Elekma  Autoracing

b20 + M400

  • 3 Vastauksia
  • 2440 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa joilee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
b20 + M400
« : 14.09.2014, 11:38:04 »
Isällä on aikeissa sovittaa tuo M400 amazoniin b20 -koneen perään ja koska noita valmiita kytkinkoppia on melko harvoin tarjolla (ja ovat kohtuullisen arvokkaita), niin tarkoituksena on tehdä M400 ja M40 -mallisista sopiva.  Vanhasta Suomen Volvokerhon lehdestä ollaan tutkailtu artikkelia, jossa kyseinen operaatio on selostettu.

Siitä päästäänkin sitten kysymykseen.
Eli artikkelissa ohjeistetaan lämmittämään koppaa ja vääntämään "pala" kerrallaan, jotta saadaan koppien halkaisijat kohdalleen hitsausta varten. Artikkelin mukaan koppaa/osaa siitä tulisi vääntää lämpimänä. Isän kaverilla on taas toinen näkökulma asiaan eli tulisi lämmittää, sitten antaa jäähtyä ja vasta sitten vääntää.

Mitenkä tässä tulisi toimia, onko lämpimänä vääntäminen fiksumpi ja toimivampi tapa? Ainakin näin maallikkona tuo tuntuisi paremmalta. Tuo vaihtoehtoinen näkemys vaan on saanut mietteliääksi.

Saattaa olla itsestäänselvää asiaa tai käsitelty jossain muualla, mutta arvostaisin jos tähän saisin vastauksen (tai linkin ketjuun, jossa aihetta olisi käsitelty).

-Joel

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 + M400
« Vastaus #1 : 14.09.2014, 22:59:30 »
Kyllä se kannattaa lämpimänä taivuttaa. En oikein keksi mitään järkevää syytä antaa jäähtyä ja sit taas kylmänä vääntää. Tein itselleni punakone+m400 kopan toissa talvena, mutta siten että laajensin m40 koppaa hieman ja vastaavasti supistin m400 koppaa. Se lämmittäminen kannattaa tehdä huolella ja vaikka harjoitella projektissa ylimääräiseksi jäävillä puolikkailla. Ratkeilee helposti jos jää liian kylmäksi ja menee helposti lattialle jos karkaa liian kuumaksi :D Minkälainen jigi teillä on keskittämistä varten?

Poissa joilee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 + M400
« Vastaus #2 : 15.09.2014, 17:57:26 »
Joo näin maallikkona ainakin tuntuu fiksuimmalta taivuttaa ihan lämpimänä. Ajateltiin vaan, että jos se jotenkin olisi perusteltua antaa jäähtyä, ei kuitenkaan mitään syvällisempää ymmärrystä ole  mistään materiaaliopista tms. Mites se sun koppa onnistui?

Isä onkin muutamalla kopalla harjotellut tuota hommaa ja sanoi, että tarkkana tosiaan saa olla että onnistuu :D
Jigistä en sen enempää tiedä, muuta kun että on hommattu joku teräsputki, joka siis sorvattu/sovitettu lohkon ja laatikon väliin. Onkos jogin suhteen jotain ehdotuksia et miten kanattaa tehdä tai mitä ei missään nimessä kannata tehdä :D

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 + M400
« Vastaus #3 : 15.09.2014, 20:23:04 »
Joo näin maallikkona ainakin tuntuu fiksuimmalta taivuttaa ihan lämpimänä. Ajateltiin vaan, että jos se jotenkin olisi perusteltua antaa jäähtyä, ei kuitenkaan mitään syvällisempää ymmärrystä ole  mistään materiaaliopista tms. Mites se sun koppa onnistui?

Isä onkin muutamalla kopalla harjotellut tuota hommaa ja sanoi, että tarkkana tosiaan saa olla että onnistuu :D
Jigistä en sen enempää tiedä, muuta kun että on hommattu joku teräsputki, joka siis sorvattu/sovitettu lohkon ja laatikon väliin. Onkos jogin suhteen jotain ehdotuksia et miten kanattaa tehdä tai mitä ei missään nimessä kannata tehdä :D

Minä tein lohkoon ja laatikkoon laakereiden tilalle holkit ja kohdistin palikat toisiinsa pitkällä 40mm akselilla. Tarkoitus olisi askarella talven aikana tikkukoneeseen koppa, ellei jopa kaksikin. Arvelin sorvata holkit 50mm akselille, kun semmoinen sopiva pätkä tarttui haaviin. Onhan tuolla nykyiselläkin kopalla päästelty menemään jo puoltoista vuotta eikä ole ongelmia ollut, eikä hilua öljyn seassa joten eiköhän se tarpeeksi suorassa ole. Painelaakeri mulla on bmw e34:n laakeri, sama taitaa olla kaikissa bmw m50+manuaali kokoonpanoissa. Vaatii ohuen holkin siihen kytkinakselin ympärillä olevaan putkeen (muistaakseni 38mmx1.5mm putki käy suoraan) ja alkup. haarukan hiomista. Hintaa on murto-osa 164:n painelaakerista.

 

Ateho  Elekma