Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus

  • 21 Vastauksia
  • 19687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« : 31.07.2012, 09:40:42 »
Kävin joku vuosi sitten Vantaan Vianor Airportissa nelipyöräsuuntauksessa.
No ratti jäi vinoon ja kurvasin takaisin. Pahoittelivat ja laittoivat suoraan.
Ajattelin että semmoista sattuu jne..

Nyt kävin uudelleen kun etupäästä meni taas rojuja vaihtoon.
Taas jäi ratti vinoon. Koukkaus takaisin ja uusi suuntaus. No se oli päivän vika aika ja lähdin sieltä sitten iloisesti kotia kohti.
Motarille ja rattihan on edelleen vinossa. Seuraavana päivänä soitto takaisin puljuun ja kovaa vänkäystä siitä että onko se vinossa vai ei.
Eivät millään olisi enää ottaneet työn alle, mutta suostuivat kuitenkin.
No tällä kertaa vaadin olla mukana vaikka asiakkailta on kielto olla korjaamotiloissa.

Nyt kun syynäsin joka vaiheen vierestä ja laitatin "rattilukon" kahteen kertaan uudelleen, niin tuli ratti suoraan ja menee kuin kiskoilla.

En tiedä mitä siellä sössivät, mutta en voi mitenkään suositella tuota mestaa kenellekään.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #1 : 31.07.2012, 10:21:33 »
Sama ketju möi aivan tyynesti 3,5 vuotta vanhat talvirenkaat uusina merkkirenkaina, oikein viikon toimitusajalla tonkivat jostain varastonpohjalta. Periaatteessa kai 5 v. on uutenamyymisen raja, mutta kohtuu törkeetä tilaamalla tilata vanhoja myllynkiviä ja pitohan noista oli jo karissut varaston lattialle, entisissä 3 talvea ajetuissa kitkoissa oli yhtä hyvä pito. En osta Vianorilta enää koskaan mitään. Muualta saanut aina tuoreet kumit, pienistäkin liikkeistä.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #2 : 31.07.2012, 11:03:57 »
Nelipyöräsuuntauksessa ratin 'suoraan' saaminen on yllättävän 'haasteellista'. Yleensä asentaja katsoo vierestä, ratti näyttäisi olevan suorassa, ohjauslukitus penkissä kiinni niin mutta eihän ratti ole suorassa. Pieni 'klappi' siinä aina on tuossa tilanteessa.

Itsekkin monta kertaa käynyt rattia suoristuttamassa. Monesti ollut mukana paikan päällä, kun on voinut mennä.
Sanonut asentajalle, ennen ohjauslukkoa "pyöritä rattia hieman vasemmalle-oikealle muutaman kerran ja sitten vasta ratti keskelle "istunut myös autossa, kun ohjauslukkoa on laitettu". Tällä pienellä vasen-oikea liikuttelulla, ratti keskelle ennen ohjauslukkoa on aina osunut kohdalleen.

Kumpi olikaan aihe tuo tai Vianor. Sama ketju täällä turussa onnistui renkaiden laitossa vääntämään 3 vanteesta helmat 'pilalle'. Kesti yli  0.5v saada uudet tilalle. Itse taistelu ketjun tai liikkeen kanssa ja ikuisuudelta kestävä odotus, kun valmistaja ei ks. vannetta uunista tuonut pihalle..

Ei siis Vianorille ikinä ja tarkistakaa ratti itse, jos mahdollista. Pieni heilautus, ratti keskelle ja sitten vasta lukitus.
Fiesta -no- boost

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #3 : 05.08.2012, 16:55:16 »
Tuo ratin suoraan saaminen on oikeasti yllättävän vaikea homma, vähän helpottaa nykyään kun hommattiin sellanen vatupassi jonka saa ratin puoliin kiinni.
940 classic
Amazon -68

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #4 : 05.11.2013, 14:37:07 »
On se kyllä yhtä hittoa. Näitä palstoja kun lukee, niin menee luotto kaikkiin ammattilaisiin.

Näköjään pitäisi itse olla paikalla kyttäämässä, mutta

a) Yleensä kiellettyä

b) Kyttääminen on peestä

c) Pitäisi silloin itsekin olla aika hiton pätevä

Ei koske vaan suuntaamista, vaan esim. renkaan asentaminenkin vanteelle: paineistaako ne renkaan neljään baariin vai suoraan käyttöpaineeseen. Eihän sitä edes kehtaa sällille sanoa, että muista sitten tehdä niin ja näin.

Aina on minulle sanottu silmät kirkkaina että nyt on kaikki kunnossa ja hienosti meni korjailut, vaikka kuinka hölmösti olis tehty.

Ja kuka tykkää vängätä jos huomaa että liikkeessä on sössitty...

Noh, saahan täällä myös tietoa siitä, mihin kannattaa autonsa viedä, eikä vain siitä että mihin ei kandee.
460 SE -92 B16F

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #5 : 05.11.2013, 15:21:02 »
Viimeksi kun teetätin nelipyöräsuuntauksen (ei Vianor) niin sain itse laittaa ratin mieleiseeni asentoon ja sen jälkeen se lukittiin siihen.

Ja oli suuntauksen jälkeenkin mieleisessäni asennossa.

Tuo vatupassi lienee hyvä ja yksiselitteinen keino saada ratti suoraan.

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #6 : 05.11.2013, 21:25:51 »
Ei tainnu mullakaan sattua tässä joku aika sitten Vianorin suuntaus,viime kesänä käytin AvainVaunulla ja pyysin ratin laittamaan suoraan samalla ja näin myös kävi.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #7 : 06.11.2013, 17:31:42 »
En mainosta missä olen töissä, mutta PALJON noita suuntauksia teen. Itseltäni ei vissiin ole kun pari kertaa tullut auto takaisin. Nämä tapaukset olivat, niin että pyydettiin ja maksettiin vain etu auraus. Takapään kulku kulma oli väärä mikä aiheutti auton ns vinossa kulkemisen, mikä taas aiheuttaa, että rattia joutuu kääntämään vasten koko ajan.

Tuon nytkytysliikkeen komppaan. Otan rattilukon irti ja nytkytän välykset keskelle joka kerta kun muutan raidetangon pitutta. Tämä siksi, ettei välykset vain jää toiseen kulmaan. Tuo nytkytys on avain onnistuneeseen säätöön, olettaen perusasioiden olevan kunnossa.

Johonkin autoihin missä ohjauksessa tolkuttomasti klappia on aivan helvettiä saada se suoraan. Rattilukitus kun tässä tapauksessa, kertoo vain että on sinnepäin.

Poissa S70 2000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #8 : 14.11.2013, 20:07:54 »
Takapään kulku kulma oli väärä mikä aiheutti auton ns vinossa kulkemisen, mikä taas aiheuttaa, että rattia joutuu kääntämään vasten koko ajan.

Näinhän se on.
Tuon selittäminen asiakkalle niin että se menee perille asti onkin sitten haastavampi juttu.
Kun ei tuo asia tunnu olevan selvää edes kaikille "ammattimiehille"... :o :o :o

Mun mielestä voit ihan hyvin kertoa missä olet töissä!
Ei tarvitsisi lukea tällaisia topikkeja... ;)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #9 : 14.11.2013, 20:30:24 »
En mainosta missä olen töissä, mutta PALJON noita suuntauksia teen. Itseltäni ei vissiin ole kun pari kertaa tullut auto takaisin. Nämä tapaukset olivat, niin että pyydettiin ja maksettiin vain etu auraus. Takapään kulku kulma oli väärä mikä aiheutti auton ns vinossa kulkemisen, mikä taas aiheuttaa, että rattia joutuu kääntämään vasten koko ajan.

Tuosta syystä me ei edes kaupata pelkkää etupään säätöä... kuitenkin lähes jokaisesta autosta pitää takaa aurausta säätää, kun ei osoite oikeaan suuntaan...  Vähä sama, kuin vaihtaas vaan öljynsuodattimen, eikä öljyjä ollenkaan :D

Poissa S70 2000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #10 : 14.11.2013, 21:32:16 »
Tuosta syystä me ei edes kaupata pelkkää etupään säätöä... kuitenkin lähes jokaisesta autosta pitää takaa aurausta säätää, kun ei osoite oikeaan suuntaan...  Vähä sama, kuin vaihtaas vaan öljynsuodattimen, eikä öljyjä ollenkaan :D
Totta tämäkin!

