Elekma  Autoracing

2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?

  • 50 Vastauksia
  • 30628 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Jos laitan vanhasta ahtimesta pakopesän uuteen, menetänkö potentiaalisia hevosvoimia? Kun sanoit YV:llä että toi pakopesä ois paska, mut oliko se vaan 19T kanssa? Eli tän pienemmän ahtimen kanssa riittää tuo vakiokin?

Eiks noi halkeamat pakopesässä ole ihan normaaleja pienet? Eli ei kannata huolestua? Kunhan ei ole mitään suurempia.

Toi DP tuningin systeemi on kyllä mun budjetille liian iso.

Tarkoitus olis seuraava toteuttaa:
Tuo tilattu T16 ahdin kiinni
Ilmeisesti nyt sit pakopesä vanhasta ahtimesta
Vakioputkisto muuten, mutta suora 3 tuumanen katilta perseeseen asti että saa vitosen ärisemään  ;D
Auto säädettäväksi johonkin, mutta ei vielä tietoa minne. Oisin hariselle vienyt mutta heinäkuussa vasta onnistuis  :(

Seuraavasta suunnitelmasta saa esittää omia ehdotuksia / parannuksia / muutosehdotuksia, mutta turbo pysyy koska se on jo tilattu :)

Tuo kartiolla lähdöllä (15G) pesä on paska, mutta puhutaan varmaan 10hv erosta, jos vaihdat isompaan.. Tuon 19T kanssa ero olisi ollut suurempi..

Halkeamat haittaavat tai eivät.. Yleensä halkeaa hukkaportin reiän kohdalta, jolloin saattaa vaikuttaa heräämiseen ja maksimi ahtopaineeseen (kuinka paljon, sitä en tiedä).

Suosittelen kuitenkin laittamaan jonkun änkkärin sinne.. Vaikka yksi 3" läpivirtaava, ettei ihan järkyttävästi karju..
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa jusbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • 164 -72, 850 T-5R,
http://www.debil.fi/ tuolla paljon säädetty volvoja, vissiin ihan osaavaa porukkaakin :)

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Kiitos edellisestä linkistä.

Jos joku löytää jostain sellasen sopivan pakopesän suht kivaan hintaan niin vois melkein sen verran santsata vielä ahdinpuolelle. Itellä ei mitään käsitystä mistä lähteä etsimään

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Joo elikkäs seuraavanlaisia havaintoja tein eilen:

Autosta oli vuotaneet lauhduttimen letkut entisellä omistajalla, hän laitatti ne volvolla kuntoon, enää ei kuse öljyä. Luotin tottakai että ovat volvolla kattoneet öljyt jne, ihan normaalisti.

Ja vitut, eilen katoin tikun niin vähän pohja kastu vaan. Pieni paniikki iski jo että voi muoviämpäri oon rikkonu tavallaa ite auton. Sit kieli keskellä suuta lisäämään öljyä = lisäsin 1.7 litraa, ja tikku menikin jo vähän yli ylärajan. Eli onhan siellä silti öljyä ollut vaikka tikku vaan vähän pohjasta kastuikin.

Seuraavanlaista huomasin öljynlisäyksen jälkeen = Nyt auto käyttäytyy ahtimen puolesta paremmin, eikä fuel cuttaa enää koskaan. Kaasu pohjassa menee silti ahtomittari tappiin, ja varsinkin pidemmässä vedätyksessä huomaa että auto laskee itse ahtoja, mistä helvetistä tämä johtuu? Vai onko se tosiaan niin että auton oma turbo asteikko vakio 15g turbolla kun menee tappiin, auto laskee ahtoja itse automaattisesti? Joku aikaisemmin mainitsi hukkaportin säädöstä / ja jostain kalvosta joka voi olla rikki, saisinko tarkat ohjeet missä nämä sijaitsee? Jos joku vaikka viittii netistä johonkin 850 moottoritilan kuvaan ympyröidä niiden sijainnit niin helpottaa jo 100 prosenttia.

Niin, ja alkoi palamaan toi kolmiovalo missä on joku häkkyrä keskellä. Auto toimii silti ihan OK vaikka tuo palaakin, mutta maanantaina vien töpseliin että näkee mikä vialla. Kuumottelee vaan vitusti että moottorissa on jotain häikkää... muoviämpäri.

Ei hyvin alkanu taas tämäkään volvotaival. Edellisen T6 S80 kanssa nostettiin laatikko pöydälle kahdesti kuukauden sisällä, ja tottakai myös moottori kun ei sitä muuten irti saanut. Mutta tavallaan aika positiivisella fiiliksellä täl hetkel liikenteessä, tän 850 saa vielä korjattua kun ite laittaa, eikä mikään hirmu kallis auto ole korjatakkaan, esim katsastus on juuri nyt tässä kuussa ja olen 100% varma että ei mene ekalla leimalle ja joutuu jotain alatukivartta tms laittamaan. Mut ei siinä auta kun laittaa, ei ne hirmu kalliita ole. Kaikki 850 viat S80 T6:sen jälkeen pistää vaan hymyilyttämään  :D


EDIT: Uskoisin että kaikki edellä mainitut asiat ovat johtuneet tosta ECU:sta.

Vaihdoin täysin vakiosoftalla olevan ecun autoon = ahdot nyt täysin normaalit niinkuin vakiossa pitääkin, Lambda valo hävis palamasta, auto ei käy enää rikkaalla, eikä fuel cuttaile tai mitään eli toimii täydellisesti tolla vakio-ohjelmalla niinkuin kuuluukin. Tästä on hyvä lähteä vaihtamaan sitä 16T ahdinta ;) Pääsin myös n.6.7 litran keskikulutukseen tossa maantiellä 80 alueella, eli näyttäs toimivan ihan niinkun kuuluu eli turha kuumotella mitään lambda antureita enään.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2012, 18:17:39 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Olen siis ymmärtänyt niin, että jos toi tuleva 16T on suoralla pakopesällä, se olisi 100% bolt-on?

Ja vakio downpipekin menis suoraan kiinni?


Kuinka paljon tehohävikkiä vakio downpipellä olisi, jos ajatellaan että ois 3 tuumanen downpipe toinen vaihtoehto? Kannattaako edes vaihtaa isompaan?

Kuva ahtimesta:



Olenko väärässä jos sanon että on vinolla pakopesällä?
« Viimeksi muokattu: 15.05.2012, 11:23:38 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Kuvan fööni ainakin vinolla pesällä.
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Olen nyt opiskellut hieman ja katellut, varmistetaampa ymmärsinkö asian oikein:

Auto 850 2.3 T5 -95.

Vanha turbo voi olla vinolla tai suoralla pakopesällä??. Vai onko ne aina suoralla pakopesällä?

Tuleva turbo on kuitenkin vinolla pakopesällä.

Jos vanha on suoralla pakopesällä, en saa downpipeä enkä pakoputkea kiinnitettyä suoraan.

Jos vanha on vinolla pesällä, kaikki menee suoraan kiinni.

Helvetti kun en löydä ulkomailta uutta downpipeä mistään. Tän uuden downpipen pitäis olla sit varmaan sillä vinolla kiinnityksellä?

Onko tästä minulle mitään hyötyä : http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-T3-T4-5-BOLT-SWAP-2-5-STAINLESS-STEEL-TURBO-DOWNPIPE-EXHAUST-KIT-/300647963430?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item460003db26&vxp=mtr

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Olen nyt opiskellut hieman ja katellut, varmistetaampa ymmärsinkö asian oikein:

Auto 850 2.3 T5 -95.

Vanha turbo voi olla vinolla tai suoralla pakopesällä??. Vai onko ne aina suoralla pakopesällä?

Tuleva turbo on kuitenkin vinolla pakopesällä.

Jos vanha on suoralla pakopesällä, en saa downpipeä enkä pakoputkea kiinnitettyä suoraan.

Jos vanha on vinolla pesällä, kaikki menee suoraan kiinni.

Helvetti kun en löydä ulkomailta uutta downpipeä mistään. Tän uuden downpipen pitäis olla sit varmaan sillä vinolla kiinnityksellä?

Onko tästä minulle mitään hyötyä : http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-T3-T4-5-BOLT-SWAP-2-5-STAINLESS-STEEL-TURBO-DOWNPIPE-EXHAUST-KIT-/300647963430?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item460003db26&vxp=mtr
Sulla on 15G sie, eli sulla on suora lähtö ja vielä kartiokiinnityksellä. Pistäppä samppasportille mailia ja kysy paljon maksaa vinolla lähdöllä oleva 3" JT:n downpipe. Tolla ebayn kapistuksella et tee mitään kun on eri laippa. Yks vaihto ehto on että lyöt turbon kiinni ja viet vaikka kkd-motorsportille niin ne tekee sulle siihen sopivan DP:n kohtuu hintaan.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2012, 09:09:06 kirjoittanut Wortex »
S60 T5

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Sampsalla ei ollu minkäänlaista suoraa ratkaisua ongelmaan.

Soitin tonne motorsportille, se kuullosti ihan hyvältä hinta-arvionkin puolesta, ainut ongelma on että auto pitäisi saada ajamalla sinne ja se on vaikeaa uuden turbon kanssa kun vanha downpipe ei käy paikalleen :D

Moni tuumasta tuo vanha downpipe on kun vakiohan siellä on?

Mietin et jos muokkais vanhan kiinni jotenkin? Mut onko se sit tehoa rajoittava osa reilusti jos pitää vakio downpipen?

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Sampsalla ei ollu minkäänlaista suoraa ratkaisua ongelmaan.

Soitin tonne motorsportille, se kuullosti ihan hyvältä hinta-arvionkin puolesta, ainut ongelma on että auto pitäisi saada ajamalla sinne ja se on vaikeaa uuden turbon kanssa kun vanha downpipe ei käy paikalleen :D

Moni tuumasta tuo vanha downpipe on kun vakiohan siellä on?

Mietin et jos muokkais vanhan kiinni jotenkin? Mut onko se sit tehoa rajoittava osa reilusti jos pitää vakio downpipen?
Tollasen sinne ainakin saa JT:ltä http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx?productid=398403&groupid=59241&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p Ja saahan sen auton hinattua sinne KKD:lle kun kuitenkin kyydin tarviit pois sieltä  ;) Älä sitä vanhaa sinne jätä...
« Viimeksi muokattu: 16.05.2012, 15:27:41 kirjoittanut Wortex »
S60 T5

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Joo 400e pelkästä downpipestä on kyllä liikaa :D

Alko ilmeisesti kunnolla antautumaan tuo vakioturbo nytten. Mitä oireita nää pitää kun turbo alkaa olemaan loppu?

Itellä tekee seuraavia: Huonot ahtopaineet, vetoja puuttuu, ja sininen savu kun turbo alkaa ahtamaan. Pintakaasulla kun turbo ei ole mukana pelissä ei savuttele yhtään.

Venttiilinvarren kumit tuskin on, kun hurjalla moottorijarrulla 100km/h vauhdista ei myöskään tupruttele savuja yhtään.

Eli kai se sitten turbo alkaa olee vaihtoa vailla kunnonsakkin puolesta jo?, mutta hyvä juttu että uus ahdin on tulossa.

muoviämpäri kun on kuvan mukaan ainakin valitettavasti se vino pakopesä. Ois lottovoitto kun tulis suoralla ;)
« Viimeksi muokattu: 16.05.2012, 16:21:08 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Joo eli sellasta aloin miettimään, et kai nuo T5 vakiosuuttimet riittää tälle kokoonpanolle:

TD04-16T
K&N Paneeli vakiokoteloon
Simons cat back 2.5 tuumaa
Ja lopuksi auton säätö = lastutus penkissä

Joudunko suuttimetkin vaihtamaan vielä?

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Joo eli sellasta aloin miettimään, et kai nuo T5 vakiosuuttimet riittää tälle kokoonpanolle:

TD04-16T
K&N Paneeli vakiokoteloon
Simons cat back 2.5 tuumaa
Ja lopuksi auton säätö = lastutus penkissä

Joudunko suuttimetkin vaihtamaan vielä?
Suosittelen hommaan vähintään boschin siniset suuttimet.
S60 T5

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Suosittelen hommaan vähintään boschin siniset suuttimet.

Olisiko sinulla antaa tarkkaa koodia jolla nämä saa? Ebaysta aattelin tilata. Vai saako suomesta jostain halvalla? Ei mitään käsitystä millä tiedoilla lähtis etsimään.

Miten noi suuttimien värit menee? Kattelin tossa oransseja.

Oisko tollaset sopivat mun kokoonpanoon koonsa puolesta? 308CC suuttimet.
TD04-16T turboon siis tulossa, ja auto tarkoitus lastuttaa myöskin luonnollisesti.


http://www.fiveomotorsport.com/fuel-injectors/?itemid=70


Minkä kokoiset on CC:nä vakiosuuttimet? Vai onks toi joku virtaus tms arvo. Kumminkin, eniten kiinnostaa minkä kokoset vakiot on, minkä kokoset ois optimaaliset, ja mitkä ois sit jo liian isot :)
« Viimeksi muokattu: 20.05.2012, 04:48:45 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082


Miten noi suuttimien värit menee?



310cc= oranssit
350cc = valkoiset
391cc = siniset
456cc = vihreät

Tuolta löytyi tämä tieto:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3446.msg86253#msg86253

Ja muistaakseni sulla on autossa oranssit vakiona.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron