ja siitä on olemassa yksipiirinen ABS satula, mutta se taas tarvitsee jäähdytetyn paksumman jarrulevyn.







 
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 21.09.2016, 07:43:37
Käy kunhan ne satulan kiinnityslevyt on nelimäntäisistä. Toki ne on kahdella jarrupiirillä joten siitä tulee lisäjumppaa. 240 satula on aika samanlainen ja siitä on olemassa yksipiirinen ABS satula, mutta se taas tarvitsee jäähdytetyn paksumman jarrulevyn.


Eli jos laittaa nuo 4 mäntäset satulat ni pitääkö hommata myös amazonin kakspiiri pääsylinteri? Ja tarviiko nuo sitten jo jarrutehostajan?

Oisko kellään kokemusta asiasta!!??
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: MAHU - 28.09.2016, 18:43:48
Tein joskus tällaiset muistiinpanot.
Amazonin yksipiiriset levyjarrut PV:hen
Amatzonin pääsylinterissä perimmäisenä on uraprikka, laita se PV:n pääsylinteriin. Sen tehtävänä on päästää jäännöspaine pois levyjarruista.
Iskunvaimentajat siirretään etuakselin etupuolelle. Sitä varten tarvitaan epäkeskopultit. Muuten kääntövarret ottavat kiinni iskunvaimentajiin. Minä tein alemmat pultit 7mm epäkeskeisiksi. Niiden epäkeskeisyyden asensin yläviistoon. Ylemmät pultit tein 3mm epäkeskeiseksi ja niiden epäkeskeisyys tuli ylöspäin.
Jarrusatulan pitimen kiinnitysreistä kolme hitsataan kiinni ja porataan uudet oikeisiin paikkoihin.
Olkatapin rasvanipat vaihdetaan kulmamallisiin.
Tee jarruletkulle pidin etupalkin takapuolelle, niin voit käyttää PV:n omaa jarruletkua. Jarruputket joudut tekemään uudet.
Hiekkapeltiä joudut vähän muokkaamaan että raidetangon päälle jää tilaa. Joudut tekemään siihen myös uudet kiinnitysreiät.
Kun vaihdat etujarrut niin laita myös samasta autosta takajarrut. Amatzonissa on vain toinen kenkä on itsetehostava, mutta PV:ssä molemmat. PV:n osista uuteen asennukseen kelpaa vain käsijarruvaijerit ja jarrurummut.

Kun olin kesän ajellut, totesin että auto tarvitsee tehostimen. Tehostimeksi löytyi Lockheed jota myi Minitron Vantalla. Tehostin vaatii takajarruille paineenrajoitusventtiilin. Sattui olemaan kotona Wilwoodin vipumallinen, jonka asensin taa lähtevän jarruputken etupäähän. Ohjaussimpukan pultteihin kiinnitin tukirakennelman, kevyemmät tuet koriin ja ohjausputkeen. Lockheedin asennusohjeessa puhutaan jotain petroolilukosta, joten tein alipaineputkeen ylimääräisen mutkan että tiivistyvä polttoainehöyry jäisi siihen. Lisäksi tarvitaan ristihaara, putkea ja nippoja ym. 
Kuvat kertovat enemmän kuin sanat.

http://aijaa.com/qSbU8d
http://aijaa.com/p6LK4y
http://aijaa.com/yYqhae
http://aijaa.com/3ppISb
http://aijaa.com/zGfOWs
http://aijaa.com/PD7Dhp
http://aijaa.com/JwoZh8
http://aijaa.com/JK2Yjn
http://aijaa.com/bCRn0Q
http://aijaa.com/56ziKm
http://aijaa.com/C9Jx11
http://aijaa.com/Rw7OGw                         
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 01.10.2016, 00:29:55
Paljon kiitoksia! Taas projekti etenee. Saako mistään noita jarrusatulan kiinnikkeitä uutena ?
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 11.12.2016, 15:58:26
Tervehdys.
Minkäslaista lisä jumppaa aiheuttaa jos laittaa 2.piiri levyjarrut etee duettii?
Kun ei oikein tunnu löytvän aman 1.piiri levyjarruja käytettynä.

