Autodiagnoosi  Carcom Oy

Turbo, Putkisto, lämpötilat / vastapaine.

  • 0 Vastauksia
  • 3052 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Turbo, Putkisto, lämpötilat / vastapaine.
« : 03.02.2011, 17:04:45 »
Osaisiko joku kertoa yksinkertaistetusti tai yksinkertaisesti miten nuo lämpötila vaihtelut tai kertaantuminen koneelta -> turbolle tullessa ja mitä putkessa tapahtuu.

Hieman netin syövereistä koittanut selkeää tekstiä löytyy mutta tiedot on aika hajalla ja monessa paikassa.
Eli kiinnostus lähti tuosta yleismittarista joka lukee ODB-2, Lämpötilaa "Catalytic Converter" eli käsitykseni mukaan joko hieman ennen kattia, DP:stä tai heti katin jälkeen, Jomman kumman tai kummaankaan Lambdan kauttako? Vai mistä kohtaa tuo lämpötila mitataan. Autot S60/V70 ja erityisesti Turbokoneissa, varmaan vapareissa myös samasta kohtaa mutta ei merkitystä tarkalla lämpötilalla tuosta.

Kokeneemmat virittävät mittaavat lämpötilaa ilmeisesti ennen turboa, joka olisi Oikeampi paikka mitata kuinka kuumaa kaasua koneesta tulee, kaiketi.
Tämä kiinnostus siis siitä, että lämpötilat ilmeisesti voivat olla ~100-150C enemmän tuolta mitattuna kuin vasta jälkeen päin.

En osaa sanoa mitä vakiolämmöt ns. vakio turbokoneissa olisivat joita ECU mittaa mutta, kun softaa väännetään uusiksi niin uskoisin, että lämmötkin nousevat. Pieni hyrry joutuu tekemään töitä enemmän. Putkiston avartaminen hieman helpotetaan asiaa mutta, koska vakio turbon "pakopesä" ei muutu niin suurempaa vaikutus ei paljoa ole, jotain kuitenkin. Eikös paine myös ennen turboa kasva, joten lämpötilatkin kasvaa?

Mitenkäs tuo pakopaine. Tarkoitus, kun on saada putkesta kuumat kaasut pois koneesta -> Turbolle -> ulos. Koska lämpötilat vaikuttavat kaasun kulkuun niin esim. 3" DP ja 2.5" loppuputki 'helpottaisivat' kaasujen poistumista paremmin kuin esim 3"DP ja 3" loppuputki?
Onko eri asia sitten ns. täyskaasulla jollain kaasua tulee reilummin kuin vaihtelevalla kaasulla ja miten paljon lämpötilat voivat vaihtua matkalla?

Teksteistä sai kuvan, että 950C alkaa olemaan hyvinkin riskirajoilla ahtimen kanssa, jos enemmänkin kaasu pohjassa painaa esim. saksan moottoritiellä. Josta päästään siihen, tuo oma mittari muistaakseni mittasi 600-700C lämpöjä ajossa. En nyt varmaksi muista mutta yli 600C astetta kuitenkin. Sammuttaessa autoa lämmöt tippuu sinne 400C tuntumaan aika mukavasti ja kiihdytellessä reilusti enemmän ~+800C. Eli voisiko todelliset lämmöt sittenkin olla se 100-150C enemmän turbolla/koneelta tullessa joka olisi ns. riskirajalla silloin, kun ajetaan kovaa tai paljon pitkiä kiihdytyksiä.

Allekirjoittanut ei siis niin turbotekniikkaan orientoitunut.  :juhau:
« Viimeksi muokattu: 03.02.2011, 17:09:53 kirjoittanut IceSun »
Fiesta -no- boost

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo