Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: janne81 - 22.09.2011, 21:14:39
-
Onko kukaan, tai on kai joku laittanut autoonsa lisäperuutusvaloa ?
Laittakaa kuvia jos on omista kyhäyksistänne, itse kytkentä on kyllä hallinnassa.
Meillä on parkkipaikka sellainen että siitä on lähdettävä peruuttamalla ja nyt kun aamuisin on pimeää ja sateista niin alkaa tosiaan kaipaamaan parempaa valotehoa pakkivaloon.
-
Mihis autoon meinasit? Itse miettinyt kanssa kun on noita lasi rikki valoja nurkissa, niin olis hyötyä juurikin tuossa tarkoituksessa. Tällähetkellä apuna ollu parkit päällä, soitin kiinni, niin ei häikäise kun koittaa tähystellä.
Niin ja oishan se naseva jollekkin puskurissa roikkujalle vilauttaa ;)
-
Itse ostin tuohon tarkoitukseen paikalliselta tokmannilta semmoiset tosi pienet sumuvalot(oisko 6*4cm), merkkiä nyt muista kyllä enää, jotain halppisumpioita(olikohan 18e sarja). Sai tuossa ysissä aika nätisti sinne puskurin alle, ja olipa piuhoillekin jonkinlainen läpivienti valmiina. Virrat tuli otettua tuosta takakontissa olevasta peräkärrypistokkeesta, kun ei ole käytössä tuolla pistorasialla se napa itsellä. Ei kai oikein suositeltavaa ole tuolla lailla kytkeä, kun mahtaa olla suunniteltu tehtaalla niille 21w polttimoille :-[ Katastusmiehellekin kelvannut tähän mennessä, kun otti vaan auton omat pakkivalot pois käytöstä.
Pitää napata tässä joku päivä kuva tuosta virityksestä, kun on hieman enempi valoa :)
edit: löytypä kuva noista sumareista googlailemalla, eli tämmöiset: http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/tarvikkeet/etuvalot/2565/222-209
-
Tuohon 745:een meinasin laittaa.
Ajattelin että vetokoukun vartta voisi ehkä käyttää kiinnityspisteenä ja valoksi voisi laittaa esim. pienen sumuvalon.
Millainen valoteho noissa ledi-huomiovaloissa on jos vertaa vaikka sumuvaloon ? Sellaiset/sellaisen saisi hyvin jopa upotettua takahelmaan.
-
Mulla kävi juurikin semmonen mielessä, että voispa laittaa vaikka toisen pakkivalon polttimoksi xenonin..
-
Ei kyllä ledi huomiovaloilla tee pakkivalona yhtään mitään. Eikös farkussa olisi helppo laittaa lasin taakse? Tietty jos ei pyyhkijää, niin on vähän turhaa...
-
Olen nähnyt semmosessa pyörivässä vilkkumajakassa 35 W polttimon jonka kanta näytti samalta kuin noissa 21 wattisissa on, en nyt muista kannan tyyppiä. Noita polttimoita vois jostain löytyä. Lasikupu voi olla isompi, joten kannattaa tarkastaa, että mahtuu heijastimen reiästä...
-
Tossa on mun vanha viritys:
(http://i289.photobucket.com/albums/ll209/Jones740/Volle/lumikko/uudetvalot2.jpg)
Nyt on puskimet vaihtunu ja pitää laittaa uudet valot ja uusiin paikkoihin.
-
Tommoinen on tuo meikäläisen viritelmä:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/06082011024.jpg)
Kyllä nuo huomattavan paljon paremmin valaisee kuin auton omat pakkivalot, vaikka onkin noin pienet nuo umpiot.
Olen nähnyt semmosessa pyörivässä vilkkumajakassa 35 W polttimon jonka kanta näytti samalta kuin noissa 21 wattisissa on, en nyt muista kannan tyyppiä. Noita polttimoita vois jostain löytyä. Lasikupu voi olla isompi, joten kannattaa tarkastaa, että mahtuu heijastimen reiästä...
Biltemasta sai jokunen vuosi sitten BA15s-kannalla olevia polttimoita, jotka oli vähän reilu 30wattisia. Laittelin silloiseen golffiin pakkivaloiksi nuo polttimot, mutta ei tuo valoteho mitenkään mahdottomasti lisääntynyt.
-
Aiheesta sain inspiraation kipinän, ja entisen auton mukana tulleet pienet lisävalot hyötykäyttöön.
Kohteena ykköskopan V70. Valot kiinnitin muoviin joka kiertää lasin ja peittää alleen lisäjarruvalon ja veliletkun. Muovi kampeamalla irti, reiät valoille, johdoille ja teimpähän reiät jotta saa muovin kiinni pulteilla, kun noi valot painaa jonkun verran.
Itse laitoin valot mahdollisimman keskelle, jotta paistavat puhtaan lasin läpi, kun pyyhkijä ei ylänurkkia pyyhi.
Johdotus menee samaa kautta kuin vesikin kulkee, pakkivalolra heräte releelle ja virta konkalta. (Jotain käytännön hyötyä popeistakin :D )
Miksi en ottanut virtaa suoraan valoilta? Lisäreissä on 100w hehkut ;)
Noilla kiinnikkeillä sais vaikka 225 kattilat roikkumaan lasille. Kuvia laitan kuhan saan tarvittavan pituiset pultit, ja paketin kasaan.
-
oon kans miättiny jos laittaas jonkunlaisen tuikun taakse että näkee peruutella, jotain tämmöstä http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=346 oon kattellu että olis pieni ja varmaan tehokas lamppu :)
E: http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2047 tua olis kans 1 hyvä vaihtoehto
-
Valot paikallaan, toimii ilman relettä, mutta ei releellä... Etsimään jostain rele :)
EDIT: Pitäs optikolla käydä! Olin johdot laittanu väärin päin releeseen. No nytpä toimii. Pitää miettiä miten saan noi päälle myös ilman pakkia, ns. työvalona.
Kun pääsen koneelle, niin laitan kuvatusta.
-
Valot paikallaan, toimii ilman relettä, mutta ei releellä... Etsimään jostain rele :)
EDIT: Pitäs optikolla käydä! Olin johdot laittanu väärin päin releeseen. No nytpä toimii. Pitää miettiä miten saan noi päälle myös ilman pakkia, ns. työvalona.
Kun pääsen koneelle, niin laitan kuvatusta.
katkaasia kojetauluu
-
Mites sen kytkis sitten?
Kun nyt on pakin valolta heräte. Mutta jos sen lisäksi samaan johtoon kytken herätteen katkaisialla vaikka virtalukolta, niin syttyykö pakkivalo josta heräte otettu?
-
Tommoinen on tuo meikäläisen viritelmä:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/06082011024.jpg)
Kyllä nuo huomattavan paljon paremmin valaisee kuin auton omat pakkivalot, vaikka onkin noin pienet nuo umpiot.
Biltemasta sai jokunen vuosi sitten BA15s-kannalla olevia polttimoita, jotka oli vähän reilu 30wattisia. Laittelin silloiseen golffiin pakkivaloiksi nuo polttimot, mutta ei tuo valoteho mitenkään mahdottomasti lisääntynyt.
Jotain tämän tyylista olin ajatellut. Täytyy käydä tänään kiertelemässä kauppoja mitä löytyy.
Tuo sun auto oli muuten mulla kesällä 2007!
-
Jotain tämän tyylista olin ajatellut. Täytyy käydä tänään kiertelemässä kauppoja mitä löytyy.
Tuo sun auto oli muuten mulla kesällä 2007!
Olisiko nämä mitään.
Jussinmäeltä peruutusvaloa :) (http://www.jussinmaki.net/mini-tyovalo-db100-p-1001.html)
-
http://www.jussinmaki.net/tyovalo-pl262-p-1929.html ei olisi kyllä hinnalla pilattu O.o
-
Olisiko nämä mitään.
Jussinmäeltä peruutusvaloa :) (http://www.jussinmaki.net/mini-tyovalo-db100-p-1001.html)
Vastaavia taitaa olla motonetissa.
http://www.jussinmaki.net/tyovalo-pl262-p-1929.html ei olisi kyllä hinnalla pilattu O.o
Turhan iso.
-
Vastaavia taitaa olla motonetissa.
Turhan iso.
Taisin tänään juuri katsoa tuon tapasia valoa motonetis.
-
Laittakaa jotkut halvat lisäpitkät sinne jos ei muuten näe.
Ite kun en peruuttele muutamaa metriä enempää niin riittä nuo omatkin, vaikka on tummennettu... :)
-
Niinku hevonen sano, niin halvat lisäpitkät. Noi omat on varmaan jotain ~20€ Valaisee varmaan 100m ja sateella tumman lasin läpi likaisillä peileillä näki pakitella.
-
Eikös peruutusvalona pitäisi olla tähän käyttöön hyväksytty valo? Sitä vaan että joku pilkkua viilaava inssi saattaa joskus moittia jos on kirkaslasinen sumari takapuskurissa.
-
Pelaiskos tuo lisäpakkivalo ryöstämällä virran normi pakkivalolta?
Meinaan kun on itellä varastossa 2kpl hellan pieniä soikeita (FF300 tjsp) lisäpitkiä.
Jos toisen laittas niin varmaan riittäs valo peruutella.
-
Pelaiskos tuo lisäpakkivalo ryöstämällä virran normi pakkivalolta?
Meinaan kun on itellä varastossa 2kpl hellan pieniä soikeita (FF300 tjsp) lisäpitkiä.
Jos toisen laittas niin varmaan riittäs valo peruutella.
En ryöstäsi sähköja auton omilta valoilta, voi nimittäin pakkivalokytkin ottaa siipeensä jos laitat sinne 110W lisäkuormaa.
Tee se ennemminkin näin:
(http://i2.aijaa.com/t/00917/8755874.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=009178755874.png)
Niin saat ohjattua sen päälle erikseen kabiinista jos haluat ja takaanta täytyy tuota vain yksi johdin ohjaamoon.
-
Juu kyllä se aina välistä on niin, että kaipais vähän lisää valoa takaosalle. Työvalon tai muun vastaavan muodossa. Tuo Mikan kytkentä vaikuttaisi ihan toimivalta, erityisesti kun vielä sen työvalon saisi vaikka takalaatikosta päälle/pois tarvittaessa.
Mutta onko niin todellakin niin, että auton omat peruutusvalot pitää olla kytkettynä pois?
Työvaloista tuli mieleen, että tuossa takaluukkuun (farkku siis) voisi laittaa sarjan LEDejä upottaen sinne plaatikkoon (aukiollessaan sadekanteen). Tulisi siinä sitten pihavalaistusta / työvalaistusta / pakkausvalaistusta. Vaan eipä silti ajattelin takaluukun valon rinnalle laittaa LED valoilla varustetun sisävalon. On siellä muuten niin pimmeetä.
-
Jos leimalle pakkivalot autosta pitää pois kytkeä niin eihän se ole ku ottaa omat lamput irti kannoista. Mutta jos lisävalaistukselle on joku pykälä viidakko, niin nappaa releelta sulakkeen pois, niin ei pala lisävalot, näin ainakin itsellä, ja tumman lasin läpi ei niitä nää :)
Niin ja mitä tuohon lastaus valoon tulee, niin itse poistin sen kirkkaan polttimon ja kytkin kaks kylmäkatodi putkea jotka tuottaa sinistä valoa, poppejen "esittely" valaistus Ja syttyy normaalisti luukun aukastaessa ja kontissa olevasta valo katkaisiasta saa tarvittaessa valot pimeäksi.
-
Tehty versio 2.0.0.19 tuosta kytkennästä.
Nyt siinä tarvitsee vetää vain kaksi johdinta eteen, ja valot saa päälle/pois sekä edestä että takaa... :)
(http://i9.aijaa.com/t/00257/8758693.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=002578758693.png)
-
Eestaas ;) Täytyy sanoa, että sulta toi piuhojen paikkojen piirtäminen onnistuu.
-
Toiset piirtää tollaset hetkessä, toiset tajuaa hetkessä.
Minä piirrän tuollasen vuodessa, tajuan kahdessa!
-
Toiset piirtää tollaset hetkessä, toiset tajuaa hetkessä.
Minä piirrän tuollasen vuodessa, tajuan kahdessa!
Mistään en tajua mitään, mutta ei kerrota sitä kenellekkään. ;)
Kuten just tajusin, että diodilla kytkettynä lisävalot syttyvät aina kun pakki laitetaan päälle, oli virrat päällä tai eivät.
Muuten ihan toisessa topicissa tuli vastaan tälläinen valo.
http://www.taskulamput.fi/tuote/led_tyovalo_18w_flood_1380_lm/
Tuon voisi uskaltaa jo kytkeä sinne tavispakkivalojen rinnalle. Vaikkakin tuon relehässäkkäni tekeminen ei ole vaikeaa ja kannattaa tehdä, koska silloin saa täyden vapauden muutella niitä lisäpakkivaloja mieltymyksiensä mukaan ja helposti ottaa ne pois käytöstä katsastusta varten.
Versio 3.0.0.1
(http://i2.aijaa.com/t/00493/8772769.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=004938772769.png)
Eli tuohon X1 kohtaan liitos (tai vaikka kytkin), jonka voi avata, jolloin lisävalot eivät toimi alkuperäisten peruutusvalojen kanssa yhtäaikaisesti. Liitoksen voi tehdä diodin kummalle tahansa puolelle.
Osaluettelo mätänetin kamoilla on seuraava:
2kpl vaihtokytkimiä (S1 ja S3, koska S2 on jo autossa valmiina)
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-2055 (heikosti varastossa)
tai sitten tällä: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-2085 tai muulla vastaavalla vaihtokytkimellä ON/ON.
Releeksi käy tämä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1964
Diodikin näkyy löytyvän (tosin ryöstöhintaan)
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1501
Jos diodia ei löydy lähimmästä varaosaliikkeestä ja et halua, että valot syttyvät aina pakin kytkemisen yhteydessä, niin homman voi tehdä releelläkin. Version 3.0.0.2 mukaan releitä tulee kaksi kappaletta.
Huom! Diodilla tehtynä valot syttyvät aina kun pakin kytkee päälle, vaikkei autosi olisi edes käynnissä.
Muut tilpehöörit löytyvät Tuhoa Se Itse-hemmon pakista.
V3.0.0.2
(http://i9.aijaa.com/t/00747/8772850.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=007478772850.png)
Jatketaan tuotekehitystä... :hello:
-
Juu, oli puhe niistä kuvista... Tossa tollanen huono kuva.
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3285902.jpg)
Kyllä noilla näkee pakitella. Ja katkaisialla saa tarvittaessa valot päälle, kuhan autossa virrat on päällä. Ja syttyvät siis kun pakin lykkässöö.
-
Tossa ois oma ratkasu.
http://s1107.photobucket.com/albums/h389/JiiV70/?action=view¤t=Pakkivalo.jpg
15W ledtyövalo. Aattelin ensteks laittaa sen sisäpuolelle, vaan tulin siihen tulokseen että saattaapi häikästä takalasista liikaa.
Tässä taas miinuksena likaantuminen/lumeentuminen/jäätyminen, mutta elämä on epistä!
-
Omassa 850:ssä on lisäperrat lähellä taka-akselia. Hella comet 100ff sumut. Sumut siksi että kantama ei tarvi olla pitkä, vaan leveä..
Releellä kytketty ja ohjauksen vaihtonappi kojelaudassa joko pakkianturilta tai jatkuva tupakinsytyttimestä jos tarvii jättää "työvaloiksi".
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/vasenlisapakkivalo.jpg) (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/vasenlisapakkivalo.jpg)
Auton omat pakkivalot päällä
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/pakkivalotpaalla.jpg) (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/pakkivalotpaalla.jpg)
Auton omat + lisäpakkivalot päällä
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/lisapakkivalotpaalla.jpg) (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/lisapakkivalotpaalla.jpg)
-
Asiallinen toteutus.
Meinasin itekkin viritellä nuo ylimääräset ff300 valot mutta tuo työvalo sattu sopivasti tarjolle.
-
Laitoin joskus tädin munakadettiin työvalon taakse lisäperuutusvaloksi. Vakiona siinä on yksi tulitikkuaskin kokoinen valkoinen linssi 21W polttimolla, 55W työvalonkanssa ero melko dramaattinen. Virran otin röyhkeästi rosvarilla. Toimi niin pitkään kun kadetti oli maisemissa. Ei ollut mitenkään erityisen tyylikäs toteutus, mutta hyvin toimiva, ja mun käsittääkseni ihan laillinenkin, koska autossa oli alunperin vain 1 peruutusvalo.
Mitä tulee lisäpitkän käyttöön peruutusvalona, niin ne eivät oikein sovellu siihen. Valo tulee liian pistemäisenä.
-
Yks ihan toimiva tapa on myös kyhätä alkuperäiseen pakkivaloumpioon 55w hehku. Pitää vain sit muistaa ettei jätä pakkia päällä "toviksi" tai muuten umpiopohja saattaa lurahtaa takakonttiin. Useinhan peruutustilanne kestää vain muutamia sekuntteja joten hetkellinen lämpökuorma ei ehdi polttaa umpiota. Toimii ainakin vanhemmissa autoissa joissa alkuperäiset johdotukset kestää suuremman kuorman.
-
Joskus laitoin Hellan pyöreän lisäpitkän Taunukseen pakkivaloksi, ja otin omat peruutusvalot pois käytöstä. Takaikkunan kautta näkyvä maisema kirkastui kummasti, mutta sivupeilien kautta ei nähnyt mitään. Laitoin alkuperäisiin pakkivaloihin polttimot takaisin, ja taas näki peruutella. Myöhemmin vaihdoin lisäpitkän tilalle traktorin H1-työvalon, made in India, joka löytyi jostain halpakaupasta 9 markalla. Valokuvio kattaa runsaat puoli maailmaa, eli ihan riittävästi.
-
Ite otin tuolta apparin puolelta pakkivalolle tulevat johdon irti, kun se oli sopivasti apicolla umpiossa kiinni.
Ei pala siis tuo toinen pakkivalo, mutta eipä sitä tarviikkaan.
Helppo kuitenkin katastukseen saada taasen pelaamaan.
-
itse laitoin vaan jotku teholedit peruutusvaloihin,ja on niissäkin ISO ero normaalipolttimoihin verrattunan,normi polttimoissa aika kellertävä valo näissä aivan valkoinen.
-
Itsellä on myös peruutusvalona työvalo H7-polttimolla. Tämä siksi, että halusin takavalojen olevan PUN-VAL-PUN-PUN, ja katsuri ei pitänyt noista punaisen värisistä vilkuista. Joten, ratkaisin sen seuraavalla tavalla. Auto siis 745:
Ylimmäinen punainen toimii tavallisesti sumuvalona, niin myös tässä tilanteessa.
Seuraava valkoinen, jossa tavallisesti pakkivalo, toimii nyt vilkkuna oranssia valoa tuottavan polttimon kanssa.
Seuraavassa punaisessa, jossa tavallisesti on oranssi vilkku, syttyy nyt punaisen linssi takana 21W polttimo jarrua painaessa. Toimii jarruvalona siis.
Ja alimmainen punainen toimii samalla tavalla kuin vakiona, parkki syttyy vain ja ainoastaan siinä, ja jarruvalo jarruttaessa.
Ja pakkivalo (työvalo) kiinnitetty hinauslenkin aukon kohdalle kuskin puolelle ja kytketty releellä. Ei ole vielä kerennyt vaihto katkaisijaa rakentamaan että saataisiin jätettyä työvaloksi.
Kuva em. toteutuksesta saattaa löytyä. :)
Ja nyt tykkää katsurikin! :hello:
-
ei huono idea sekään,itsellä ylimmäiset pelkästään jarruvaloina (erottuu paremmin kun on korkeemmalla) ja alimmaisissa parkkit ja sumarit,eli sumareitten ja jarruvalojen johdot laitettu ristiin.
-
Yks ihan toimiva tapa on myös kyhätä alkuperäiseen pakkivaloumpioon 55w hehku. Pitää vain sit muistaa ettei jätä pakkia päällä "toviksi" tai muuten umpiopohja saattaa lurahtaa takakonttiin. Useinhan peruutustilanne kestää vain muutamia sekuntteja joten hetkellinen lämpökuorma ei ehdi polttaa umpiota. Toimii ainakin vanhemmissa autoissa joissa alkuperäiset johdotukset kestää suuremman kuorman.
Onko kukaan teistä kokeillut ba15s kantaisia xenon sarjoja.
(http://www.xenonkungen.com/shop/thumbnails/shop/4404/art4/h0964/10180964-origpic-2fd9df.jpg_0_0_100_100_300_300_85.jpg)
Tälläinen muutos-sarja (http://www.xenonkungen.com/fi/art/reverse-ba15s-15w-xenon.php)
-
Onko kukaan teistä kokeillut ba15s kantaisia xenon sarjoja.
(http://www.xenonkungen.com/shop/thumbnails/shop/4404/art4/h0964/10180964-origpic-2fd9df.jpg_0_0_100_100_300_300_85.jpg)
Tälläinen muutos-sarja (http://www.xenonkungen.com/fi/art/reverse-ba15s-15w-xenon.php)
Vautsi.
Hinta tosin on sitten melkoisen suolainen.
-
tämmösen laitoin tänään omaani nyt näkee peruutella vähän erimalliin.
(http://i9.aijaa.com/t/00186/13611248.t.jpg) (http://aijaa.com/LOZlZz)