Carcom Oy  Ateho

B21, 400hv, Kumpi turbo hx35 vai hx40?

  • 1 Vastauksia
  • 1350 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
B21, 400hv, Kumpi turbo hx35 vai hx40?
« : 01.11.2020, 00:19:10 »
Niin, tarkoitus olisi saada joskus auto nippuun, pikkuhiljaa se edistyykin. Nyt olen taas hankkimassa osia ja ajattelin että luovun kiinaturbo-ajatuksista ja laitan holsetin.

Tarkoituksena olis saada koneelta se 400hv, mielellään mahdollisimman pienillä paineilla jolloin kasvunvaraakin jäisi.
Kumman ahtimen ostan hx35 vai hx40? Vai kenties Holset super hx40?

Koneeseen tulee pulssisarja ja tarkoitus olisi laittaa kunnolla virtaava imusarja isolla plenumilla.
Kansi on 530, portattu ja venttiilit 46/38, nokkaa on millin nostolla 280 astetta ja nostoja maltilliset 12mm.

Tämäkin siis edistyy pikkuhiljaa, mulla ei oo kiire minnekkään ja kun en ole varsinaisesti suurituloinen niin en voi juuri sijoittaa tähän kun sen viis hunttia aina kuukausittain, minkä verran tilistä jää kun tärkeimmät on makseltu pois, mutta kyllä sillä kolmen vuoden aikajänteellä yhden volvon ajoon saa.

En tarvi oikeastaan alavääntöä koska kaupunkiajoa ei tälle tule lainkaan vaan mulla on ajoja varten ihan käyttöautoksi hankittu ooppelin raato, joten tämän koneen vetoalue saa olla mitä se noilla vireillä tulee olemaan eli noin 4-7000rpm, tuon rajan jälkeen alkaa jo virtaukset loppumaan ja teho lähtee laskuun. rpm limitiksi ajattelin 7200rpm ja korina on siis 244.

Pakopesän kooksi ajattelin #16, jottei mene ihan heti tukkoon, vaikkei iskutilavuutta ole kuin 2,1l niin pakokaasuvirta on noin isoilla kierroksilla kuitenkin jo melkoinen.

Oma vaisto sanoo että hx40 olisi kasvunvaraa ajatellen parempi, mutta paljonko lie spoolin nopeudessa hävitään.

Pakosarja on mallia pulssisarja suht samanpituisilla putkilla ja hyvällä kollektorilla (pitkä kollektori joka ampuu massavirran suoraan turbiinin nieluun).

Ahtimen ostan uutena, käytetyistä huutavat näet melkein saman verran mitä uusi maksaa ja onhan uusi aina uusi.

Sitten vielä semmoinen että mulla on öljyntulo an4-paksuista letkua, tarviiko tuo ahdin lisäksi jonkun öljyn kuristimen, vai tarvitaanko moisia vain jos öljynpaine on luokkaa 8bar? Öljynpaluu tulee an12 letkua, jonka sisähalkaisija on siis sen 17.5mm.

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron