Ateho  Elekma

Miten iso turbo b200e koneeseen?

  • 49 Vastauksia
  • 21458 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #15 : 28.03.2011, 09:14:40 »
Itseasiassa vain 20 astetta on se liikkuma vara. Mutta mieluusti täysin suorassa.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #16 : 28.03.2011, 13:15:49 »
Ja jos se on alkanut vuotamaan pesien välistä aukikäytön jälkeen, on siellä joku väärässä kireydessä, rikki, tai huonosti paikallaan. Olen huomannut, että kun ahtimia on käyttänyt huollossa, on useasti pientä hikoilua esiintynyt pesien välillä huollon jälkeen, mutta tuo loppuu aika pian ja ei ole mitään vuotoa, joten jossain siellä on vikaa.

Monet ahdinvalmistajat ilmoittavat tuon suosituksen pienemmäksikin, 15 astetta on suositusrajana näkynyt, mutta kyllä itse sen suoraan jättäisin.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #17 : 28.03.2011, 14:46:13 »
Juu,kyllä kaverilla subarun turbokin kostui keskeltä vähän mutta tuossa tulee nyt ihan tippoina pakosarjan päälle ja putkeen menee myös Koska savu on sen mukaista.. Niin mä kiristin niitä pultteja kun huomasin että itki öljyä siitä väliosan ja pakopesän välistä niin heti sen jälkeen kun hurautin auton käyntiin niin alko menemään putkeen öljyt..

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #18 : 29.03.2011, 09:45:16 »
Mistä kohtaa olet oikein ottanut sen öljyn? Onko suodatetulta puolelta vai ennen suodatusta? Vauriot kuulostaisivat vähän sille että öljy on suodattamatonta tai ettei öljynpaineet pysy >2 bar radalla. Ilmeisesti niistä ahtimista ovat laakerit menneet väljiksi, minkä seurauksena siiven ottavat koteloon ja myös akselin tiivistys vaurioituu -> paineellinen öljy pääsee sitten vuotamaan sieltä pakopesään... :(

Useimmat ovat ottaneet öljynpaineanturin aukkosta öljyt (suodatettua) ahtimelle, T-haaran saat motonetistä tai biltemasta. Samalla voisit laittaa sinne öljynpainemittarin vaikka jonkin halvan biltema / motonet ja katsoa pysyvätkö paineet >2 bar (jätä mittari ohjaamon ulkopuolelle). Öljynpaineen pitäisi olla jotakin 4-6 bar ajossa ja tyhjäkäynnillä yli 2-3 bar.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2011, 11:00:54 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #19 : 29.03.2011, 16:37:51 »
Hmm,nyt meni vaikeaksi selittää.Täytyisi ottaa kuva asian selventämiseksi,mutta öljyn tulo on otettu siitä,kun suodatin jalassa on kaksi lähtöä,niin niissä molemmissa lähdöissä on nipat ja niihin tulee letkut,nämä letkut menee omatekoiseen y-haaraan josta lähtee turbolle letku.Suodatinjalka on vaihdettu sellaiseen missä on nuo lähdöt. Nämä asennukset oli jo auton minulle tullessa. En tiedä mikä lie ollu entisen omistajan ajatus tuosta toteutuksesta.Väitti minulle että tämä on tehty jonkun turbonasennuksesta tietävän kanssa.Minulle tämä on uutta kun ensimmäinen turbo auto on kyseessä. Itsekkin mietin että joskus että toimisko tuo niin että tulppais toisen lähdöistä,heittäis y-haaran mäkeen ja vetäis vaan yhdellä letkulla suodattimelta asti turbolle. Mikähän kierre mahtaa olla tuossa öljynpaine anturissa?

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #20 : 30.03.2011, 07:46:37 »
Kyllä tuo tuosta selvisi jo, kiitos. Eli öljyn syöttö tulee niistä banjopulteista, eli öljynjäähdyttäjän piiristä... Tässä voitelujärjestelmän periaatekuva:



Tuosta nyt nähdään että se öljynjäähdytin on ennen suodatinta => ahdin saa suodattamatonta öljyä, öljypohjassa pyörivät epäpuhtaudet, hiekka roskat yms kulkeavat nyt sitten ahtimen läpi tai kertyvät sinne laakereille...  :nohnoh

Toinen mikä voi lyhentää ahtimen elinikää on se miten paljon bensaa ja vettä on öljyn joukossa. Minkälaisilla seoksilla ja öljyillä olet ajanut tuota? Haiseeko moottoriöljy voimakkaasti bensalle? Jos seokset kovin paksulla niin bensaa ja vettä kertyy öljyn joukkoon. Haihtuvat komponentit lähtevät toki huohotuksen kautta sieltä mutta osa jää sinne öljyn joukkoon pienentämään öljyn viskositettiä ja häiritsemään voitelua (höyrystyy kaasukupliksi laakereilla)...

EDIT:
Öljynpainekellon kierre, B200 M14x1.5-kierre/pikaliitin
 
« Viimeksi muokattu: 30.03.2011, 07:55:04 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #21 : 30.03.2011, 10:03:02 »
Niin meneekö mulla nyt suodattamaton öljy turbolle? Kun mulla ei ole öljynjäähdytintä tuossa ollenkaan. Bensaa oli aijemmin öljyn joukossa paljon kun oli käyntihäiriötä lämpöanturin takia,mutta sen jälkeen on öljyt vaihdettu kaksi kertaa.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #22 : 30.03.2011, 10:15:15 »
Hmm,nyt meni vaikeaksi selittää.Täytyisi ottaa kuva asian selventämiseksi,mutta öljyn tulo on otettu siitä,kun suodatin jalassa on kaksi lähtöä,niin niissä molemmissa lähdöissä on nipat ja niihin tulee letkut,nämä letkut menee omatekoiseen y-haaraan josta lähtee turbolle letku.Suodatinjalka on vaihdettu sellaiseen missä on nuo lähdöt. Nämä asennukset oli jo auton minulle tullessa. En tiedä mikä lie ollu entisen omistajan ajatus tuosta toteutuksesta.Väitti minulle että tämä on tehty jonkun turbonasennuksesta tietävän kanssa.Minulle tämä on uutta kun ensimmäinen turbo auto on kyseessä. Itsekkin mietin että joskus että toimisko tuo niin että tulppais toisen lähdöistä,heittäis y-haaran mäkeen ja vetäis vaan yhdellä letkulla suodattimelta asti turbolle. Mikähän kierre mahtaa olla tuossa öljynpaine anturissa?
Käsitinkö oikein vai onko sulla otettu siitä suodatinjalan molemmista lähdöistä y haaralla se ahtimen öljyn painepuoli? Toinenhan niistä lähdöistä on paluu  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

hevonen

  • Vieras
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #23 : 30.03.2011, 11:04:07 »
Käsitinkö oikein vai onko sulla otettu siitä suodatinjalan molemmista lähdöistä y haaralla se ahtimen öljyn painepuoli? Toinenhan niistä lähdöistä on paluu  ???
Tämä mullakin iski silmään... Sulla on varmaan putsarinjalkana sama välikappale kuin et turboissa, josta lähtee ö-jäähdyttimen kierto ja palaa samaan jalkaan...
Ei mahda turbolle paljoa öljyä riittää? Jospa sen takia losahtaa.
Laittaisin yhdellä letkulla turbolle ja se toinen nippa tukkoon. Tuo painepuoli on helppo löytää kun vähän starttaa letkut irrallaan. :o

Tosin parashan on tuo lohkosta ottaminen turbolle suodatettua ööliä.

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #24 : 30.03.2011, 12:24:17 »
Volvon öljynjäähdyttäjässä on termostaatti, joka säätää kiertoa siten että öljyn lämmöt pysyvät n.85-90 asteessa. Jos vain yhtä nippaa käyttäisi niin niin huonolla tuurilla olisi voinut kytkeä sen siten että öljyä virtaa ahtimelle vasta kun 80 astetta on saavutettu. Tässä tapauksessa ne on kytketty yhteen, paineellista öljyä tulee sieltä, vaikkakin se kiertää kylmänä ns "paluu puolen" kautta ahtimelle.

Onko ahtoputkistossa vuotoja? Painepuolen vuodot kasvattavat ahtimen pyörimisnopeutta ja pakopaineetta. Liian iso pakopaine saattaa käydä aksiaalilaakerin päälle, joka antautuu hiljakseen ->siivistöt ottavat kiinni pesiin => kallista romua.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #25 : 30.03.2011, 12:26:23 »
Itse heittäisin sen välikappaleen pois, jos ei kerta öljynjäähdytintä ole edes käytössä, tai ei aio sellaista laittaa.

Sinne turbolle pitäisi jokatapauksessa saada suodatettua öljyä.

Turbolle öljynkierto sopivalla haaroituksella (banjo, t-/y-haara) joko öljynpainevaloanturin reijästä, tai vaihtoehtoisesti ilman haarakappaletta suoraan vesipumpun läheisyydessä lohkon etupäässä olevasta lähdöstä, mikä on vapareissa tulpattu.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2011, 12:30:30 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #26 : 30.03.2011, 13:04:33 »
Kyllä molemmista reijistä lähtee letkut y-haaralle ja siitä letku sitten turbolle. Ahtoputkistot kateltiin silmämääräisesti ja vuotoja siellä ei näyttäisi olevan. Voisko tuon suodattimen jalan molemmat reijät laittaa tukkoon ja ottaa sen öljyn sieltä lohkosta vai kannattaako se jalka ottaa kokonaan pois sieltä välistä. Ja tuon öljypainemerkkivalon reijän kautta riittää öljynpaine hyvin turbolle. Kyllä sitä aika tehokkaasti nykin sieltä tulee mutta jos se todella on niin paskaista että laakerit menee sen takia. Joo kallista huvia tämä tuntuu olevan,nii olis ihan hyvä saada korjausta asiaan. Olis hyvä jos jollain olisi toteutettu öljynotto tuolta lohkosta nii laittaisi kuvia,missä kohtaa se tulpattu kohta sijaitsee lohkossa mistä voi ottaa ölyn?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8995
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #27 : 30.03.2011, 13:20:52 »
Painepuolen vuodot kasvattavat ahtimen pyörimisnopeutta ja pakopaineetta.

Kehtaisitko Hannu tai joku muu turboista ymmärtävä vääntää rautalangasta, miten ahtopuolen vuoto aiheuttaa pakopaineen kasvua?

Ymmärrän ahtimen pyörimisnopeuden kasvun, kun ahtopainetta pääsee vuotamaan harakoille niin kompressorisiipeä jarruttava voima on pienempi -> sama pakokaasuvirtaus pyörittää ahdinta suuremmalla nopeudella.

Mutta eikös pakopainetta mitata turbiinin etupuolelta (pakokaasun virtaussuunnassa eli koneen ja turbon välistä). Naiivisti kuvittelisin että kun tuo kompressorin pyörimisvastus on pienempi ja turbiini siksi pääsee pyörimään nopeammin, niin ei se ainakaan nosta pakopainetta? Mitä mä en tajua tästä?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #28 : 30.03.2011, 13:32:38 »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa kosunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
« Vastaus #29 : 30.03.2011, 13:42:18 »
Kiitosta kuvasta,tuo selvitti paljon. Mikä kierre tuossa tulpassa on? Mutta jos otan öljyn kellon reijästä niin laitan siihen reikään t-haaran ja toiseen päähän turboon menevän letkun ja sitten siihen toiseen t-haaran reikään anturin kiinni.Olenko ymmärtänyt oikein?

 

KL-varaosat  Race.fi