Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730086 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2175 : 24.11.2020, 04:54:39 »
Eipä oikeastaan ole muuta eroa FK/FT kuin ahtopaine. Vanhemmissat FT koneissa ei kai ollut öljyruiskuja, mutta n. 94-95 eteenpäin on. Samalla vaihtuu manuaaleissa vaihdelaatikko M90, joka on modernimman oloinen kuin vanhemmat.

Mulla on ainakin '92 lähtien valetuista B230FT kellareista kaikista löytynyt öljysumut.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2176 : 30.11.2020, 02:08:31 »
Terve, olisi tarkoitus vaihtaa muutaman vuoden palvellut vapari 940 ahdettuun malliin. Mitä pitäisi ottaa huomioon ostettaessa, esim. onko joku tietty vuosimalli jota ennen, tai jonka jälkeen tehdyt mallit on "parempia" syystä X tai muuta vastaavaa?

Eikö B230FT ja B230FK ole muuta eroa kuin ahtopaine? Eli ei olisi mitään väliä kumpaan päätyy jos FK:n ahdot nostaa sinne FT:n tasolle?

Löytyy yksi "ylimääränen" FB yläkerta, eli 531 kansi ja VX3 nokka. Kuinka tuo käyttäytyy esim. FT:n päällä? Onko ylipäätään järkeä edes vaihtaa?

Tavoitteena on siis käyttis, jossa maltilliset tehot, mutta kuitenkin jotain tapahtuu kun painaa kaasua.

Hommaisin 95 tai uudemman koska
-Manuaalissa m90 laatikko joka huomatavasti kestävämpi kuin vanhoissa oleva m46(m90 tyyppivika 3 vaihteen synkrot ja m46 ei kestä tehoa kovinkaan paljoa)
-uudemmissa Varmuudella öljyruiskut(pidempi ikäinen kone)
-uudemmissa 75 litranen tankki(vanhoissa 60l) ja muovinen tankkilaite(vanhoissa peltisissä tyypillistä että ruostuu puhki)
-uudemmissa sähköflekti
-uudemmat yleisemmin enemmän varusteilla(G80 liikkeellelähtölukko, ilmastointi, s-lasit jne mutta ei aina)
-ainakin ilmastoiduissa on isompi välijäähy ja syyläri(mutta muovipäätyisiä nekin, suosittelen vaihtamaan ne mallikohtaisiin alukennoihin esim do88, myös do88 letkut tuntuisi olevan laadukkaampia kuin alkuperäiset,maksaa aika paljon mutta suosittelen aikalailla bolt on ja kun laittaa mustat letkut ja maalaa välijäähyn päädyt niin niitä ei edes katsastuksessa huomaa)

Ft ja fk erot on ahtopaine kello sen vaihtamalla saa samat tehot(ft 0,5bar ja fk 0,3bar).
Fk:ssa ei myöskään tainut olla ahtopainemittaria mittaristossa(tästä en ihan satavarma ole).

Ajonesto taisi tulla joskus 96 paikkeilla mutta sen voi ohittaa vaihtamalla lastun tai ohjain boksit mutta ei kannata liian vanhoja bokseja laittaa koska niissä ei välttämättä ole sähköflektille ohjausta.
Jos autossa on egr niin senkin voi poistaa ja lastulla tai eri boksilla saa vikavalon sammumaan.

Uudemmissa ei myöskään ole sitä vanhanaikaista diagnostiikka purkkia vaan vikakoodit joutuu lukemaan ledillä hyppyjohdonkanssa odb pistokkeesta(ei käy obd lukija).

531 kansi on varmasti hyvä päivitys mutta vx3 voi olla vähän liian "raju" nokka vakio ahtimen kanssa eli menee vaan tukkoon.
Vakio ahtimen kanssa T tai A-nokka on ihan hyvä, itsellä 530 kansi ja A-nokka paikoillaan, T-nokkaan verrattuna vähän huonompi alavääntö mutta jaksaa vetää melkein viiteen tonniin ennenkun menee tukkoon ja pakosarjan saa punahehkuun kohtuu nopeasti.

Jos haluaa vähän lisää tehoa niin varmaan kannattaa etsiä joku etuvetoisen ahdin esim 16t,19t tms, ovat äkkiseltään samannäköisiä niin leimalla tuskin tulee ongelmia,downpipen joudut vain muokkaamaan ja säätää kannattaa jossei konetta halua rikkoa.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2177 : 30.11.2020, 02:47:36 »
Uudemmissa ei myöskään ole sitä vanhanaikaista diagnostiikka purkkia vaan vikakoodit joutuu lukemaan ledillä hyppyjohdonkanssa odb pistokkeesta(ei käy obd lukija).

Tai tällä  ::)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28638.msg1061539914
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2178 : 30.11.2020, 10:58:46 »
Hommaisin 95 tai uudemman koska
-Manuaalissa m90 laatikko joka huomatavasti kestävämpi kuin vanhoissa oleva m46(m90 tyyppivika 3 vaihteen synkrot ja m46 ei kestä tehoa kovinkaan paljoa)
-uudemmissa Varmuudella öljyruiskut(pidempi ikäinen kone)
-uudemmissa 75 litranen tankki(vanhoissa 60l) ja muovinen tankkilaite(vanhoissa peltisissä tyypillistä että ruostuu puhki)
-uudemmissa sähköflekti
-uudemmat yleisemmin enemmän varusteilla(G80 liikkeellelähtölukko, ilmastointi, s-lasit jne mutta ei aina)
-ainakin ilmastoiduissa on isompi välijäähy ja syyläri(mutta muovipäätyisiä nekin, suosittelen vaihtamaan ne mallikohtaisiin alukennoihin esim do88, myös do88 letkut tuntuisi olevan laadukkaampia kuin alkuperäiset,maksaa aika paljon mutta suosittelen aikalailla bolt on ja kun laittaa mustat letkut ja maalaa välijäähyn päädyt niin niitä ei edes katsastuksessa huomaa)

Tuo 75L tankki on tainnut olla lisävaruste kun sitä on vähän sekasin, sitä on nähty ihan alkupään autoissakin. Sähköflekti ja isompi syyläri oli ilmastoidun varusteita.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2179 : 30.11.2020, 11:02:58 »
Iso tankki tuli siinä ~93 tienoolla samalla kertaa kun uudemmat takapenkitkin.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2180 : 30.11.2020, 11:46:45 »
Ai jaa, empä oo - 95 vanhemmissa sähköflektiä ja isoa tankkia nähnyt.

Oon myös siinä uskossa että muovilaipallinen tankkilaite on vain noissa isommissa tankeissa ja painepumppu tankissa mutta Volvo osaa näköjään yllättää aina.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2181 : 30.11.2020, 12:18:03 »
Iso tankki tuli siinä ~93 tienoolla samalla kertaa kun uudemmat takapenkitkin.

'92 vuotinen turboysi oli isolla tankilla, '93 oli pienellä tankilla
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2182 : 30.11.2020, 13:48:54 »
Ai jaa, empä oo - 95 vanhemmissa sähköflektiä ja isoa tankkia nähnyt.

Oon myös siinä uskossa että muovilaipallinen tankkilaite on vain noissa isommissa tankeissa ja painepumppu tankissa mutta Volvo osaa näköjään yllättää aina.

Ilmastoiduissa on.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2183 : 30.11.2020, 17:44:40 »
Muovinen tankkilaite on kaikissa 940, tai ainakin 92 vm lähtien.
Ajonesto tullut 95 pakolliseksi EU:ssa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Tombeo1

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2184 : 07.12.2020, 20:13:59 »
Hommaisin 95 tai uudemman koska
-Manuaalissa m90 laatikko joka huomatavasti kestävämpi kuin vanhoissa oleva m46(m90 tyyppivika 3 vaihteen synkrot ja m46 ei kestä tehoa kovinkaan paljoa)
-uudemmissa Varmuudella öljyruiskut(pidempi ikäinen kone)
-uudemmissa 75 litranen tankki(vanhoissa 60l) ja muovinen tankkilaite(vanhoissa peltisissä tyypillistä että ruostuu puhki)
-uudemmissa sähköflekti
-uudemmat yleisemmin enemmän varusteilla(G80 liikkeellelähtölukko, ilmastointi, s-lasit jne mutta ei aina)
-ainakin ilmastoiduissa on isompi välijäähy ja syyläri(mutta muovipäätyisiä nekin, suosittelen vaihtamaan ne mallikohtaisiin alukennoihin esim do88, myös do88 letkut tuntuisi olevan laadukkaampia kuin alkuperäiset,maksaa aika paljon mutta suosittelen aikalailla bolt on ja kun laittaa mustat letkut ja maalaa välijäähyn päädyt niin niitä ei edes katsastuksessa huomaa)

Ft ja fk erot on ahtopaine kello sen vaihtamalla saa samat tehot(ft 0,5bar ja fk 0,3bar).
Fk:ssa ei myöskään tainut olla ahtopainemittaria mittaristossa(tästä en ihan satavarma ole).

Ajonesto taisi tulla joskus 96 paikkeilla mutta sen voi ohittaa vaihtamalla lastun tai ohjain boksit mutta ei kannata liian vanhoja bokseja laittaa koska niissä ei välttämättä ole sähköflektille ohjausta.
Jos autossa on egr niin senkin voi poistaa ja lastulla tai eri boksilla saa vikavalon sammumaan.

Kiitos, juuri tälläistä vastausta etsin.



531 kansi on varmasti hyvä päivitys mutta vx3 voi olla vähän liian "raju" nokka vakio ahtimen kanssa eli menee vaan tukkoon.
Vakio ahtimen kanssa T tai A-nokka on ihan hyvä, itsellä 530 kansi ja A-nokka paikoillaan, T-nokkaan verrattuna vähän huonompi alavääntö mutta jaksaa vetää melkein viiteen tonniin ennenkun menee tukkoon ja pakosarjan saa punahehkuun kohtuu nopeasti.

Jos haluaa vähän lisää tehoa niin varmaan kannattaa etsiä joku etuvetoisen ahdin esim 16t,19t tms, ovat äkkiseltään samannäköisiä niin leimalla tuskin tulee ongelmia,downpipen joudut vain muokkaamaan ja säätää kannattaa jossei konetta halua rikkoa.

Ehdin yhdeltä tutulta kysyä tuosta myös ja hän oli kanssa sitä mieltä, ettei tosta nokasta saa mitään irti vakioahtimella.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2185 : 09.12.2020, 01:11:03 »
Simppeli kysymys. Jos aivan täysin vakioon 98 turbo classiciin 165hv 0.6bar  automaattilaatikolla laittaa väsähtäneen vakio kellon tilalle tälläisen: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wastegate-klocka-940-turbo.html
 ja ajaa sitä minimisäädön 0.7bar asetuksella, niin skulaako kaikki niinkuin vakiossa pitää, mutta ehkä 10-20lisähevosen kera. Ei nyt varsinaisesti ole mikään tehon saanti mielessä, mutta kun se selvästikään ei enää ahda yhtä paljoa painetta niinkuin 10v sitten, niin jotain on tehtävä. Mutten auto käy ja kukkuu siis täydellisesti eikä sitä ole rääkätty.

Hehe, tänään tuo turbovirittelyneitsyys tuli menetettyä ja kylläpä hymyilytti. ;D
Laitettiin aivan minimaalisella esijännityksellä tuo kello varsi säädettynä pitkäksi eli löysimmäksi, ja käy ja kukkuu tosi upeesti. mittariston ahtoviisarin mukaan ahtais aika tasan just 0.8 nyt. Muuttui kyllä luonne hirveesti kun ottaa tosi nopeesti ahdot ja pikkukaasullakin auto liikkuu nyt mukavasti kun se entinen löysä jousi taas on päästänyt paljon painetta pois kokoajan.

Ainoa että onnistuin turaamaan mankan kanssa räveltäessä pyyhkimien viiksen jotenkin toimimattomaksi. Minneköhän päin sen kaapeli menee, toivottavasti aiheutin vian minkä saan korjattua.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2186 : 09.12.2020, 02:20:32 »
Ainoa että onnistuin turaamaan mankan kanssa räveltäessä pyyhkimien viiksen jotenkin toimimattomaksi. Minneköhän päin sen kaapeli menee, toivottavasti aiheutin vian minkä saan korjattua.

Pura kuskinpuolen potkupahvi/muovi ja katso että viikselle menevä liitin on kiinni, sitä johtoa kun seuraa niin näet minne menee.
Toinen mikä kannattaa katsoa on sulakkeet ja jos oot sulakerasiaa ronkkinut/vääntänyt että siellä on kaikki piuhat kiinni ja pyyhkijän rele paikoillaan, en muista mikä se niistä on mutta siellä se sulakerasiassa on.

Onko kaikki toiminnot mykkänä vai toimiiko esim pissapoika?

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2187 : 09.12.2020, 03:23:00 »
Pura kuskinpuolen potkupahvi/muovi ja katso että viikselle menevä liitin on kiinni, sitä johtoa kun seuraa niin näet minne menee.
Toinen mikä kannattaa katsoa on sulakkeet ja jos oot sulakerasiaa ronkkinut/vääntänyt että siellä on kaikki piuhat kiinni ja pyyhkijän rele paikoillaan, en muista mikä se niistä on mutta siellä se sulakerasiassa on.

Onko kaikki toiminnot mykkänä vai toimiiko esim pissapoika?
Pissapoika toimii mutta ei pyyhi silloin. jos vedän viikseä alaspäin ja pidän ns välissä alhaalla niin pyyhkijät liikkuu siihen asti kunnes vapautan keskiasentoon. ja pyyhkijät jää tällöin myös just siihen kohtaan milloin irrotin viiksestä.
Missä sulakerasia on?
Puran kuskinpuolen muovin huomenna.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2188 : 09.12.2020, 05:11:45 »
Sulakkeet ja releet löytyy tuhkakupin takaa eli sieltä radion alta.
Kuulostais rele vialta

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2189 : 09.12.2020, 11:46:59 »
Jesh! Korjattu, eli rele oli irronnut.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2020, 15:04:51 kirjoittanut remotion »

 

Samppasport  Futurez