RallyBaron  Samppasport

Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla

  • 11 Vastauksia
  • 22593 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« : 27.09.2011, 20:22:41 »
Mielenkiintoinen aihe alue ja haluan tietää mitä kaikkiea hölmöä ja vähemmän hölmöä ihmiset on testanneet, joten kai se on pakko jonkun aloittaa.

Elektrolyysin avulla osien putsaaminen ruosteesta. Eli sinällään vanha juttu ja mobilisti-lehdessäkin esitelty useampi vuosi sitten (7/2004). Kyseessähän on perus kemiaan perustuva reaktio, jonka avulla saadaan hapettunut metalli pelkistymään sähkön ja sopivan liuoksen avulla.

Eli lyhyesti, jos sinulla on joku ruostunut osa, joka pitäisi puhdistaa ruosteesta hianovaraisesti, niin elektrolyysi on hyvä keino siihen. Sitruunahappo on toinen vaihtoehto, mutta siitä ei ole omia kokemuksia.

Tossa kuva joka selventää asiaa. Elikkäs suomeksi anodi (Joku turha metallikappale, itse käytin isoa lattarautaa. Mitä isompi, sen parempi.) hapettuu, eli ruostuu. Anodiin plus-virta ja katodiin miinus-virta. Katodi taas on se sun osas, ja se pelkistyy. Eli käytännössä se ruoste lähtee siitä irti. (Ja teoriassa se kappale päällystyy metalli-ioneilla, jotka irtoaa anodista. Käytännössä kuitenkin aika olematonta jos kyseessä rauta - rauta -reaktio.) Ja sen jälkeen viimeiset ruosteet irtoaa kevyesti putsaamalla, eikä tarvitse kuluttaa kappaletta mekaanisesti niin paljon.


Ja niin, mitä elektrolyysiin tarvitset?
Akkulaturin jolla annat virtaa. MUISTA KUMMIN PÄIN LAITAT KAAPELIT. Siihen sun osaan miinus-virta ja turhaan rautapalaan plus-virta
Kidesoodaa (ja vettä) liuosta varten. Käytetään halpana teollisena pesuaineena, esim. voit pestä vaikka pihakivet pussinlopulla.. Löytyy esim. motonetistä n. 3-4€ kg. Mobilisti-lehden ohjeissa neuvotaan käyttämään 2-4% liuosta. Itse käytin vähän vahvempaa, enkä mitannu niin tarkasti.  :D  Vähän vahvemmalla liuoksella reaktiosta saa vähän nopeamman.
Ja no, joku muoviastia sen sun osan koon mukaan. Itse putsasin aman lampun pohjat, joten oli iso muovikanisteri, jonka kyljen avasin mattopuukolla.

Ja kestää joku ~2h, vähän enemmänkin jos on paksu ruostekerros tms. Ja en ota mitään vastuuta, että kokeile vaikka jollain turhalla raudalla ensin.  :)  Omat amazonin lampun pohjat oli vähän kerinny haperoiks ja ku aloin niitä putsaamaan ruosteesta niin teräsharjalla sai koko ajan aikaan pieniä ruostereikiä vaikka varovaisesti hankas. Eli aika ohueks oli menny, mutta elektrolyysillä ku putsas ni riitti kevyt hankaaminen hiekkapaperilla. Eikä tullu enää lisää reikiä.


Eli nyt muutkin kertomaan mitä kaikkea ovat testanneet.  ;)

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #1 : 27.09.2011, 20:40:19 »
upotin Annitrooliin:



ennen, pahimmat ruosteet jo poissa.


jälkeen

ja annoin vaan lillua nesteessä

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #2 : 27.09.2011, 21:08:15 »
Ite laitoin jotain mätänetistä ostettua ruosteen "poistajaa". En nyt muista nimeä mutta ihan suoraan siveltimellä vetelin ruosteenpäälle ja jätin sillai. En siis suojannut mitenkään. Ruoste muuttui tummaksi läntiksi. Saa nähä miten sitten kestää.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #3 : 27.09.2011, 21:16:37 »
Ite laitoin jotain mätänetistä ostettua ruosteen "poistajaa". En nyt muista nimeä mutta ihan suoraan siveltimellä vetelin ruosteenpäälle ja jätin sillai. En siis suojannut mitenkään. Ruoste muuttui tummaksi läntiksi. Saa nähä miten sitten kestää.


varmaankin tätä tavaraa ?


lopputulos tälläistä.

toi novorex on ihan kätevää tavaraa, mutta kestää kuivua toooodella kauan.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #4 : 27.09.2011, 21:22:14 »
^Mahd. Noverox? Se pysäyttää ruosteen jotenkin sitoutumalla siihen ja estää hapen pääsyn pinnalle. Levittäessä harmaata, "aktivoiduttuaan" muuttuu mustaksi.

Joskus olen mätänetissä nähnyt myös myytävänä tälläsiä:

Mini-zinc setti 49,90. Suti kytketään akun plussaan ja sutiessa yhdistyy sitten runkoon.
Ei nyt varsinaisesti ruosteen poistoon, mutta mun mielestä liittyi tarpeeksi aiheeseen...

EDIT: perhana, Mrop ehti ensin kun jäin pohtimaan tökötin nimeä...

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #5 : 28.09.2011, 13:52:38 »
Itse en ole elektorilyysiä käyttänyt ruosteenpoistamiseen, mutta olen päällystänyt kuparilla metalliesineitä. Tulee kyllä kestävä pinta. Siihen tosin tarvitaan kuparisulfaattia elektrolyytiksi.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #6 : 28.09.2011, 14:47:15 »
Novoroxista kokemuksia.
Eli rälläkällä isoimmat ruosteet pois, Novorox pintaan, kitti päälle ja maali. Lopputulos vuoden jälkeen on se että aivan yhtä pahasti ruosteessa ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Miekunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Volvamies
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #7 : 28.09.2011, 18:12:07 »
Novoroxista kokemuksia.
Eli rälläkällä isoimmat ruosteet pois, Novorox pintaan, kitti päälle ja maali. Lopputulos vuoden jälkeen on se että aivan yhtä pahasti ruosteessa ::)

Pahin vikatikki tuli, jos hioit jossakin vaiheessa... Noveroxin pintaa ei saa rikkoa.. Kalvo hajoaa, joten koko aine oli yhden tekevää jolloin se vain hieman hidastaa prosessia.. Se myös vaatii maalin päälle ja mielellään 2K maalia (parempi kosteus sulku, myös pellin toinen puoli vaatisi noveroxia, jos on syvempi kukkanen), että suojaus tehostuu.  Ei yleensä sovi hienompiin pintaremontteihin :)  Ei tämä konsti kunnon hiekkapuhallusta tai pellin vaihtoa mitenkään korvaa, mutta antaa elinaikaa oikein tehtynä

Itse käytän hätäapuna alkavissa kukkasissa (tai olen laiskalla päällä ja pohjamaalaan sillä), kunnes jaksan hiekkapuhaltaa ja pohjamaalata epoksilla sekä 2K maalilla.
Volvo 460 2.0i -95
Exät:
VW jetta 1.6 kasari -89, Toyota Celica 2.0 GTI -91, Mazda 323F 1.8 GTI -91 & Mazda 323 "HOT" 1.5 kasari -89

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #8 : 28.09.2011, 22:43:01 »
Eipä sitä hiottu. Pistettiin vaan paksu kerros joka muuttui mustaksi ja sen päälle kitti. Ilmeisesti olis toiminu paremmin jos ois pistäny pohjamaalin kitin allekkin. Nooh, nyt on pistehiekkapuhallin tälläisiin paikkoihin :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #9 : 30.09.2011, 23:51:44 »
Juurikin tuota novereksiä oli tuo minun käyttämä litku. Oli diudissa tullu a-pilariin semmonen kahdeneuronkolikon kokonen ruoste läntti johon tuota vetäsin. Laitoin myös johonkin kohtaa helmaa missä näky vaan ruostetta.

On se nyt ehkä 1kk ollu ja vielä ei oo tullu läpi mistään, mutta seuraillaan tilannetta. Rumahan tommonen tumma läntti on harmaassa autossa mutta ei se käyttöä haittaa.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #10 : 23.09.2012, 14:26:38 »

Mini-zinc setti 49,90. Suti kytketään akun plussaan ja sutiessa yhdistyy sitten runkoon.
Ei nyt varsinaisesti ruosteen poistoon, mutta mun mielestä liittyi tarpeeksi aiheeseen...


Kiinnostava setti. Ei vaan löydy mistään ohjeita tai kokemuksia.

Miten voit sutia auton runkoa jos suti on jo kiinni akun navassa? Ja ei kai sitä runkoa lähdetä vaan sutimaan sieltä täältä, vaan onhan sillä oltava kosketus rungon metalliin...?
460 SE -92 B16F

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Testi: ruosteen poisto elektrolyysin avulla
« Vastaus #11 : 24.09.2012, 12:13:07 »
Kiinnostava setti. Ei vaan löydy mistään ohjeita tai kokemuksia.

Miten voit sutia auton runkoa jos suti on jo kiinni akun navassa? Ja ei kai sitä runkoa lähdetä vaan sutimaan sieltä täältä, vaan onhan sillä oltava kosketus rungon metalliin...?
Tuota käytetään paljaaseen metalliin, eli virtapiiri sulkeutuu auton korin ja akun plusnapaan yhdistetyn sudin kautta. Sudissa olevan litkun sinkki siirtyy sähkövirran avulla auton peltiin kiinni.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy