Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: luchadore - 12.09.2016, 22:17:32

Otsikko: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 12.09.2016, 22:17:32
Tuolla Amazon treffeillä oli jonkun kaverin kanssa (Laita YV, jos tunnistat itsesi ::) ) puhetta näistä uudista lakilievennyksistä, että saisi laitettua taas noita alukaseja pellin alle.

Lueskelin jotain juttuja asiasta. Esim:

"Uuden ohjeistuksen mukaan lukeman 10kg/kW alittavien autojen virittäminen olisi sallittua, kunhan niiden painon ja tehon suhde ei alittaisi lukemaa 5kg/kW".

"Uutta on myös iskutilavuusrajoista luopuminen. Sen sijaan tilalle tulee määräys suurimmasta sallitusta vääntömomentin kasvusta. Tämä rajoitettaisiin samaan prosentuaaliseen nousuun kuin huipputehokin, vääntömomenttia saisi siis tulevaisuudessa kasvattaa korkeintaan 20 prosenttia".

Onko kellä faktatietoja aiheesta/ kokemuksia ?

Jos lasketaan vaikka oma autoni, arviopaino sen 1050kg, teho nurkilla 165hp eli n.121kW. Tarkoittaako se silloin, että minulla olisi nyt 8,68kg/kW ??? Ja että saisin nostaa tuon rajan tuonne 5kg/kW asti, eli 210kW ..kö :o Eli ~285hp :idiot2:

Valaiskaa tietämätöntä, tahtoo v8 padan pellin alle ::)
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: JuHaU - 12.09.2016, 22:28:15
Tuo tilavuus eksti oli se luonnos - ei toteutunut.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 12.09.2016, 22:43:27
Aijahas. Mistä tässä sitten kaikki puhuvat että olisi mahdollista laittaa iso kone ???
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Lankku - 12.09.2016, 23:04:21
Moottorin perusrajat eivät ole muuttuneet mihinkään.

Esim. tästä aiheesta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60859.0

Löytyy tällainen linkki: http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf

Ja sieltä teksti:
c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin
iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin
iskutilavuus;
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 12.09.2016, 23:52:06
Jep jep. Lueskelin kaikki läpi, eli jatketaan haaveilua vissiin vaan :-\
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 15.01.2017, 20:45:07
Laittakaa kuvia tänne jemmasta / omista kulkineista ? Niitä on niin mukava katsella ja niistä oppii uutta hyvin.

Tämmöinen  (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=196059&p=1)mielenkiintoinen rojekti tuli vastaan, mikäli porukkaa kiinnostaa  ::)
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: JuHaU - 17.01.2017, 09:56:10
Mä voin laittaa kuvia oman auton tekniikkamuutoksesta kun kelit vähän lämpenee.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 17.01.2017, 18:22:14
Tuossa tuli tommoinen  (https://www.youtube.com/watch?v=zlRkbeY7_IY)video vastaan, tullut muutamassa muussakin pätkässä sama aihe. Että ilmeisesti "tyyppivika", että putket lähtee liikkeelle ja jäähdytysneste pääsee väliin jos yhtään kuumenee pata liikaa. (Ei lupaa hyvää minun kohdalla kun lämpöongelmista kärsitty 6 vuotta :idiot2:)

Mutta niin, mitenkäs tuossa tilanteessa tämä technoweld toimisi ???

Ja joku videossaan ainakin mainosti semmoisia putkia missä olisi yläpäässä jätetty semmoiset paksummat olakkeet, ja lohkoon koneistettu myös yläpäähän sylintereitä semmoiset lisäkynnykset, jossa putki pysyy sitten kannen avulla aina paikallaan tms..

edit. Tässä  (https://www.youtube.com/watch?v=8zLGbESGYRU)se video onkin missä tuota käsiteltiin.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Volvowner - 19.01.2017, 09:47:05
http://raggar.kuvat.fi/kuvat/2010/Wappu+-10/DSC_0347.JPG
http://raggar.kuvat.fi/kuvat/2010/Wappu+-10/DSC_0591.JPG
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Amanssi - 19.01.2017, 12:01:06
http://raggar.kuvat.fi/kuvat/2010/Wappu+-10/DSC_0347.JPG
http://raggar.kuvat.fi/kuvat/2010/Wappu+-10/DSC_0591.JPG

Tää tais olla Big Wheelsissä pari-kolme vuotta sitten?  8)
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: TwistOla - 21.01.2017, 09:40:54
Oldtimer Run viime kesänä.