Kiitokset etukäteen.
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: The_OttoB - 11.12.2016, 16:12:13
Sen satulan voi muuttaa 1-piiriseksi poraamalla yhdyskanavan. Tulppaa sen toisen lähdön.
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: moikki - 11.12.2016, 18:21:43
Mulla olis ylimääräisenä aman kaksipiiriset etujarrusatulat ja kiinnikkeet. Satulat vaativat purkamisen ja puhdistuksen, tais olla joku ilmanippaki poikki. Mukaan tulee uudet tiivisteet ja saattas löytyä palatkin :)
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 11.12.2016, 21:32:03
Sen satulan voi muuttaa 1-piiriseksi poraamalla yhdyskanavan. Tulppaa sen toisen lähdön.

Oletko itse muuttanut satulan 1.piiriseksi?Tarviiko siihen yhdyskanavaan työstää jonkinlainen ura tiivisteelle?
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: The_OttoB - 12.12.2016, 12:01:39
Oletko itse muuttanut satulan 1.piiriseksi?Tarviiko siihen yhdyskanavaan työstää jonkinlainen ura tiivisteelle?

Vain kuvissa nähnyt, mutta ylemmän ja alemman männän väliin reikä.

Tämä löytyi netistä:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=24&t=66749
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 12.12.2016, 23:06:55
Ok. Eiköhän tämä tästä lähde etenemään. Kiitoksia

Vain kuvissa nähnyt, mutta ylemmän ja alemman männän väliin reikä.

Tämä löytyi netistä:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=24&t=66749

Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: PVtuning - 13.12.2016, 20:31:04
Yksi idea olis kans jarrujen päivitykseen,Jonka rakentelin peeveehen.Tosin iso projekti mutta kannatti.Polkimet muutin aman riippupolkimiin ja leikkasin kotelon irti .jonka sovitin rintapeltiin,Pääsylinteri ja tehostin on bmw e34 mallista vaatii sovituksen.Etujarru satulat sama Bmw.sovite levyt piti rakentaa.sopii kyllä hyvin eikä ollutvaikea tehdä.Iskarit voi jättää omalle paikalle satulat tulee etupuolelle.Taakse tuli VW passat satulat satulan kiinnikkeet piti hitsata takaakselille.Käsijarru oli helppo rakentaa.koska ne on satuloissa valmiina.VW vaijerit käy.Jarrulevyt MB vito pakun takalevyt.Jarrupaineen säädintä ei tarvi laittaa toimii täydellisesti näin.Iso projekti rakentaa mutta jarrut on todella hyvät.Katsastus sujui ilman ongelmia kehujen kera.Annan mielellään tietoa,Jos joku haluaa rakennella tämän setin.
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 12.03.2017, 16:19:06
Tein joskus tällaiset muistiinpanot.
Amazonin yksipiiriset levyjarrut PV:hen
Amatzonin pääsylinterissä perimmäisenä on uraprikka, laita se PV:n pääsylinteriin. Sen tehtävänä on päästää jäännöspaine pois levyjarruista.                 
[/quote
(https://s30.postimg.org/t16be4sdp/Screenshot_2017_01_11_22_56_34.png) (https://postimg.org/image/t16be4sdp/)

Tervehdys! Mikä noista kuvan prikoista pitää laittaa duetin pääsylinteriin?
Kiitokset etukäteen?
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: MAHU - 13.03.2017, 20:45:48
Vasemmanpuoleinen.
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 13.03.2017, 21:13:11
Vasemmanpuoleinen.

Mikä on siis männän ja tuon kumin välissä???
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: MAHU - 14.03.2017, 21:55:29
Ei. Vaan se joka on tuossa jonossa viimeisenä vasemmalla, ja tulee sinne sylinterin pohjalle.
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 14.03.2017, 23:35:58
Ok. Kiitoksia paljon!
Otsikko: Vs: pv 544 etujarrujen päivitys levyjarruihin
Kirjoitti: seppis10 - 15.03.2017, 21:35:12
Ei. Vaan se joka on tuossa jonossa viimeisenä vasemmalla, ja tulee sinne sylinterin pohjalle.

Joo eipä toiminu.... paine jäi vieläkii satuloihi.