Futurez  Kulkukoira

240 -88 turbottaminen

  • 79 Vastauksia
  • 24789 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #15 : 12.08.2011, 10:33:02 »
-84 740 volvosta täytyisi käydä hakemassa b23e kone itselle parilla sataa. Talvi aikaa rakennella.

Tässä on järkeä. B23E koneessa pitäisi olla 405 kansi ja K tai H nokka. Nämä osat myymällä saa enemmän kuin pari sataa ja itelle jää kestävä alakerta josta saa helposti 2,5 litraisen
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #16 : 12.08.2011, 13:57:29 »
Tässä on järkeä. B23E koneessa pitäisi olla 405 kansi ja K tai H nokka. Nämä osat myymällä saa enemmän kuin pari sataa ja itelle jää kestävä alakerta josta saa helposti 2,5 litraisen
Paitsi että 740 keulalla siinä ei pitäisi olla isoa kantta, ja keppikin taitaa olla miedompaa sorttia...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hammer_man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #17 : 12.08.2011, 14:54:47 »
1000398 kansi tuossa b23e koneessa.
ex 240 -88 b23e
ex 240 -86 b200k

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #18 : 12.08.2011, 15:24:21 »
Mun tietääkseni b23:sta ei "kädenkäänteessä" saa 2,5l. Eikös ne ollut ne alkupään B230 lohkot josta sai näppärästi epäkeskolla 2,5l?

Muutenkin, jos mä lähtisin tuollaista rakentamaan mä hommaisin lähtökohdan jossa olisi valmiina mahdollisimman paljon hyödynnettäviä osia, siksi jättäisin suolla kaikki e koneet pois. Kun tehotavoite on kuitenkin noinkin maltillinen, niin b230f kone pitäisi sellaisenaan toimia. Siihen voi sitten vaihtaa jonkun ohjelmoitavan ruiskun kun alkaa nälättää, jne...

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #19 : 12.08.2011, 15:28:41 »
Mun tietääkseni b23:sta ei "kädenkäänteessä" saa 2,5l. Eikös ne ollut ne alkupään B230 lohkot josta sai näppärästi epäkeskolla 2,5l?

Muutenkin, jos mä lähtisin tuollaista rakentamaan mä hommaisin lähtökohdan jossa olisi valmiina mahdollisimman paljon hyödynnettäviä osia, siksi jättäisin suolla kaikki e koneet pois. Kun tehotavoite on kuitenkin noinkin maltillinen, niin b230f kone pitäisi sellaisenaan toimia. Siihen voi sitten vaihtaa jonkun ohjelmoitavan ruiskun kun alkaa nälättää, jne...

Pitkällä iskulla juurikin B23 on hyvä aihio tuohon 2,5 alakertaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #20 : 12.08.2011, 21:43:35 »
Pitkällä iskulla juurikin B23 on hyvä aihio tuohon 2,5 alakertaan.

Niijuu, ja siinä käytettiin niitä b230 koneen veivejä

Poissa hammer_man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #21 : 04.09.2011, 22:17:49 »
Nyt b23e kone tallissa.

Pohdiskellut jos tuohon laittaisi tallista löytyvän pakosarjan sekä t03 ahtimen kylkeen. Myös h-nokka tulossa ensi viikolla. Mitäs tuolle vesipumpulta sisäkennolle kulkevalle rautaputkelle pitäisi tehdä? Laittaako putken alusta poikki ja letkua tilalle kun ottaa turbon pakosarja kiinni siihen...??

Öljyn lähtö jostain vissiin ryöstää ahtimen yläpuolelle teräspunosletkulla ja tarpeeksi iso paluuputki alareunasta öljypohjan yläreunaan tehdä?
Kuinkas tuo ahtimen veden kierto, kaksi putken päätä sojottaa joten mihinkä letkuihin ne kiinni...??

Ahtoputkisto, cooleri, pakoputkisto downpipesta lähtien myös rakennettava.

Kuinkas sytkä/bensapuoli, saako tuon mekaanisen ruutan viriteltyä helposti turbokäyttöön toimivaksi(niille 0,5bar ahdoille joita kone vielä voisi kestää) vai kannattaako alkaa sovittelemaan tuota lh2.4sta kiinni. Vissiin joutuisi jotain antureita ja vauhtipyörää vielä ostamaan??

Laajakaista lambda sekä mittari vissiin vähän "pakollinen" ostos jotta näkee seoksien pysyvän kohdallaan?  :)

Ja tiedän että tuo b23 ei paras mahdollinen ratkaisu turbotukseen ole korkeiden puristustensa takia, mutta sellainen tuossa käsiin sattui. Monesta paikkaa kuitenkin lukenut, jotta kestää ahtamisen kunhan paineet pysyy tuolla 0,5 tasolla ja bensa siellä 98-99 oktaanisessa. Ensimmäinen virittely tässä kuitenkin käynnissä, joten tekemisen ilo se tärkein asia on  ::)
« Viimeksi muokattu: 04.09.2011, 22:19:58 kirjoittanut hammer_man »
ex 240 -88 b23e
ex 240 -86 b200k

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #22 : 06.09.2011, 21:37:49 »
Täällä ois suunnitteilla kans 88vm 240ppiin b200e tilalle b19et konetta. Lähinnä kiinnostas tietää onko noissa sähköissä jotain eroja, että meneekö tuo b19et ihan heittämällä paikalleen ja ajoon? Niin ja eikös tuo b19et:kin ole k-jetillä että bensalinjat pitäs kans sopia yhteen. Tosiaanki en aikasemmin oo turbotekniikan kans ollu tekemisissä, niin sanokaa vaan kaikke mitä pitää ottaa huomioon tossa koneen vaihdossa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #23 : 13.09.2011, 19:30:19 »
Kyllähän noissa periaatteessa samat helyt on. Sytkä voi olla eri (en tiedä), mutta tuskinpa sekään mitään vaikeuksia aiheuttaa kun ottaa sen b19et koneen sytkän kokonaan. Muutenkin k-jet koneen sähköt on niin simppelit että ne kyllä selvittelee pelkällä sinnikkyydelläkin. Turbossa taitaa olla hieman isompi bensapumppu, eli jos pelaa varmanpäälle niin vaihtaa myös pumpun.

Poissa hammer_man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #24 : 14.09.2011, 03:09:28 »
Lainaus
Vanhemmissa E moottoreissa on TSZ-2 järjestelmä,
ja B200/B230 moottoreissa TZ-28H järjestelmä.

Sähköjä tosiaankaan tuossa e-koneessa ei kauheasti ole. Nopeasti oot selvillä järjestelmästä kun hetken aikaa vietät konepellin alla lampun kanssa tutkien mitä mistäkin löytyy...

Tietysti tuossa turbotuksessa pitää ottaa huomioon että pakoputkisto on ainakin alkupäästä erilainen kuin vaparissa. Myöskin ahtoputket/coolerit joudut väsäämään ellet saa kaikkea tuosta luovuttavasta autosta. Ja joutuuko alustaa päivittämään esim jarrujen/kallistuksenvakaajien osalta. Lisäksi jos alkaa oikein rakentamaan niin kaikki laajakaistalambdat, sähköruiskut yms tulevat vastaan.
ex 240 -88 b23e
ex 240 -86 b200k

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #25 : 15.09.2011, 13:25:06 »
Ihan arkikäyttöön olis tarvetta saada vähä lisätehoja joten joku 200hv riittäs jos hyvin, kaippa tosta b19et sen saa hyvin virtaavalla kanella ja hyvällä ahtimella, mutta riittääköhän toi ruisku? luulis riittävän,

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #26 : 15.09.2011, 13:41:15 »
Ihan arkikäyttöön olis tarvetta saada vähä lisätehoja joten joku 200hv riittäs jos hyvin, kaippa tosta b19et sen saa hyvin virtaavalla kanella ja hyvällä ahtimella, mutta riittääköhän toi ruisku? luulis riittävän,

B19ET ja 200hv irtoaa konetta avaamatta ja vakio ahtimella. Ruisku riittää. Imusarjan voi vaihtaa vapari-pukinsarvi malliseen, se on komea. Alumiitti cooleri ja seos mittari on kuuminta hottia
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #27 : 15.09.2011, 23:24:57 »
B19ET ja 200hv irtoaa konetta avaamatta ja vakio ahtimella. Ruisku riittää. Imusarjan voi vaihtaa vapari-pukinsarvi malliseen, se on komea. Alumiitti cooleri ja seos mittari on kuuminta hottia
Noniin, toihan kuulostaa hyvältä... ;)

Poissa hammer_man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #28 : 21.09.2011, 18:47:06 »
Tulipahan sit keräiltyä lisää romua talliin. Eli matkaan tarttui muutaman vuoden seissyt b19 kone(ainakin alakerta pyöri vauhtipyörästä). Tuohon sit jostain keksis kannen, lh:n imusarja+suuttimet löytyy tallista, sit peltipakosarja, kiina t03/04, kiinacuuleri ja megaruutta. eikös sillä alkaisi se 300hp olemaan täynnä?  :idiot2:

Ja talvihan tässä on aikaa konetta rakennella ja keväällä jos saisi turbotekniikan keulille ::)
ex 240 -88 b23e
ex 240 -86 b200k

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #29 : 24.09.2011, 23:24:26 »
Nyt tuli ostettua b19et kone tohon. Ens kesänä armeijjan jälkeen olis tarkotus lyödä paikalleen. Luin tuolta vanhasta landiasta että vm 88 240 muutoskatsastus turboksi ei olekkaan niin helppo homma ku kuvittelin :(  Joutuuko tosiaan vaihtaa taka-akseliksi 1031:sen 1030:an tilalle? Sitte pitäs asentaa katalysaattoriki mutta se pitää olla siellä vaan näön vuoksi? on melkosta pelleilyä  :idiot2:

 

Autoracing  KL-varaosat