Se riippuu ihan sun tavoitteista!
Jos haluat hyvin reagoivan moottorin, niin pieni turbo, 530 kansi ja vx3 nokka on ihan hyvä.
Jos haluat sen 500hv:n moottorin, niin sitten kyllä tarvit sen nelikymppisen holsetin, isolla pakopesällä, portattu kansi isoilla venoilla ja kunnon nokka, kunnon imusarja ja tietty kunnon pakosarja.
TUostahan tuo 500hv tulee, mutta se on sitten semmonen kone, että alle 4000rpm juuri mitään ei tapahdu, mutta 4000-7000rpm välillä sitten tapahtuukin ja kunnolla.
Tuommoisessa koneessa on tärkeää kunnollinen kannen virtaus, kunnollinen kanteen ja sen virtauksiin sopiva nokka, sekä järkevät imu ja pakosarjat. Ja toki just turbonkin täytyy olla hyvä.
Jos mulla olis rahaa laittaisin hx40 holsetin tilalle garretin gt35sen, jollakin isommalla pakopesällä, 1.06 a/r ja valitsee sitten joko t3, tai t4 tai v-panta kiinnityksen pakopesään, itse ottaisin t3 divided ja 1.06 a/r.
Garretin mukaan tuommoinen ahdin on hyvä johonkin 400-675 hevosvoimaan. Kuulalaakeriahtimena ja twin-scroll ahtimena se lähtee mukaan reilusti alempaa kuin hx40 holsetti, vois lähteä jo jostain 3300-3500rpm kohdilta, tällöin tehoaluetta ei tarvi jatkaa niin ylös kuin holsetilla, joten pienemmälläkin nokalla tulee toimeen. Jos tällaisessa setupissa haluaa tehoalueeksi 3500-6500 niin h tai k -nokka toimii hyvin eikä tarvii ostaa tai hiotuttaa nokkaa ja säätää uudelleen venttiilinvälyksiä, ja värkätä lash cappien sun muiden kanssa.
Jos yhtä pitkän vetoalueen haluaa holsetilla, joutuu vetoaluetta jatkamaan ylöspäin ja se vaatii sen nokan ja hyvän kannen, varsinkin pakopuolelta. Tällöin vetoalueeksi tulisi 4-7000. Garretilla vetoalueena voisi olla 3500-6500.
500rpm ei kuulosta paljolta, mutta se on. 500rpm ylemmäs voimalla vetävään koneeseen tarvii virtaavammat sarjat ja jyrkemmän nokan. Kun taas 6500rpm kiertävään koneeseen riittää vakio imusarja ja kirjainnokka.