Nyt on nöyrryttävä ja kysyttävä muiden mielipidettä. Olen tehnyt autohommia 45 vuotta ja saman ajan puuhannut elektroniikan parissa, sekä harrastuksen että työn puolesta, mutta nyt meni sormi suuhun.
Volvo 960 -97 ja Bosch 0123500006 100A laturi. Kylmämänä lataa ihan OK 14,0-14,2 V ja virtaakin mittauksen mukaan, kaikki mahdolliset kuluttimet päällä, 80A joten kaikki OK. Mutta kun ajan autolla ja moottori on käyntilämmössä, on latausjännite pudonnut 13,5 volttiin.
Tämä olisi periaatteessa oikein jos akku on täynnä ja ollaan ylläpitolatauksessa. Mutta onko auton laturissa niin fiksu latauksensäädin, että se osaa pudottaa automaattisesti latausjännitteen? Ei oikein siltä vaikuta sillä jos kuumana kuormitan akkua moottori pysähdyksissä, ei latausjännite kuitenkaan nouse kuormituskokeen jälkeen.
Lämpötilakompensaatiosta voisi olla kyse mutta jos säädin olisi lämpötilakompenstoitu, pitäisi lämmön mittausanturin olla akun navassa tai akun alla. Latauksensäätimen sisällä on jonkintapainen lämpötilakompensointi, mutta onko sillä muuta merkitystä kuin tasata laturin omien lämpötilan muutosten aiheuttamat latausjänitteen muutokset?
Olen vaihtanut latauksensäätimen ja lopulta koko laturin, mutta sama tilanne. Äsken irrotin diodisillan 1127328009 ja mittasin diodit lämmittäen diodeja kuumailmapuhaltimella ja kaikki diodit käyttäytyivät lämpötilan noustessa oikein ja yhtäläisesti.
Akku on muutaman vuoden ikäinen, Volvolta ostettu ja DHC akkutesterillä mitattuna OK, antaen 610A virtaa. Lataan sitä auton seistessä tallissa CTEK MXS 5.0 Polar -laturilla, joka näyttäisi lataavan akkua ihan normaalisti.
Tähän liittyen outo asia; kun lämpimän laturin latausjännite (jonkin aikaa kuormitetulla akulla) on tuo 13,5 V ja laittaa yhtaikaisesti kyseisen CTEK:in päälle, nousee latausjännite normaaliksi eli 14,2 voltiksi! CTEK puskee latausvirtaa tällöin arvatenkin sen 5A.
Katsoin laturin ulostulonavan jännitemuotoakin skoopilla mutten nähnyt mitään kovin tarkkaa. Ehkä jotain ajoittaista piikkiä alaspäin. Pitäisi saada tahdistettua jostain ulkoisesti jotta olisi rauhallisempi. Käyttämäni oskilloskooppi on TEK:n TV-huoltoskooppi, eikä ole suunniteltu vartavasten autohommiin.