Samppasport  Futurez

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 463 Vastauksia
  • 196141 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | jaettua laippaa
« Vastaus #45 : 28.06.2014, 16:37:39 »
Kasniin, taas saa vuoden körötellä... totesi katsuri että nythän sen edellisen ahtimen voi sitten laittaa sinne takaisin. :idiot2: Ja näinhän minä tein.

Lisäsin putkistoon toisen pienen läpivirtauspöntön mallia rosteri, hiljeni äänet aika sopivasti...

Jakaja pakosarjan laipassa ei tuottanu ihan odotettua tulosta. Nyt tosin siihen 2000-3000rpm välille sen saa pikkuisen kaasua painamalla sentäs plussan puolelle eli johonkin 0,2bar, mikä kyllä tuntuu jo. Aiemmin mentiin ihan nollilla. Vähän paremmin siis vetää. Täysi hönkä ei kylläkään ole yhtään sen alempana kuin ennen (jotain 3600rpm), nyt kylläkin ahtopaine nousee suht piikkimäisen repäisevästi heti siinä kohtaa... aiemmin oli vähän kuminauhamainen. Pientä parannusta siis.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | jaettua laippaa
« Vastaus #46 : 02.09.2014, 18:20:01 »
Nonnista, ei oo tullu kirjoteltua ihan hetkiseen, kerenny taas tapahtua vaikka mitä...

Tuo laipan hitsailu pakosatsiin oli kaikkea muuta kuin hyvä idea, lähtihän se sieltä irti ja kävi näin:



Ei hyvä ei... oishan tuo tuolla varmaan menny jonni aikaa mutta tuli sitten hommattua toinen ahdin mielenrauhan vuoksi. Ostin siis täältä 1000km ajetun HX35:n ilman hukkaporttia ja vaihdoin pakopesät päittäin jotta sisänen jää mulle ja myin toisen rikkinäisenä pois. Ja se siitä sitten, tulihan kallis kokeilu...

Tuli viimein laitettua uretaanipuslat perän vääntövarsiin, vai mitä nuo nyt sitten on, enkuksi torque rodit...



Panhardiin nuo löysi tiensä jo joku aika sitten. Jäykensivät kyllä sivusuunnassa perää mukavasti mutta silti kaasua pumpatessa lonksuu koko taka-akseli... liike on kyllä nyt pienempi että jotain auttoivat. Täytyy selvitellä lisää...

Ja sitten, syystä että öljyä alkoi palaa jo litra sadalla kilsalla kone on nyt tässä kunnossa:



Ja tällaista paljastui:



Siinäpä sitä sitten... pytyn kyljessä on jonkunmoiset naarmut mutta isäukko meinas että nuo menee vielä hoonaamalla senverran sileeksi että senku hoonataan ja uus mäntä ja männärenkaat sisään, ja kovaa ajoa... Siihenpä taitaa tuo koneremontti sitten jäädä opiskelijan budjetilla, jos nyt stefat laittas kun vähän hikoilevat. Alakerran laakerit on aika timmin olosia vielä ni empä taida viitsiä koskea.

Tällainen helmi sitten palvelee käyttöautona tämän aikaa. Mittarissa ostaessa vaivaiset 375tkm.

« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:04:29 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | koneremppaa
« Vastaus #47 : 01.10.2014, 23:28:22 »
Joopajoo. Kuukauden tämäki remontti ollu taas kesken, syystä että viikot menee toisella paikkakunnalla opiskellessa ja osia odotellessa... kaikki muut alkaa olla hankittu mutta kampiakseli on koneistamolla kolmatta viikkoa. Muuten ois kuulemma valmis mutta kiertokangen alapään laakereita on vaikee löytää? Onko noi nyt perkele niin erikoistavaraa jos ei normi toimittajilta löydy...

Vähän nyt yrittäny saada näitä muita hommia aikaseksi. Hydrauliset kannakekumit oli aika finaalissa niin turbon puoleisen, eli sen minne kone kallistuu vedossa, otin käsittelyyn:



Elikkäs puukolla vekki kylkeen ja vanhat öljyt (mitä siellä nyt oli jälellä) ulos ja sikaflexiä perään. Musta loppui niin täyty turvautua ruskeaan. Lisäksi reikäpannasta tollanen tuki toiselle puolelle, toisella se olikin jo alunperin. Tuntuu käsin helkkaristi vahvemmalle kuin alunperin...

Askin takapään stefan sain viimein vaihettua...




Ja tällaselta näyttää nyt. Kyselin koneistamolta hintaa, niin lohkon poraus + uudet männät + alakerran laakerit ja mentiin jo yli 1000e... Hain sitten pari viikkoa sitten käyttäjältä VinskiMo toisen kansivikaisen koneen osissa, joka on joku aika sitten porattu 0,5 ylikokoon! Ilmeisesti vielä suht vähän aikaa sitten, selvät hoonausjäljet pytyissä eikä rappuakaan tunnu. Noilla männillä ja kangilla, sekä uusilla männänrenkailla mennään siis. Sekä edellisen koneen kampiakselilla, koska kerkesin viedä sen jo koneistamoon, jahka se nyt sieltä suvaitsee saapua. >:(




Tuo vanha lohko sitten joutanee tuosta ihan uloskantohintaan jos jollekulle kelpaa...

Ja tällanen tuli vielä huomattua:



Juurikin 5syl hehku, sama siis josta mäntä meni. Taitaapi ollakkin niin, että kun vaihdoin hehkut aika tasan vuosi sitten tämä on mennyt aika äkkiä sen jälkeen entiseksi (muistan kun ihmettelin, että kylmänä käy viidellä mutta kuvittelin johtuvan siitä, että suutinkärjet on niin loppu). Kun pytty ei sytytä, löpöhän siellä pyyhkii kokoajan öljyt sylinterin seinämiltä pois -> kiinnileikkaumia ja sitten männänrenkaat paskaksi... tai sitten en vaan halua syyttää ahtopainetta tästä remontista. ::) Jokatapauksessa samassa pytyssä risa hehku ja mäntä, syy vai seuraus...
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:09:48 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | koneremppaa
« Vastaus #48 : 06.10.2014, 11:55:38 »
Hoppista, kampiakseli laakereineen tuli koneistamolta, meni sitten koko viikonloppu kasaillessa...

Suurta päänvaivaa aiheutti kun "uuden" koneen mukana ei tullutkaan kiertokankien laakeripukkeja. Meni sitten kone aivan jumiin kun löin noilla omilla kiinni ja momenttiin, piti sitten vielä vaihtaa vanhasta koneesta kangetkin jotta ovat kavereita pukkien kanssa... sen yhden kieron jätin kyllä pois, että nyt sitten viisi vanhaa kankea ja yksi "uusi".

Ja tällaista nyt sitten pitäs olla. Kone on autossa kiinni vaan ei vielä ollu käynnissä, ensi viikonloppuna jos yrittäs ensisavuja...

Moottori:
- "uusi" ylikokolohko
- vanha kansi
- "uudet" ylikokomännät
- uudet männänrenkaat
- vanha kampiakseli, koneistettu ja laakeroitu
- yksi "uusi" kanki, viisi vanhaa
- uudet kampuran stefat
- uusi jakoremmi ja vesipumppu- uusi termari

Muuta:
- uusi kytkinlevy
- uusi laatikon takapään stefa
- vaihdekepin juureen uudet muoviholkit
- homemade vahvistettu koneenkannake
- "uusi" käytetty ohjausvaihde, vanhan vuotavan tilalle

Ja kone matkalla takaisin koriin. Moottorinostimena Avant on helkkarin hyvä vehje epätasaisella pinnalla.

« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:11:28 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | koneremppaa
« Vastaus #49 : 13.10.2014, 13:30:01 »
Ja taas mennään.



Taas meni oikeestaan koko viikonloppu tässäki hommassa... yhdessä kohtaa tuli vähän takapakkia kun suunnilleen kaikki muu oli pakosarjaa ja turboa vaille valmis, ja sarjaa kiinnittäessä katkesi pinnapultti kanteen. >:( Oli tottakai kutosen pultti siellä tulipellin vieressä, eihän sitä siellä mikään poraa, ei muutakun kansi taas irti ja pöydälle kikkailemaan...

Kuten arvata saattoi en sitä kierteitä rikkomatta saanut sieltä ulos joten porasin isomman reiän ja tein 10mm kierteet kanteen, orkkis kun on 8mm. Että on nyt sitten yksi erikokoinen pultti pakosarjassa, väliäkö hällä kunhan pitää...

Ekan illan koeajoilla ilmeni vielä helkkarinmoinen öljyvuoto, joka uskomatonta kyllä näytti tulleen venttiilikopasta... täytyy nyt vielä seurailla mutta nyt on massat tiivisteen molemmin puolin, ei ainakaan sieltä vuoda enään.

Kaikesta huolimatta uskaltauduin 150km päähän opiskelukaupunkiin ja tuollahan tuo tuntuu parkkipaikalla viihtyvän:



"Hauska" yllätys on glykoli kuskinpuolen takajalkatilassa, on näköjään valunut sinne kuukauden aikana auton ollessa keula ylhäällä kuskin jalkatilasta, jonne lämppärin kenno parisen vuotta sitä vuotanut.

Edittiä... pikku sisäänajofiilistelyt:

« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:12:48 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | taas mennää !
« Vastaus #50 : 12.11.2014, 21:17:29 »
Jahaa, taas on aikaa kulunut. Kilometrejä rempan jälkeen on tullut kolmisen tuhatta, toimii hyvin, ei hävitä nesteitä jne, MUTTA kun auto seisoo useemman päivän startatessa nousee öljynpaineet helkkarin hitaasti! Kestää valon sammuminen mittaristosta melkein 10s ja koneestahan lähtee tuolloin hirveä kolina... suodattimet ja öljyt on vaihettu jo kertaalleen että ei pitäs olla suodatinkaan tukossa, tiedä nyt sitten... Liekö jääny jotain paskaa johonkin takaiskun väliin, tai täytyy miettiä jos joululomalla vielä nostaa koneen pois. >:(

Öpaut viikko konerempan jälkeen tuli suuttimet pajalta, nyt on uuet kärjet:



Sopivaa avainta ei tietty taas tuohonkaan hommaan ollut ni piti soveltaa...



Edittiä... toisin kuin edellä sanoin, ei glykolit jalkatilaan olekaan vuotanu kennosta vaan lämppärin hanasta! Hana korvattu suoralla putkella, ei tunnu vuotavan enään ja nesteitäkää ei tarvi lisäillä.

TO-DO -listalle pääsee kytkimen työsylinterin pidempi tanko, ei oikeen meinaa kytkin irroittaa tuon uuden levyn kanssa, on senverran paksumpi kuin edellinen. Jos sitä viikonloppuna.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:14:40 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Joskenniska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • KPP
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | taas mennää !
« Vastaus #51 : 24.11.2014, 12:32:49 »
Jahaa, taas on aikaa kulunut. Kilometrejä rempan jälkeen on tullut kolmisen tuhatta, toimii hyvin, ei hävitä nesteitä jne, MUTTA kun auto seisoo useemman päivän startatessa nousee öljynpaineet helkkarin hitaasti! Kestää valon sammuminen mittaristosta melkein 10s ja koneestahan lähtee tuolloin hirveä kolina... suodattimet ja öljyt on vaihettu jo kertaalleen että ei pitäs olla suodatinkaan tukossa, tiedä nyt sitten... Liekö jääny jotain paskaa johonkin takaiskun väliin, tai täytyy miettiä jos joululomalla vielä nostaa koneen pois. >:(

Öpaut viikko konerempan jälkeen tuli suuttimet pajalta, nyt on uuet kärjet:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sopivaa avainta ei tietty taas tuohonkaan hommaan ollut ni piti soveltaa...

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Edittiä... toisin kuin edellä sanoin, ei glykolit jalkatilaan olekaan vuotanu kennosta vaan lämppärin hanasta! Hana korvattu suoralla putkella, ei tunnu vuotavan enään ja nesteitäkää ei tarvi lisäillä.

TO-DO -listalle pääsee kytkimen työsylinterin pidempi tanko, ei oikeen meinaa kytkin irroittaa tuon uuden levyn kanssa, on senverran paksumpi kuin edellinen. Jos sitä viikonloppuna.
Eihän vaan olis menny sihtitukkoon öljypumpulta ainakin nuo oireet viittais siihen suuntaan  :)
KPP

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | taas mennää !
« Vastaus #52 : 24.11.2014, 18:55:45 »
Eihän vaan olis menny sihtitukkoon öljypumpulta ainakin nuo oireet viittais siihen suuntaan  :)

Niinno... imuputken sihtiä kai meinaat? Mistä se olis päässy menemään tukkeeseen nyt näin äkkiä, kun oli puhdas kasatessa...?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35 | taas mennää !
« Vastaus #53 : 29.12.2014, 18:29:25 »
Sen lisäksi, että öljynpaineissa oli jotain hämminkiä, alkoi kannen välistä vitosen-kutosen kohdilta pulppuamaan ulospäin öljyä. Siispä:




Kannen vein tänään koneistamolle kahden öljypumpun kera, saavat kattoa onko niissä mitään ihmeellistä ja valkata niistä paremman joka tulee sitten kiinni. Kansi kaiketi oikaistaan, huomenna haen poies, toivottavasti se on kiero, eikä lohko... Uudet kannenpultitkin ostin taas, ei viitsi noita alkaa katkomaan...

Toisessa kuvassa näkyykin tuo viimekuinen hankinta:



Ostettiin isäukon ja veljen kanssa porukassa... ostohetkellä taisi olla 265tkm, B6254 + M90, autom. ilmastointi, vakkari, harmaat puolinahat, vetokoukku. Ei mikään parhaiten varusteltu, mutta viimisen päälle siisti ja täysin ruosteeton. Kallis oli, mutta huoltokirjan perusteella on tehty helvetisti kallista remonttiakin, kaikki merkkiliikkeessä: viimevuonna nivomatit taakse (980e pelkästään...), kaikki pyöränlaakerit, jarrut, kytkin, ilmastoinnin kompura ja kenno 1400e:llä, vaihteisto- ja peräöljyt (vaikka edellisestä vaihdosta oli kirjan mukaan kulunut vain 30tkm :idiot2:) jne jne pientä hilpettä. On kyllä ajolleen helvetin hyvä.

Ja taas deekusta:
Öljypohjan propun kierteet on ollu aina helvetin huonot, joten otan käyttöön toisen öljypohjan joka tuli tuon aiemman purkumoottorin mukana. Oli ilmeisesti vaparin öp, kun ei ollut turbon öljynpaluulle reikää vaan sokea laippa. Uutta pylväsporakonetta pääs testaamaan:




Tällasta tänään, huomenna hakemaan kansi koneistamolta ja jos ei mitään ihmeellistä tule, samantien kiinni ja uudeksivuodeksi driftikuntoon.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:16:58 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35
« Vastaus #54 : 29.12.2014, 18:45:04 »
Muistelen lukeneeni ettei tuota kantta saisi oikoa, koska nokka-akselin laakerilinja menee kieroon ja nokka-akseli menee poikki sen jälkeen ?

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35
« Vastaus #55 : 29.12.2014, 19:01:23 »
Määkin muistan lukeneeni tällasta tornaria, vaan voiko se nyt olla ettei yhtään kärsi? Varmaan jos on pahemmin solmussa niin on selvä peli, tiedä sitten, uskoin koneistamon tehtäväksi tuon...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35
« Vastaus #56 : 07.01.2015, 17:41:47 »
Jokatapauksessa, kansi oli jonkin verran kiero ja nyt suora:

Kuva kadonnut bittiavaruuteen...

Kaikki venttiilinvälithän tuossa on ollu halki ties kuinka kauan, mutta nyt koneistamolla huomasivat että vitonenkin on jonkin verran halki tuosta palotilasta venttiiliin. Noh, ei ole ollut ongelma ainakaan vielä, nesteet pysyy lokeroissaan eikä puhalla paisarista pihalle.

Öljypumpuista taas... pumppu joka nyt oli ollu ajossa, oli kuulemma aivan loppu. Menny ennen remonttia niitä männänrenkaanpalasia ilmeisesti pumpusta läpi ja rattaissa jälkeä. Toista pumppua taas, joka tuli tuon varaosakoneen mukana, ei oltu saatu ollenkaan auki. Iskumeisselistä oli katkennu kärki, liekkö joku laittanu jotain lukitetta kierteisiin... ulkoisesti tämä pumppu vaikutti kuitenkin paljon paremmalta kuin edellinen, voi olla että on sen jämäkoneen porautuksen yhteydessä uusittu pumppuun rattaat. Erityisesti ne neljä kynttä, joilla pumppu ottaa voimansa kampiakselilta, olivat vielä täydessä iskussa vs. edellisessä pumpussa niistä oli kulunut puolet pois. Kasasin moottorin siis tätä öljypumppua käyttäen.

Kansi löysi tiensä moottoriin ja moottori autoon vielä samana päivänä.

Vaan kyllä nousi edelleen öljynpaineet yhtä hitaasti kuin aiemmin. Kansi ei sentään pulputtanut tavaraa pihalle. Luovuin 15w-40 -öljyistä ja laitoin 5w-40 täyssynteettistä. Paljon parempi, -10 kylmästartissa kesti valon sammuminen 2sek kun auto seissyt jotain reilu 12h. Laitoin vielä öljynpainemittarin kaveriksi, se näyttää kylmänä 1000rpm:lläkin 5,5bar, kun lämpimänä jotain 0,7bar. Jostain luin, että d24:n öljynpaineet tulisi olla lämpimänä 2000 kierroksella 2bar. No välillä voi olla, välillä ei. Seilaa 1,5-2,5bar välillä lämpimänä, isommilla kierroksillakin ihan maksimi on 3bar. Tiedä mistä johtuu, ei tarvitse kuin sammuttaa auto ihan hetkeksi niin voi olla puoli kiloa paremmat paineet jonkin aikaa. :o Tyhjäkäynnillä paine tippuu jo alle 0,5bar. ??? Valo mittaristoon ei kuitenkaan syty, sen pitäisi olla kai jossain 0,3bar kieppeillä...

Ja nyt viikon ajelleena voin todeta uudestaan, että lohkon kylki on taas märkä, kannen välistähän tuo näyttää vielä hikoilevan...

« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 11:17:55 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35
« Vastaus #57 : 07.01.2015, 17:51:51 »
Ettei olisi öljypumpun paineventtiilissä häikkää ?...toimiihan tuo d24 hyvin 10w30 öljylläkin ja samaa öljyä käyttää traktorikin...

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35
« Vastaus #58 : 07.01.2015, 18:24:58 »
Ei taida olla, kun se edellinen pumppu oli mulla jotain 150tkm ajossa eikä siinä ikinä ollu tuollasta hämminkiä, ja nythän vaihdoin koko pumpun (venttiileineen) toiseen ja tilanne ei muuttunu miksikään...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 945 "D6" D24TIC+M90 & HX35
« Vastaus #59 : 07.01.2015, 18:41:31 »
Lueskelin joskus, että ulkomaanfoorumilla oli joillakin samaa ongelmaa:

http://www.d24t.com/showthread.php?t=1178

"...I have 5w-30 oil in it. It seams to take some time to get oil pressure when cold. Like 10 seconds is this normal. When it's warm it's like one second.

Ja tämähän täsmää täysin. Vastaus:

Pretty normal, some engines seem to take longer, others not. The oil pump has a very long and large-diameter pickup tube that takes a long time to fill if the oil pump loses its prime overnight, and some pumps seem to do this. My theory is that it happens because of wear in the pressure relief piston bore, but that's just one idea. Anyway, it's not a cause for serious alarm, fairly typical thing for these, and doesn't seem to affect the engine's lifespan.

No ehh, en nyt usko että mulla on pumppu remontin aikana mennyt niin suljuksi että laskee tavarat imuputkea takaisin öljypohjaan kun vikaa ei aiemmin ollut... ja toisella pumpulla vielä sama juttu. Tosin tuossa sanotaan että ei vaikuta elinkaareen, ei pitäisi varmaan yöunia tämän takia menettää muttamutta...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy