Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Amanssi - 17.10.2013, 22:59:37
-
Grantin pikkuruoriin tympääntyneenä (hieno, mutta raskas kääntää meikäläisen naruilla) arvelin pistää Amazonin ratin vaihtoon. Eniten silmää miellyttäisi Duettin/PV:n ratti, Googlella kaiveltu kuva:
(http://static.classiccarsforsale.co.uk/images/car-adverts/large/old/volvo-pv544-157495b1.jpg?displayId=1002)
Halkaisijakin taitaisi olla jotakuinkin sama, kuin -69 Amazonin ratissa. Orkkisrattia oli suht kevyt käännellä, mutta kun on niin ruma... :D
Eli mites näiden klassikkojen ratit käy ristiin, käykö tuollainen Amazoniin suoraan, tai edes pienellä muokkauksella?
-
Ainakin mulla on yhdessä amassa tuo ruori. Vilkun palautus on muistaakseni erilainen, muuten sopii.
-
60-luvun Amazonit, pv:t ja duetit menee ainakin päikseen, pyhimyksestä ja 100-sarjasta en tiedä.. Ainakaan uudempien 100-sarjan eli -72-> ei käy kun sama booritus kun 200-sarjassa..
-
Kiitos selvennyksestä! Laittelin kierrätyskeskukseen ostoilmoituksen ::)
-
Ja minä tarjosin sinulle rattia. Mulla pitäisi olla noita ruoreja useampiakin.
-
Juu ratti löytyikin jo, tosin käsiini saan sen vasta sitten, kun matkahuolto on hoitanut osuutensa. Harmaa väriltään, liekköhän jotain vanhempaa vuosikertaa? Näkyi kuvassa ainakin yksi halkeama, puolan ja kehän risteyskohdassa. Youtubesta löytyykin hyviä vinkkejä halkeamien korjaamiseen:
http://www.youtube.com/watch?v=isF_zDPCiwg
http://www.youtube.com/watch?v=0cWlSMw9VuM
-
Mustia nuo on kaikki alun perin. 444-volvon metallipinna-ratti oli harmaa.
-
Noniin, ratti käyty matkahuollosta, ja tiedossa olikin että jonkinlaista kunnostamista se vaatii. Aikani kuluksi voisin tähän pienen projektisepustuksen kirjoittaa.
Tämmösenä sen sain:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Askartelupaskartelu/PA280471_zps34b62000.jpg)
Halkeamat, molemmilla puolilla samasta kohtaa halki:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Askartelupaskartelu/PA280467_zpsbbb04683.jpg)
Pienellä hiomakoneella halkeamat auki, ihan "runkorautaan" asti:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Askartelupaskartelu/PA280473_zps29dd2208.jpg)
Sitten epoksiliimaa väliin, toivottavasti kestää. Piti laittaa useampaan kertaan vähän kerrallaan tuota liimaa, senverran luirua kamaa, että liikaa laitettaessa tahtoi valua pois kolosestaan:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Askartelupaskartelu/PA280477_zpse7ac0cf0.jpg)
Kun liima oli kuivunut tunnin, niin pystyi kätevästi leikkaamaan mattoveitsellä liikoja liimapatteja pois. Huomenna pääseekin kittailemaan jäljelle jääneitä kolosia umpeen. Päivittelen jahka edistyy, jos ei päivitystä kuulu niin olen todennäköisesti epäonnistunut ja v*ttuuntunut ;D
-
Epoksiliima jää hieman tahmeaksi pinnaltaan kuivuttuaankin. Olen joskus korjannut rattia epoksiliimalla johon sekoitin mustaa maalia. Oli siistihkö varmaan pari vuotta.
-
Epoksiliima jää hieman tahmeaksi pinnaltaan kuivuttuaankin. Olen joskus korjannut rattia epoksiliimalla johon sekoitin mustaa maalia. Oli siistihkö varmaan pari vuotta.
Riippuu varmaan merkistä.. Töissä jonkunverran käyttäny Wurthin epoksia ja ei se kyllä koskaan tahmeaksi ole jäänyt..
-
Riippuu varmaan merkistä.. Töissä jonkunverran käyttäny Wurthin epoksia ja ei se kyllä koskaan tahmeaksi ole jäänyt..
Tuo Loctite jämähti ainakin ihan kivikovaksi, kun kuivui vuorokauden. Ei tukkinut hiomapaperiakaan.
Ratin sain äsken valmiiksi. Huomenna jatkan tarinointia, kun maali on kuivunut.
-
Maalasitko ihan tavallisella spraymaalilla vai verhoilumaalilla? Laitahan kuvaa sitten tulemaan että mimmosta tuli.. :)
-
Nonni, nyt on valmis ratti.
Kätevä on kyllä tämä pieni hiomakone. Siistin vähän noita liimauksia:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Askartelupaskartelu/PA290478_zps0c704cae.jpg)
Kitattuna ja hiottuna. Normaalia kittiä käytin, Bodyn punainen purkki. Aloitin hiomisen 150 -karkeudella, ja lopetin 240:llä.
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Askartelupaskartelu/PA290481_zps73b9f83b.jpg)
Pesu silikoninpoistoaineella, ja pohjaväriksi Mastonia muutama kerros:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Askartelupaskartelu/PA290483_zpscd7e95f6.jpg)
Sitten Mastonin pintaväri, akryylitavaraa. Spray-maali siis.
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Askartelupaskartelu/PA290486_zpsa242c361.jpg)
Tööttikehän hinkkasin Autosolilla puhtaaksi, ja keskelle iskin kromibulletin ;D
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Askartelupaskartelu/PA300491_zps30b42c7d.jpg)
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Askartelupaskartelu/PA300493_zps27bd821d.jpg)
Ja väärän värinenhän siitä tuli, Mastonin korkki näytti enemmän kermanvalkoiselta, ja sen värisen tuosta ratista siis halusinkin. Ihan tuo on nyt vitivalkoinen. Olkoot tuommonen nyt, äkkiähän tuon maalaa uudestaan jos häiritsee. Saapi nähdä miten spray kestää, raapiiko sormus maalit irti tai kajauttaako turvavyön solki pinnan lommoille ::) Bulletin piti ensiks tulla Grantin rattiin, mutta laitoin tuohon, oli se orkkis keskikuppi vähän kärsinyt.
-
Loctiten kamaa minäkin käytin, mutta siitä on yli 10 vuotta. Voi olla että liimat on parantuneet tai sitten maali esti liiman kuivumisen. Se on edelleen pehmeähkö pinnaltaan.