Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: smgt - 15.08.2011, 21:05:52

Otsikko: kori tinaus
Kirjoitti: smgt - 15.08.2011, 21:05:52
Helou foorumin väki!  :hello:

kokeilin tinaamista yhteen öljypohjaan ja ei se niin vaikeelta vaikuttanu kun puhutaan.
nyt tekee mieli opetella lisää.

onkos täällä muita kokeilleita tai jotka osaa jo homman?
Otsikko: Vs: kori tinaus
Kirjoitti: HP - 16.08.2011, 09:43:29
Muutamia linkkejä aiheeseen liittyen:

http://www.torinoproject.com/tech/koritinaus.htm (http://www.torinoproject.com/tech/koritinaus.htm)

http://www.touhumaa.com/touhunurkka/tinaus.htm (http://www.touhumaa.com/touhunurkka/tinaus.htm)

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80137&postdays=0&postorder=asc&start=0 (http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80137&postdays=0&postorder=asc&start=0)

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?topic=90&forum=12 (http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?topic=90&forum=12)

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1022.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1022.0)


Otsikko: Vs: kori tinaus
Kirjoitti: Taavi.H - 16.08.2011, 10:22:19
Millaisiin tilanteisiin tuo tinaus sopii parhaiten? Tai milloin sitä ylipäätään on järkeä käyttää? Hivenen heräsi mielenkiinto.... :)
Otsikko: Vs: kori tinaus
Kirjoitti: HP - 16.08.2011, 13:01:08
Millaisiin tilanteisiin tuo tinaus sopii parhaiten? Tai milloin sitä ylipäätään on järkeä käyttää? Hivenen heräsi mielenkiinto.... :)

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?topic=90&forum=12 (http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?topic=90&forum=12)

Tuolla Overdrive-foorumilla mainittiin seuraavaa;

"Homman historia karkeasti on se, että aikoinaan kun kustomhemmot isonveden tuolla puolen tekivät korimuutoksia, polyesterikitti oli tulevaisuutta, josta kukaan (niinkuin nyt ei tiedetä mitään hymmerzypperwespoolimasiinasta, mutta joka varmasti tulee  )ei tiennyt mitään.

Niimpä nämä hemmot käyttivät tinaa (joka on itseasiassa lyijyn ja tinankombinaatio, abaut suhteessa 60/40 -->Tinareki, Leadsled)

Nykyään tinaa on järkevää käyttää varsinkin sellaisissa paikoissa jossa kitin lohkeaminen tms vaurio on ilmeinen (oven reunat esim.).

Sinänsä jos kittaus tehdään kunnolla ja sitä käytetään tasoitukseen , eikä muotojen tekoon, homma on OK."

Eli siis voisi olettaa että jos sen peltihomman tekee kunnolla sovitus- ja hitsausvaiheessa, niin sauman tasoitukseen nykyaikaiset tasoitteet riittää ihan hyvin, eikä lohkeamis- tai muuta vaaraa ole.

Jotkut saumat vaan taitaa olla sellaisia että niiden saaminen tasaiseksi on todella haastavaa, eikä harrastajan taidot tai hermot riitä siihen että työn saisi järkevällä vaivalla tehtyä riittävän hyvin.

Toinen laadukas ja ehkä tietyllä tapaa helpompikin työtapa olisi riittävän suuren koripellin vaihto tehtaan käyttämiä liitoskohtia mukaillen, jolloin jälki vastaisi periaatteessa tehdaslaatua. Kustannukset todennäköisesti nousisivat kuitenkin sen verran korkeiksi ettei hommaan kannata ryhtyä ja koripeltien saatavuuskin voisi olla ongelmallista.

Jenkkipiireissä noita isompien koripeltien vaihtoja näkee toisinaan.

Eli kai tuota koritinausta voisi nykyisin luonnehtia eräänlaisena kompromissinä laadun ja työmäärän välillä. Olettaen että hermot ja taidot riittää tinauksen opetteluun. 

Kai tuolla aika tehokkaasti saa sen ilmiön pois, jossa hitsaussaumaan mahdollisesti jäävät huokoset aiheuttaisivat kosteuden muodostumisen saumaan, joka myöhemmin lohkaisisi tasoitteen irti. 
Otsikko: Vs: kori tinaus
Kirjoitti: mista - 16.08.2011, 13:41:41
Ite tinailin takakaaret kun ne vaihdoin ja bensatankin luukun ympäristön kun vaihdoin ja ei taatusti kitti halkeile, kun ei tarvinnut kitata..

Avainsana tuossa on puhtaus, puhtaus ja vielä kerran puhtaus. Eli tinattavat pinnat pitää olla peltipuhtaat ja rasvat yms poistettu.

Heftissä
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/PICT4612.jpg)

Tinattu
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/PICT4620.jpg)

P.S koritinassahan ei taida paljoa tinaa enää olla :) Muita myrkkyjä senkin edestä..

Koritina
Tina 28%
Lyijy 72%
Kupari 0-0,5%
Antimoni <.2%
Otsikko: Vs: kori tinaus
Kirjoitti: motocykler - 16.08.2011, 14:31:35
Ite tinailin takakaaret kun ne vaihdoin ja bensatankin luukun ympäristön kun vaihdoin ja ei taatusti kitti halkeile, kun ei tarvinnut kitata..

Avainsana tuossa on puhtaus, puhtaus ja vielä kerran puhtaus. Eli tinattavat pinnat pitää olla peltipuhtaat ja rasvat yms poistetettu.

Rasva ynnä muu sheiba palaa kyllä kun polttaa sen koritinan kiinnityslitkun peltiin ensin kiinni. Siihen sitten vasta tina.
Otsikko: Vs: kori tinaus
Kirjoitti: mista - 16.08.2011, 15:18:18
Rasva ynnä muu sheiba palaa kyllä kun polttaa sen koritinan kiinnityslitkun peltiin ensin kiinni. Siihen sitten vasta tina.

Rasva ei välttämättä pala vaan nousee kuonana siihen "kiinityslitkun" eli pohjustusaineen päälle. Pohjustusaineen kiinnittyä osahan on myös tinaa, joten puhtaudesta kannattaa pitää huolta jo ennenkin pohjusteen laittoa. Pohjusteen läpi tuleva kuona on pyyhittävä rätillä huolellisesti pois. Muuten se tulee valmiiksi tinatun kerroksen läpi vuosien saatossa.

Tossa on muuten hyvä selostus koritinan käytöstä kans. Vaikkakin mp puolella:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1022.msg6227#msg6227  (PRKL.. HP olikin tän jo laittanut)
Otsikko: Vs: kori tinaus
Kirjoitti: smgt - 16.08.2011, 17:50:43
itellä aikomus jättää pakkeli niille kelle se sopii ja opetella tuo tinaus taito. :)
pakkelista pääsee ilmeisesti jonkun verran kosteutta läpi jota tina ei päästä yhtään?
Otsikko: Vs: kori tinaus
Kirjoitti: tikkku - 17.08.2011, 23:05:36
mista nyt ei tehny ihan minun omien oppien mukaisesti, ainakaan kuvista päätellen.. mutta kukin tyylillään ;)
muistakee sitten tinatessa että se tina ei ole reikien täyttämiseen vaan monttujen täyttämiseen..  nätisti ruostuu pelti tinan alla jos pääsee "hengittämään"

-vanhan sepän opissa