Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: panzza - 26.02.2011, 17:29:25
-
Ehkä tyhmä kysymys mutta mistä johtuu suhahdus ilmansuodattimessa, kun laskee kaasun? Vapaavirtaus filtteri ja HKS ssqv. Voiko paine tulla kaasuläpältä takaisin kun ssqv:n ruuvi on aika kireällä, eli siis dumppi ei vielä pienillä paineilla aukea ja paine lyö takaisin kaasuläpältä? Kannattaisiko löysätä ruuvia vähän?
-
Ehkä tyhmä kysymys mutta mistä johtuu suhahdus ilmansuodattimessa, kun laskee kaasun? Vapaavirtaus filtteri ja HKS ssqv. Voiko paine tulla kaasuläpältä takaisin kun ssqv:n ruuvi on aika kireällä, eli siis dumppi ei vielä pienillä paineilla aukea ja paine lyö takaisin kaasuläpältä? Kannattaisiko löysätä ruuvia vähän?
voi, itse juuri löysäsin ssqv:ltä jousta. mutta kyllä sieltä suhahdukset nyt kuuluu muutenkin kovempaa tuolla suodattimella kun vakiolla.
-
voi, itse juuri löysäsin ssqv:ltä jousta. mutta kyllä sieltä suhahdukset nyt kuuluu muutenkin kovempaa tuolla suodattimella kun vakiolla.
No näin sen itsekkin pähkäilin. Kyllä juu pitää aika pihinän tulla Simotalla.
-
Missä kohtaa ssqv:ssä on jäykkyydelle säätöruuvi?
-
Missä kohtaa ssqv:ssä on jäykkyydelle säätöruuvi?
(http://skebazu.1g.fi/kuvat/linkitett%C3%A4v%C3%A4t%20kuvat%20esim.%20foorumeille/ssqv.jpg/_medium.jpg)
-
Ei mulla vaan ole säätömutteria takana. Pelkkä HKS -kilpi.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/dumppi.jpg) (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/dumppi.jpg)
-
Saattaahan noita olla eri malleja.
-
kolme tai neljää eri mallia ainakin
-
dumppi ei vielä pienillä paineilla aukea ja paine lyö takaisin kaasuläpältä
Tuossahan tuo vastaus tiivistettynä onkin.
-
Tuossahan tuo vastaus tiivistettynä onkin.
Eikös sen dumpin pitäisi aueta aina kun kone menee alipainealueelle / paine-ero on riittävä. Ohjausletkun ahtopainehan painaa sitä dumpin kalvoa aina kiinni, eli ei sen jousen kovin jäykkä kuuluisi olla.
-
Eikös sen dumpin pitäisi aueta aina kun kone menee alipainealueelle / paine-ero on riittävä. Ohjausletkun ahtopainehan painaa sitä dumpin kalvoa aina kiinni, eli ei sen jousen kovin jäykkä kuuluisi olla.
Täytyy siinä jousessa jonkun verran olla vastusta kun ajatellaan dumpin rakennetta, eli männän alla vaikuttava paine vaikuttaa ~50mm reiän kautta ja männän päällä vaikuttava paine vaikuttaa 6mm reiän kautta. :P
-
Täytyy siinä jousessa jonkun verran olla vastusta kun ajatellaan dumpin rakennetta, eli männän alla vaikuttava paine vaikuttaa ~50mm reiän kautta ja männän päällä vaikuttava paine vaikuttaa 6mm reiän kautta. :P
Aivan - mutta dumpin pitäisi ilmeisesti päästää paine pois aina, kun jalan nostaa kaasulta. Oikeiden ahtimien kanssa ei liene merkitystä jos vähän potkii takaisin siivillle, mutta esim pikkumitsuissa paineisku voi käydä akselin päälle.
-
Aivan - mutta dumpin pitäisi ilmeisesti päästää paine pois aina, kun jalan nostaa kaasulta. Oikeiden ahtimien kanssa ei liene merkitystä jos vähän potkii takaisin siivillle, mutta esim pikkumitsuissa paineisku voi käydä akselin päälle.
kyllä kun ssqv:llä löytää sopivan säädön tuolla säätöruuvilla, niin dumppailee aivan jatkuvasti. mulla päästää paineet jo 0bar kaasuläpän sulkeutuessa :pomo:
-
Aivan - mutta dumpin pitäisi ilmeisesti päästää paine pois aina, kun jalan nostaa kaasulta. Oikeiden ahtimien kanssa ei liene merkitystä jos vähän potkii takaisin siivillle, mutta esim pikkumitsuissa paineisku voi käydä akselin päälle.
Luulisi että jokaisessa dumpissa on riittävä säätöalue tähän. Omassa omavalmisteisessa ainakin on, ainoa ongelma tulee kun paineita ruvetaan nostamaan reilusti, ei välttämättä pysy kiinni jos sen vastaavasti haluaa aukeavan jossainkohtaa. :P
-
Luulisi että jokaisessa dumpissa on riittävä säätöalue tähän. Omassa omavalmisteisessa ainakin on, ainoa ongelma tulee kun paineita ruvetaan nostamaan reilusti, ei välttämättä pysy kiinni jos sen vastaavasti haluaa aukeavan jossainkohtaa. :P
hmm, sullako ei ole sitten tuommoista vastapainetta kaasuläpän toiselta puolelta ? loppuisi nuo isoilla ahdoilla vuotamiset :) ja jousen jäykkyydellä sitten säätää se kuinka pienistä dumppailee
-
hmm, sullako ei ole sitten tuommoista vastapainetta kaasuläpän toiselta puolelta ? loppuisi nuo isoilla ahdoilla vuotamiset :) ja jousen jäykkyydellä sitten säätää se kuinka pienistä dumppailee
On tietysti, eihän se muuten aukeis koskaan kaasu nostettaessa. ;) Tästä isoilla ahdoilla mahdollisesti ilmenevästä vuotamisesta saadaan lisää tietoa jahka auto saadaan rullille.
-
On tietysti, eihän se muuten aukeis koskaan kaasu nostettaessa. ;) Tästä isoilla ahdoilla mahdollisesti ilmenevästä vuotamisesta saadaan lisää tietoa jahka auto saadaan rullille.
no kun en tiedä mitenkä olet rakentanut ;) semmoisenkin nähnyt missä oikein mitoitettu jousi pitää mäntää vastaan, läpän sulkeutuessa mäntä puskee jousen lyttyyn ja ilma pääsee pihalle ;)
toiminnassa en kyllä ole tuota nähyt, tiedä sitten miten toimii, jossain foorumeilla se taisi olla jonkun projektipäiväkirjassa. eli ei vasta painetta ollenkaan
-
no kun en tiedä mitenkä olet rakentanut ;) semmoisenkin nähnyt missä oikein mitoitettu jousi pitää mäntää vastaan, läpän sulkeutuessa mäntä puskee jousen lyttyyn ja ilma pääsee pihalle ;)
toiminnassa en kyllä ole tuota nähyt, tiedä sitten miten toimii, jossain foorumeilla se taisi olla jonkun projektipäiväkirjassa. eli ei vasta painetta ollenkaan
Toi mun dumppi on just tommonen, eli männän päällä on jousi. Kannessa on tietysti nippa ohjauspaineelle ja männän alla vaikuttaa suoraan ahtoputkessa kulkeva paine. Toi taitaa olla yksikertaisin ratkasu dumpista, noista kaupallisista ei ole hajuakaan että miten on toteutettu. Onhan niitä olemassa kaksimäntäisiäkin dumppeja joiden rakenne ja toiminta on ihan hämärän peitossa. ;D
-
ssqv on juurikin 2-mäntäinen
(http://skebazu.1g.fi/kuvat/linkitett%C3%A4v%C3%A4t%20kuvat%20esim.%20foorumeille/ssqv.jpg/_medium.jpg)
tuon kuvan tutkimisen jälkeen ei ole senkään toiminta enään hämäränpeitossa ;) ja kappas vrcf opettaa taas :D
E: (virallinen sepustus (http://www.hksusa.com/products/more.asp?id=792))
-
ssqv on juurikin 2-mäntäinen
http://skebazu.1g.fi/kuvat/linkitett%C3%A4v%C3%A4t%20kuvat%20esim.%20foorumeille/ssqv.jpg/_medium.jpg
tuon kuvan tutkimisen jälkeen ei ole senkään toiminta enään hämäränpeitossa ;) ja kappas vrcf opettaa taas :D
Toimiiko tuo jotenkin niin että pienillä paineilla tai alipaineella vai tuon pienempi mäntä aukeaa isomman pysyessä kiinni?
-
Toimiiko tuo jotenkin niin että pienillä paineilla tai alipaineella vai tuon pienempi mäntä aukeaa isomman pysyessä kiinni?
näin mäkin olen käsittänyt O0 ja elän siinä "kuvitelmassa"
E: ja näin se on
-
näin mäkin olen käsittänyt O0 ja elän siinä "kuvitelmassa"
Tosta kuvasta ei vaan saanu ihan tarkkaa käsitystä tästä asiasta koska näyttäis siltä että tuota isompaa mäntää ei pidä kiinni tuon pienen männän auetessa kuin ylipaine jota päästetään pienemmän männän kautta pois. :idiot2:
-
Tosta kuvasta ei vaan saanu ihan tarkkaa käsitystä tästä asiasta koska näyttäis siltä että tuota isompaa mäntää ei pidä kiinni tuon pienen männän auetessa kuin ylipaine jota päästetään pienemmän männän kautta pois. :idiot2:
totta, nyt en kyllä enään näin väsyneenä yritä asiaa miettiä :D
(menossa rytmin muutos yövuoroon)
-
totta, nyt en kyllä enään näin väsyneenä yritä asiaa miettiä :D
(menossa rytmin muutos yövuoroon)
Juu, ei mietitä enempää. Tämä lähtee nyt valmistautumaan tulevaan iltavuoroon.
-
Eikös sillä pelkästään ylipaineen päästävällä (varo)venttiilillä ole joku ihan oma nimensäkin, se ei taida kuulua dumppeihin jotka aukea tosiaan ilman ahtopainettakin, päästäen sen vähäisenkin virtauksen pihalle.
Noita ylipaineluukkuja näkee ruotsinpuolella suosittavan yleisesti ja jossain nettikaupassa vasta ihmettelin sellaista mallia jossa on vain kolme jousta vierekäin sulkemassa tulitikkiaskin kokoista luukkua.
-
Eikös sillä pelkästään ylipaineen päästävällä (varo)venttiilillä ole joku ihan oma nimensäkin [...]
Hukkaporttihan kai tekee juuri tuota, jos se on säädetty yhteen bariin ja ahdin tunkee putkistoon puolitoista se nimensä mukaisesti hukkaa ylimääräiset ahdot pihalle niin että käyttöön menee vain sen yhden barin verran.
-
Hukkaporttihan kai tekee juuri tuota, jos se on säädetty yhteen bariin ja ahdin tunkee putkistoon puolitoista se nimensä mukaisesti hukkaa ylimääräiset ahdot pihalle niin että käyttöön menee vain sen yhden barin verran.
Ei nyt ihan niinkään. Hukkaporttihan päästää pakopuolelta kaasua ahtimen ohi sen verran että ahtimen kierrokset eli sitäkautta paineet ei kasva liikaa. Jos painetta alettaisiin säätämään päästämällä paineet ahtimen ja imusarjan välistä pihalle niin ahdin karkaisi ylikierroksille eikä olisi kovin pitkäikäinen.
Tuo mistä tuossa puhuttiin niin on kai pop-off valve. Kai sekin sitten hiukan tasaa suurempia paineiskuja kun lyödään kaasuläppä kiinni ja suojelee moottoria häiriötilanteessa ahtojen karatessa liikaa? Tosin tämänhän saa tehtyä moottorinohjauksellakin.
-
Aivan - mutta dumpin pitäisi ilmeisesti päästää paine pois aina, kun jalan nostaa kaasulta. Oikeiden ahtimien kanssa ei liene merkitystä jos vähän potkii takaisin siivillle, mutta esim pikkumitsuissa paineisku voi käydä akselin päälle.
Tätä vähän meinasin, eli ellei halua kohta vaihdella turboa, pitää säätää löysemmäksi. Kyllä tuokin dumppi kiljaisee, kunhan ahdot ovat n. 0,8 paikkeilla ja kaasun päästää. Tosin ruuvasin sen säädön aivan tappiin, kokemuksia edellisestä t5:stä että jos on löysällä, sekoaa tyhjäkäynti koska dumppi vuotaa. Saattoi kyllä johtua silloin dumpistakin...
-
Tätä vähän meinasin, eli ellei halua kohta vaihdella turboa, pitää säätää löysemmäksi. Kyllä tuokin dumppi kiljaisee, kunhan ahdot ovat n. 0,8 paikkeilla ja kaasun päästää. Tosin ruuvasin sen säädön aivan tappiin, kokemuksia edellisestä t5:stä että jos on löysällä, sekoaa tyhjäkäynti koska dumppi vuotaa. Saattoi kyllä johtua silloin dumpistakin...
ssqv:een ei pitäisi pystyä vuotamaan
-
ssqv:een ei pitäisi pystyä vuotamaan
Edes vaikka säätö olisi aivan löysällä?
-
Edes vaikka säätö olisi aivan löysällä?
niin. kunhan se ruuvi on siellä edes paikalla.
-
Edes vaikka säätö olisi aivan löysällä?
:facepalm:
niin. kunhan se ruuvi on siellä edes paikalla.
Katoin kuvaa uudelleen, rakenne on totta tosiaan semmonen että jos kalvon alle ei ajeta minkäänlaista painetta, ei tuo voi vuotaa koska ahtopaine painaa molempia mäntiä alaspäin. :facepalm: ;D
-
No niin, nyt alkaa ssqv päästää jo 0,2 bar paineilla eli varmaankin aika passeli. Ja mittaristonkin sain pelaamaan, niin viikko alkaa olla aika hyvällä mallilla ;D.
-
No niin, nyt alkaa ssqv päästää jo 0,2 bar paineilla eli varmaankin aika passeli. Ja mittaristonkin sain pelaamaan, niin viikko alkaa olla aika hyvällä mallilla ;D.
kannattaa muuten olla varovainen ettei löysää sitä ruuvia liikaa = pääsee tippumaan :pomo: = :facepalm:
-
Joo, sitä kattelin että aika kaukana se on jo. Mahtaako olla mitään vahinkoa tiedossa jos sen piruuttaan ruuvais kokonaan irti, että näkis minkä mittainen se ruuvi on? Ei kai dumpin sisältä putoa mitään "pohjalle"?
-
Joo, sitä kattelin että aika kaukana se on jo. Mahtaako olla mitään vahinkoa tiedossa jos sen piruuttaan ruuvais kokonaan irti, että näkis minkä mittainen se ruuvi on? Ei kai dumpin sisältä putoa mitään "pohjalle"?
on se mullaki ollu vahingossa irti, mutta älä autoa käynnistä en tiä kuinka käy jos putkessa painetta ja ruuvi irti.
filemanilla irtos ainaki kerran se "violetti" läppä sieltä...