Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Kuski92 - 23.12.2014, 05:55:26

Otsikko: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Kuski92 - 23.12.2014, 05:55:26
Kyseisen italoärrä xc:n kun ostin, niin myyjä sanoi siinä olevan ylhäältä ahtava turbo kiinni ja mukaan saisi vakioahtimen. Nyt 2kk ajoa takana autolla, tällä hetkellä on mitsun 15g kiinni ja kontissa odottelee 16t. Ennemminhän luulisi 16t:n ahtavan korkeemmalta, mutta siksipä kokemuksia kyselen :idiot2:
Eli miten on porukalla alkanut heräilemään 15g ja 16t? Ja onko normaalia että 15g herää mulla n.3000 kiekoilla ja ahtoja on ihan hyvin jo 3500 kierroksella? Toi kakslitranen on vaan niin voimaton pienillä kierroksilla ettei käyttämukavuus ole ihan sieltä parhaasta päästä. Ahtoja näkyy tuo 15g nyt puskevan n.1bar ::) Jossain välissä sitten 16t kiinni ja ahdot nostais vaikka 1.2 paikkeille :pomo:
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Miuzo - 23.12.2014, 08:19:48
Luultavasti heräämisessä ei suurta käytännön eroa ole
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: 8-pätkä - 23.12.2014, 08:44:50
Kyllähän se tinavitonen kunnolla alkaa heräillä vasta 3000rpm nurkilla, varsinkin pikkulohko. Tuskin mitään eroa 15g ja 16t välillä heräämisessä. Omassa ollaan kyllä paineella jo ennen 3000rpm 16t:llä.
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: sjs - 23.12.2014, 11:24:14
Samoilla kierroksilla noi kaikki vakio mitsut heräilee, noin 3000rpm koneesta riippumatta, ni rupeaa tapahtumaan.

Kaverilla oli just T5-R, ja tutulta toi aloittajan kuvaus kuullostaa, ennen 3000rpm aika kuollutta, 3500rpm rupes tapahtumaan.

Ja jos isoja ahtimia pelkäätte, että käyttömukavuus menee, niin voin kertoa että 2,5L 16v vinokoneessa kiinni oleva HX40 kokoluokan ahdin (65/70mm siivet AR 0,7/0,84) heräilee aivan samalla tavalla, PAITSI että alakierroksilla ja yläkierroksilla on ihan eritavalla vetoja. Ahtopainetta löytyy jo 1200rpm (0,2bar), 3000rpm = 0,9bar 3500rpm 1,4bar 4000rpm 2,1bar 5000rpm 2bar 6000rpm 1,8bar. Tossa ainakin todella hyvä käyttömukavuus, kun 225 leveillä UUSILLA takanakeilla potki tyhjää märällä asvaltilla lukkoperällä, kun lähti 1500rpm risteyksestä.

Ja tuo on tosiaan tuotoltaan kuin kaksi 15g ahdinta, jollei enemmänkin, ja koneessa 173ccm enemmän tilavuutta.

Kaverilla 200SX S14 -98 nismossa "diskoperuna", eli hx35 kokoinen ahdin, herää ihan samalla tavalla siinä 2,0L 16v koneen kaverina.
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Paskakuski - 23.12.2014, 21:23:35
Ei oo tuosta 2,0 5cyl turbosta kokemuksia vaan jos alakierroksilla ei tahdo vetää nii bypasssin kalvo voi vuotaa ja viakuttaa todella paljon. Nuo kalvot tuntuu melkeen järestään olevan ihan kauheassa kunnossa.. Skandixilta saa sopurahalla. Jotku on vaihtanu rikkinäisten ahtopaineensäätimien tilalle noita gmc typhoonin säätimiä ja kuulemma alkais tuoll ahtamaan alempaa. Ite ajattelin kokeilla kuha taas tulee jenkeistä muutaki tavaraa
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Pohjola - 23.12.2014, 22:07:41
Ei niin liity välttämättä aiheeseen suoraan mutta B200et ja 15g vinolla pesällä ~2200rpm 0.5bar, 2600rpm 1bar. Vaikka onkin eri moottoreita, niin ihmettelen miten nuo mitsut heräilee tinakoneissa nui hitaasti?
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: 252R - 23.12.2014, 23:07:20
tuo 2 litranen on aina vähä hengetön alhaalta, oli siinä mikä turbo hyväsä, 15g ja 16 on melko samanlaisia heräilemään, että ei se voima siellä asu..2.3 alakerta kehiin nii vetää, taikka italoon 2.3 kampiakseli paikalleen.
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: arska11 - 28.12.2014, 00:47:26
tuo 2 litranen on aina vähä hengetön alhaalta, oli siinä mikä turbo hyväsä, 15g ja 16 on melko samanlaisia heräilemään, että ei se voima siellä asu..2.3 alakerta kehiin nii vetää, taikka italoon 2.3 kampiakseli paikalleen.


Tämä vastaus on juurikin oikea, eli 2.0 T5 on hengetön alhaalta, eli ainut oikea lääke on 2.3 alakerta.
Molempia versioita ollut "muutama"... ::)
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Kuski92 - 28.12.2014, 02:15:28
No hyvä tietää että toi alavedon puute on ominaisuus eikä vika :) Isällä on 2.4 10v v70 tomaatti ja siinäkin alhaalla ihan eritavalla sitkeyttä, toki automaatin turbiini lisää luistaessaan vääntöä :P 2.3 kampiakselin vaihto ei nyt ekana oo tulossa mutta suunnitelmissa on tuo "ärrä ahdin" eli 16t kiinni, ehkä vihreet suuttimet, ahtojen nosto vaikka 1.3baariin, vaparin nokat ja vapaammin virtaava katti :) Jos sen 270 edes sais irti noilla niin olis hyvä ja kampuran vaihto jos tulee niin h-profiilit tulee samalla ja tehotavoite olis pyöreet 300 hummaa 8)
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: 8-pätkä - 28.12.2014, 08:57:13
16T ja ärrän valkoiset suuttimet pitäisi riittää 300 hevosvoimaan aika mukavasti ainakin 2,3 alakerralla ihan barin paineellakin. Niillä pasta-T5:sen vakioilla ei ihmeitä tehdä. Coolerin vaihtoa parempaan voi kyllä suositella tuohon lisäksi, itselle tulossa KLracingin mallikohtainen.
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Kuski92 - 28.12.2014, 21:13:15
No jos noin on niin aina mulle parempi, siellä näkyy valkeet suuttimet olevan kiinni ;D Joo coolerin vois vaihtaa kyllä kanssa, mutta sekään ei ihan vielä tule tapahtumaan. Vois rajapaineventtiilin hommata vielä niin olis se ahtojen säätely helppoo ::)
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: AUH - 29.12.2014, 06:33:45
No jos noin on niin aina mulle parempi, siellä näkyy valkeet suuttimet olevan kiinni ;D Joo coolerin vois vaihtaa kyllä kanssa, mutta sekään ei ihan vielä tule tapahtumaan. Vois rajapaineventtiilin hommata vielä niin olis se ahtojen säätely helppoo ::)
Elä hommaa rajapaine venttiiliä koska näissä säädetään ahdot lastulla!
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Kuski92 - 30.12.2014, 03:55:40
Eikö se sillä toimis et kun siellä on se sähkönen ahtosäädin niin sen tilalle laittas venttiilin ja jättäs sen säätimen pois käytöstä? ??? Kun ei ois vielä raaskis lastuunkaan lyyä muutamaa satasta :buck2:
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Kuski92 - 30.12.2014, 03:58:58
Tai sit hukkiksen letkuun laittas venttiilin :P Tuli huomattua että tähän mennessä ahdot on ollu vedättäessä 1-1.1baria niin tänään oli ahdot laskenu :o 0.7-0.9 oli vähän vedätyskerrasta riippuen niin onkohan sieltä nyt hukkiksen jousi väsähtänyt kun ei vielä toissapäivänä tuota tehnyt :idiot2:
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: 8-pätkä - 30.12.2014, 05:59:46
Elä elä mene ahtoihin koskemaan ilman lastua, ei käy hyvin. Hyvä lastu hoitaa kyllä paineet kohdalleen ihan sillä alkuperäisellä systeemillä. Vakiossa pitäisi olla jossain 0,7-0,8 tienoilla jos en ihan väärin muista. Itselläkin italoteefemma hetken oli.

Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: 855_T5R - 30.12.2014, 10:32:35
Kerrataas vielä minun hauskasta tarinasta. Mulla oli aikanaaan 855 T-5R musta manuaali nii siinä ihmettelin ahtopaineiden karkailua ku kaasupohjassa vedätti nii ahtoja olis ollu nii paljo ku mitsu ikinä voi tehdä.  Noh Turbon vaihdoin isompaan ku vakio poksahti. Turbo smart boost teen laitoin kans siihen ku jos sais ite paineet rukattua ku luulin että sähköinen ahtopaineen säädin sökö. Viaksi paljastui joku hemmetin ebayn paskalastu. Softa oli muuten vakio, mutta sen 30sek. ajan rajaton ahtopaine  :facepalm:

Ja auto myytiin mulle "vakiona"
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Kalamies - 30.12.2014, 12:27:00
Mimmonens hukkiksen kello näissä on vakiona? Jenkkilän pojat väittäis jotain 0,3-0,4bar kelloa ja sitten sähkösesti korotetaan ahtoa. Mun korvaan vaan toi sähähtää sille, että suurilla kierroksilla ei varmana pidä enää painetta pakopaineen takia.
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: AUH - 30.12.2014, 15:09:19
Itellä omassa italossa oli vakiona muistaakseni 0,7bar ahdot ja piti kyllä jämptisti ne. Tcv venttiilin vaihoin uuteen ku alettiin lastuttamaan ja sen jälkeen paineita oli 1,4bar ja omassa oli vakiona 16t ja valkeat suuttimet...voimasta en niin tiiä mut tuskin kaukana 300hv oltiin? Ja Vielä et ei rajapaine venttiileitä näihin tinoihin!!! Jätetään ne nuihin vinokoneisiin. Jos ei oo rahaa lastuttaa niin ei sulla oo rahaa kilauttaa sitä konetta...eli malttia ja kerää possuun rahaa ja tee hommat oikein!  :)
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Kuski92 - 30.12.2014, 18:31:56
Jaajaa no on kyl omanalaistaan touhua :D Noh turha kai sitä on sillä venttiilillä kiusata, mutta kerran toi on tähän mennessä pitäny jämptisti ahtoja siellä n.barissa niin vois varmaan ihan pikkuisen koittaa kiristää hukkaportin tankoo jos se ei vaan meinaa kestää kiinni että ei ainakaan ala loputkin tehot katoamaan :P Ja ihmiset mistä ootte italoihin hommanneet lastuja muualta kuin ebaysta ja paljonko on hintaa suunnilleen?
Otsikko: Vs: B5204t3 turbon herääminen
Kirjoitti: Volle855 - 24.08.2020, 13:57:40
Pakopesän koko ratkaisee 6 herää alempaa kuin 7. Ei siinä tarvita 2.3 alakertaa