Autoracing  KL-varaosat

Katinkorvausputken hyöty?

  • 16 Vastauksia
  • 8409 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jiivee666

  • Vieras
Katinkorvausputken hyöty?
« : 30.01.2011, 14:22:33 »
Onko tosta katin korvausputkesta niin paljon hyötyä että sellanen kannattaa laittaa?
Kuulemma vakioahtimella ei kannata edes downpipee vaihtaa vaan pöntöt läpivirtaaviksi ja katin korvausputki mut onks siit hyötyä?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #1 : 30.01.2011, 14:26:08 »
Meinaat siis ottaa katin pois? Kyllä siitä on hyötyä. Laskee polttoaineen kulutus ja kone herkistyy. Etenkin jos on vanha ja tukkeutunut katti.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #2 : 30.01.2011, 14:35:16 »

Kuulemma vakioahtimella ei kannata edes downpipee vaihtaa

todellakin kannattaa  O0

jos rupeat putkeen tekemään muutoksia niin tee vaikka samalla kokonaan uusi putki alusta loppuun mahdollisimman suora, järeällä downpipella, katin korvaajalla ja läpivirtaavilla vaimentimilla

otat alkuperäsen putken kokonaisena talteen ja vaihdat sitten aina katsastukseen.

toki vaihtoethotja on paljon mutta itse totesin tämän hyväksi vaihtoehdoksi sivustakatsoneena kun kaveri teki näin.

tai sitten vaan downpipe ja katin korvaaja. kattiin ja katin korvaajaan jotku "pikaliittimet" että saat katin vaihdettua aina katsastukseen.

jiivee666

  • Vieras
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #3 : 30.01.2011, 14:46:30 »
Joo ajattelin kyl ottaa pois. Se katti on kai nyt 10 vuotta vanha jos on alkuperänen(ainaki siltä näyttää) tiedä siit sit kuinka tukkeutunut on.
Heicon lastu täs on jo, ja jos vaihtais 3" downpipen ja siitä loppuun 3" putkiston parilla läpivirtaavalla vaimentimella, oisko hyvä sit?
Mites imupuolelle, vaparia vaan kiinni? Mitään dumppia en ole isommin suunnitellu laittaa kun automaatti on nii suhailee vaa iteksee koko ajan :D
Onks joku keksiny jonkun imuputken tohon imusarjan ja välijäähyn väliin, jos dumppia meinais laittaa et sen  sais siihen jotenki järkevästi kiinni.
Se kun on muovia ja jotain antureita ja letkuliitoksia siinä on myös..
Mitä kaikkee tarvii vaihtaa jos vaihtais tomaattilootan manuaaliks? Vaihteisto, kytkinpaketti, vauhtipyörä, kytkimen käyttömekanismi, vaihdekeppi + käyttö
vetarit? tolpat?
« Viimeksi muokattu: 30.01.2011, 15:05:45 kirjoittanut jiivee666 »

hevonen

  • Vieras
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #4 : 30.01.2011, 15:17:46 »
Ei mitään vaparia, avaat vaan omaa boksia että saa filtterin alle ilmaa.
Sanosin että jos manuaalin haluut, vaiha autoa, voipi tulla etusammaks.
Väittäisin että tuosta irtoaa sopivasti vaikka vain avaa sitä loppuputkea isontamatta downpipeä. Voihan senkin tehä mutta säästää noilla vireillä aika paljon aikaa ja vaivaa jos jättää alkupätkän originaaliksi.
En väitä etteikö se isompi etuputki paranna tilannetta mutta se tulee hiuksenhienosti ilmi vasta äärirajoilla ja kuinka paljon ajat niillä, sitä kannattanee tuumia.
Ei taida se pari hepoa persuuksissa tuntua. :sundaydriver:

Et laittanut auton mallia mutta arvaan että on 2.4T. Sitä silmälläpitäen seison sanojeni takana.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2011, 15:20:35 kirjoittanut hevonen »

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #5 : 30.01.2011, 15:25:52 »
vaikka vain avaa sitä loppuputkea isontamatta downpipeä. Voihan senkin tehä mutta säästää noilla vireillä aika paljon aikaa ja vaivaa jos jättää alkupätkän originaaliksi.
En väitä etteikö se isompi etuputki paranna tilannetta

mäkään en halua lähteä väittelemään, mutta kyllä se downpipe aika paljon tekee, eikä mielestäni minnekkään äärirajoille kuten sanoit vaan alakierroksille lisäpotkua ja heräämistä.

jiivee666

  • Vieras
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #6 : 30.01.2011, 15:29:11 »
Ei mitään vaparia, avaat vaan omaa boksia että saa filtterin alle ilmaa.
Sanosin että jos manuaalin haluut, vaiha autoa, voipi tulla etusammaks.
Väittäisin että tuosta irtoaa sopivasti vaikka vain avaa sitä loppuputkea isontamatta downpipeä. Voihan senkin tehä mutta säästää noilla vireillä aika paljon aikaa ja vaivaa jos jättää alkupätkän originaaliksi.
En väitä etteikö se isompi etuputki paranna tilannetta mutta se tulee hiuksenhienosti ilmi vasta äärirajoilla ja kuinka paljon ajat niillä, sitä kannattanee tuumia.
Ei taida se pari hepoa persuuksissa tuntua. :sundaydriver:

Et laittanut auton mallia mutta arvaan että on 2.4T. Sitä silmälläpitäen seison sanojeni takana.

Lähinnä vaan mietin tota vaihteisto hommaa, ei ollu suunnitelmissa. Jos laittais sen 3" Downpipen ja siitä eteenpäib suorana
3" keskiänkälle asti, ja sit jatkuis tolla heicon putkistona mikä täs on, mut se on vaan 60mm putkee. Haittaako tollanen pienennys mitään?
Eiks ne kuumat kaasut siel alkupäässä kuitenki vaadi eniten tilaa? Joo auto on S60 2.4T -01

hevonen

  • Vieras
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #7 : 30.01.2011, 15:32:04 »
mäkään en halua lähteä väittelemään, mutta kyllä se downpipe aika paljon tekee, eikä mielestäni minnekkään äärirajoille kuten sanoit vaan alakierroksille lisäpotkua ja heräämistä.
Varmasti mutta ei se vakiopumpulla mitään järkyttävää vaikuta. Kuten sanoin, saa tehdä jos mielenkiintoa riittää ja vaikka mitata montako kymmenystä(ehkä) se kiihtyvyyteen vaikuttaa. En väitä mitään, sanoin että se auttaa mutta hyöty on jokaisen arvioitava itse.
Olen tuota hommaa tehnyt ja joskus jättänyt tekemättä kun tuntuu ettei tapahdu muuta eroa kuin pakoääni madaltuu...
Nyt puhutaan siis vakioahtimesta.

Joo, siis ne kaasut mahtuu kyllä tuosta koneesta takapäässä viileämpinä siihen 60mm putkeen ilman merkittävää ahdistusta.

jiivee666

  • Vieras
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #8 : 30.01.2011, 15:37:58 »
Varmasti mutta ei se vakiopumpulla mitään järkyttävää vaikuta. Kuten sanoin, saa tehdä jos mielenkiintoa riittää ja vaikka mitata montako kymmenystä(ehkä) se kiihtyvyyteen vaikuttaa. En väitä mitään, sanoin että se auttaa mutta hyöty on jokaisen arvioitava itse.
Olen tuota hommaa tehnyt ja joskus jättänyt tekemättä kun tuntuu ettei tapahdu muuta eroa kuin pakoääni madaltuu...
Nyt puhutaan siis vakioahtimesta.

Joo, siis ne kaasut mahtuu kyllä tuosta koneesta takapäässä viileämpinä siihen 60mm putkeen ilman merkittävää ahdistusta.

Mites vaikuttaa ääniin rosteri tai tavallinen teräs?  Downpipe on ilmeisesti ruostumatonta mitä tuolta sivulta nyt luki(ruotsiksi jee),
ja toi heicon putkisto on rosteria niin varmaan tohon väliinki kannattaa vähän satsata ruostumatonta eikä heittää jotain tavallista väliin?

hevonen

  • Vieras
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #9 : 30.01.2011, 15:52:14 »
Olishan se tietysti kokonaisuuden kannalta toivottavaa, toisaalta tuo korvausputki on melko kuumassa paikassa ja halpa tehdä, veikkaisin sen kestoiäksi ihan mustasta raudastakin tehtynä sen 10 vuotta.
Ei tuo parempi materiaali tosin paljoa tuohon maksa, sitten vaan rosteripuikolla saumat.
Saa auton seuraava omistaja komeen putken, tai sitten se purkaamo.

jiivee666

  • Vieras
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #10 : 30.01.2011, 15:54:48 »
Olishan se tietysti kokonaisuuden kannalta toivottavaa, toisaalta tuo korvausputki on melko kuumassa paikassa ja halpa tehdä, veikkaisin sen kestoiäksi ihan mustasta raudastakin tehtynä sen 10 vuotta.
Ei tuo parempi materiaali tosin paljoa tuohon maksa, sitten vaan rosteripuikolla saumat.
Saa auton seuraava omistaja komeen putken, tai sitten se purkaamo.

No eipä siihen tule lisäksi kuin 1 mutka ja ehkä metri putkea niin ei maksa paljoa enempää tehdä rosterista sitä.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #11 : 30.01.2011, 16:20:49 »
Varmasti mutta ei se vakiopumpulla mitään järkyttävää vaikuta. Kuten sanoin, saa tehdä jos mielenkiintoa riittää ja vaikka mitata montako kymmenystä(ehkä) se kiihtyvyyteen vaikuttaa. En väitä mitään, sanoin että se auttaa mutta hyöty on jokaisen arvioitava itse.
Olen tuota hommaa tehnyt ja joskus jättänyt tekemättä kun tuntuu ettei tapahdu muuta eroa kuin pakoääni madaltuu...
Nyt puhutaan siis vakioahtimesta.

Se on ~ 0.5sec luokkaa 80-120kmh karkeasti, mitä DP & Kisakissa & loppu putken vaihto vaikuttaa.
Tosiaan ei järkyttävää vaikutusta mutta jotain pientä kuitenki.
Fiesta -no- boost

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #12 : 30.01.2011, 17:38:34 »
Joo, siis ne kaasut mahtuu kyllä tuosta koneesta takapäässä viileämpinä siihen 60mm putkeen ilman merkittävää ahdistusta.
Jos välimerkkiä rakastellaan niin virtauksen kannaltahan olisi parempi jos putki ohenee sopivasti loppua kohden, virtausnopeus säilyy jäähtyneillä kaasuilla.

Sikäli nämä putken takapään suurentamiset ja ämpärin kokoiset tuplaulostulot on vähän koomisia. ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #13 : 30.01.2011, 17:48:07 »
Jos on syytä epäillä että katti ahista, niin mä vaihtaisin sinne uuden, ja mahdollisesti helpommin virtaavan katin ennemmin kuin alkaisin sitä joka vuosi taiteilemaan sieltä irti ja takaisin.

Eikä siitä että auton saastuttaa vähemmän nyt varsinaisesti haittaa kenellekään ole.

jiivee666

  • Vieras
Vs: Katinkorvausputken hyöty?
« Vastaus #14 : 01.02.2011, 21:03:01 »
Löysin jenkkilästä tollasen bolt on rosteri downpipen mikä sopii suoraan vakio paikalle kiinnikkeineen ja laippoineen.
Kissaki jää siinä samalla pois putkesta, odotellaan millonka toi tulis, toimitusaika 7-11pv..

 

Kulkukoira  Proturbo