Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Volvotar88 - 02.12.2013, 14:45:44
-
Haluaisin tietää, että voiko kannentiivisteessä olla vikaa, kun öljytikkuun ja korkin alle tulee vähän vaahtoa, mutta öljyt ovat ihan hyvännäköiset? Tai korkin alla oli yhden kerran ja tikkuun tulee koko ajan. Lähinnä siis siihen tikun yläosaan. Kiinnostaisi siis tietää, että missä vika? Voiko siis öljyt olla ihan terveen näköiset, jos kannentiiviste on viallinen?
-
hyvinkin paljon mahdollista et kanspahvi olis särki.
-
On myös jonkinverran normaalia, että tikkun ja korkkiin kertyy kosteutta jolloin siitä tulee öljyn kanssa sitä "kermaa"
-
On myös jonkinverran normaalia, että tikkun ja korkkiin kertyy kosteutta jolloin siitä tulee öljyn kanssa sitä "kermaa"
Varsinkin pätkäajossa.
Kerääkö normaalia enemmän painetta jäähdytysjärjestelmään?
-
Ei kerää normaalia enempää painetta järjestelmään. Lueskelin kyllä myöskin tuosta kosteuden kertymisestä ja "kylmälimasta", mutta haluaisin varmistua asiasta jollain tavalla.
Olisiko kenelläkään vinkkiä asiaan?
Voiko autolla ajaa normaalisti niin kauan kun öljyt näyttää normaalilta?
-
Kertoisitko mistä autosta on kysymys. Helpottaa vastausten antamista ja saan siirrettyä ketjun oikeaan osioon.
-
Kyseessä on Volvo V40 1.8 -99
-
Tästä voinee puhua korjaamon yleistasollakin, toiminee samalla tavalla melko monessa automallissa.
Niin hassulta kuin se kuulostaakin, öljyn mittatikkuun kertyvä kerma voi johtua öljytikun yläpään huonosta tiivisterenkaasta. Omaan (B230F) kerran vaihdettiin koppuran tilalle uusi O-rengas ja sillä lakkasi vaahtoaminen.
Myös öljykorkin kumitiivisteen voi kokeilla vaihtaa.
-
Yks melko varma testi ois käydä korjaamolla mittauttamassa jäähdytysnesteen häkäpitoisuus, tosin jos ei se kerää painetta järjestelmään niin tuskin siellä häkääkään on.
Millaisessa ajossa auto on? Kaupunkipyöritystä puolilämpimällä koneella päivästä toiseen?
-
Sekalaisessa ajossa on, joskin aika paljon tullut pätkäajoa nyt viime päivinä, kun olen tuota öljytilannetta seuraillut.
Olen ymmärtänyt, että nimenomaan pätkäajossa tulee ongelmia kondensoituvan kosteuden kanssa, kun moottori ei ehdi lämmetä riittävästi. Pelottaa vaan ajaa autolla, kun ei tiedä varmaksi, mistä toi "kerma" johtuu.
-
Luultavasti se on kondenssivettä jos tikun alapäässä öljyt näyttää normaalilta. Tuleeko lämmityslaitteesta ihan normaalisti lämmintä ettei välillä höngi viileämpää ja lämpömittarin neula ei vaeltele? Eikä ole tarvinnut isätä jäähdytinnestettä? Käyt ajamassa pidemmän lenkin ja koneen kunnolla lämpöiseksi niin "kerma" katoaa.
-
Aika heikosti tulee lämmintä sisälle autoon. Lämpömittari ei tahtonut nousta normaaliin asti ennenkö laitoin pahvin jäähdyttimen eteen.
Jäähdytinneste oli lähellä minimiä silloin, kun huomasin ensimmäisen kerran tikussa "kermaa". Silloin lisäsin ylärajaan eikä ole vajentunut sen jälkeen. Tosin olen ajanut vain noin 30km sen jälkeen eli ei vielä voi sanoa mitään varmaa.
-
Itellä oli viimetalvena tuollaista.
(http://i45.tinypic.com/30acifk.jpg)
Ja pahvi kunnossa, joten ihan "normaalia" lyhyellä ajolla. ::)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29341
-
Näyttää aika hurjalta. Ei mun autossa vielä ainakaan ole noin paljon tota mönjää, mutta saman näköistä se kyllä on.
