Samppasport  Futurez

Vinokone turbon valitseminen

  • 21 Vastauksia
  • 4007 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dalonen76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vinokone turbon valitseminen
« : 12.10.2020, 19:41:00 »
Joo mulla on tossa b230fb volvo ja kaverin isä joka autoja rakentaa yms oli sitä mieltä että tohon volvoon kannattaa laittaa vakioahtimen tai ylipäätään pienen koska en kuulemma tarvitse holsettia ja kone ei kestä eikä moottorinohjausyksikkö ole hyvä ja koko kone ei edes saa bensaa. selitin että kyllä kansipahvi pitää jos ahdot pitää järkevissä luvuissa eli ainakin aluksi vähän päälle 1 bar. Sanoi että pienelläkin turbolla pääsee siihen lukemaan ainakin lähelle.
Edellinen omistaja joka on tuttu myös oli sitä mieltä että hx 35 on siihen paras koska se on myös ollut aikaisemmin siinä ja se oli hyvä siinä ja se toimi hänellä ihan hyvin. Tekniikkana on  lh 2.4 ruisku 531 kansi vx3 nokalla 490cc suuttimilla ja viking race lastulla yms
nyt vain tässä vähän epävarma fiilis että mitä mun pitäis tehä kun negatiivista ja positiivista tulee kahresta eri suunnasta ja jos laittaa pienellä turbolla niin siinä on aika paljon muokattavaa että sen saa toimimaan...
Eli voitte kertoa mikä oisi kaikkein paras vaihtoehto niin voin vähän miettiä mikä oisi paras ratkaisu.
kiitos:P

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #1 : 21.10.2020, 14:43:43 »
Se riippuu ihan sun tavoitteista!

Jos haluat hyvin reagoivan moottorin, niin pieni turbo, 530 kansi ja vx3 nokka on ihan hyvä.

Jos haluat sen 500hv:n moottorin, niin sitten kyllä tarvit sen nelikymppisen holsetin, isolla pakopesällä, portattu kansi isoilla venoilla ja kunnon nokka, kunnon imusarja ja tietty kunnon pakosarja.

TUostahan tuo 500hv tulee, mutta se on sitten semmonen kone, että alle 4000rpm juuri mitään ei tapahdu, mutta 4000-7000rpm välillä sitten tapahtuukin ja kunnolla.

Tuommoisessa koneessa on tärkeää kunnollinen kannen virtaus, kunnollinen kanteen ja sen virtauksiin sopiva nokka, sekä järkevät imu ja pakosarjat. Ja toki just turbonkin täytyy olla hyvä.

Jos mulla olis rahaa laittaisin hx40 holsetin tilalle garretin gt35sen, jollakin isommalla pakopesällä, 1.06 a/r ja valitsee sitten joko t3, tai t4 tai v-panta kiinnityksen pakopesään, itse ottaisin t3 divided ja 1.06 a/r.

Garretin mukaan tuommoinen ahdin on hyvä johonkin 400-675 hevosvoimaan. Kuulalaakeriahtimena ja twin-scroll ahtimena se lähtee mukaan reilusti alempaa kuin hx40 holsetti, vois lähteä jo jostain 3300-3500rpm kohdilta, tällöin tehoaluetta ei tarvi jatkaa niin ylös kuin holsetilla, joten pienemmälläkin nokalla tulee toimeen. Jos tällaisessa setupissa haluaa tehoalueeksi 3500-6500 niin h tai k -nokka toimii hyvin eikä tarvii ostaa tai hiotuttaa nokkaa ja säätää uudelleen venttiilinvälyksiä, ja värkätä lash cappien sun muiden kanssa.

Jos yhtä pitkän vetoalueen haluaa holsetilla, joutuu vetoaluetta jatkamaan ylöspäin ja se vaatii sen nokan ja hyvän kannen, varsinkin pakopuolelta. Tällöin vetoalueeksi tulisi 4-7000. Garretilla vetoalueena voisi olla 3500-6500.

500rpm ei kuulosta paljolta, mutta se on. 500rpm ylemmäs voimalla vetävään koneeseen tarvii virtaavammat sarjat ja jyrkemmän nokan. Kun taas 6500rpm kiertävään koneeseen riittää vakio imusarja ja kirjainnokka.


Poissa Dalonen76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #2 : 21.10.2020, 15:43:20 »
Okei kiitos mutta oonjo ehtinyt ostaa sen 35hx:D mulla kyllä on pari pienempää ahdinta jos mieli muuttuu ja jää sitten ylimääräseksi yks 35 holsetti minkä voi käyttää muihin projekteihin    8)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #3 : 21.10.2020, 17:07:58 »
Okei kiitos mutta oonjo ehtinyt ostaa sen 35hx:D mulla kyllä on pari pienempää ahdinta jos mieli muuttuu ja jää sitten ylimääräseksi yks 35 holsetti minkä voi käyttää muihin projekteihin    8)

Mitäs muuta sulla tulee kokoonpanoon ku 35nen holsetti, muilla osilla voi vaikuttaa ajettavuuteen huomattavasti.

