Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tasavirtalaturin releen säätö.

  • 13 Vastauksia
  • 6330 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Tasavirtalaturin releen säätö.
« : 11.02.2015, 20:33:07 »
Löytyykö enää taitajia?

Kolmitolppanen ulosmaatettu(Bosch) kyseessä.

Eräs autosähkäri muisteli, että ensin säädetään virta ja sitten jännite.

Muistaako kukaan tarkemmin?

Nykyisestä releestä on takavirtareleen toinen kärki loppu ja säädötkin ovat varmasti siirtyneet.

Löysin navetasta sisäänmaatetun releen, josta tarkoituksenani on irrottaa kärki, ja laittaa tuohon ulosmaatettuun.

Uutta säädintä on etsitty kissojen ja koirien kanssa, mutta ei tahdo löytyä mekaanista.
Mekaaninen pitää olla, koska tässä Volvossa on plus-maadoitus, joten miinus-maadoitetut elektroniset eivät käy.

Bosch 0 190 309 012. 14V 16A.

yoyopart.com:in sivulla tollanen on tyrkyllä, mutta niillä on paljon muutakin sivuillaan, jota ei sitten loppujenlopuksi olekkaan.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2015, 20:43:03 kirjoittanut järviin »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #1 : 11.02.2015, 23:11:16 »
Takavirtakärjen sain vaihdettua.

Niitin tilalle laitoin tuon ylipitkän 2mm ruuvin ja mutterin.



Säätöjä pitäisi vielä ihmetellä.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #2 : 12.02.2015, 07:11:19 »
Oletko kysynyt uutta säädintä brittiosia myyvistä liikkeistä? Vanhoissa engelsmanneissa oli +maadoitus.
Brittiosa, Minitron, Paradise cars, Grips garage, Triangle motors...
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #3 : 12.02.2015, 14:37:10 »
Noissahan on kaksi kärkeä. Kuulemma toinen yhdistää virran ja toinen säätää jännitteen. Eli katso kumpi menee kiinni kun lyöt virrat päälle ja säädät sit sitä toista.

Poissa azu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #4 : 15.02.2015, 03:50:43 »
Jos on virallisille säätöohjeille tarvetta, niin Amazonin korjaamokäsikirja löytynee pienellä googletuksella netistä ja sen sähköosiossa näyttäisi olevan ohjeet tuohon.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #6 : 15.02.2015, 22:44:28 »
http://volvoamazonpictures.se/documents/sevice_manuals/3_electrical_system_120_12V.pdf

P.S. Vihreäkantiset löytyy korjaamo-osiosta :)

Kiitos linkistä ja vinkistä, mutta P120 ja P1800 ovat kumpikin noiden mukaan "kaksitolppaisella" releellä.

Tämä mutterikasa jota fiksailen on volvon ja bolinder-munktellin yhteistyön tulos.

Poissa azu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #7 : 16.02.2015, 06:00:14 »
Kiitos linkistä ja vinkistä, mutta P120 ja P1800 ovat kumpikin noiden mukaan "kaksitolppaisella" releellä.

Tämä mutterikasa jota fiksailen on volvon ja bolinder-munktellin yhteistyön tulos.
Luinpas huolimattomasti. P122S 6V sähköjen manuaalissa[1] on kuvattu kolmitolppaisen mallin säätö. Ehkä siitä on apua vaikka se onkin 6V ja negatiivinen-maa? Lisäksi löytyy tällainen dokkari Boschin kaksi- ja kolmitolppaisista regulaattoreista: http://vintage.mitchell1.com/PClubData/chassis/elis73/V2I733069.pdf

Jos uutta vielä harkitset, niin kävisiköhän näistä http://www.dynamoregulators.com/voltage-regulators.php tuo DVR3 vai onko se väärän tyyppiselle laturille? DVR4:stä ei näköjään ole positiivinen-maa mallia.

[1] tuolla volvoamazonpicturesissa olevasta P120 6V sähköt -manuaalista näyttää puuttuvan oleellinen osuus, voin laittaa tuon P122S manuaalin sähköosuuden jonnekin ladattavaksi huomenna

Poissa atso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #8 : 16.02.2015, 11:50:11 »
Tälläinen kysymys onko -64 pv ,ssä tasavirta laturi vai vaihtovirta, omaani on laitettu vaihtovirta ja latauksen valo palaa.

Poissa Ramazon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #9 : 16.02.2015, 15:42:28 »
Tälläinen kysymys onko -64 pv ,ssä tasavirta laturi vai vaihtovirta, omaani on laitettu vaihtovirta ja latauksen valo palaa.

Tehtaalta 12V:n tasavirta vehkeet.
Volvo hörhö ... since 1987... alkaa vissiin mennä vakavaksi :)
PV51 -38 mr, PV 544 Sport -64 mr (11234 E)
Ramazon -69 ("134351 S"), Amazon -69 (131341 S)
745 -88 B230FT + AW71 (USA) RIP, V70 2,5T -00

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #10 : 17.02.2015, 15:19:38 »
Luinpas huolimattomasti. P122S 6V sähköjen manuaalissa[1] on kuvattu kolmitolppaisen mallin säätö. Ehkä siitä on apua vaikka se onkin 6V ja negatiivinen-maa? Lisäksi löytyy tällainen dokkari Boschin kaksi- ja kolmitolppaisista regulaattoreista: http://vintage.mitchell1.com/PClubData/chassis/elis73/V2I733069.pdf

Jos uutta vielä harkitset, niin kävisiköhän näistä http://www.dynamoregulators.com/voltage-regulators.php tuo DVR3 vai onko se väärän tyyppiselle laturille? DVR4:stä ei näköjään ole positiivinen-maa mallia.

[1] tuolla volvoamazonpicturesissa olevasta P120 6V sähköt -manuaalista näyttää puuttuvan oleellinen osuus, voin laittaa tuon P122S manuaalin sähköosuuden jonnekin ladattavaksi huomenna

DRV3 on sisäänmaatettu ja DRV4 on saatavilla vain negatiivisella maalla.
Eli eipä käy kumpikaan.

Pitäisi löytää jostain mekaaninen ulosmaatettu, niin sen voi kytkeä sekä plus-, että miinusmaadotteisiin.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #11 : 17.02.2015, 16:34:18 »
Tein yhteen lättäpää fordiin sähköt ja siinä oli tasalaturi. Jenkkiosaliikkeestä löytyi sitten toimiva rele kun oli painia tuon maadoituspuolen kanssa. Mutta ei millään jaksa muistaa mitä tapahtui.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa azu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #12 : 17.02.2015, 20:47:13 »
DRV3 on sisäänmaatettu ja DRV4 on saatavilla vain negatiivisella maalla.
Eli eipä käy kumpikaan.

Pitäisi löytää jostain mekaaninen ulosmaatettu, niin sen voi kytkeä sekä plus-, että miinusmaadotteisiin.
Kun joissain regulaattoreissa sanotaan, että ne on joko "A-tyypin" tai "B-tyypin" piireihin tarkoitettuja, niin onko niiden ero just tuo sisään- vs. ulosmaatettu vai joku muu?

Täällä http://www.steinertractor.com/Default.aspx?CN=8DEE64CB741C&PT=A1DD6B2F2013 on muutama vaihtoehto ja nähdäkseni kaikki paitsi yksi käyvät sekä plus- että miinusmaadoitettuihin. En osaa sanoa osuuko muuten ominaisuudet kohdalleen.

Kai tuolta Dynamo Regulators Ltd:ltäkin voisi halutunlaista mallia kysyä vaikka eivät sellaista sivuillaan tarjoa, jotenkin kuvittelisin että ei noiden tekeminen mitään massatuotantoa ole.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasavirtalaturin releen säätö.
« Vastaus #13 : 17.02.2015, 23:50:50 »
Kun joissain regulaattoreissa sanotaan, että ne on joko "A-tyypin" tai "B-tyypin" piireihin tarkoitettuja, niin onko niiden ero just tuo sisään- vs. ulosmaatettu vai joku muu?

Täällä http://www.steinertractor.com/Default.aspx?CN=8DEE64CB741C&PT=A1DD6B2F2013 on muutama vaihtoehto ja nähdäkseni kaikki paitsi yksi käyvät sekä plus- että miinusmaadoitettuihin. En osaa sanoa osuuko muuten ominaisuudet kohdalleen.

Kai tuolta Dynamo Regulators Ltd:ltäkin voisi halutunlaista mallia kysyä vaikka eivät sellaista sivuillaan tarjoa, jotenkin kuvittelisin että ei noiden tekeminen mitään massatuotantoa ole.

A-tyyppi on ulosmaatettu ja B-tyyppi on sisään maatettu.

Jumaleissön! Tuon linkin ABC155 olisi sopiva.  -H-

 

Samppasport  Futurez