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #11 : 16.11.2013, 00:12:38 »
Itsekkin monta kertaa käynyt rattia suoristuttamassa. Monesti ollut mukana paikan päällä, kun on voinut mennä.
Sanonut asentajalle, ennen ohjauslukkoa "pyöritä rattia hieman vasemmalle-oikealle muutaman kerran ja sitten vasta ratti keskelle "istunut myös autossa, kun ohjauslukkoa on laitettu". Tällä pienellä vasen-oikea liikuttelulla, ratti keskelle ennen ohjauslukkoa on aina osunut kohdalleen.
Siis... Haloo... :o
Kun se ratti lukitaan keskiasentoon niin se ON keskiasennossa.  MUTTA jos asentaja ei viitsi tai taito ei riitä että joka kerta kun raidetangoista säädetään niin sen jälkeen omalla painollaan auton rungosta heilutellaan jousitusta että nähdään mihin suuntaan kulmat muuttuvat viimeisen säädön jälkeen. Joskus sitä joutuu jopa kymmenenkin kertaa säätäämään uudelleen että heilutuksen jälkeen vapaa-asento näyttää että pyörät ovat ohjearvoissa.
Usein nuo nopeasti tehdyt (halvat) suuntaukset jättävät jälkeensä juuri sen että ratti on vinossa. Kun hommaan viitsii paneutua niin ratin saa kyllä kerrallakin suoraan. Nimim.. satoja ellen tuhansiakin suuntauksia tehnyt. ::)
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #12 : 16.11.2013, 00:27:23 »
Tuo ratin suoraan saaminen on oikeasti yllättävän vaikea homma
???

Ei meille tullu amikselle yhtään autoa meidän vuosiluokalle takaisin, mihin oli tehty nelipyöräsuuntaus, itsekkin taisin ehtiä toistakymmentä tekemään. Ja me oltiin sentään vasta harjottelemassa, ja laitekkin on kivikautinen(90luvun alkupuolelta) verrattuna nykypäivän vehkeisiin.
Kyllä se on ammattitaidon puutetta jos ratti jää vinoon.

Sitä paitsi auto kuuluu koeajaa ennen kuin sen antaa takaisin asiakkaalle.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #13 : 16.11.2013, 01:26:24 »
Siis... Haloo... :o
Kun se ratti lukitaan keskiasentoon niin se ON keskiasennossa.
Tuo ratin lukitseminen keskiasentoon kiinnostaa.

Koulusta löytyvä ratin "lukitsin" on kyllä niin rimpula että en kyllä usko että se lukitsee mitään.
Se siis laitetaan penkin etureunan ja ratin väliin, ja silloin pitäisi pitää ratti paikoillaan. Mutta sekin mitä istuinkin antaa pehmusteineen periksi niin tuskin tuo toimii juurikaan.  :-\

Tuosta kyllä varmaan löytyy parempiakin versioita?

t:innokas oppimaan

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vianor Airport: nelipyöräsuuntaus
« Vastaus #14 : 16.11.2013, 10:13:41 »
Tuo ratin lukitseminen keskiasentoon kiinnostaa.

Koulusta löytyvä ratin "lukitsin" on kyllä niin rimpula että en kyllä usko että se lukitsee mitään.
Se siis laitetaan penkin etureunan ja ratin väliin, ja silloin pitäisi pitää ratti paikoillaan. Mutta sekin mitä istuinkin antaa pehmusteineen periksi niin tuskin tuo toimii juurikaan.  :-\

Tuosta kyllä varmaan löytyy parempiakin versioita?

t:innokas oppimaan

Se lukitsin laitetaan siihen ratin ja penkin väliin tiukalle, eli istuinpehmuste painuu kireäksi, eikä anna periksi ja ratti pysyy paikalla...
Pyörien alla on liukulevyt, jotka kulmia säädettäessä pienentää/poistaa voiman, joka välittyy rattiakseliin, kun esim. aurausta muuttaa.  Jos tuntuu, että on käyttänyt voimaa esim. raidetangon mutterin avaukseen niin, että on voinut rattiakseli kääntyä, niin kannattaa tarkastaa se ratin suoruus.
Meillä on rattiin asennnettava vatupassi, jonka avulla on helppo ihan vilkaisemalla katsoa, että ratti on suorassa, ei tarvi yrittää itseään änkeä sinne penkille, että näkee ratin suoraan edestä päin.

 

Futurez  Kulkukoira