Ateho  Elekma

500+ hv moottorin rakentaminen

  • 31 Vastauksia
  • 23401 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #15 : 26.02.2011, 16:06:32 »
6koneesta löytyy kans 2,5L vapariversio 960 volvon keulalta 1995-1997 väliltä, ja usein M90 manuaaliaski kaverinaan, sellanen paketti vois kans olla kätevä, siihen ahdin kylkeen ni mennään kovaa.

Olis näköjään tuollainen kone myynnissä..
Eli jos tuollaisen hommais ni mitä muutoksia tuo kone vaatii että se kestää ottaa voimaa.

Kestääkö tuossa lohko vai pitikö sitä jotenki vahvistella jollai rakotulkin pätkillä? :D

Onko tuo kansi yhtä hyvä ku 16V B234 kansi?

Ilmeisesti tohon pitää vaihtaa T5 männät ja h-profiilikanget, ei muuta?

-Tama

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #16 : 26.02.2011, 16:21:56 »
Olis näköjään tuollainen kone myynnissä..
Eli jos tuollaisen hommais ni mitä muutoksia tuo kone vaatii että se kestää ottaa voimaa.

Kestääkö tuossa lohko vai pitikö sitä jotenki vahvistella jollai rakotulkin pätkillä? :D

Onko tuo kansi yhtä hyvä ku 16V B234 kansi?

Ilmeisesti tohon pitää vaihtaa T5 männät ja h-profiilikanget, ei muuta?

-Tama
Jep, T5 männät ja H-kanget vois olla hyvä idea.

B6254, eli 81mm porauksellla ja 80mm iskulla oleva 2,5L 6-kone, 170hv/230Nm vakiona, kanget täytyy vaihtaa 500hv tavoitteeseen, eivät kestä yli 70hv/100Nm/kpl = 400hv/500Nm. Kone kestänee vahvistelematta sen 500hv, männistä en ole varma, mutta T5 männät käyvät jos on pakko saada puristuksia alas. Rakotulkkeja porukka on nähihn pyttjen väliin pistänyt, en sitten tiedä miten hyödyllistä on?

3,0L versiossa (B6304) jossa 83mm poraus ja 90mm isku halkeaa pytyt paljon yli 400hv mentäessä. Näissä on eri iskuinen kampiakseli (samat kutosissa 1991-1998 kanget kun mm. samanikäinen T4/T5) nokat myöskin ovat 204hv/180hv ja 170hv versioissa eri, tosin en tiedä miten paljon eroavat, mutta riittävät kaikki kolme nokkamallia 100% varmasti 400-500hv luokkaan.

Kannet eivät näissä ole yhtä hyvin virtaavia kun B234, mutta kauas ei jäädä, ja nämä koneet ovat HUOMATTAVASTI paremmin käyttäytyviä etenkin alakierroksilla kun B234, osittain pienempien imukanavien johdosta ja sen tuoman virtausnopeuden nousun takia. Yläkierroksilla sitten hävitään vähän, mutta ahdin auttaa hyvin tuohon, ja porttauksen kaikkien näiden koneiden kannet tarvitsevat (tai on hyvä tehdä kevyt katuporttaus).
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Tama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #17 : 26.02.2011, 16:58:45 »
Jep, T5 männät ja H-kanget vois olla hyvä idea.

B6254, eli 81mm porauksellla ja 80mm iskulla oleva 2,5L 6-kone, 170hv/230Nm vakiona, kanget täytyy vaihtaa 500hv tavoitteeseen, eivät kestä yli 70hv/100Nm/kpl = 400hv/500Nm. Kone kestänee vahvistelematta sen 500hv, männistä en ole varma, mutta T5 männät käyvät jos on pakko saada puristuksia alas. Rakotulkkeja porukka on nähihn pyttjen väliin pistänyt, en sitten tiedä miten hyödyllistä on?

Onko tietoa kuinka pitkillä kangilla ja T5 männillä sais puristukset pysymään n. 8,5-9:1 paikkeilla. Onko näissä vakiona 143mm kanki?

Vai onko olemassa jotain toisia mäntävaihtoehtoja?

Jos oikein tajusin tuolta ruotsin poikien jutuista niin ilmeisesti kompensoidakseen tuon T5 matalamman männän, naapurin pojat on käyttäny tota 3.0l kampuraa.. Sekin olis tietysti yhks vaihtoehto, mikäli tajusin vaan oikein..

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=357059

-Tama


Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #18 : 26.02.2011, 17:42:00 »
Onko tietoa kuinka pitkillä kangilla ja T5 männillä sais puristukset pysymään n. 8,5-9:1 paikkeilla. Onko näissä vakiona 143mm kanki?

Vai onko olemassa jotain toisia mäntävaihtoehtoja?

Jos oikein tajusin tuolta ruotsin poikien jutuista niin ilmeisesti kompensoidakseen tuon T5 matalamman männän, naapurin pojat on käyttäny tota 3.0l kampuraa.. Sekin olis tietysti yhks vaihtoehto, mikäli tajusin vaan oikein..

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=357059

-Tama
Siis tossa topicissa aloittaja aikoo ajaa E85:llä joten puristukset on jotain muuta kuin bensalla...

Etsi(arvaa, tms.) männän,veivin ja kampuran mitat => laskin kouraan ja ala arpomaan sopivaa puristussuhdetta.

Poissa Tama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #19 : 26.02.2011, 20:09:35 »
Siis tossa topicissa aloittaja aikoo ajaa E85:llä joten puristukset on jotain muuta kuin bensalla...

Etsi(arvaa, tms.) männän,veivin ja kampuran mitat => laskin kouraan ja ala arpomaan sopivaa puristussuhdetta.
Ei valitettavasti onnistu meikältä kun ei ole mitään tietoja/mittoja männistä, kampurasta eikä palotilan tilavuudestakaa..

-Tama

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #20 : 26.02.2011, 20:12:15 »
otsikkokin riittää tähän kystymykseen (ei mene ohi aiheesta) vaikka täällä onkin vain mekaanisista asioista puhuttu...

onko niin väliä 400-500hp tehoille että onko moottorinohjaus tatech vai mega ?

tästä on kaverin kanssa juuri kovat keskustelut menossa :) löytyykö täältä minkä laisia mielipiteitä asiaan ?

E: kaverin lisäys: haluaisi vielä tietää että mihin asti mega riitää "turvallisesti"

nää on näitä   (<Kippis>)  väittelyitä :D
« Viimeksi muokattu: 26.02.2011, 20:18:50 kirjoittanut skebazu »

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #21 : 26.02.2011, 20:39:04 »
Eikös se ollut suurin piirtein, niin että 78 ja vanhemmat ei päästörajaa. Seuraava steppi tais olla 1.7.87.

Vai -77 ja vanhemmat ilman päästörajoja, -78 täytyy jo mitata, vuosikatsastuksessa käytettävä mittaus on täten riittävä. Mielestäni myös tuo heinäkuu -87 on seuraava raja.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Paikalla Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #22 : 26.02.2011, 21:06:06 »

onko niin väliä 400-500hp tehoille että onko moottorinohjaus tatech vai mega ?

nää on näitä   (<Kippis>)  väittelyitä :D

LH 2.4 ei lopu vielä edes 400 hv:ssä..
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #23 : 26.02.2011, 21:18:08 »
Bensalla puristukset tulisi ehkä saada peruskoneesta riippuen 8,5-9,5 väliin, 10 alkaa olemaan jo liikaa. E85 voi ajaa vaikka 10,5 uskaltaisin väittää.

143mm vakio kangilla ja T5 männillähän puristusten pitäisi asettua samaan jonnekkin 8,5 luokkaan kun T5 koneella (siis 1994-1999 T5 ilman VVT:tä) vakiona JOS 90mm kampura kuten T5, vai "laskenko" nyt väärin?

Omassa 2,5L 16v koneessa 1,5bar ahtoa ja 10:1 puristukset eikä nakuttele E85:llä, näillä ja megaruitalla mitattiin reilu 400hv liian pienellä ahtimella, eli mega riittää "turvallisesti" 400hv paremmalle puolelle, tottakai riippuen siitä kuka moottoriohjauksen rakentaa ja rakentaako oikein. 0,8bar ja 98E:llä oli nakutus siinä ja siinä, tosin ennakoissa olisi ollut pienentämisen varaa.

Jos asut PK seudun läheisyydessä, kannattaa ehdottomasti harkita E85:llä ajelua, kun voi käyttää kovempia puristuksia ni saa alakierroksilla paljon paremmin vastaavan koneen.

Tosin, samalla vaihvallahan sen tekee sitten bensalle soveltuville puristuksillekkin...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Tama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #24 : 26.02.2011, 21:48:10 »
otsikkokin riittää tähän kystymykseen (ei mene ohi aiheesta) vaikka täällä onkin vain mekaanisista asioista puhuttu...

onko niin väliä 400-500hp tehoille että onko moottorinohjaus tatech vai mega ?

tästä on kaverin kanssa juuri kovat keskustelut menossa :) löytyykö täältä minkä laisia mielipiteitä asiaan ?

E: kaverin lisäys: haluaisi vielä tietää että mihin asti mega riitää "turvallisesti"

nää on näitä   (<Kippis>)  väittelyitä :D
Tästä viskilasin ääreltä voisin sanoa että mega riittää varsin hyvin. En nää mitään syytä miksi ei riittäisi.

Etenkin MS2 kartat on jo 16x16. Ei megassa mikään tietääkseni rajoita mitään tehojen suhteen... Suuttimien aukiolot pystyy ohjaamaan, sytyt hoitamaan jnejne.. Tottakai pitää pitää huoli, että jos ajaa kovilla ahdoilla niin megan map anturi pitää olla sen mukainen.

Itselläni ei ole kuin positiivisia kokemuksia megasta, kaikki viat yleensä liittyy käyttäjän tietotaidon puutteeseen megan suhteen. (<Kippis>)

-Tama
« Viimeksi muokattu: 26.02.2011, 21:50:07 kirjoittanut Tama »

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #25 : 27.02.2011, 15:12:18 »
143mm vakio kangilla ja T5 männillähän puristusten pitäisi asettua samaan jonnekkin 8,5 luokkaan kun T5 koneella (siis 1994-1999 T5 ilman VVT:tä) vakiona JOS 90mm kampura kuten T5, vai "laskenko" nyt väärin?
Vakio kanget tuon ikäluokan T5:ssa on 139,5mm, aivan niinku kutosissakin ja kaikissa N-sukupolven moottoreissa. 143mm kanget sopii 2005 --> 260hv T5 mäntien kanssa, 90mm iskulla. Puristukset jäänee vähän matalaksi, mutta lohkoahan voi höylätä.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #26 : 27.02.2011, 15:44:17 »
onko niin väliä 400-500hp tehoille että onko moottorinohjaus tatech vai mega ?

E: kaverin lisäys: haluaisi vielä tietää että mihin asti mega riitää "turvallisesti"
Megahan on täysin niin turvallinen kuin siitä turvallisen tekee. Jos ei luota omiin elektroniikka taitoihin tarpeeksi niin kannattaa harkita esim. tatechia.  ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #27 : 27.03.2011, 07:49:04 »
Joko on moottorivalinta tehty? Ajattelin vain hämmentää soppaa vielä sen verran, että onhan sitä audillakin vitoskone, jossa on järjetön määrä viripotentiaalia! =)

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 668
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #28 : 27.03.2011, 10:30:13 »
Tuossa on sitten topikki missä tinakonetta rakennellaan ahdetuks tässäkin ketjussa esiin tulleilla nikseillä.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.0
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
« Vastaus #29 : 29.03.2011, 10:34:16 »
otsikkokin riittää tähän kystymykseen (ei mene ohi aiheesta) vaikka täällä onkin vain mekaanisista asioista puhuttu...

onko niin väliä 400-500hp tehoille että onko moottorinohjaus tatech vai mega ?

tästä on kaverin kanssa juuri kovat keskustelut menossa :) löytyykö täältä minkä laisia mielipiteitä asiaan ?

E: kaverin lisäys: haluaisi vielä tietää että mihin asti mega riitää "turvallisesti"

nää on näitä   (<Kippis>)  väittelyitä :D

Onhan noita volvojakin tehty 600hp tehoilla ja megasquirt ohjaamassa, joten ei se 500hp ainakaan liikaa megalle ole.
400hp on jo enemmän sääntö kuin poikkeus, että on megalla.. Jos esim vinokoneista puhutaan.

Megalla on hyvä harjoitella ensin ite ja sitten siirtyä parempiin jos tuntuu, että on tarvetta.

 

KL-varaosat  Race.fi