Onkohan avaaminen ainut tapa varmistua tiivisteen kunnosta?
-
Näyttää aika hurjalta. Ei mun autossa vielä ainakaan ole noin paljon tota mönjää, mutta saman näköistä se kyllä on.
Onkohan avaaminen ainut tapa varmistua tiivisteen kunnosta?
Ei kai 100% varmasti voi muuten sanoa. ???
Itellä teki tuota koko talven ja en sen enempää ottanut stressiä kun ei mitään oireita ollut.
Lämpömittari ei tahtonut nousta normaaliin asti ennenkö laitoin pahvin jäähdyttimen eteen.
Termarin vaihto näin alkuun joka varmasti parantaa tuota tilannettakin. Ja jos ei mitään "oireita" ole niin sanoisin että kovaa ajoa... :P
-
Aika heikosti tulee lämmintä sisälle autoon. Lämpömittari ei tahtonut nousta normaaliin asti ennenkö laitoin pahvin jäähdyttimen eteen.
Jäähdytinneste oli lähellä minimiä silloin, kun huomasin ensimmäisen kerran tikussa "kermaa". Silloin lisäsin ylärajaan eikä ole vajentunut sen jälkeen. Tosin olen ajanut vain noin 30km sen jälkeen eli ei vielä voi sanoa mitään varmaa.
heikko sisälämpö on normaalia näissä autoissa jos termaria ei ole vaihdettu. Volvolta uutta termaria.
kosteutta kertyy joihinkin öljymerkkkeihin enemmän kun toisiin.
-
Kiitos vastauksista ja vinkeistä. Täytyypä vaihtaa termari ja kokeilla vähän kovempaa ajoa.
Ja toivoa, että kyseessä on pelkkä kondensoituminen... :)
-
Kovemman ajon jälkeen, tarkastaa onko syytäny nesteitä korkista ulos. Nuuhkaisee myös paisariin haiskahtaako bensa.
-
Ja kuten edellä jo sanottiin, niin tikun o-renkaan vaihto, jos tikussa on kermaa. Ei näillä oireilla vielä kansipahvia kannata alkaa vaihtamaan.
-
Aika heikosti tulee lämmintä sisälle autoon. Lämpömittari ei tahtonut nousta normaaliin asti ennenkö laitoin pahvin jäähdyttimen eteen.
Jäähdytinneste oli lähellä minimiä silloin, kun huomasin ensimmäisen kerran tikussa "kermaa". Silloin lisäsin ylärajaan eikä ole vajentunut sen jälkeen. Tosin olen ajanut vain noin 30km sen jälkeen eli ei vielä voi sanoa mitään varmaa.
Kuten jo todettua termari vaihtoon. Kylmänä käyvään moottoriin kertyy enemmän tuota kondenssivettä.
Pahimmissa tapauksissa kun tuota kermaa kertyy paljon huohotinletkuihin ja jäätyy niin huohotus ei toimi ja moottori sylkee öljyt jostakin ulos. Siksipä joissakin autoissa onkin lämmitysvastus huohottimesssa estämässä jäätymistä.
Sitten kannattaa huolestua kun jäähdytinnestettä häviää, öljyt muutu kokonaan kermaksi, nesteen sekaan ilmestyy öljyä tai pakoputkesta tulee harmaa tienoon peittävä makea savupilvi.
-
Ääni termostaatin vaihdolle täältäkin. Wahler tai Volvon oma. Tarviketermostaatit ovat kulutustavaraa.
"Skerman" voi puhdistaa pois, ja kokeilla, tuleeko pitkällä (n. 1 h) koeajolenkillä uutta.
-
Jossain vaiheessahan tuon kannentiivisteen pystyy myös todentamaan puristuspainemittarilla, tai iteltä ainakin näin sen kanssa, aateltiin ensin kokeilla seiskasta, että mitäs puristuspaineet sanoo, en muista oliko sillo kolmonen vai kakkonen mistä tiiviste oli ottanu kipeetä, mutta jommasta kummasta sillon testatessa kävi porina käymään paisuntasäiliössä, kun painetta laitto menemään.
-
Sitten kannattaa huolestua kun jäähdytinnestettä häviää, öljyt muutu kokonaan kermaksi, nesteen sekaan ilmestyy öljyä tai pakoputkesta tulee harmaa tienoon peittävä makea savupilvi.
Mitäs ku mulla oireena on nuo nesteet...
Öljyt on ok, ei ole vaahtoa ja putkesta tulee mitä on tullakseen =)
Jäähdyttimen nesteet häviää MAX viivasta MIN viivaan ajossa kun kone lämpenee, mutta kun ajonjälkeen availee korkkia niin palautuu puoleenväliin.
Saa olla lisäilemässä nesteitä päivittäin ja vuotoja ei ole :-\.
Lisätäänpä vielä että lämpömittari on karvan alle puolenvälin. Syytä huolestua? termari vaihtoon?
-
Käy jossakin korjaamolla mittauttamassa paisuntasäiöstä pakokaasupitoisuus, kertoo onko kannessa/tiivisteessä vuotoa. Mitäs jos et availe korkkia tai lisää nestettä niin pysyykö siinä min-merkissä, vai meneekö kokonaan tyhjäksi? Omassa kulkineessa on ominaisuutena, että nesteet häviää jos täytää ylämerkkiin, alamerkin alle ei sitten laskekaan vaikka ajelisi miten.
Termari varmaan kannattaisi vaihtaa jos mittari ei nouse puoleenväliin, lämpenisi moottori paremmin ja hyttiinkin tulisi vähän paremmin lämmintä. Jos on noin viisarin paksuuden verran alle puolenvälin ja lämmöt nousee suht ripeästi siihen puoleenväliin (muutaman kilometrin matkalla) niin ei ehkä ole tarpeen vaihtaa.
-
Mitäs ku mulla oireena on nuo nesteet...
Öljyt on ok, ei ole vaahtoa ja putkesta tulee mitä on tullakseen =)
Jäähdyttimen nesteet häviää MAX viivasta MIN viivaan ajossa kun kone lämpenee, mutta kun ajonjälkeen availee korkkia niin palautuu puoleenväliin.
Saa olla lisäilemässä nesteitä päivittäin ja vuotoja ei ole :-\.
Lisätäänpä vielä että lämpömittari on karvan alle puolenvälin. Syytä huolestua? termari vaihtoon?
Mikä auto, mikä kone?
-
Käy jossakin korjaamolla mittauttamassa paisuntasäiöstä pakokaasupitoisuus, kertoo onko kannessa/tiivisteessä vuotoa. Mitäs jos et availe korkkia tai lisää nestettä niin pysyykö siinä min-merkissä, vai meneekö kokonaan tyhjäksi? Omassa kulkineessa on ominaisuutena, että nesteet häviää jos täytää ylämerkkiin, alamerkin alle ei sitten laskekaan vaikka ajelisi miten.
Termari varmaan kannattaisi vaihtaa jos mittari ei nouse puoleenväliin, lämpenisi moottori paremmin ja hyttiinkin tulisi vähän paremmin lämmintä. Jos on noin viisarin paksuuden verran alle puolenvälin ja lämmöt nousee suht ripeästi siihen puoleenväliin (muutaman kilometrin matkalla) niin ei ehkä ole tarpeen vaihtaa.
Lämmöt nousee suht nopeasti kun lykkää koneen päälle ja raappaa ikkunat ja lähtee ajoon. parin kolmen kilsan aikana alkaa lämmöt nousta ja neste häviää alarajan tuntumaan.
Sitä täytyy ny kahtella että palautuuko takaisin jos korkkia ei avaa.
Flekti lähtee päälle puolessavälissä, joten lämmöt varmaan aikalailla kohdillaan?
Kohta käyn heittää parinkymmenen kilsan lenkin ja kahtelemaan mitä tapahtuu.
Autopalella yrittivät mitata niitä päästöjä, mutta ei löytynyt sopivaa korkki adapteria joten se jäi tekemättä. (tosin ei niillä tunnu koskaan mikään muukaan onnistuvan...)
autolla ajettu vain 123tkm ja ollut yhdellä omistajalla (vanhalla linja-auto kuljettajalla) mutta huoltohistoriasta päätellen tälläistä vikaa ei ole ollut aikaisemmin.
pahvikin ehkä alkuperäinen. Vesipumpun se on vaihdattanu aina nokkahihnan kanssa, tässä tapauksessa 10tkm sitten
-
Lämmöt nousee suht nopeasti kun lykkää koneen päälle ja raappaa ikkunat ja lähtee ajoon. parin kolmen kilsan aikana alkaa lämmöt nousta ja neste häviää alarajan tuntumaan.
