Autoracing  KL-varaosat

imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön

  • 298 Vastauksia
  • 170060 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #30 : 08.03.2011, 19:52:53 »
Hinnat rupeaa olemaan samalla tasolla kuin 5v sitten. Teräs on arvokasta
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2117
    • Instagram kuvat
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #31 : 08.03.2011, 20:16:10 »
^Mihin tarvit noin isolla putkella olevaa pakosarjaa?

Tuollaisesta edellisenkin sarjani tein..

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #32 : 09.03.2011, 16:22:23 »
onko kukaan tehnyt orkkis halkosarjaa vastaavaa pakosarjaa mutta erillisellä hukkaportin lähdöllä? ei tarvis leimalle vahdella pakosarjaa noissa vähäpäästöisissä kun turbo ei tulisi ylös ja eteen vaan jäisi "omalle" paikalleen ja pikkumitsua helpottaisi kummasti tuo erillinen hukkis.  :idiot2:

EVO8

  • Vieras
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #33 : 09.03.2011, 20:13:52 »
onko kukaan tehnyt orkkis halkosarjaa vastaavaa pakosarjaa mutta erillisellä hukkaportin lähdöllä? ei tarvis leimalle vahdella pakosarjaa noissa vähäpäästöisissä kun turbo ei tulisi ylös ja eteen vaan jäisi "omalle" paikalleen ja pikkumitsua helpottaisi kummasti tuo erillinen hukkis.  :idiot2:

On tehty. En laittanut erillistä lähtöä kun arvelin pistävän katsurin silmään mokoman hässäkän. On helppo lisätä jos tulee tarve. Ahdin tosin jo on sitä kokoluokkaa mitsuun verrattuna että ei se hukkis enää tilannetta pahentaisi mutta siinä nyt sattui olemaan portillinen pakopesä. Toistaiseksi on leima tullut. Eikös siihen mitsun ja pakosarjan väliin ole helpompi kötöstellä palikka jossa hukkikselle lähtö?

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #34 : 09.03.2011, 21:22:15 »
On tehty. En laittanut erillistä lähtöä kun arvelin pistävän katsurin silmään mokoman hässäkän. On helppo lisätä jos tulee tarve. Ahdin tosin jo on sitä kokoluokkaa mitsuun verrattuna että ei se hukkis enää tilannetta pahentaisi mutta siinä nyt sattui olemaan portillinen pakopesä. Toistaiseksi on leima tullut. Eikös siihen mitsun ja pakosarjan väliin ole helpompi kötöstellä palikka jossa hukkikselle lähtö?

olishan se tietysti mutta tila on kuitenkin rajallinen ja siinähän sitä olisi jotain iltojen ratoksi kun alkaa pakosarjaa nikkaroimaan. minkäs kokoluokan puhallin jos saa tiedustella?

mullekkin alan liikkeestä garretin T3 laipalla switserin s2b:tä tarjottiin mutta mitä se katsastusmies sanoo vai sanooko mitään?

riittäisi vaan pikkumitsussakin 19T#7pesällä potku kun olisi erillinen hukkaportti kaverina. ei nousisi pakopaineet isoilla ahdoilla eikä lämpökuorma...

ja hukkiksen lähtö sen verran ales että se on helppo katin kiinnityksen yhteydessä irroittaa ja tulpata  ;)

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #35 : 09.03.2011, 22:06:50 »


riittäisi vaan pikkumitsussakin 19T#7pesällä potku kun olisi erillinen hukkaportti kaverina. ei nousisi pakopaineet isoilla ahdoilla eikä lämpökuorma...

ja hukkiksen lähtö sen verran ales että se on helppo katin kiinnityksen yhteydessä irroittaa ja tulpata  ;)

 ???

Mites toi erillinen pakopaineisiin auttaa ?
« Viimeksi muokattu: 09.03.2011, 22:09:45 kirjoittanut hyvoneju »
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #36 : 09.03.2011, 22:19:03 »
???

Mites toi erillinen pakopaineisiin auttaa ?

eikös jos se ohi turbon puhaltaa kankaalle? vai olenka täysin väärässä? :o

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #37 : 09.03.2011, 22:29:57 »
eikös jos se ohi turbon puhaltaa kankaalle? vai olenka täysin väärässä? :o


Taidat valitettavasti olla  :'(
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #38 : 09.03.2011, 23:06:09 »
eli pienessä pakopesässä pakopaineet kasvaa kun käytetään suuria ahtopaineita kun pakokaasu ei pääse "vapaasti" poistumaan.

tällöin integroitu hukkis aukeaa ahtimen saavutettua asetettu ahtopaine. mutta edelleen pakopaineet korkeat. koska edelleen pakopesä ahdistaa.

mutta jos ennen ahdinta aukeaa esim 40mm hukkaportti joka laskee "ylimääräisen" pakokaasun pois toki pakopainetta vieläkin on ja pakokaasu edelleen virtaa myös ahtimen läpi tuottaen ahtopainetta, niin eikö tämä tosiaan vaikuta pakopaineisiin?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #39 : 09.03.2011, 23:14:14 »
eli pienessä pakopesässä pakopaineet kasvaa kun käytetään suuria ahtopaineita kun pakokaasu ei pääse "vapaasti" poistumaan.

tällöin integroitu hukkis aukeaa ahtimen saavutettua asetettu ahtopaine. mutta edelleen pakopaineet korkeat. koska edelleen pakopesä ahdistaa.

mutta jos ennen ahdinta aukeaa esim 40mm hukkaportti joka laskee "ylimääräisen" pakokaasun pois toki pakopainetta vieläkin on ja pakokaasu edelleen virtaa myös ahtimen läpi tuottaen ahtopainetta, niin eikö tämä tosiaan vaikuta pakopaineisiin?

Näin mä ymmärrän asian myös. Tosin 19T kokoluokassa ei varmastikaan tarvita tuota lisäporttia.
Esim pieni tinakone kohtuusiipisellä ahtimella ja pienellä pakopesällä vaatii ison hukkaportin.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #40 : 10.03.2011, 07:17:19 »
Näin mä ymmärrän asian myös. Tosin 19T kokoluokassa ei varmastikaan tarvita tuota lisäporttia.
Esim pieni tinakone kohtuusiipisellä ahtimella ja pienellä pakopesällä vaatii ison hukkaportin.

13c ahtimeen pystyy koneistamaan 19T siiven ja vaihtamaan isomman pakopesän #7 kun 13C:ssä vakio pesä on #6 jmutta pakosiipi on edelleen pieni ja siitä pakokaasua ei voi kun tietty määrä virrata läpi.

EVO8

  • Vieras
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #41 : 10.03.2011, 09:15:39 »
olishan se tietysti mutta tila on kuitenkin rajallinen ja siinähän sitä olisi jotain iltojen ratoksi kun alkaa pakosarjaa nikkaroimaan. minkäs kokoluokan puhallin jos saa tiedustella?

mullekkin alan liikkeestä garretin T3 laipalla switserin s2b:tä tarjottiin mutta mitä se katsastusmies sanoo vai sanooko mitään?

riittäisi vaan pikkumitsussakin 19T#7pesällä potku kun olisi erillinen hukkaportti kaverina. ei nousisi pakopaineet isoilla ahdoilla eikä lämpökuorma...

ja hukkiksen lähtö sen verran ales että se on helppo katin kiinnityksen yhteydessä irroittaa ja tulpata  ;)


Lappeenrannan "alan kauppias" ? Mihinkäs tää oli tulossa? Itselläni on juurikin S2-sarjalaisesta tehty puhallin nykyään.Veikkaan että useimmat inssit sen jo huomaa. Isompi ei helposti menekään 7/9 satkuun "omalle paikalle" ja tuskinpa on enää mitään järkeä laittaa. Tai sitten tosiaan täytyy käyttää halkosarjaa laikkaa/lekaa. Mutta vakiopalikoiden väliin se portin laippa mahtuu helposti ja portinhan ei tarvitse olla iso eli mitään paksua palikkaa ei tarvita. 20 milliseen saa jo ihan hyvän kanavan kaivettua.

"Isompi" MItsu ei sitä kiinnosta koska ulkomitoiltaan ei eroa ja kun portin ja muut muutokset tekee siististi niin ei helposti kiinnostu. Ja jos meinaat siistin ja asiallisen pakosarjan rakentaa niin siinä on hitosti työtä ja huonoa ei kannata tehdä!




Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #42 : 10.03.2011, 10:30:04 »
juurikin lappeenrannan kauppias, mutta en lähde tuohon s2 linjalle, 940 se olisi ollut vaihtoehtona mutta tyydyn mitsun 19T#7 pesällä joskus sitten mahdollisesti erillinen hukkaportti lisäksi. mitsulla ei tosin 8v koneessa päästä edes 300hv... ilman erillistä hukkaporttia.  :'(

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #43 : 10.03.2011, 11:21:47 »
Mulla on ollu semmonen käsitys että se pakopaine on vaarallista/haitallista , joka on ennen portin aukeamista . Varsinkin kovilla ahtopaineilla , jos pakopaine rupeaa olemaan suurempi kuin tavoiteltava ahto  :-\ Tietysti lisä portti on ok siinä tapauksessa , jos integroitu ei kerkiä / pysty tarpeeksi nopeasti pitämään ahtoja kurissa  :P
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #44 : 10.03.2011, 20:42:03 »
Mulla on ollu semmonen käsitys että se pakopaine on vaarallista/haitallista , joka on ennen portin aukeamista . Varsinkin kovilla ahtopaineilla , jos pakopaine rupeaa olemaan suurempi kuin tavoiteltava ahto  :-\ Tietysti lisä portti on ok siinä tapauksessa , jos integroitu ei kerkiä / pysty tarpeeksi nopeasti pitämään ahtoja kurissa  :P

tottakai pakopaine on haitallista mutta hukkaportti aukeaa kun haluttu ahtopaine on saavutettu, pikku mitsussa jossain 2500-3000rpm tuntumassa, jolloin pakokaasun määrä on vielä sellainen että se pääsee virtaamaan pienen pakosiiven läpi.

Mutta kierrosten noustessa ilman sekä polttoaineen määrä kasvaa jonka seuraksena pakokaasujen määrä kasvaa ja kun se ei pääse "vapaasti" poistumaan aiheuttaa se näin painetta pakopuolelle jonka seuraksena lämpötila nousee ja suuri osa männän liike energiasta kuluu pakokaasujen pois saamiseen sylinteristä.
pakoventtiilit kuumenee turhaan ja pahimmassa tapauksessa palaa.

mutta erillinen hukkaportti edes auttaa sitä pakokaasua poistumaan ohi turboahtimen ahdistavan pakopesän. jolloin vedettäessä sinne vinokoneen punarajalla 6-7000rpm nurkille pakopaine pienenee ja lämpötila laskee välttäen turhaa moottorin lämpenemistä sekä valjastaa ne hevoset käyttöön jotka ennen joutuivat työntämään pakokaasun sylinteristä pihalle.
ihanne tilannehan olisi että ahtopaine olisi pakopainetta korkeampi. mutta oliko se tyypillinen että pakopaine on noin 1,5xahtopaine?

2:lla ahtopaineen säätimellä saisi esim erillisen hukkaportin aukeamaan jopa ennen integroitua tai toisinpäin.

näin itse olen asian sisäistänyt jos jollain lisättävää korjattavaa niin kertoo ihmeessä.
mutta nyt taitaa jo mennä OT:n puolelle...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo