Autodiagnoosi  Carcom Oy

140-sarjan tukivarsien eroja

  • 8 Vastauksia
  • 2980 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
140-sarjan tukivarsien eroja
« : 15.12.2015, 20:39:27 »
Muistaakseni 140-sarjan vuosimalleissa 67-69 taka-akseli on muutaman sentin edempänä kuin uudemmissa vuosimalleissa eli takatukivarret ja kardaani ovat sitten myös eri mittaisia kuin uudemmissa (ei nyt huomioida loikkarilaatikon kardaania). Mutta, mutta, onko etupään tukirakenteissa mittaeroja vuosimallien mukaan? Ja jos on eroja, niin ovatko vanhemman palikat korvattavissa uudemmilla kohtuullisella työ- ja osamäärällä?

Tämmöistä ihmettelen etukäteen ennen kuin paikkailen 69-vuosimallia, jotta sattuisi osahankinnat suoraan kohdilleen.  ;) 
Dont mess with grey bearded men!

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1399
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan tukivarsien eroja
« Vastaus #1 : 16.12.2015, 02:20:29 »
Raidetangon nivelet ainakin on pienemmät 69 ja vanhemmat.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan tukivarsien eroja
« Vastaus #2 : 16.12.2015, 11:07:43 »
9/1969 ja sitä vanhemmissa on etupään yläpallonivelessä eroa uudempaan nähden se että vanhemmassa tappi on ohuempi ja uudemmassa paksumpi. Jos vaihtaa pallonivelen ja sen raudan jossa on etuakselin tappi, niin homma käy. Alapallonivel on sama kaikissa.
Tämän vaihdon jälkeen aurauskulmat joutuu säätämään uusiksi.
Oman kokemuksen mukaan raidetangoissa ei ole missään kohdin eroa koko 140-mallisarjassa.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2015, 11:09:30 kirjoittanut astonmartin »

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan tukivarsien eroja
« Vastaus #3 : 16.12.2015, 21:15:38 »
Jep, jos tulkitsen noita varaosamanuaaleja oikein, niin eteen ylätukivarsi, siinä oleva pallonivel sekä pyörännapa muodostaisivat uudemman mallissa oman vanhemmista poikkeavan kokonaisuuden. Ja olisikohan tuohon läjään vielä lisättävä sopiva jarrukilpi?
Dont mess with grey bearded men!

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan tukivarsien eroja
« Vastaus #4 : 16.12.2015, 21:21:10 »
Jep, jos tulkitsen noita varaosamanuaaleja oikein, niin eteen ylätukivarsi, siinä oleva pallonivel sekä pyörännapa muodostaisivat uudemman mallissa oman vanhemmista poikkeavan kokonaisuuden. Ja olisikohan tuohon läjään vielä lisättävä sopiva jarrukilpi?

Muuta ei tarvi vaihtaa kuin yläpallonivel ja pyörännapa.
Ylätukivarteen menee kumpi tahansa pallonivel.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan tukivarsien eroja
« Vastaus #5 : 16.12.2015, 21:39:15 »
Oman kokemuksen mukaan raidetangoissa ei ole missään kohdin eroa koko 140-mallisarjassa.

Mä olen törmännyt kahteen eri kokoon raidetankojen pallonivelissä. Pieni ja isompi.
Myös keskimmäistä raidetankoa löytyy kahdenlaista, en muista nyt että mitä eroa niissä oli mutta jotain...
144-70

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140-sarjan tukivarsien eroja
« Vastaus #6 : 17.12.2015, 07:48:29 »
Myös keskimmäistä raidetankoa löytyy kahdenlaista, en muista nyt että mitä eroa niissä oli mutta jotain...

Toisissa on nivelissä ulkokierre/keskiputkessa sisäkierre ja ilmeisestin uudemmassa mallissa on nivelissä sisäkierre ja keskitangossa ulkokierteet.

Lieneeköhän tuossa yllämainitussa 9/69 aikoihin vaihtunut myös alatukivarret puslat erilaisiksi?

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan tukivarsien eroja
« Vastaus #7 : 17.12.2015, 20:27:54 »
Toisissa on nivelissä ulkokierre/keskiputkessa sisäkierre ja ilmeisestin uudemmassa mallissa on nivelissä sisäkierre ja keskitangossa ulkokierteet.
Juu näinhän se olikin, uudemman mallisessa on isompi säätövara jolla sain aurauskulman kohdilleen kun vaihdoin 164sen simpukan.
Simpukan ja palkin väliin tuli 10mm adapterilevy, joka vaati pidempää keskitankoa ja sisäkierremallissa ei riittänyt säätövarat.
144-70

Poissa Pikku-Matti

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan tukivarsien eroja
« Vastaus #8 : 17.12.2015, 22:44:09 »
Jep, jep, mulla on hyllyssä 71:n etutukivarret hiekkapuhallettuna, maalattuna, uusilla pallonivelillä ja puslilla. Myös 71:n pyörännavat on puhallettuna ja maalattuna (+ uudet laakerit). Em. raidetangot voisi uudet hankkia niin siinähän se kokoonpano alkaa olla. Ei nyt mitään hirveetä tarvetta ole vaihtaa, mutta ikä tuntuu pusliin vaikuttavan.
Dont mess with grey bearded men!

 

KL-varaosat  Race.fi