Samppasport  Futurez

s40 1.8 hyytymis & käynti ongelmaa

  • 8 Vastauksia
  • 2893 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
s40 1.8 hyytymis & käynti ongelmaa
« : 18.04.2017, 19:12:50 »
Eli kulkuneuvo s40 1.8 -98.
Jonottaessa alkoi moottori yhtäkkiä hiuka röpeltämään, kun tyhjäkäynniltä piti kaasua polkaista lähteäkseen.
Lämmötkin oli harvinaisen korkeat tietokoneen mukaan 97. Sammutin 100m päähän, uusi startti ja toimi ok. Ajoa 50m niin röpellys alkoi, kesti 5sek ja taas kulki normaalisti kilometrin.
500m taas eteenpäin ja röpellystä nakutusta tehot hukassa käryn haju kuin bitumi tms.
Tupakkatauko ja taas käy nätisti ja kotiin pääsi 50km/h nätillä ajolla.

Nyt testailtu parkissa käy välillä nätisti, toisinaan kone heiluu ja bensa haisee putkesta.
Ajamaan kun lähtee pääsee sen n.500m ja alkaa röpellys, tehot katoaa, nakutusräminäpärinä, käry ja sammuttaessa savuaa putkesta.


Apua tässä todella tarvitsisi, itsellä menee jo yli hilseen.
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: s40 1.8 hyytymis & käynti ongelmaa
« Vastaus #1 : 18.04.2017, 20:40:09 »
Aloittaisin perushommilla eli tulpat, ilmansuodatin, alipaine-,  huohotus- ja evapletkut ja jos huonoja uudet tilalle ja kokeilla auttaako.
Samalla menee anturien liittimet kunnon tsekkaus ja puhdistus.
Jos lukijaa jollain siinä lähellä vois jotain osviittaa reaalidatallakin saada mikäli muistista ei mitään löydy.

Mikäli ei ole vikavaloja syttyny eikä tietoa onko vaihettu niin termostaatti (lämpötila-anturi ilmesesti samas kopassa) tuon korkean mittauksen takia ja toimiiko sulla muuten flekti? Sitten vaikka  bensapaine ja pumppu toiminta seuraavana tutkintaan.

Rikkaalla voi muuten pitää kulunu lambda tai ruiskulle suutinten ohjaukseen moottorinlämpötilan antava termaris oleva anturi mut pitäs jo vikavaloja tuolla häröilyllä antaa kuten muutkin vialliset anturit.

Lambda kunnolla umpitukos vois ehkä sekoitella mittausta lambdojen välillä.

Jotain taustaa esim ajetut km, kone- polttoainepuolen korjauksista sullaotain tietoa tai olet tehny olisi hyvä tietää niin rajais jo ehkä jotain pois.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2017, 20:55:15 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: s40 1.8 hyytymis & käynti ongelmaa
« Vastaus #2 : 18.04.2017, 21:14:42 »
Vikavaloja ei polttele, flekti muistaakseni pyörii jossain 105 asteessa. Kilometrejä 367tkm mittarissa.
Liittimiä hinkattu. Alipaine letkut/putket puhkuttu. Tulpat 11tkm ilmanputsari 7tkm sitten vaiheltu. Lambdoja löytyy 1kpl ennen kattia. Katti kenno ehjä kuin uusi, putki ei muutenkaan tukossa.
Vikakoodeja tms. tästä feenixistä ei taida saada ulos kun hyvällä korjaamolla.
Parkissa käy nyt nätisti ja ottaa kierroksia, n. 5min kun käy 3mos pytyn suuttimen ääni kovenee.
Jotenkin viittaisi rasitusvammaan jossakin, kun ajossa vika iskee?
Niin juu ainoat erikoisuudet lähiaikoina oli sunnuntaina pesukoneessa käyttö ja sisätilojen pesua/putsausta.

Päivitystä:
Parkista nätisti käymään, otti kierroksiakin ei mitään ongelmia. Tosin melkoisen lätäkön vettä työnsi putkesta parkkipaikalle, kun kierrätteli.
Kauppaan ajoin kilometrin verran toimi, kun käynnisti kaupassakäynnin jälkeen kävi varmaankin 1 tai 2 pytyllä kuin mopoauto.
Kotiin nilkuttaen välillä pelasi hetken ok ja taas iski vika. Parkkipaikalla tupakkatauko ja taas toimi, sammtus ja käynnistus ja vika päälle.
Toisinaan toimii ja toisinaan ei, taitaa olla manaajalle hommia.  ;)   
Puolavikoja näissä kai ollut, mutta ei kai näin oireilisi?
« Viimeksi muokattu: 19.04.2017, 15:53:13 kirjoittanut havock »
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: s40 1.8 hyytymis & käynti ongelmaa
« Vastaus #3 : 19.04.2017, 19:18:23 »
On ainakin turboissa puolavikoja ollut.  Vapareista en tiedä mut turbos on  2puolaa ja 2 muuta tulpille johdol hukkakipinällä toimii ni voi tiputtaa viallinen puola 2 pyttyäkin pois pelistä. Puolissaha myös virta ja maadoituspiuhat jotka voi myös härötä.

Onko suuttimen o-renkaat ok? Mul ( tosin saabissa) häröili vuotaneen suuttimen o- renkaan takia alipaine ja huonosti kävi. Brake kliinerillä kun suihki tyhjäkäynnillä imusarjan tiivistettä ja suuttimia läpi niin vuoto löyty.

Mun Icarsoft vol2 obd-lukijalla ainaki yhden vapari 1.8 -03 pysty lukee,  softan mallista siinä en tiedä oliko sama feeniks ku vanhemmas kuten sulla.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2017, 19:28:13 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: s40 1.8 hyytymis & käynti ongelmaa
« Vastaus #4 : 19.04.2017, 20:16:45 »
Ettei olisi bensapaineensäädin rikki ja sen takia käy paremmin kylmänä rikkaalla seoksella ?...tuo vika selviää bensapaineen-mittauksella, joka onnistuu suutintukissa olevasta venttiilistä ihan rengaspainemittarilla. Ehjällä säätimellä paine pitäisi olla tyhjäkäynnillä 2.5-3bar ja kierroksilla 3 bar muistaakseni. Ainakin 2.0 vapareissa on myös 2 puolaa, joista on tulpajohdoilla lähdöt 2:hdelle pytylle/puola.

Turboista on ainakin noita paineensäätimiä hajonnut.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2017, 20:18:52 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: s40 1.8 hyytymis & käynti ongelmaa
« Vastaus #5 : 20.04.2017, 12:52:10 »
Paineita ei ole vielä mittailtu, mittarit vaikuttaa olevan päälle 50e ja huoltoasemalla eivät taida tykätä jos rengaspainemittaria lainaa  :D
Tästäkin löytyy 2 puolaa, 1&4 sekä 2&3 pytyille.
Tuo aiemmin mainitsemani bitumin tjsp haju paikannettu 4 pyttyyn, joskohan kipinä katoaa sieltä.
Puolan mittaus ohjeita täytyy etsiä, jos  tuota jotenkin ylkyllä saisi mitattua.
Onkohan mahdollista että lämmetessään hukkaa kipinän vain yhdestä pytystä vaikka samassa puolassa onkin.
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: s40 1.8 hyytymis & käynti ongelmaa
« Vastaus #6 : 20.04.2017, 15:55:43 »
Taitaa olla 1&4 pyttyjen puola finaalissa.
Mitenkä tuo puolan väri onko väliä? Vaalea vai musta liitin, tällä hetkellä molemmat vaaleilla liittimillä.
Jossakin netti firmassa oli vaalea 2&3 sylintereille ja musta 1&4 sylintereille.
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: s40 1.8 hyytymis & käynti ongelmaa
« Vastaus #7 : 21.04.2017, 14:19:59 »
No tuolla kl ainakin 1+4 ja 2+3 on eri varaosanumerolla joten jotain eroa on. Itse ottaisin tuon eri numeroiden perusteella sen jota sen pytyn kohdalle näyttää. 
Ei nuo autosähköpuljutkaan niin hirveästi ota jos varmuudeksi esim koneella sytytyksen ja vaikka samalla seuraa seosta ja pakokaasuja.Täällä autosähköfirmoissa koneella perusmittaus ja jos kelpaamisajan sisällä samalla päästölapunki tulostus leimalle ollu 15-30€ kantturoissa..

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/sytytyspuola_s_v40_b41_b42_syl_1_4-p-98958-0
« Viimeksi muokattu: 21.04.2017, 14:39:14 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: s40 1.8 hyytymis & käynti ongelmaa
« Vastaus #8 : 21.04.2017, 16:09:13 »
No niin case solved, kiitokset kaikille.
Mätänetistä halpa puola(~35e) mustalla liittimellä, ja taas toimii.
Meinasin sanoa että kuten ennen, mutta tuli tuohon pikkuisen perstuntumaan parannusta.
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

 

Futurez  Kulkukoira