Sitä täytyy ny kahtella että palautuuko takaisin jos korkkia ei avaa.
Flekti lähtee päälle puolessavälissä, joten lämmöt varmaan aikalailla kohdillaan?
Kohta käyn heittää parinkymmenen kilsan lenkin ja kahtelemaan mitä tapahtuu.
Autopalella yrittivät mitata niitä päästöjä, mutta ei löytynyt sopivaa korkki adapteria joten se jäi tekemättä. (tosin ei niillä tunnu koskaan mikään muukaan onnistuvan...)
autolla ajettu vain 123tkm ja ollut yhdellä omistajalla (vanhalla linja-auto kuljettajalla) mutta huoltohistoriasta päätellen tälläistä vikaa ei ole ollut aikaisemmin.
pahvikin ehkä alkuperäinen. Vesipumpun se on vaihdattanu aina nokkahihnan kanssa, tässä tapauksessa 10tkm sitten
Ekanakin eti joku muu vähän älyllisempi paja missä käytät autoas.( jos paisarin "päästöjen" mittaus jää kiinni adapterista niin hyvää yötä...)
Siitä kansipaffista: ota esim. yksi viikko, tarkasta nestemäärä JOKA AAMU, KYLMÄSTÄ KONEESTA (ei lohkolämppäriä tms.). Katso onko auton alla lätäkköjä/ jälkiä nestevuodosta. Kokeile ovatko lattiamatot märät/haiseeko ohjaamo makealle?
Koska jos autosi hukkaa nestettä, se neste ei voi hävitä kuin kolmeen ( 3 ) suuntaan:
- auton alle =>letku/tiiviste vuoto TAI puristuspaine vesitilaan=> ylivuoto paisarista auton alle
- ohjaamoon=> makea haju + kasvihuoneilmiö ( lasit aina huurussa)
- moottorin läpi => sauhua pakoputkesta, käyntihäröjä
Mutta peruslogiikka on: jos neste häviää => se menee jonnekin => etsi reitti ja korjaa :)
-
Nesteet pysyy kylmänä kyllä, ei häviä mihinkään.
Jäähdytin vuotaa hiukan, ei niin paljoa mitä paisuntasäiliöstä häviää. PAtterinkorjaus aineilla ajelin eilen sellaset 40-50km ja neste pysy vähän paremmin sisällä.
ensiviikolla käytävä mittauttaa nuo pakokaasut ja sen jälkeen harkittava termarin ja patterin vaihattamista.
Auton alla en ole havainnut mitään läikkiä.
no, toivottavasti kestää viikonlopun yli.
-
Eikös ne sisätilan lämppärin kennolle menevät putket voi yhdistää, jotta voisi eliminoida se lämppärin kennon?
-
Jos jäähdytin vuotaa, niin sieltä se todennäköisimmin sitten katoaa, vai miten olet selvittänyt, että sieltä vuotava määrä on pienempi, kuin katoava nestemäärä, kun eipä sitä pysty mittaamaan.
Paisuntasäiliöstä pakokaasun mittaamiseen ei tosiaan mitään adaptereita tarvi, korkki auki, auto käyntiin ja pidellään pakokaasuanalysaattorin imuletkua sielä korkin aukon tuntumassa, hieman sisällä (jos pökkää letkun liian syvälle, eli hörppää nestettä, niin analysaattorille saa heittää hyvästit :D ja näin käy todennäköisesti myös silloin, jos meinaa jonkin korkki-adapterin laittaa säiliöön ja laittaa letkun siihen, analysaattori alkaa imememään höyrystyvää jäähdytysnestettä sisäänsä ja se ei oo oikein hyvä juttu..)
S/V40:ssä on aina ollut hyvin runsas tuo nestetason vaihtelu paisuntasäiliössä ja korkkia avaamalla paine laskee, tämän seurauksena letkut supistuu ja neste palautuu paisuntasäiliötä täyttämään.