Poissa Dalonen76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #4 : 21.10.2020, 17:38:46 »
Tohon tekstiin mää hiukan listasin mut 531 kansi vx3 nokalla 490cc suuttimet lh2.4 ruisku jajaja Viking race lastu
Tuosa pääpiirteittäin ne tärkeimmät

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #5 : 21.10.2020, 18:29:07 »
Tohon tekstiin mää hiukan listasin mut 531 kansi vx3 nokalla 490cc suuttimet lh2.4 ruisku jajaja Viking race lastu
Tuosa pääpiirteittäin ne tärkeimmät

Eiköhän sieltä sen kolme ja puolsataa heppaa sitten lykkää.
 ELK ELK ELK

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #6 : 21.10.2020, 19:50:33 »
Ja ihan ensimmäisenä senä Vikingin lastu kuikkaan ja ajaen/dynossa säätäen se auto jos et halua montaa moottoria sulattaa!
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Dalonen76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #7 : 21.10.2020, 20:59:57 »
Nii selvennäs jambo vähäse

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #8 : 21.10.2020, 21:47:56 »
Nii selvennäs jambo vähäse
Taidan arvata mitä ajaa takaa, tuo Viking on vaan vähän sinne päin bulkki lastu. Parhaan tuloksen saa tosian säätämällä ohjauksen vastaamaan autosi tekniikkaa, kadulla tai dynossa  :)
Yksilöitähän nää tuppaa olemaan vaikka kuinka koitettais samoilla palikoilla tai vastaavilla tehdä  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Dalonen76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #9 : 21.10.2020, 21:57:27 »
Niin on joo mutta okei juu  :D pitää se varmaa just dynottamassa ja et sitä ohjausyksikköö säätää (itellä ei oo hajuakaan noista, niinku varmaan oikeen mistäkään) kyllähän niitä joku tais tääl Volvo foorumilla tehdäkki niitä lastuja sun muita räpeltää mut pitää ny vähä kattell

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #10 : 21.10.2020, 22:00:44 »
Niin on joo mutta okei juu  :D pitää se varmaa just dynottamassa ja et sitä ohjausyksikköö säätää (itellä ei oo hajuakaan noista, niinku varmaan oikeen mistäkään) kyllähän niitä joku tais tääl Volvo foorumilla tehdäkki niitä lastuja sun muita räpeltää mut pitää ny vähä kattell
TVS ainanki ajaa penkissä lh softia  :) Mullakin on nyt yhen sohva softa mutta ajamalla se ois tarkotus säätää kunhan vaan romut pysyis kasassa  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Dalonen76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #11 : 21.10.2020, 22:04:10 »
Okei no pitää sit kattoo ja ottaa jossai kohtaa yhteyt mut kai tolla vikingilläki ny hetken aikaa ajaa :D

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #12 : 21.10.2020, 22:09:15 »
Okei no pitää sit kattoo ja ottaa jossai kohtaa yhteyt mut kai tolla vikingilläki ny hetken aikaa ajaa :D
Eiköhän, kuhan maltin pitää mukana, voihan se toimii pirun hyvinkin  :o

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #13 : 21.10.2020, 22:10:43 »
Okei no pitää sit kattoo ja ottaa jossai kohtaa yhteyt mut kai tolla vikingilläki ny hetken aikaa ajaa :D

Ei kärsi koneen nakuttaa kuin ihan hetki ja mäntä voi sulaa poks poks, helpommalla pääsee jos kansipahvi palaa, mutta tuo nakutus on siis vaarana jos ei ole seossuhteet ja ennakot ihan koko ajan kohdillaan.

Ja se vikingin lastu ei siis ehkäise juurikaan sitä nakutusta, kun ahtoja nostat kuitenkin. (kaikki sanoo aina jonkun rajan johon ahdot jätetään, ja 99% tästä porukasta nostaa ahtoja, tehoon kun sattuu tottumaan).

Helpoin ja halvin konsti, jossa on kasvuvaraakin, olisi asentaa joku microsquirtin tapainen ns. standalone ohjausyksikkö moottorin sytylle ja ruiskutukselle.

Tietty vakioahdoilla (suurinpirtein) ja kunnon suuttimilla ja järjen käytöllä Vikingin lastu voi olla ns. tyhjää parempi. Kuten sanottua hemmetin hyvällä tuurilla se toimii täydellisesti!  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 21.10.2020, 22:12:19 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Dalonen76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokone turbon valitseminen
« Vastaus #14 : 21.10.2020, 22:12:58 »
No kansipahvi tosta juur oli mennyt kun ton olin ostanut ja sillä vanhalla omistajalla oli just ollut 35 hx ja se vikingi

 

KL-varaosat  Race.fi