(http://i146.photobucket.com/albums/r254/TwistOla/Volvoilua/IMG_8833_zpsunsrs7wb.jpg) (http://s146.photobucket.com/user/TwistOla/media/Volvoilua/IMG_8833_zpsunsrs7wb.jpg.html)
Otsikko: Vs: Amazon ja V8
Kirjoitti: luchadore - 17.09.2021, 15:27:45
Herätetään tämä henkiin. Nyt nämä uudet lakilievennykset. Olen koittanut tulkita kuumeisesti noita faktoja, mutta ei vaan pää riitä tajuamaan.
Amazonin "ready to drive" paino 1080kg, maksimi 1600kg, sallittava akselimassa edessä 750kg, takana 900kg. Ja verrokkiteho (SAE) 118hp. Tehopainosuhde siis 0.109hp/kg ? (lähde volvoamazonpictures.se (https://www.volvoamazonpictures.se/documents/handbooks/Volvo_Amazon_handbooks_en.php))

Olenko ymmärtänyt oikein että tuohon menee jo aika monikin v8 rajoihin (huom akselimassat). Joku 2180kg painava Chevy caprice (1976), tehty 305 V8 (LG3) koneella, jossa epämääräisten wikipediatietojen mukaan 145hp/332Nm. Tehopainosuhde hurjat 0.066. Esimerkkinä vaikka tuommoinenhan menisi ihan heittämällä läpi ? Pikkulohkojen painot vissiin pyörii 200-250kg haarukassa. Noita sbc variantteja on miljoona, en pysy yhtään kärryllä noista enkä ole koskaan perehtynytkään enempää, paitsi nyt.  Mutta voiko joku vahvistaa/katkaista siivet heti, että onko mahdollista saada chevyn v8 nyt amazoniin ihan laillisin menetelmin  ::)

Noita kun sikiää joka kolossa, vrt vaikka roverin kasit. Ja myös hinnat vähän eri tasolla. Sekä varaosien saatavuus.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Keme - 17.09.2021, 15:59:10
Kannattaa pitää mielessä, et noi laskut tehdään kilowateilla eikä hevosvoimilla. Myöskin sieltä Trafin ohjeesta löytyy kerroin SAE -> DIN hevovoimamuutokselle.
Eri autojen välisillä teho/paino-suhteilla ei taasen ole mitään merkitystä.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 17.09.2021, 16:51:03
Eri autojen välisillä teho/paino-suhteilla ei taasen ole mitään merkitystä.

"Tehon kasvattamisen enimmäismäärä riippuu siitä, mikä on vertailuajoneuvon teho-paino suhde." (trafi)

Tämä on juuri se mitä en näköjään millään tajua. Eikö vertailuajoneuvolla tarkoiteta autoa, josta konetta oltaisiin ottamassa ?
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Kulmamies - 17.09.2021, 16:54:07
Eikö vertailuajoneuvolla tarkoiteta autoa, josta konetta oltaisiin ottamassa ?

Ei vaan tehokkainta mallia sellaisesta autosta, johon moottoria ollaan laittamassa.

Jos vakio Ama painaa noin 1100kg ja tehokkain moottori on noin 78kw, niin silloin tehopainosuhde on 14. Tällöin Traficomin taulukon mukaan tehopainosuhde saa muuttua 7kg/kw mikä tarkottaisi 1100kg panoisessa autossa noin 157kw.

Voiko tuo laskelma pitää oikeasti paikkaansa? En ole sitä ennen näin tarkkaan ajatellut, mutta tuohan kuulostaa todella hyvältä!?!?
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 17.09.2021, 17:12:13
En tiedä, mutta nyt selvisi moni asia minullekin (sahanpuruaivolle), kiitos -H-

Tuo tehoraja jos pitää paikkansa niin sehän avaa ovet ihan uusiin ulottuvuuksiin v8 projektin kanssa.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: JVTL - 19.09.2021, 12:23:52
Säännöistä en tiiä, mut inssi ainakin sano ettei sinne mitään bensa v8:sia keulalle laiteta (144) semmosta roverin olin jo hakemassa, mut myyjä peru puheensa..saahan ne jollain tapaa aina leimalle, omavalmiste moottorina ja tehot alemmas, jos ei muuten.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: puliukk0 - 19.09.2021, 13:03:50
Kunhan akselimassat pysyy kurissa saa aika pitkälle laittaa mitä vaan pellin alle (tuon tehopainosuhteen rajoissa).
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 19.09.2021, 13:14:49
Juuri käytin amazonin leimassa, mutta eipä jäänyt mieleen paljon vaaka näytti etuakselilla :facepalm: Painaahan tappikone jo sen n.150-160kg. Luulisi siinä olevan 100kg ylimääräistä pelivaraa kuitenkin. Roveri menee rajoihin heittämällä, jostan kuin että tehojen puolesta menisi jo tuo 3.9 v8 myös. Noiden SBC rautalohkojen osalta pitää selvittää. Ei taida noita chevyn alumiinilohkoja saada tehorajojen sisään mahtuvana ja hintakin taitaa jo karata.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Kulmamies - 19.09.2021, 16:10:42
Mun vanhassa sedan Amazonissa ahdetulla 16v vinokoneella etuakselipaino katsastuksessa oli 560kg. Mitään ei ollut tehty painon siirtämiseksi.

Vastaavasti farkkuamassa oli D24T upotettu rintapeltiin niin, että koneen etupää oli vakio paikassa, lasikuituiset etuloksut ja lisäksi akku oli tavaratilassa. Punnittu etuakselipaino 580kg.

edit. Muistelisin, että Amazonissa olisi maks. etuakselipaino 600kg. Vastaavasti 145:ssa on 800kg ja luulisi sen koskevan myös muita 100-sarjan malleja.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 19.09.2021, 20:05:07
edit. Muistelisin, että Amazonissa olisi maks. etuakselipaino 600kg. Vastaavasti 145:ssa on 800kg ja luulisi sen koskevan myös muita 100-sarjan malleja.

Tuolla (http://www.volvoamazonpictures.se/documents/handbooks/OwnersHandbook%20(120)1969.pdf) vaan luki että 750kg. (sivu 28, aukeama 52-53).
Mitään muuta tietoa minulla ei siis ole asiasta, kun ei ole tarvinnut koskaan vielä perehtyä.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Kulmamies - 19.09.2021, 21:01:22
Tuolla (http://www.volvoamazonpictures.se/documents/handbooks/OwnersHandbook%20(120)1969.pdf) vaan luki että 750kg. (sivu 28, aukeama 52-53).
Mitään muuta tietoa minulla ei siis ole asiasta, kun ei ole tarvinnut koskaan vielä perehtyä.

Katsos vaan  :) En osaa sanoa mistä noi mun muistikuvat on kotoisin, mutta tuo 750kg tarjoaa jo aika paljon mahdollisuuksia, jos vertaa noihin mun autoista mitattuihin painoihin  :o
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 19.09.2021, 21:48:25
Ruotissahan taitaa olla noita corveten kaseja yhdessä sun toisessa, liekö sitten justiinsa se alumiinilohko. Mutta mitä nyt kuvia yrittänyt katsella niin monessa on tuo kone tosi takana, onko se siitä syystä että saa pakosarjat edes jotenkin järkevästi sopimaan tuonne etukelkan väliin. Taitaa olla aika ahdas väli, mutta sitä ei kai paljon leveämmäksi muuteta ??? Muutenhan siellä on suunnilleen orkkiskonehuone korin osalta, poislukien tulipelti tietenkin.

Onneksi tuli oma etuakseli joskus kunnostettua/vahvistettua. Sisälle tehty kolmiotuenta/ristituenta alatukivarsien pulteille, pohjalevy 5mm plootusta tehty (ajaa panssarin virkaa), sekä kaikki pistesaumat vedetty umpeen, ja iskaritornit vahvistettu. Nyt myös nuo jarrut on päivitetty. Niiltä osin luulisi riittävän jo kasille, sekä lisäpainon tuomalle kuormitukselle.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: puliukk0 - 19.09.2021, 23:16:08
Akselimassa on maksimimassa akselille, eli myös mm. matkustajat pitäisi laskea kuormaan mukaan. Ettei ihan kannata kiloa pelivaraa jättää.  :)

580kg ilman henkilöitä sisällä 600kg maksimi massalla ei taida olla ihan oikein.  :P
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Kulmamies - 20.09.2021, 10:09:07
Akselimassa on maksimimassa akselille, eli myös mm. matkustajat pitäisi laskea kuormaan mukaan. Ettei ihan kannata kiloa pelivaraa jättää.  :)

580kg ilman henkilöitä sisällä 600kg maksimi massalla ei taida olla ihan oikein.  :P

No tämähän sen selvensi :) Siksi mulla oli mielessä se 600kg, koska se on suurin sallittu paino, mitä vaakaa saa näyttää, niin riittää vielä kantavuus. Tapauksesta on jo 16 vuotta aikaa, niin hieman muisti pätkii.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Jambo - 20.09.2021, 12:04:34
Mitenkäs kun mä olen siinä uskossa että näissä vanhemmissa ei matkustajia eikä polttoaineita lisäilty akselimassoja / omamassaa punnitessa. Ainakaan mun 242 akselimassat meni suoraan sellaisenaan otteeseen kun sen kesällä muutoskatsastin. Transittia kun aikanaan puuhastelin autonkuljetuskäyttöön ja kävin konttorilta kysymässä niin siinäkin oli omamassa puntarilla se mikä otteeseen laitettiin, eli ei otettu matkustajia jne. huomioon. Olikohan vasta '91 kun tuli se käytäntö...
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Kulmamies - 20.09.2021, 13:43:33
Kyllä mun projekteissa ainakin niihin on aina kiinnitetty huomiota. En tiedä sitten olisiko ollut pakko?
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Lankku - 20.09.2021, 14:09:11
Kuljettajan painoa ei lasketa vanhemmissa omamassaan, mutta tottakai kantavuutta pitää jäädä tarpeeksi jäljelle. Laskennallisesti 75kg/henkilö ja painojakaumahan sen ratkaisee meneekö akselimassat yli vai ei.
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: luchadore - 20.09.2021, 14:52:19
Akkukin on jo kontissa minulla. Ainut enää missä säästää painoa on putkirunko ja flippikeula sitten. Mitenkä noiden laillisuus katukäytössä sitten, ei kai sille estettäkään ole.

Laittakaa kuvia v8 muutoksista tänne kellä hommasta kokemusta ::)
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: puliukk0 - 19.10.2021, 21:37:40
Voisin luulla, kun laki on ekan kerran vuodelta 1992 niin sen jälkeen autoissa ollut omamassana tämä (en ole varma):

"Omamassa tarkoittaa massaa täydessä ajokunnossa ja tavanomaisilla varusteilla varustettuna. Varusteisiin lasketaan mm. vararengas, työkalut, voiteluaineet ja jäähdytysneste sekä 90 % polttoaineesta. Massaan on mukaan luettuna myös kuljettaja 75 kg, mikäli kyseessä ei ole L-luokan ajoneuvo (mopo, moottoripyörä, mönkijä). Matkailuautolle lisätään 90% vesi- ja kaasusäiliöiden tilavuudesta. "

Mutta sillä onko kuljettaja vai ei siinä omamassassa ei ole mitään väliä.

Lähtökohtaisesti kokonaismassa ei muutu eikä akselimassat. Eli kuski ja v8 keulille jännittämään meneekö painoihin. (Eiköhän  ;) )

Flippikeuloja ja putkirunkoja saa tehdä, uusissa säädöksissä oli vielä jotain selkeämpiä ohjeita. Ei näitä (eikä edes 90 luvun alkua) koske mitkään kummoset turvallisuuslait, kunhan ei ole järjenvastaisesti kasattu jostain vanhoista haravoiden varsista.  :)
Otsikko: Vs: Amazon ja Rover V8
Kirjoitti: Divi - 09.11.2021, 18:14:08
Mun amazonista ainakin puntaroitiin omamassa muutosleimalla nimenomaan ilman kuskia. Tankki täyteen niin keula vähän kevenee.  :2funny: